نکاتی که برای سالم ماندن روغن موتور باید بدانیم

0

روغن موتور چیست و چه وظایفی دارد؟

احتمالا با شنیدن این واژه ذهن شما جای عجیب غریبی نخواهد رفت و می‌دانید که هر جا اسم روغن به میان بیاید داستان چیزی نیست بجز روانکاری! این روانکاری در موتور خودرو یکی از ضروری ترین مواردیست که نباید از آن غافل شد. اگر بخواهیم خیلی خلاصه و راحت بگوییم روغن موتور که از ترکیب روغن پایه و مواد افزودنی تولید می‌شود، دو وظیفه ی مهم را در خودرو به عهده دارد.

آدرس تعمیرگاه های تهران روغن موتور سرامیکی چیست روغن موتور نانو چیست آموزش تعویض روغن آموزش تعویض روغن پژو 206 انتخاب روغن موتور انواع روغن موتور بهترین روغن موتور خودرو تعویض روغن گیربکس پراید آموزش تعمیر خودرو

۱.روانکاری قطعات موتور خودرو:

این روانکاری به این جهت انجام می‌شود که بتوان اصطکاک بین قطعات موتور را به حداقل رساند و این یعنی پیشگیری از خساراتی که ممکن است بعداً برای خودرو به وجود بیاید. علاوه بر این با کمک به آب بندی کردن قطعات موتور ، باعث کاهش گرمای حاصل از کار کردن موتور شده و این حرکات قطعات را روان تر خواهد کرد.

۲.تمیزکاری قطعات موتور:

با جذب آلودگی ها و ذرات رسوب شده که از احتراق موتور به وجود می‌آید، قطعات موتور را تمیز نگه می‌دارد.

واضح است که در صورت توجه نکردن به تعویض روغن موتور، خاصیت چسبندگی روغن کم کم از بین رفته و نمی‌تواند آلودگی را جذب کند و یا حرکت قطعات در کنار یکدیگر را روان نماید.

چه زمانی روغن موتور باید تعویض شود؟(مدت زمان ماندگاری روغن موتور)

آموزش نکات فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو زمان تعویض روغن کیا اپتیما زمان تعویض روغن موتور پراید

روغن موتور از لحظه ای که خودرو آغاز به کار کند، در معرض اکسیده شدن و تجزیه قرار می‌گیرد. در نتیجه از کیفیت آن کاسته شده و مواد افزودنی که خاصیت پاک کنندگی دارند مصرف می‌شود. به همین دلیل برای تعویض روغن موتور با توجه به پارامترهای مختلف زمان خاصی در نظر  گرفته می‌شود که باید به آن پایبند بود.

در حالت معمول پس از طی کردن ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کیلومتر مسافت، باید برای تعویض روغن موتور و فیلتر آن اقدام کرد.  اگر به خاطر سپردن زمان مناسب تعویض روغن، برای شما امری دشوار است به کمک ردیاب رادار و هشدار سرویس دوره ای آن میتوانید به راحتی از این موضوع مطلع شوید.

البته این موضوع برای خودروهای مختلف تا حدودی متفاوت است. در واقع زمان تعویض روغن موتور پراید، تیبا، سمند به علت شرایط کار موتور مثل یکدیگر نخواهد بود و باید برای تعویض روغن عوامل مختلفی که روی آن تاثیرگذار است را نیز در نظر داشت.

برخی از این عوامل عبارتند از:

رنگ روغن موتور:

یکی از مهم ترین نشانه هایی که به غلط به عنوان نشانه برای عوض کردن روغن موتور قلمداد می‌شود، سیاه شدن روغن است. این باور از جایی غلط به حساب می‌آید که روغن شفاف و تمیز به علت جمع آوری ذرات آلودگی موتور، خواه نا خواه به مرور کثیف و تیره خواهد شد. پس بهتر است برای بررسی روغن موتور کارکرد آن را در نظر بگیرید. دقت کنید که اگر در یک خودرو، روغن پس از مدتی تیره نشد، باید آن را تعویض کرد. زیرا این وضعیت به معنی این است که روغن قدرت جذب و معلق نگه داشتن مواد زائد را نداشته و منجر به ته نشین شدن آن ها شده است. در نظر داشته باشید که این ته نشین شدن میتواند خساراتی مثل روغن سوزی خودرو را به بار بیاورد.

نکاتی که برای سالم ماندن روغن موتور باید بدانیم:

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس اتوماتیک بهترین روغن گیربکس اتوماتیک زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سراتو قیمت روغن گیربکس اتوماتیک زمان تعویض روغن گیربکس تعمیر و نگهداری خودرو تعویض روغن گیربکس تویوتا

در خودروهای پیشرفته از روغن های مینرال به علت کارایی پایین استفاده نکنید.
اگر مایل هستید هنگام تعویض روغن موتور در یک خودرو قدیمی، از یک روغن با کیفیت استفاده کنید توجه داشته باشید که این تفاوت کیفیت نباید بیشتر از یک سطح باشد.

از ترکیب دو مدل یا چندین روغن موتور با یکدیگر خودداری کنید. زیرا به دلیل تاثیر مواد افزودنی متفاوت در روغن ها ممکن است به موتور صدمه وارد شود.
بعد از روشن شدن ماشین اجازه دهید تا ۱۵ ثانیه درجاکار کند.
هنگام تعویض روغن ،فیلتر روغن را نیز تعویض کنید.
وضعیت و تاریخ روغن را چک کنید و از روغنی که سه سال از تاریخ آن می‌گذرد استفاده نکنید.
در صورتیکه مدت طولانی از روغن مینرال استفاده می‌کنید، آن را با روغن سنتتیک یا نیمه سنتتیک تعویض نکنید.

تعویض زودهنگام روغن موتور به شما بستگی دارد اگر…

تخته گاز رانندگی می‌کنید! (سرعت زیاد قاتل روغن موتور خودرو است)

بار زیاد و سنگینی را با خودرو جا به جا می‌کنید.

مسیرهای سربالایی و یا دشوار مثل کوه را طی می‌کنید.

عادت دارید به جای خاموش کردن خودرو آن را روی حالت کار درجا نگه دارید!

در فصول سرد بدون گرم کردن خودرو، حرکت می کنید.

محل زندگی یا رانندگی شما هوای خیلی مرطوب یا پر از گرد و غبار دارد.

عواقب بی توجهی به تعویض روغن موتور

حتماً تا الآن به اهمیت روغن موتور و رسیدگی به آن پی برده اید. اما اگر بخواهیم خیلی مستقیم صحبت کنیم باید بگوییم در صورتی که نسبت به تعویض این روغن بی توجه باشید:

خودرو شما مصرف سوخت بالایی خواهد داشت.

موتور خودرو صدای نامناسب تولید می‌کند.

و در نهایت موتور خودرو شما خواهد سوخت!

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.