آشنایی با تسمه تایم خودرو و مفهوم تایمینگ میل بادامک

0

آشنایی با تسمه تایم خودرو و مفهوم تایمینگ میل بادامک

فهرست مطالب

از سری آموزش های بخش تعمیر و نگهداری خودرو  این بار مرحله به مرحله با مطلب آشنایی با تسمه تایم خودرو و مفهوم تایمینگ میل بادامک با هم همراه می شویم تا با انواع تسمه تایم و مفهوم تایمینگ در خودرو آشنا شویم.

دنده ، زنجیر یا تسمه کدام یک؟

انتقال حرکت از میل لنگ به میل بادامک باید بدون کم و کاستی صورت گیرد. چرخ دنده این عملیات را به خوبی انجام می دهد. از این روش بیشتر در موتورهای قدیمی میل بادامک زیر، استفاده شده است.

سنگین بودن وزن چرخ دنده، هزینه ی ساخت زیاد و مهم تر از همه، دور شدن میل بادامک از میل لنگ موجب شده در طرح های بعدی موتور زنجیر و چرخ زنجیر جای گزین چرخ دنده شوند مانند تصویر زیر.

برای آن که زنجیر بتواند دوران را به طور کامل انتقال دهد و در تایمینگ تغییری ایجاد نشود از زنجیر سفت کن استفاده می شود.

زنجیر سفت کن به صورت های هیدرولیکی ( نیروی روغن ) یا مکانیکی ( نیروی فنر ) به طرف آزاد زنجیر نیرو وارد می کند. این قطعه از لاستیک مصنوعی فشرده ساخته می شود تا اصطکاک کمی داشته باشد.

در هر صورت ، زنجیر نیز معایبی دارد که مهم ترین آ نها عبارتند از :

  • هزینه ساخت نسبتاً زیاد

  • ایجاد سر و صدا

  • نیاز به روغن کاری و نگه داری

  • فرسودگی زنجیر و چرخ زنجیر که موجب اختلال در تایمینگ می شود.

برای بر طرف کردن عیب های یاد شده از تسمه و چرخ تسمه که امروزه بسیار رواج یافته است استفاده می شود از جمله محاسن آن عبارتند از:

  • هزینه ی ساخت کم

  • سبک بودن وزن

  • کارکرد بدون سر و صدا

  • نیاز نداشتن به روغن کاری

  • تسمه و زنجیر را در موتورهای V شکل با چهار میل بادامک

شاید تنها عیب تسمه، پاره شدن احتمالی آن یا لغزش روی چرخ تسمه باشد با پاره شدن تسمه، خطر برخورد پیستون با سوپاپ ها به وجود می آید. کارشناسان و طراحان با تقویت جنس تسمه تا حدودی این عیب را برطرف نموده اند معمولاً تسمه را از الیاف فایبر گلاس با روکشی از لاستیک می سازند.

محیط داخلی این تسمه دندانه دار است برای این که بتواند به خوبی و با دقت، مکانیزم سوپاپ را به حرکت در آورد .

برای تسمه ها نیز از تسمه سفت کن استفاده می شود، که معمولاًبه صورت غلتک است و توسط نیروی فنر یا هیدرولیک یا به صورت دایره گریز از مرکز، مقدار کشش تسمه را تنظیم می نماید.

مفهوم تایمینگ : تایمینگ سوپاپ به معنی زمان بندی دقیق باز و بسته شدن سوپاپ های موتور است .اگر بخواهیم حداکثر قدرت موتور را به دست آوریم باید میزان پر شدن سیلندرها از مخلوط سوخت به حداکثر برسد و احتراق در لحظه ای دقیق انجام شود هم چنین خالی شدن سیلندر از دود به بهترین نحو صورت گیرد. برای رسیدن به این مقصود باید در طراحی بادامک های موتور آوانس باز شدن و ریتارد بسته شدن سوپاپ ها در نظر گرفته شود. با این عمل مقدار زمان باز بودن سوپاپ ها را افزایش داده ایم.

علاوه بر این، لحظه دقیق باز و بسته شدن نیز اهمیت خاصی دارد. هنگام اتصال میل بادامک به میل لنگ، باید زمان دقیق عملکرد سوپاپ ها برای هر سیلندر در نظر گرفته شده باشد در نتیجه، جا به جایی موقعیت میل بادامک نسبت به میل لنگ، حتی به اندازه ی یک دندانه، می تواند در کارکرد موتور تاثیر منفی داشته باشد.

علائم تایمینگ : جهت رسیدن به تایمینگ صحیح و اتصال آسان میل بادامک به میل لنگ، معمولاً روی چرخ دنده ی آنها را علامت گذاری می کنند تا هنگام نصب مد نظر قرار گیرد .در نوع دنده ای، دو نقطه روی چرخ دنده ها حک شده است تا به هنگام جا زدن، آنها رو به روی یکدیگر قرار می گیرند.

در نوع زنجیر تایم نیز دو نقطه بر روی هر دو چرخ زنجیر حک می شود تا مطابق تصویر زیر رو به روی هم در یک راستا با خط المرکزین دو محور قرار گیرند.

در روش دیگر دو حلقه ی زنجیر را با رنگ مشخص می کنند تا علائم تایمینگ روی چرخ زنجیرها در مقابل حلقه های رنگ شده قرار گیرند.

امروزه در خودروهایی که تسمه تایم دارند، روی دنده ی سر میل بادامک و دنده ی سر میل لنگ علامت هایی حک گردیده است که باید مطابق توصیه ی شرکت سازنده، مقابل شاخص هایی قرار گیرند. در این حالت تایم میل بادامک تنظیم است.

برای نمونه، وقتی علائم تایمینگ هر دو میل بادامک های خودرو به طور افقی مقابل یک دیگر قرار گیرند، علامت روی چرخ تسمه یا پولی میل لنگ را روی بلوکه مقابل شاخص قرار می دهند و سپس تسمه تایم را سوار می کنند ( این موتور دو میل بادامک دارد. )

پس نمی توان قانون ثابتی برای تسمه تایم میل بادامک بیان نمود. فقط به این نکته اشاره می شود که اگر در موتوری چهار سیلندر ( ترتیب احتراق ۲ ، ۴ ، ۳ ، ۱ )، پیستون شماره ی یک نقطه ی مرگ بالا و مرحله ی احتراق باشد، سوپاپ های سیلندر شماره ی چهار در حالت قیچی خواهند بود .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.