آشنایی با تسمه تایم خودرو و مفهوم تایمینگ میل بادامک
آشنایی با تسمه تایم خودرو و مفهوم تایمینگ میل بادامک
فهرست مطالب
از سری آموزش های بخش تعمیر و نگهداری خودرو این بار مرحله به مرحله با مطلب آشنایی با تسمه تایم خودرو و مفهوم تایمینگ میل بادامک با هم همراه می شویم تا با انواع تسمه تایم و مفهوم تایمینگ در خودرو آشنا شویم.
دنده ، زنجیر یا تسمه کدام یک؟
انتقال حرکت از میل لنگ به میل بادامک باید بدون کم و کاستی صورت گیرد. چرخ دنده این عملیات را به خوبی انجام می دهد. از این روش بیشتر در موتورهای قدیمی میل بادامک زیر، استفاده شده است.
سنگین بودن وزن چرخ دنده، هزینه ی ساخت زیاد و مهم تر از همه، دور شدن میل بادامک از میل لنگ موجب شده در طرح های بعدی موتور زنجیر و چرخ زنجیر جای گزین چرخ دنده شوند مانند تصویر زیر.
برای آن که زنجیر بتواند دوران را به طور کامل انتقال دهد و در تایمینگ تغییری ایجاد نشود از زنجیر سفت کن استفاده می شود.
زنجیر سفت کن به صورت های هیدرولیکی ( نیروی روغن ) یا مکانیکی ( نیروی فنر ) به طرف آزاد زنجیر نیرو وارد می کند. این قطعه از لاستیک مصنوعی فشرده ساخته می شود تا اصطکاک کمی داشته باشد.
در هر صورت ، زنجیر نیز معایبی دارد که مهم ترین آ نها عبارتند از :
-
هزینه ساخت نسبتاً زیاد
-
ایجاد سر و صدا
-
نیاز به روغن کاری و نگه داری
-
فرسودگی زنجیر و چرخ زنجیر که موجب اختلال در تایمینگ می شود.
برای بر طرف کردن عیب های یاد شده از تسمه و چرخ تسمه که امروزه بسیار رواج یافته است استفاده می شود از جمله محاسن آن عبارتند از:
-
هزینه ی ساخت کم
-
سبک بودن وزن
-
کارکرد بدون سر و صدا
-
نیاز نداشتن به روغن کاری
-
تسمه و زنجیر را در موتورهای V شکل با چهار میل بادامک