کار میل لنگ و فلایویل چیست؟

0

میل لنگ و فلایویل چیست؟ کجای موتور قرار می گیرند؟ چه ایراداتی پیدا می کنند؟

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای میل لنگ و فلایویل

میل لنگ میله منکسری است که فقرات موتور را تشکیل می دهد بطور مستقیم بایا غیر مستقیم نیروی خود را از میل لنگ دریافت می کندبه قسمتی از بدنه اصلی موتور که میل لنگ در انجا قرار می گیرد محفظه میل لنگ علاوه بر نگاه داشتن وتحمل ان اجازه چرخش میل لنگ را در داخل کپه های خود که همگی در یک امتداد قرار دارند را می دهند در اکثر موتورها محفظه میل لنگ یا بلوک سیلندر یا بدنه اصلی موتور به طور واحد و یک تکه ریخته گری می شود وظیفه میل لنگ عبارت است از تبدیل حرکت رفت و برگشتی (خطی) پیستون به حرکت چرخشی یا دورانی می باشد

نتیجه تصویری برای میل لنگ و فلایویل

قسمتهای مختلف میل لنگ

هر میل لنگ دارای تعدادی تکیه گاه ثابت یا (انگشتی ) و تعداد لنگ های متحرک یا انگشتی متحرک البته تعداد لنگهای متحرک در موتورهای خطی به نسبت تعداد سیلندرهای موتور می باشد در صورتی که در موتورهای وی شکل برا ی هر لنگ متحرک دو عدد شاتون بسته می شود تعداد انگشتی های ثابت بستگی به طول میل لنگ دارد هر چه طول بزرگتر باشد تعداد ثابتها هم زیادتر می باشد وم معمولا افزایش تعداد ثابت ها در میل لنگ یک موتور سبب کاهش بارها و فشارها شده و در نتیجه تنشها و لرزش های وارد بر میل لنگ کم شده و موتور نرم و یکنواخت کار می کند

لنگ گیری میل لنگ

تصویر مرتبط

(بالانس کردن میل لنگ ) برای متعادل ساختن میل لنگ در مقابل هر لنگ وزنه ای به میل لنگ اضافه می شود و میل لنگ با نهایت دقت باید متعادل گردد چون نیروهای نامتعادل سبب لرزش و فشارهای زیاد روی یاتاقانهای ثابت میل لنگ شده و باعث خمیدگی یا پیچیدگی میل لنگ می گردد برای جلوگیری از این وضع بایستی میل لنگ به طور استاتیکی و دینامیکی بالانس شود

روغن کاری میل لنگ

نتیجه تصویری برای میل لنگ و فلایویل

میل لنگ دارای مجاری روغن بوده این مجاری تکیه گاههای ثابت میل لنگ به طور مستقیم با مجاری بلوک تماس داشته و بوسیله مجاری مورب مجاری ثابت به لنگ های متحرک وصل می شود روغن از لنگ های ثابت به لنگهای متحرک و از انجا از سوراخ شاتون دیواره سیلندر و بوش گژن پین را روغن کاری می نماید سپس بوسیله رینگ روغن از جداره سیلندر جمع اوری و به کارتر برگردانده می شود

طرز ساختن میل لنگ

نتیجه تصویری برای میل لنگ و فلایویل

میل لنگ یک قطعه ریخته گری یکپارچه است از الیاژهای بسیار سخت فولاد که از نیکل و کروم و مولیبدن مانگام و فولاد تشکیل شده است که این قطعه با عملیات حرارتی و ابکاری و چکش کاری تهیه شده و دارای استحکام مکانیکی قابل توجهی می باشد

نوسان گیر میل لنگ

ضربه هایی که به میل لنگ وارد می شود و در ان نوسان پیچشی ایجاد می کند موقعی که پیستون در زمان احتراق بسمت نقطه مرگ پایین حرکت می کند نیروی وارد شده به میل لنگ از یک تن نیز تجاوز می کند این نیروها تمایل دارند که لنگ میل لنگ را در جهت گردش بپیچاند یعنی حرکت ان لنگ از سایر قسمتهای میل لنگ جلو می افتد یک لحظه بعد نیرو از روی میل لنگ برداشته می شود و لنگ تمایل به پیچیدن در جهت عکس می کند و می خواهد در وضعیت اول خود نسبت به سایر قسمتهای میل لنگ برگردد این پیچش در جهت معکوس که پس از هر زمان در میل لنگ تولید می شود یک حرکت نوسانی در میل لنگ بوجود می اورد اگر این نوسان پیچشی کنترل نشود ممکن است در یک دور معین این نوسانات به حالت تشدید دراید و موجب شکستن میل لنگ می شود برای کنترل نوسانات پیچشی از دستگاهی بنام نوسان گیر یا دستگاه تعادل پیچشی میل لنگ استفاده می شود که این دستگاه معمولا در جلوی میل لنگ سوار می شود و شامل پولی پروانه نیز می باشد

فلایویل

درقسمت انتهای میل لنگ فلایویل قرار دارد فلایویل که بنام چرخ طیار یا چرخ لنگر نیز خوانده می شود وزنه سنگینی است که در کار موتور تاثیر بسزایی دارد و عملیات زیر به عهده فلایویل قرار دارد

الف : در زمان احتراق که پیستون از نقطه مرگ بالا به نقطه مرگ پایین می اید جلوی ضربه را گرفته و لرزش موتور را از بین می برد

ب: چون قدرتی که از طرف پیستون به میل لنگ داده می شود یکنواخت نیست موجب می شود که سرعت میل لنگ کم یا زیاد شود اینرسی فلایویل تمایل دارد که انرا با سرعت ثابت حرکت دهد بنابراین فلایویل در موقعی که میل لنگ تمایل به افزایش سرعت داشته باشد قدرت را گرفته و هنگامیکه تمایل به کاهش سرعت داشته باشد قدرت به ان پس میدهد این عمل ضربات وارده از پیستون را خنثی کرده و مانع شکسن و پیچش میل لنگ می شود بزرگی و سنگینی فلایویل نسبت عکس باتعداد سیلندرها دارد مثلا فلایویل ماشین چهار سیلندر از فلایویل ماشین هشت سیلندر بزرگتر و همین طور سنگین ترمی باشد

نتیجه تصویری برای میل لنگ و فلایویل

ج: نیروی انفجاری را در خود ذخیره نموده و برای تکمیل عملیات سه گانه بعدی به میل لنگ کمک می کند

د: در سطح خارجی ( محیط میل لنگ) دنده های مخصوصی نصب شده که به منظور گردانیدن موتور به وسیله دستگاه الکتریکی استارت این دنده با دنده استارت درگیر شده و باعث گردش میل لنگ و روشن شدن موتور می شود

ج : فلایویل یکی از قطعات دستگاه انتقال نیرو محسوب شده و نیروی موتور بوسیله کلاچ از این قطعه به جعبه دنده منتقل می شود فلایویل روی صفحه مدور نعلبکی شکلی که در انتهای میل لنگ قر دارد و بنام فلانچ معروف است توسط پیچشهای متصل می شود در مرکز دایره فلانچ سوراخی وجود دارد که بعنوان تکیه گاه سر شفت ورودی گیربکس بوده و برای جلوگیری از اصطکاک داخل سوراخ از بوش یا بلبرینگ استفاده شده است در ضمن در جلوی میل لنگ چرخ دنده میل لنگ قرار گرفته که با زنجیر یا تسمه یا درگیری مستقیم با دنده میل سوپاپ درگیر می شود که این دنده نصف دنده میل سوپاپ بوده ضمنا نیروی میل لنگ به وسیله پولی سر میل لنگ و تسمه پروانه باعث گردش پولی پروانه و پولی دینام می شود لوله خروجی گازهای داخل محفظه میل لنگ

چون در موقع کار کردن موتور مقداری گاز در محفظه میل لنگ بوجود می اید و این گازها باعث ایجاد فشاردر داخل محفظه میل لنگ و کارتر می گردد و در صورتی که این گازها بخارج فرستاده نشود باعث میشودکه در اثر فشاری که بوجود می اید روغن از اطراف کارتر و یا قسمتهای دیگر ریزش کند بنابراین برای برطرف کردن این نقیصه لوله ای در محفظه میل لنگ در نظر گرفته شده که گازها از لوله مذکور بخارج فرستاده می شوند در موتورهایی که اخیرا ساخته می شود گازهای حاصل از محفظه میل لنگ را به وسیله لوله ای به صافی هوا برده و از انجا در موقع مکش پیستون بداخل سیلندر هدایت شده و در موتور مصرف می گردد از این عمل دو نتیجه گرفته می شود یکی اینکه تخلیه گازها بهتر و به سهولت انجام می گیرد و دیگر اینکه گازها هدر نرفته و در موتور می سوزد

عیوب میل لنگ

تصویر مرتبط

۱-اصولا بعد از باز کردن میل لنگ و شستشوی ان ۲- تشخیص عیوب ان با ازمایشات مختلف و اندازه

گیری با وسایل ابزار دقیق ۳- تعویض میل لنگ در صورت لزوم یا تعمیر و بهسازی ان و بستن مجدد ان

یک میل لنگ باید بدلیل زیر تعوض گردد

الف : ادر سایز شدن بیش از حد مجاز از اندازه داده شده در کاتالوگ

ب: سوختن انگشتی یا لنگ های ثابت و متحرک که از تغییر رنگ انها قابل تشخیص است

ج: بریدن یا شکست میل لنگ

د: داشتن ترک عرضی روی انگشتی ها

ح: وحود تابیدگی –خمیدگی – پیچیدگی بیش از حد

و: وجود خش و خط بسیار عمیق

ز: از بین رفتن قوس کنارهای لنگ ها – در ثابت ها و متحرک ها

ازمایشهای میل لنگ

الف : خراشیدگی میل لنگ

ب: ازمایش ترک خوردگی میل لنگ

ج:ازمایش بردیگی یا شکستگی میل لنگ

د: انزاه گیری دو پهن بودن میل لنگ

ز: اندازه گیری خمیدگی میل لنگ

ه:ازمایش پیچیدگی میل لنک

ر: ازمایش مخروطی شدن میل لنک

ازمایشهای فلایول (چزخ طیار یا چرخ لنگر)

ساده ترین کنترل فلایویل موقعی است که فلایویل در محل خودش یعنی روی میل لنگ و موتور سوار و همچنین برای کنترل ان می توان از پایه های جناغی بلند و یا مرغک تراش استفاده کنیم

الف: کنترل مسطح بودن فلایویل (تاب نداشتن)

ب: کنترل مرکز بودن محل بلبرینگ شفت

ج: کنترل لنگی عمودی فلایویل

د: کنترل دنده فلایویل

ه: بررسی و دراوردن دنده فلایویل

خ: خط افتادن دنده فلایویل

ز: گشاد شدن محل پیچ های فلایول

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.