وقتی گیربکس اتوماتیک تقه (لگد) می‌زند چه کنیم؟

0

علت تقه زدن گیربکس اتومات را باید به طور مستقیم با وجود مشکل و آسیبی در سیستم گیربکس اتومات مرتبط بدانیم. در حقیقت این یک زنگ خطر است که راننده را از وجود خرابی در گیربکس آگاه کرده و لزوم عیب‌یابی و تعمیر در این سیستم را هشدار می‌دهد.

علت تقه زدن گیربکس اتومات چیست و چگونه رفع می‌شود؟
علت افزایش مصرف سوخت کاهش مصرف سوخت پژو 206 مصرف سوخت 206 اتوماتیک مصرف سوخت خودرو اتوماتیک جدول مصرف سوخت خودروها کاهش مصرف سوخت دنا آموزش نکات فنی خودرو مقالات آموزشی خودرو قیمت جک J4 مشخصات جک J4 معایب و مزایای گیربکس اتوماتیک
علت تقه زدن گیربکس اتومات را باید به طور مستقیم با وجود مشکل و آسیبی در سیستم گیربکس اتومات مرتبط بدانیم. در حقیقت این یک زنگ خطر است که راننده را از وجود خرابی در گیربکس آگاه کرده و لزوم عیب‌یابی و تعمیر در این سیستم را هشدار می‌دهد. از این رو در صورتی که صدای لگد زدن گیربکس اتوماتیک را شنیده و یا حتی تقه زدن گیربکس اتوماتیک در دنده عقب به گوشتان رسید، حتما لازم است که بلافاصله خودرو را برای عیب یابی نزد کارشناس برده و نسبت به رفع و تعمیر آن اقدام نمایید. در این مطلب می‌توانید علت تقه زدن گیربکس اتومات را دنبال کرده و اطلاعاتی در این خصوص به دست آورید.

آموزش رانندگی با گیربکس اتوماتیک آموزش نکات فنی خودرو تجربه رانندگی با تندر 90 اتوماتیک رانندگی با خودروهای اتومات نگهداری از خودرو اتوماتیک نگهداری از گیربکس اتوماتیک آموزش تعمیر و سرویس خودرو
علت تقه زدن گیربکس اتومات را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

اشکال در رانندگی

این شاید ساده‌ترین و در عین حال رایج‌ترین علت تقه زدن گیربکس اتومات باشد. در صورتی که راننده به درستی رانندگی نکرده و در تعویض حالت دنده یا تغییر سرعت، ناگهانی و نادرست عمل کند، بخش کامپیوتری گیربکس در طول زمان فرسوده و مختل شده و فشارهای غافلگیرکننده به آن، موجب ایجاد صدای تقه زدن خواهد شد.
شکل نادرست رانندگی را باید علت تقه زدن گیربکس اتومات بدانیم و البته به جز این دلایل دیگری نیز به لحاظ فنی وجود دارند.

سلکتور گیربکس اتوماتیک آموزش تنظیم سلکتور گیربکس آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک عیب یابی کامل گیربکس های اتوماتیک تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 قیمت سلکتور گیربکس اتوماتیک مشکلات گیربکس اتوماتیک 206 سلکتور گیربکس اتوماتیک مگان علائم خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک

خرابی شیر رادیاتور گیربکس

گیربکس‌های اتومات باید در محیطی خنک کار کرده و خنک ماندن سیستم آن‌ها اهمیت زیادی دارد. از این رو غالبا از یک سیستم و مایع خنک کننده در آن‌ها استفاده می‌شود که به وسیله شیر رادیاتور کنترل می‌گردد. حال اگر این شیر رادیاتور معیوب شده و عملکرد خود را به درستی انجام ندهد، حرارت در گیربکس بالا رفته و حین کارکرد صدای تقه خواهد داد.

اشکال در روغن گیربکس

همان طور که در گیربکس‌های معمولی، از روغن واسکازین استفاده شده و این روغن ضامن عملکرد صحیح و روان گیربکس است، در گیربکس‌های اتومات نیز از روغن گیربکس استفاده می‌شود. در صورتی که این روغن آلوده شده و یا به هر ترتیب کیفیت خود را از دست داده باشد، روانکاری گیربکس ضعیف شده و حین عملکرد صدای تقه یا لگد زدن از آن به گوش می‌رسد.

معیوب شدن سوپاپ‌ها

در صورتی که سوپاپ‌های جعبه دنده دچار عیب شده و عملکرد صحیح خود را به انجام نرسانند، روغن گیربکس تحت فشار قرار گرفته و روان‌سازی گیربکس اتومات به درستی انجام نمی‌شود. در این حالت کاملا قابل انتظار است که صدای تقه زدن گیربکس را حین کارکرد دریافت کنید.

شل شدن اتصالات

یکی از دلایل رایج تقه زدن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ را باید همین شل شدن اتصالات گیربکس بدانیم. این مشکل رایجی است که پس از مدتی کارکرد در خودروهای پژو ۲۰۶، تیپ اتومات گزارش می‌شود. با شل شدن اتصالات، حین حرکت، لگد زدن گیربکس اتوماتیک عجیب نخواهد بود.
به همین ترتیب تقه زدن گیربکس اتوماتیک ماکسیما یا تقه زدن گیربکس اتوماتیک سراتو را نیز می‌توان انتظار داشت. در واقع علت تقه زدن گیربکس اتومات در خودروهای مختلف، در دامنه مشابهی قرار داشته و معمولا علل نزدیک به هم هستند.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک در دنده عقب

دقت داشته باشید که حین قرار دادن گیربکس اتوماتیک در حالت دنده عقب نیز به همان روانکاری توسط روغن نیاز داریم و در صورتی که روغن گیربکس به خوبی عمل نکرده و یا سایر قطعات آن مشکل داشته باشند، صدای تقه زدن گیربکس اتوماتیک در دنده عقب به گوش خواهد رسید
تقه زدن گیربکس اتوماتیک در دنده عقب معمولا به مشکل در روان کاری قطعات گیربکس مربوط می‌شود و از این جهت باید به موقع نسبت به تست روغن گیربکس اتومات اقدام کنید.

بهترین روش تقویت گیربکس خودرو

بهترین روش تقویت گیربکس خودرو کدام است؟ چرا به تقویت گیربکس نیاز داریم؟ برخی از افراد، علاقه زیادی دارند که رانندگی در حالت سرعت و قدرت شتاب گیری…

رفع تقه زدن گیربکس اتوماتیک

برای رفع تقه زدن گیربکس اتوماتیک در صورتی که مشکل در موارد گفته شده بالا نباشد، می‌توانید مطابق فرمول زیر اقدام کنید:

ابتدا سرباطری را جدا نمایید و اجازه دهید خودرو برای چیزی در حدود ۲۰ دقیقه در این حالت بماند.
سپس بعد از گذشت ۲۰ دقیقه، سرباطری را به جای اولیه خود بازگردانید و در حالی که پای خود را روی پدال ترمز قرار داده‌اید، دنده را از حالت P به حالت R ببرید.
اکنون پس از گذشت ۲ تا ۳ ثانیه، دنده را از حالت R به حالت N تغییر وضعیت دهید.
دوباره ۲ ثانیه منتظر مانده و دنده را از حالت N به حالت D ببرید.
مجدد ۲ ثانیه صبر کرده و همین اعمال را برای ۸ بار در وضعیت رفت و برگشتی تکرار کنید.
در نهایت دنده را در وضعیت D گذاشته و با شروع به حرکت سرعت را افزایش داده و تمام دنده‌ها را پر نمایید.
پس از آن مجدد سرعت را کاهش داده و به حالت ایست کامل برسید.

منبع:ostadkar.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.