آیا درب رادیاتور باعث جوش آوردن خودرو می شود؟

0

علل جوش آمدن آب رادیاتور چیست؟

کار درب رادیاتور چیست؟

درب رادیاتور

درب رادیاتور وظایف مهمی را در سیستم خنک کاری موتور بعهده دارد  ضمنا فشار مایع خنک کاری را در حد مطلوب نگهداشته و از جوش آوردن موتور ممانعت بعمل می آورد . و اگر خراب شود باعث نشی آب از دور در رادیاتور می شود و موتور جوش می آورد برای پی بردن از سلامت درب رادیاتور با ما تماس بگیرید .

 

یکی از مهم ترین دغدغه های ذهنی افراد با افزایش طول عمر خودرو، مسئله گرم کردن آن است.

ممکن است موتور خودرو گرمایی را که ایجاد می کند خارج از توان سیستم خنک کاری برای دفع آن باشد و همین عامل باعث می شود تا اصطلاحا موتور گرم کندو آب به جوش بیاید. البته این مشکل هم می تواند تقصیر کم کاری سیستم خنک کاری باشد و هم از معایب موتور سرچشمه بگیرد، ضمن اینکه قسمت هایی دیگر از خودرو نیز در این بین بی تقصیر نخواهند بود.
 
رادیاتور : 
 نتیجه تصویری برای درب رادیاتور چیست
رادیاتور خودرو مهم ترین عضو در سیستم خنک کاری است. در واقع با مشاهده و معاینه آن می توان از بسیاری از درد های موتور خودرو آگاه شد. آب رادیاتور باید همیشه به میزان مشخصی باشد و بهتر است تا هر چند روز یکبار آن را چک کنیم. هم چنین از ضد یخ که نقش ضد جوش را دارد نیز استفاده کنیم. کم بودن سطح آب به معنی این است که هر لیتر آب باید تحمل میزان بیشتری از گرما را داشته باشد. هم چنین کثیف بودن لوله های رادیاتور به معنی این است که آب گرم داخل آن به خوبی نتواند گرمای خود را به بیرون پس دهد که باز هم باعث افزایش دما می شود. درب رادیاتور اگر خراب باشد، آب با گرم شدن و به دنبال آن افزایش حجم از رادیاتور بیرون می ریزد و در طول مسیر باعث بالا رفتن دما و جوش آوردن می شود. این نقیصه در خودرو های جدید بسیار جدی تر رخ می دهد و بروز می کند. ضمن اینکه سوراخ بودن و نشتی رادیاتور نیز همین عیب را نشان خواهد داد. پس نشتی رادیاتور را بهتر است به سرعت برطرف کرد. سیستم خنک کاری برخی از خودرو ها دارای یک منبع انبساط است که آب رادیاتور با گرم شدن وارد آن می شود تا در هنگام نیاز، دوباره با استفاده از حالت خلا ایجاد شده درون رادیاتور، به درون آن کشیده شود. خرابی و گرفتگی شیلنگ منبع انبساط نیز می تواند موجب گرم شدن آب شود.
 واتر پمپ و پروانه :
 
واتر پمپ قطعه ای است که آب را درون بلوک سیلندر و سرسیلندر می چرخاند و سپس با فرستادن آن به رادیاتور و خنک شدنش، دوباره همین چرخه را تکرار می کند. پس باید قطعه مهمی باشد. واتر پمپ دارای پره هایی هست که به مرور زمان بر اثر تماس با آب خورده می شوند. خرابی این پره ها و یا خود واتر پمپ به معنی نچرخیدن مناسب آب در سیکل کاری هست و عاملی خواهد بود برای گرم شدن بیش از حد آب. قطعه ای در پشت رادیاتور به سمت درون موتور در خودرو های قدیمی هست که به آن پروانه گفته می شود. این قطعه در خودرو های جدید تر که با برق خودرو کار می کند، فن نام دارد. کار آن عبور جریان هوا از لابلای شبکه رادیاتور  است که البته اگر روی رادیاتور باشد، باد می زند و وقتی در پشت آن قرار دارد، جریان هوا را می کشد. این قطعه اثر بسیار بالایی در خنک کاری آب درون رادیاتور دارد. خرابی آن یا شکسته بودن پره هایش می تواند در کارکرد مطلوبش اثر بدی بگذارد. هم چنین بادگیر قطعه ای است که پروانه درون آن می چرخد تا مکش باد فقط از درون شبکه های رادیاتور صورت بگیرد. خرابی این بادگیر که فقط یک قاب است و یا نبود آن نیز به معنی کم کاری فن و پروانه خواهد بود. هم چنین پروانه که در خودرو های قدیمی تر وجود دارد، یک مشکل دیگر نیز می تواند داشته باشد. این قطعه چرخش خود را از میل لنگ و به واسطه یک تسمه می گیرد. شل بودن این تسمه می تواند باعث شود تا پروانه به سرعتی که باید برسد، نرسیده و در نتیجه وظیفه خود را به خوبی نتواند انجام دهد.
موتور :
 نتیجه تصویری برای درب رادیاتور چیست
موتور خودرو قسمتی است که باعث گرم شدن آب می شود چرا که احتراق درون سیلندر های آن اتفاق می افتد. اگر موتور تازه تعمیر باشد و یا کارکرد پایینی داشته باشد، چون هنوز اصطکاک قطعات درون آن زیاد است، می تواند گرمای بیشتری ایجاد کند که یک عیب نخواهد بود. برق خودرو اثر بالایی در نرم کارکردن آن دارد و موتوری که کارکرد مناسبی ندارد، فشار بیشتری را باید تحمل کند و همین باعث بالا رفتن دمای آن می شود. ترموستات قطعه ای است که آب را درون موتور نگه می دارد تا به دمای معینی برسد. این گرم شدن آب باعث می شود تا موتور در حالت گرم کار کند و در نتیجه هم مصرف سوخت پایین بیاید و هم اصطکاک قطعات کم شود. با رسیدن آب به این دما، ترموستات که دارای یک فنر گرمایی است، عمل می کند و مسیر آب را به سمت رادیاتور باز می کند. خرابی این قطعه به معنی ماندن آب در یک چرخه بسته درون موتور است و آب مدام گرم تر می شود تا زمانی که جوش بیاید. یکی دیگر از عوامل گرم کردن موتور، تنظیم نبودن سوپاپ هاست. این مشکل باعث می شود تا تنفس و خروج دود به خوبی صورت نگیرد و در کنار کاهش توان موتور، باعث فشار آمدن به پیشرانه و گرم شدن آن شود. هم چنین کثیف بودن فیلتر هوای موتور و یا گرفتگی اگزوز که به معنی مشکل در دم و بازدم موتور است نیز همین نتایج را به دنبال خواهد داشت. روغن موجود در کارتل موتور نیز اثر خوبی در سرد شدن آن دارد. این روغن در همه قطعات موتور در گردش است و گرمای آن ها را جذب می کند و به کارتل می رساند. کثیف بودن این قسمت نیز از تبادل گرمایی با هوای اطراف جلوگیری می کند و هم دمای موتور را بالا می برد و هم از خنک شدن روغن خودداری می کند. پس از تمیز بودن بدنه موتور و زیر آن غافل نشویم.
عوامل متفرقه :
 نتیجه تصویری برای درب رادیاتور چیست
عوامل دیگری نیز در گرم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن آن اثر دارند. برای مثال تنظیم نبودن باد لاستیک ها و کاهش آن از مقدار استاندارد می تواند اصطکاک تایر ها را با مسیر زیاد کند و به پیشرانه فشار آورد. هم چنین زیاد بودن باد تایر ها از حد استاندارد نیز مشکلات خاص خود را دارد. از جمله اتفاقاتی که درون چرخ ها می افتد و خیلی دیر متوجه آن می شویم، گیرپاژ کردن سیلندر ترمز ها و هم چنین بلبرینگ چرخ هاست. این اتفاق درست شبیه به این است که هم پا را روی پدال ترمز بگذاریم و هم توقع شتاب گیری از خودرو را با زیاد کردن فشار به موتور داشته باشیم. هر ماشین برای تناژ خاصی در نظر گرفته شده است. پس سنگین کردن یک خودرو بیش از حد استاندارد آن نیز باعث فشار آمدن به پیشرانه خواهد شد و در نتیجه موجب افزایش دمای موتور می شود. هم چنین استفاده بیش از حد از دنده سنگین در مسیر ها و یا دنده مرده رفتن که هر دو باعث می شوند تا شدت جریان آب درون سیکل خنک کاری متناسب با فشار وارده به پیشرانه نباشد، باعث جوش آوردن موتور خواهد شد. البته استفاده از دنده سنگین در مواقعی که خودرو تحت فشار است، لازم و ضروری خواهد بود، چرا که غیر از این حالت به معنی دنده مرده رفتن خومی شود که اثرات منفی بیشتری دارد. پس در سربالایی ها و هنگام حمل بار از دنده مناسب با سرعت خودرو و شرایط جاده استفاده کنیم. هم چنین شرایط باد مخالف نیز به معنی یک مانع برای کارکرد راحت موتور است و منجر به افزایش دمای آن خواهد شد.
پاره شدن تسمه پروانه-باز نکردن ترموستات- نشتی آب رادیاتور -نداشتن ضدیخ وضد جوش -کیپ شدن منافذ رادیاتور – روسوب گرفتن رادیاتور – خراب شدن واتر پمپ
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.