شیر برقی کنیستر چیست و چه کاری انجام می دهد؟

7

مخزن و شیر برقی کنیستر چیست ؟ کار شیر برقی کنیستر جیست؟

فهرست مطالب

چه ایراداتی پیدا می کند ؟ چرا چراغ چک روشن می شود؟

نتیجه تصویری برای شیر برقی کنیستر

مخزن کنیستر از یک قوطی استوانه این شکل که حاوی کربن فعال است تشکیل گردیده که این کربن قادر است بخارات بنزین را جذب نماید . بر روی بدنه این مخزن سه مجرا در نظر گرفته شده است . دو مجرا بصورت لوله ای شکل در بالای مخزن قرار دارد که یکی مرتبط با باک و دیگری مرتبط با مانیفولدهوا می باشد .

مخزن کنیستر

تصویر مرتبط

یک مجرا نیز در زیر مخزن برای ارتباط با هوای آزاد در نظر گرفته شده است .عملکرد مخزن به این صورت است که کربن بخارات جمع شده در بالای محفظه باک بنزین را از طریق مجرا جذب کرده و ذخیره می کند . در این حالت ECU موتور در زمان مناسب شیر تخلیه مجرای خروجی کنیستر را باز می کند تا بخارات بنزین به سمت مانیفولد هوا هدایت شوند و در عمل احتراق داخل سیلندر شرکت کنند .

شیر برقی کنیستر

نتیجه تصویری برای شیر برقی کنیستر

شیر تخلیه مذکور همان شیر برقی کنیستر یا شیر تخلیه بنزین است که در مسیر عبور بخارات مذکور از کنیستر به مانیفولد هوا قرار دارد. عملکرد شیر برقی کنیستر بوسیله ECU کنترل می شود. بدین ترتیب که یک سر سیم پیچ با بوبین شیر برقی از طریق رله دوبل به مثبت باطری و ارتباط سر دیگر سیم پیچ به ECU می باشد که از این طریق منفی را دریافت می کند. چنانچه مقاومت سیم پیچ شیر برقی را با اهمتر بسنجیم در این صورت مقدار ۲۵ اهم را نشان خواهد داد. مجرای سوم که در زیر مخزن واقع شده دارای یک فیلتر در دهانه ورودی است که عمل فیلتر کردن هوای ورودی به مخزن را انجام می دهد .
شیر جدا کننده (Separator Valve) که از متعلقات مجموعه کنیستر می باشد وظیفه دارد تا اجازه ندهد بنزین مایع به مخزن کنیستر وارد شود . این شیر که در قسمت کناری گلوگاه باک و مسیر بین باک تا مخزن کنیستر قرار گرفته باعث می شود تا سوخت مایع به مسیر کنیستر وارد نشده و به باک برگردد .
همانطور که در بحث قبلی توضیح داده شد مجموعه کنیستر مجموعه ای در جهت کاهش میزان آلودگی هوا می باشد .بدین ترتیب که بخارات ایجاد شده در بالای باک بنزین در مخزنی جمع می گردند تا در موقع مناسب در موتور سوزانده شوند در حالیکه در خودروهای فاقد این سیستم بخارات بنزین مستقیماٌ وارد هوا شده ، آلودگی آن را سبب می گردند .همچنین جنس لوله های ارتباطی سوخت طوری انتخاب گردیده تا از نفوذ بخارات بنزین از جداره لوله ها به هوای اطراف جلوگیری شود . مورد دیگر برای کنترل و کاهش آلودگی هوا نصب کاتالیست کانورتور می باشد .

کنیستر چیست ؟ وظیفه ی کنیستر در خودرو چیست ؟

تصویر مرتبط

کلمه canister از واژه لاتین canstrum به معنای سبد گرفته شده کنیستر قطعه ای است که روی خروجی باک خودرو نصب و به صورت موقت بخارات بنزین را جذب می کند. در ادامه این مقاله ما به توضیح نحوه کار و عملکرد قطعه کنیستر سوخت و خاصیت آن خواهیم پرداخت.

همانطور که می دانیم اکثر سوخت ها به صورت هیدروکربن می باشند و در احتراق موتور اتومبیل از ترکیب اتم های هیدروژن و کربن موجوددر یک سوخت با اکسیژن ، محصولاتی همچون گاز دی اکسید کربن (CO2) و آب تولید می شود. ولی به دلایل مختلفی که بستگی به شرایط احتراق و کیفیت سوخت دارد احتراق به صورت کامل صورت نمی گیرد و تمام هیدروکربن موجود در سوخت به CO2 و آب تبدیل نمی شود.هر چه احتراق ناقص تر باشد میزان آلایندگی نیز بیشتر خواهد بود. با توجه به رشد و توسعه شهرها و همچنین افزایش جمعیت ، شرکت های خودروسازی در تلاش اند تا با تولید بیشتر نیاز جامعه را برآورده کنند در کنار این تلاش و با توجه به دانش و قوانین بازدارنده و حمایتی از محیط زیست خودروسازها در تلاش اند تا آلاینده های خروجی خودروها را کاهش دهند. این امر در طراحی خودروها تاثیر به سزایی داشته و به تغییراتی در سیستم های سوخت رسانی گذشته(کاربراتوری) و امروزی (انژکتوری) منجر گردیده است.که امروزه برای این منظور جهت جلوگیری از این آلاینده ها قطعه کنیستر سوخت را به قطعات خودرو اضافه نموده اند . سازندگان موتور برای کاهش آلایندگی خودرودر چهار عامل اصلی متمرکز شده اند :

· استفاده از سیستم سوخت رسانی و جرقه ی دقیق و قابل اطمینان

· کاهش آلایندگی گازهای خروجی اگزوز به وسیله مبدل کاتالیزوری

· بازیابی هیدروکربن ها ی نسوخته داخل محفظه موتور

· به جذب بخار سوخت از مخزن سوخت ( باک ) ۴ که موردآخرتوسط کنیستر صورت می گیرد.

اوایل دهه ۷۰ میلادی با افزایش فشار سازمان های حفظ محیط زیست در زمینه کنترل آلاینده های منتشر شده از خودروها همراه بود و استانداردهای EPA میزان مجاز انتشار آلایندگی خودروها را به سازندگان دیکته کردند و آنها را به این فکر فرو بردند که چطور آنها به این محدوده انتشار ، دست یابند.کاهش میزان آلایندگی منتشره از خودروها از سال ۱۹۷۰ به واسطه بهبود طراحی موتور به علاوه اضافه کردن کنیستر های ذغالی جهت جمع آوری بخارات هیدروکربن و لوله های تجدید گردش گاز خروجی برای کاهش اکسیدهای نیتروژن به انجامرسید. مرحله برجسته و مهم دیگردر تکنولوژی کنترل آلایندگی خودرو در سال ۱۹۸۰ -۱۹۸۱ به وقوع پیوست. به واسطه استانداردهای سخت گیرانه تر، سازندگان خودرو اتومبیل های جدید را به سیستم های کنترل آلایندگی در سطحی بسیار بالاتر مجهز کردند. این سیستمها به سنسورهای اکسیژن و نیز کامپیوترهای آنبورد مجهز شدند. این تجهیزات به بهینه سازی راندمان کنیسترها کمک می کنند. از سال ۱۹۹۰ با مقررات سخت گیرانه تر، استانداردهای سخت گیرانه تر سیستمهای تشخیص عیب کامپیوتری شده که عیب های کنترل آلاینده ها را مشخص می کنند، شکل گرفت.

کنیستر

تصویر مرتبط

این روز ها که بحث داغ بنزین ، آلودگی و … در محافل هستش از این فرصت استفاده کردیم تا به شما نحوه کار کنیستر رو آموزش بدیم به امید رضایت شما عزیزان .

بنزین موجود در باک خودرو به واسطه ماهیت طبیعی آن تبخیر شده و در صورت ارتباط با هوای آزاد در آن منتشرمی شود.انتشار بخار بنزین در هوا علاوه بر ایجاد آلودگی محیط زیست شرایط انفجار در اطراف خودرو را ایجاد می کند.
جهت رفع این مشکل وجود مجموعه ای با قابلیت جذب و بازیافت بخار بنزین ضروری است.در خودروها این فرایند توسط کنیستر یا بخارگیر بنزین صورت می پذیرد. بخار بنزین از طریق شیلنگ به ورودی کنیستر منتقل و در حین عبور از لایه های کربناکتیو جذب آن می شود. فرایند جذب به نحوی است که در صورت خاموش بودن موتور پس از گذشت چند ساعت کربن اکتیو کاملا مرطوب شده و با روشن شدن موتور و فعال شدن شیر برقی طراحی شده در مسیر اتصال کنیستر به منیفولد هوا ،جریان هوای محسوسی در داخل کنیستر ایجاد و در اثر عبور هوااز لایه های کربن، بنزین جذب شده توسط کربن اکتیو تبخیر و جهت استفاده در سیستم احتراق به منیفولد هوا منتقل می شود.تبخیر بنزین موجب خشک شدن دانه های کربن می شود .باخشک شدن دانه های کربن شرایط جذب مجدد بخار بنزین فراهم می شود. در صورت تداوم کار موتور، کنیستر به صورتواسطه بین باک و منیفولد هوا عمل کرده ومستقیما بخار بنزین رابه محفظه احتراق هدایت می کند. در شکل طرح شماتیک مدار سیستم جذب و بازیافت بخار بنزین نشان داده شده است

شکل ۱ – شماتیک موقعیت مونتاژ کنیستر نسبت به قطعات دیگر

شماتیک-کنیستر
قابلیت تکرارپذیری کربن اکتیو در جذب و تبخیر بخار بنزین از پارامترهای مهم و اثرگذار بر عملکرد کنیستر است.در انتخاب نوع کربن اکتیو علاوه بر خاصیت فوق ، دانه بندی کربن (تعداد دانه های کربن در هر گرم) و مقاومت آن نسبت به ارتعاشات و ضربات حائز اهمیت است به نحوی که در اثر اعمال ارتعاشات به واسطه حرکت خودرو و کارکرد موتور نباید کربن به گرد تبدیل شود.گرد شدن کربن موجب عدم چرخش مطلوب هوا و ناکارآمدی کنیستر خواهد شد.جهت جلو گیری از انتشار گرد احتمالی حاصل از پودر شدن کربن اکتیو در قسمت بالا و پایین از فیلتر با الیاف طبیعی استفاده می شود. طرح کلی کنیستر و المان های اصلی تشکیل دهنده آن در شکل ( ۲ ) نشان داده شده است .
A-سرشیلنگی بخار بنزین
B-سرشیلنگی تصفیه
C-سرشیلنگی هوای آزاد
۱ بدنه کنیستر
-۲ درپوش کنیستر
-۳ نگهدارنده فیلتر صافی
-۴ فیلتر صافی پایین
-۵ فیلتر صافی بالا
-۶ کربن اکتیو

شکل ۲- طرح کلی کنیستر و المان های اصلی

طرح-کلی-کنیستر

اثر کنیستر برموتور و بهینه سازی مصرف سوخت

به واسطه اتصال کنیستر به باک ، در تامین بخشی از هوای موتور از طریق کنیستر این امکان ایجاد می شود که بخار بنزین موجود در باک همراه هوا به سیستم احتراق منتقل و مصرف شود لذا مسدود بودن این مسیر موجب افت هوا رسانی مطلوب به موتور و تجمع بخار بنزین در باک خواهد شد.عدم عملکرد صحیح کنیستر یا پرشدن آن موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان موتور خواهد شد. این اثر در خودروهای کاربراتوری به واسطه نوع طراحی صورت گرفته محسوس تر بوده به نحوی که تعویض کنیستر ضمن اثر مثبت بر کارایی موتور موجب تنظیم دور آرام آن می شود.مصرف بخار بنزین در سیستم احتراق یکی از فواید استفاده ا ز کنیستر در خودرو است.به طور حتم میزان حجم مصرف سوخت ناشی از بازیافت بخار بنزین در مقایسه با حجم بنزین مایع مصرفی بسیارکم است ولی تامین بخشی از هوای ورودی به موتور از طریق کنیستر(بخار بنزین)اثر بسیار مطلوبی بر کارکرد موتور مخصوصا در استارت های اولیه و حرکت پر شتاب خودرو دارد .

اثر-کنیستر-بر-مصرف-سوخت

اثر کنیستر بر کاهش آلودگی محیط زیست

بازیافت و مصرف بخار بنزین اثر کنترلی محسوسی به واسط جلوگیری از انتشار بخار سمی در محیط زیست خواهد داشت. در همین راستا طراحی و نصب سیستم جذب بخار بنزین بر روی تانکرهای حمل بنزین بسیار حائز اهمیت است. حجم بالا و دوری مسافت پالایشگاه ها تا پمپ بنزین در فرایند حمل ونقل عامل موثری در آلودگی هوا به واسطه انتشار بخار بنزین است لذا نصب کنیسترهای صنعتی جهت جذب و بازیافت بخار فوق پیشنهاد می شود.

اثر کنیستر بر ایمنی خودرو

عدم وجود کنیستر یا مسدود شدن مسیر آن موجب تجمع بخار بنزین در باک خودرو می شود. این موضوع در فصول گرم سال و هنگام رانندگی در جاده های ناهموار بسیار محسوس تر بوده به نحوی که در پایان یک سفر چند ساعته اگر چنان چه اقدام به باز کردن در باک بنزین کنید قطعا شاهد انتشار شدید بخار بنزین به محیط اطراف خواهید بود لذا در شرایط فوق در صورت وقوع تصادف یا ایجاد منبع اشتعال در اطراف خودرو احتمال انفجار باک خودرو به شدت بالا خواهد رفت .جهت جلوگیری از خطرات احتمالی نصب کنیستر و بازبینی دوره ای جهت اطمینان از عملکرد صحیح آن کاملا ضروری است. (درهنگام بازکردن در باک ازعدم وجود منابع اشتعال دراطراف خودرو کاملا اطمینان حاصل کنید).

زمان تعویض کنیستر

تصویر مرتبط

مطابق استانداردهای معتبر صنایع خودرو سازی در صورت منفی بودن نتیجه تست عملکرد توسط مراکز معاینات فنی خودرو، ۳۰ هزار کیلومتر در شرایط عمومی ، ۲۴ ماه بعد از زمان نصب،نشت بنزین از سر شیلنگی هوای آزاد،تجمع بخار در باک و انتشار ناگهانی در زمان باز کردن در آن،انتشار بوی بنزین اطراف خودرو،مشاهده هر گونه ضایعات سطحی یا شکستگی روی کنیستر باید نسبت به تعویض کنیستر اقدام شود.زمان فوق مشروط به عدم وجود هر گونه عیب ونقص روی کنیستراست. بازدید دوره ای جهت اطمینان از عملکرد کنیستر کاملا ضروری است .
نحوه تعویض ابتدا سر شیلنگی بخارات بنزین و تصفیه را از پورت ها روی کنیستر جدا کرده سپس بدنه کنیستر را از محل پایه ها خارج کنید .کنیستر جدید را در محل پایه ها مونتاژ و سپس سرشیلنگی بخار بنزین و تصفیه را مطابق ترتیب قبلی در محل خود نصب کنید.در هنگام نصب شیلنگ ها دقت لازم جهت جلوگیری از شکستن سرشیلنگی ها صورت پذیرد و از اعمال نیروهای جانبی یا خمشی اجتناب شود.

نحوه تست کنیستر

در شرایطی که شیلنگ تصفیه و بخار بنزین نصب شده باشد موتور خودرو را روشن کرده در شرایط فوق با قراردادن انگشت خود روی سر شیلنگی هوای آزاد ،مکش هوا باید احساس شود در ضمن مکش هوا از مسیر مکش بخار بنزین نیز باید تست شود، به این منظور ش یلنگ اتصال باک به کنیستر را جدا و در هنگام روشن بودن موتور مکش هوا از سرشیلنگی های بخار بنزین و هوای آزاد نیز تست شود.

انواع کنیستر :

انواع-کنیسترمشکل شیر برقی کنیستر چیست؟

بخارات بنزین باک به کنیستر وارد شده ودر مخزن آن ذخیره می گردد وبا باز شدن شیر برقی کنیستر راه ورود بخارات به مانیفولد باز شده ودر نتیجه بخارات وارد موتور شده و سوخته میشوند و به این ترتیب وارد فضای جو نشده وآلایندگی ایجاد نمی شود. 

خرابی این عملگر تاثیری در کارکرد موتور ندارد  گاهی چراغ چک روشن میشود و بوی بنزین درهنگام صبح از اطراف خودرو به مشام میرسد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. یدالله می گوید

    سلام پراید دارم وقتی شیربرقی را به موتور وصل میکنیم موتور خاموش میشه علت چیست

  2. رضاعزیزپور می گوید

    سلام ممنون از اطلاعاتتان ماشین من سمندef7 که 2ساله خریدمش توی شتاب اولیه کوپ می‌کنه 2سااه هرجا میبرمش درستش نمیکنن فقط خرج رو دستم می‌زارن تمام سنسورها رو تعویض کردم مانیفولد رو هم تعویض کردم کاتالیزور و…. همه اجزای ماشین رو عوض کردم به گفته ی مکانیک وباطریساز حالا قراره کامپیوتر ماشین رو تعویض کنم ولی به یه نکته رسیدم یکی از شیلنگهای خروخی باکم که به شیربرقی وصل میشه تا داخل گلگیرجلو آمده ولی به هیچی وصل نیست احتمال داره که ایراد از اون باشه ممنون میشم از راهنماییتون

  3. حمید می گوید

    خیلی ممنون از لطفتون راستی احتیاجی به تعویض حود کنیستر نیست، چون کامل از بنزین اشباع شده بود؟؟

  4. حمید می گوید

    سلام وقت بخیر ، من پراید ۱۱۱ دارم امروز بعد زدن بنزین ماشینم ریپ میزد و یکم دود سیاه کرد و بعدش از خروجی کنیسترم بنزین میریخت بیرون، لطف میکنین اگه راهنماییم کنین.
    دمتــــــــــون گـــــــــــرم

    1. مدیر می گوید

      سلام شیربرقی کنیستر خراب هست

      1. عبدالعزیز نارویی می گوید

        با سلام،من ماشین سمندef7مدل ۹۰،دارم،ماشینم صدای بوق از قسمت پایین مانیفولد میده،و از اگزوز ماشین دود میکنه،بنظرتون عیب از شیر کنیستر هستش،ممنون میشم راهنماهیم کنید،

    2. مرتضی می گوید

      حواستون باشه اصلا نباید تا خرخره باکرو پر کرده یه جا خوندم باعث خرابی کنیستر میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.