شکایات مردم در صف تعمیرگاهها.

0

گلایه‌های مردم درصف تعمیرگاه

 

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران – علی ابراهیمی :
گذری بر تعمیرگاه‌‌ها و نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی حاکی از مراجعه مکرر مالکان خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده‌ای است که به‌رغم چندین بار مراجعه همچنان سردرگم و ناراضی هستند.

اين در حالي است كه به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت «كيفيت حق مشتريان خودرو است» و براساس منشور حقوق مشتريان نصب شده در تعميرگاه‌هاي مجاز شركت‌هاي خودروسازي كه بر مبناي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو تدوين شده است، نمايندگي‌هاي خدمات پس از فروش ملزم به تأمين بموقع قطعات با‌كيفيت، تعمير خودرو در اسرع وقت و پرداخت خسارت خواب خودرو يا ارائه خودروي جايگزين هستند.

اما به‌رغم اين الزامات، توليد و عرضه خودروهاي داخلي با استفاده از برخي قطعات فاقد استاندارد و نارضايتي و سرگرداني مشتريان اين خودروها، اكنون به پاشنه آشيل صنعت خودروي كشورمان تبديل شده است؛ خودروهاي صفر كيلومتري كه علاوه بر دلزدگي مالكان خود، هزينه‌هاي سربار مضاعف ناشي از مراجعه مكرر و تعويض و تعمير چند‌باره قطعات و تعمير خودروهاي معيوب را به شركت‌هاي خودروسازي تحميل مي‌كنند.

گزارش ميداني خبرنگار همشهري از حضور در تعميرگاه مركزي شماره يك ايران خودرو واقع در ميدان حبيب‌الله، نرسيده به بزرگراه يادگار امام حاكي از نارضايتي مالكان خودروهايي است كه پيش از فرا رسيدن زمان گارانتي اوليه (۱۰هزار كيلومتر) به‌دليل نقص فني خودروهاي خود، مجبور به مراجعه چندين باره به اين تعمير‌گاه يا مراكز ديگر شده اما مشكل خودروي صفر‌كيلومتر آنها همچنان باقي است.

در برخي موارد اين خودروها براي تأمين قطعه مورد نياز دپو شده و يا اينكه با كاركرد كمتر از ۵هزار كيلومتر، بيش از ۷بار مهمان اين تعميرگاه يا ساير مراكز خدمات پس فروش ايران خودرو بوده‌اند، اما مشكل اين خودروها مرتفع نشده و خودروسازان داخلي نيز هيچ اقدامي براي عمل به منشور حقوق مشتريان براي پرداخت خسارت خواب خودرو يا تأمين قطعات اصلي و تعمير و تحويل بموقع اين خودروها انجام نداده‌اند. بررسي ديدگاه‌هاي برخي مشتريان حاضر در تعميرگاه مركزي ايران خودرو حاوي نكات ديگري است. لازم به ذكر است مشخصات مالكان خودروهايي كه با آنها گفت‌وگو شده در روزنامه محفوظ است.

  • هر هزار‌كيلومتر، بيش از يك بار مراجعه

يك مهندس الكترونيك كه براي چندمين‌بار به تعميرگاه مركزي ايران خودرو مراجعه كرده است به خبرنگار ما اعلام كرد: ۲‌ماه پيش خودروي دنا را تحويل گرفتم اما با خروج از نمايندگي با هشدار چراغ كنترل خودرو مواجه شدم. پس از مراجعه به تعميرگاه مركزي شماره يك ايران خودرو اعلام كردند كه بايد كامپيوتر اين خودرو راه‌اندازي مجدد(ري‌ست) شود اما با انجام اين كار پس از خروج از تعميرگاه با هشدار دوباره خودرو مواجه شدم و فرداي آن روز خودروي من خاموش شد.

فلاحي افزود: با مراجعه به تعميرگاه اعلام كردند كه بايد نرم‌افزار اين خودرو تعويض شود اما با انجام اين كار نيز كولر خودرو خاموش و آمپرهاي صفحه كيلومتر از كار مي‌افتاد. با هر بار مراجعه مسئله جديدي در خودرو به وجود مي‌آمد. وي گفت: تا‌كنون با ۴هزار كيلومتر كاركرد، بيش از ۵بار براي رفع ايرادات اين خودرو به تعميرگاه مجاز مراجعه كرده‌ام (به ازاي هر هزار كيلومتر بيش از يك بار) اما مشكل اين خودرو همچنان رفع نشده است.

اين در حالي است كه براساس ماده‌۹ منشور حقوق مشتريان خودرو چنانچه رفع عيوب خودرو تحت ضمانت بيش از ۲‌روز كاري طول بكشد، واسطه خدمات پس از فروش موظف به تأمين خودروي مشابه جايگزين و درصورت عدم‌امكان، پرداخت خسارت خواب خودرو است. براساس ماده‌۱۰ اين منشور نيز در زمان خواب خودرو پرداخت خسارت از بعد از ۲ روز كاري، براي تمامي روزهاي توقف خودرو در نمايندگي الزامي است.

  • مراجعه بي‌فايده پس از ۵هزار كيلومتر

خانم علي‌محمدي كه براي ترخيص خودروي پژو ۲۰۶ خود به اين تعميرگاه مراجعه كرده بود به خبرنگار ما اعلام كرد: از روز اول دنده يك اين خودرو جا نمي‌رفت و مشكل داشت. با مراجعه به تعميرگاه اعلام كردند كه بايد پس از ۵هزار كيلومتر كاركرد براي رفع اين عيب به تعميرگاه مراجعه كنم.

وي افزود: اكنون با كاركرد ۵هزار كيلومتر براي استفاده از خدمات گارانتي به تعميرگاه آمده‌ام كه اعلام كردند گيربكس و ديسك و صفحه كلاچ اين خودرو مشكل دارد اما اين قطعات را نداريم. با اين شرايط بايد خودرو را ببريد و ۳ هفته ديگر پس از تأمين اين قطعات مجددا به تعميرگاه مراجعه كنيد.

براساس تبصره ۳ماده ۱۰اين منشور درصورت مراجعه مصرف‌كننده به همان نمايندگي مجاز براي بار دوم جهت رفع ايراد تكراري، زمان خواب خودرو از بدو تاريخ پذيرش خودرو براي پرداخت خسارت محاسبه مي‌شود.

  • خواب بي‌نتيجه ۴روزه

آقاي طباطبايي كه از شرايط نامساعد خودروي سمند خود به ستوه آمده است، به خبرنگار ما اعلام كرد: حدود ۶‌ماه پيش خودروي سمندي را از ايران خودرو خريداري كردم. تاكنون با ۳۰هزار‌كيلومتر كاركرد خودرو به‌طور متناوب به تعميرگاه مراجعه كرده‌ام. در تازه‌ترين عيب آمپر صفحه كيلومتر با مشكل مواجه شد كه پس از تماس با امداد خودرو و تعويض سنسور اعلام كردند مشكل از سنسور نيست بلكه گيربكس خودرو با مشكل مواجه شده است.

وي افزود: در نهايت براي استفاده از گارانتي خودرو ساعت ۸صبح شنبه هفته گذشته(۸شهريور) به تعميرگاه مركزي مراجعه كردم و خودرو را تحويل دادم. روز يكشنبه پس از تماس با تعميرگاه اعلام كردند كه خودروي شما تعمير شده، در حال آزمايش است و احتمالا تا ساعت ۴بعدازظهر با شما تماس گرفته مي‌شود اما خبري از تماس نشد و با تماس‌هاي مكرر اينجانب طي ۳‌روز در نهايت اعلام كردند كه سيم‌كشي خودرو را تعويض اما مشكل از سيم‌كشي نيز نبوده و بايد كامپيوتر مركزي خودرو تعويض شود.

طباطبايي تأكيد كرد: در نهايت روز چهارشنبه (۱۱شهريور) به تعميرگاه مراجعه كردم و پس از پيگيري متوجه شدم كه همان قطعه اوليه خراب بوده و بقيه حرف‌ها دروغ بوده است. پس از تماس با مركز شكايت مشخص شد كه حتي طي اين ۴روز درخواست قطعه‌اي براي خودروي من ثبت نشده است.

مراجعه چندين‌باره اين مصرف‌كننده خودرو براي رفع عيوب مختلف ازجمله مصاديق پرداخت خسارت خواب و ارائه خودرو جايگزين است كه اجرايي نشده است؛ چرا‌كه در بند الف ماده ۱۱منشور حقوق مشتريان خودرو در مورد ميزان پرداخت خسارت خواب به مشتريان خودروهاي سواري آمده است، اين خسارت براي تمامي خودروهاي سواري از زمان تحويل خودرو به نمايندگي به ازاي هر روز توقف مازاد بر ۲‌روز كاري يا بعد از زمان توافق شده كتبي با مصرف‌كننده (براساس زمان استاندارد تعميرات) به مقدار يك هزارم (۰٫۱۰۰) بهاي خودرو به‌عنوان هزينه اياب و ذهاب پرداخت مي‌شود.

  • تعويض بي‌فايده اغلب قطعات

يك مالك خودروي پژو ۲۰۶تيپ‌۵ فول نيز كه با ۷هزار‌كيلومتر كاركرد خودروي خود ۷بار به تعميرگاه مراجعه كرده است، به خبرنگار ما گفت: پيگيري و برخورد كاركنان تعميرگاه خوب است اما قطعات جايگزين بي‌كيفيت بوده و با مشكل مواجه است. به‌طور متوسط هر هزار كيلومتر يك‌بار به تعميرگاه مراجعه كرده‌ام و طي اين مدت قطعاتي مانند ديسك و صفحه كلاچ، فلايويل، كابل كلاچ (۲بار) تعويض شد اما در ادامه صندلي راننده از كار افتاد كه اكنون در حال تعويض صندلي هستند.

به‌دليل كيفيت پايين، تعويض اينگونه قطعات بي‌فايده بوده است چرا كه مشكل اصلي اين خودرو نبود شتاب و قدرت لازم است كه به اعتقاد تعميركاران سطح شهر و حتي تعميركاران تعميرگاه مركزي مشكل از گيربكس ساخت داخل اين خودرو است. آقاي خيري افزود: حتي تعميركاران اذعان دارند كه نبايد از اين خودرو توقع عملكردي هم سطح ۲۰۶را داشته باشم چرا كه اين خودرو به‌دليل گيربكس توليد داخل به ۲۰۶رانايي(ايراني) مشهور است. گلايه‌هاي اين مشتري خودروي داخلي در شرايطي است كه براساس ماده ۲۲ منشور حمايت از حقوق مشتريان خودرو، چنانچه به‌علت استفاده از قطعات غيراستاندارد، توسط عرضه‌كننده، واسطه خدمات پس از فروش و يا نمايندگي مجاز و يا ناشي از عدم‌كيفيت تعميرات، خسارتي متوجه مصرف‌كننده شود، عرضه‌كننده موظف به تأمين حقوق مصرف‌كننده برابر با مفاد اين قانون است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.