با این روش های ساده، چراغ های فرسوده خودرو خود را مثل روز اول کنید

5

مجله خودرو کارستان ،با سه روش خانگی، کم هزینه و ساده‌ای که در ادامه مشاهده می‌کنید، می‌توانید کدری، مات شدگی و زردی چراغ های فرسوده خودرو را به راحتی رفع کنید.


کدر، کمرنگ و زرد شدن لنزهای پلاستیکی چراغ‌های جلو با قرارگیری در معرض نور خورشید، باران و سایر پدیده‌های تاثیرگذار، می‌تواند فاجعه بزرگی برای آن دسته از رانندگانی باشد که به شدت به نمای بیرونی خودروی خود اهمیت می‌دهند. همچنین نباید از تهدیدات ایمنی چراغ‌های کدر و زرد چشم‌پوشی کرد. خوشبختانه اگر هنوز کار از کار نگذشته باشد، می‌توانید با روش‌های خانگی کم‌هزینه‌ای که فقط به چند وسیله ساده و در دسترس نیاز دارند، چراغ های فرسوده خودرو را تمیز یا ترمیم کنید.

قیمت چراغ مه شکن 206 نصب چراغ مه شکن چراغ پروژکتور پژو قیمت چراغ جلو خودرو تعمیر چراغ جلوی خودرو آموزش برق خودرو آموزش تعویض چراغ مزایای لامپ LED معایب لامپ LED بهترین چراغ خودرو بهترین لامپ خودرو تفاوت چراغ زنون با ال ای دی مقایسه چراغ های زنون معایب لامپ زنون HID Xenons انواع چراغ خودرو مزایا و معایب چراغ هالوژنی

البته همچنان می‌توان از کیت‌های ترمیم چراغ جلو استفاده کرد، ولی این راهکار به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست. علاوه بر این، استفاده از این کیت‌ها به این شکل نیست که به آسانی روی چراغ اعمالشان کنید و سپس پاکشان کنید تا نتیجه را ببینید؛ این پروسه زمان می‌برد و زحمت زیادی می‌طلبد. انتخاب محصول مناسب هم چالش دیگری است.

در ادامه به سه روش، از ساده‌ترین تا کمی پیچیده‌تر می‌پردازیم که باعث می‌شوند چراغ های فرسوده خودرو دوباره نو به نظر برسند. انتخاب روش مناسب به میزان کدری یا زردی چراغ‌ها بستگی دارد. ضمن اینکه حتماً قبل از لمس چراغ‌ها اطمینان حاصل کنید که خنک باشند تا از هرگونه سوختگی یا آسیب ناخواسته به سطح پیشگیری کنید.

روش های رفع کدری و زردی چراغ های فرسوده خودرو

خمیردندان

 آموزش تعویض چراغ  انواع چراغ خودرو  براق کردن شیشه چراغ خودرو  براق كردن شيشه  براق کردن خودرو  تاثیر سمباده و پولیش  آموزش تعمیر خودرو  آموزش عیب یابی خودرو  آموزش مکانیک خودرو  آموزش مکانیک و برق خودرو  آموزش نکات فنی خودرو  تعمیر و نگهداری خودرو  دانستنی های فنی خودرو  مجله مکانیک  مجله خودرو کارستان

خمیردندان‌های سفید ساده مواد ساینده ملایمی دارند که دندان‌ها را تمیز می‌کنند. این مواد ساینده همچنین در حذف اکسیداسیون کدر روی لنزهای پلاستیکی چراغ‌ها عالی عمل می‌کنند. روش خمیردندان برای چراغ‌های زرد و کدر در حد خفیف بسیار کارآمد است و برای آنجام آن فقط به یک خمیردندان کوچک، یک دستمال میکروفیبر کوچک، کمی نوار چسب رنگزنی و موم کارنابا نیاز دارید. مراحل به این صورت هستند:

  1. اگر چراغ‌ها کثیف هستند، با آب و شامپوی خودرو آن‌ها را بشویید. جهت جلوگیری از ایجاد خراش یا آسیب‌های دیگر، هیچ چیزی روی لنزهای کثیف نمالید.
  2. برای حفاظت از رنگ بدنه خودرو، دور چراغ‌ها را با نوار چسب رنگزنی بپوشانید. به این نکته توجه داشته باشید که خمیردندان تا حدی ساینده است و می‌تواند روی گلگیرها یا سپر خراش ایجاد کند.
  3. دستمال را در سطل آب خیس کنید و سپس آب آن را بگیرید تا حدی که فقط کمی مرطوب باشد. دستمال مرطوب را تا کنید و روی یک طرف به اندازه یک سکه خمیردندان بریزید. به شکل دایره‌ای خمیردندان را محکم روی لنز بمالید. هدف، پوشاندن چراغ های فرسوده خودرو با خمیردندان است. در صورت نیاز می‌توانید از خمیردندان بیشتری استفاده کنید.
  4. چراغ‌ها را آب بکشید و با یک دستمال دیگر خشک کنید. اگر لنزها هنوز کدر، تیره و زرد هستند، مرحله ۳ را دوباره انجام بدهید. با این حال، چراغ‌ها باید تا حدودی شفاف‌تر از قبل شده باشند.
  5. لازم است که پس از مالیدن خمیردندان روی چراغ‌ها، لایه نازکی از موم کارنابا روی آن‌ها ایجاد کنید. موم به تثبیت لایه و حفاظت از چراغ‌ها در برابر اشعه فرابنفش کمک می‌کند. لایه‌ای نازک از موم را روی سطح بریزید، بگذارید کمی خشک شود و سپس برای پاک کردن اضافات، یک دستمال خشک روی آن بکشید.

پولیش

قیمت چراغ مه شکن 206 نصب چراغ مه شکن چراغ پروژکتور پژو قیمت چراغ جلو خودرو تعمیر چراغ جلوی خودرو آموزش برق خودرو آموزش تعویض چراغ مزایای لامپ LED معایب لامپ LED بهترین چراغ خودرو بهترین لامپ خودرو تفاوت چراغ زنون با ال ای دی مقایسه چراغ های زنون معایب لامپ زنون HID Xenons انواع چراغ خودرو مزایا و معایب چراغ هالوژنی

با یک بطری پولیش رنگ خودرو می‌توان از شر کدری و زردی چراغ‌های چراغ های فرسوده خودرو خلاص شد. بر خلاف موم، پولیش واقعی مواد ساینده ملایمی را در خود دارد که رنگ را صاف می‌کنند و خراش‌های جزئی، اکسیداسیون خفیف و سایر نواقص را از بین می‌برند.

  1. چراغ‌های جلو را با آب بشویید و دور آن‌ها نوار بچسبانید.
  2. یک پد یا دستمال میکروفیبر بردارید و قطره‌ای پولیش به اندازه یک سکه روی یک طرف بریزید. پولیش را محکم روی لنزها بکشید؛ با تمرکز روی نقاطی که کدری یا زردی بیشتر است.
  3. قبل از خشک شدن پولیش، یک دستمال خشک دیگر بردارید و اضافات را پاک کنید. دستمال را برگردانید و به آرامی روی سطح بکشید تا نتیجه را ببینید. می‌توانید مرحله ۲ را تا زمان دستیابی به نتیجه دلخواه تکرار کنید.
  4. ایجاد لایه‌ای نازک از موم کارنابا روی چراغ‌ها را فراموش نکنید.

سنباده

در صورتی که روش‌های خمیردندان و پولیش برای باز گرداندن شفافیت چراغ های فرسوده خودرو شما موثر واقع نشدند، سنباده می‌تواند بالاخره ترتیب کار را بدهد. سنباده‌های شماره ۱۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰، تعدادی دستمال میکروفیبر، یک سطل کوچک آب و نوار چسب رنگزنی، وسایل مورد نیاز برای این روش هستند.

  1. مشابه روش‌های پیشین، چراغ‌ها را تمیز کنید و دور آن‌ها را با نوار چسب رنگزنی بپوشانید.
  2. سنباده‌زنیِ تر بهترین روش برای چراغ‌های پلاستیکی است. به مدت ۵ دقیقه تکه کوچکی از یک سنباده شماره ۱۰۰۰ را در یک سطل آب خیس کنید. پس از اینکه گذاشتید خیس شود، آن را با حرکات چپ به راست روی لنز بکشید. به این نکته توجه داشته باشید که نباید به شکل دایره‌ای سنباده بزنید. اگر سنباده طی پروسه خشک شد، دوباره آن را در آب فرو ببرید. بعد از سنباده‌زنی، سطح را با آب تمیز شستشو بدهید.
  3. یک تکه کوچک سنباده شماره ۱۵۰۰ خیس را با حرکات بالا و پایین روی لنزها بکشید. سپس سطح را با آب تمیز بشویید.
  4. در آخرین مرحله سنباده‌زنی، به سنباده شماره ۲۵۰۰ می‌رسیم. تکه‌ای کوچک از سنباده شماره ۲۵۰۰ خیس را با حرکات چپ به راست روی لنزها بکشید تا خراش و ناهمواری سطح را به حداقل برسانید. دوباره سطح را با آب بشویید.
  5. روی سطح چراغ های فرسوده خودرو پولیش بزنید و بلافاصله با یک دستمال میکروفیبر خشک، پولیش را پاک کنید.
  6. قدم نهایی، استفاده از موم کارنابا است. بر خلاف پولیش، بگذارید موم کمی خشک شود و بعد از آن، اضافات را با یک دستمال خشک پاک کنید.

البته ممکن است که حتی پس از انجام این روش، چراغ‌های شما همچنان کدر یا زرد به نظر برسند. در این صورت، آسیب آنقدر شدید است که تنها راه حل ممکن تعویض چراغ به طور کامل خواهد بود.
منبع :SlashGear

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. علی می گوید

    دوست عزیز هیچوقت ازوایتکس استفاده نکن اگرتوجه کرده باشی هرظروفی که به وایتکس آغشته وشستشوبشه بعدمدت کوتاهی کثیفترازاولش میشه والاأخر

  2. مظفری می گوید

    سلام، برخلاف نظر آقای چنگیز باید بگویم تمام مراحل به درستی رفع کدری می‌کند، فقط اینکه شاید کدری یه چراغ زیاد با خمیر دندان یا پولیش رفع نمیشه ولی با سمباده زنی تر به راحتی پاک میشه، و چون از مرحله 1و2 استفاده کردن و گاهٱ فقط مرحله 1 و کدری و زردی چراغ نرفت با خود میگه بقیه مراحل مثل این جواب نمیده و سرکاری هستش.
    باید بگم 90% کدری و ماتی چراغ در مرحله سمباده زنی تر اگر به درستی انجام بشه به راحتی پاک میشه.
    ممنون از مطلب آموزنده تون

  3. چنگیز می گوید

    این‌روشها‌به‌هیچ‌وجه‌جواب‌نمیده،تنهاراه‌تعویض‌چراغهاست،ولسلام

    1. یزدانی می گوید

      با سلام ،
      شما امتحان کردید یا نه ؟
      شغل شریف شما چیه ؟ فنی هستید ؟

    2. تندر 47 می گوید

      بهترین روش استفاده از مایع لکه بر یا همون وایتکس هستش.
      اگه طلق چراغها قابل جداسازی دارند پس از جدا کردن از چراغ،توی ظرفی که داخلش وایتکس ریختیم میذاریم و 15 الی 20 دقیقه صبر میکنیم تا شفاف بشن.
      اگه قابلیت جداسازی ندارند ابتدا دستکش دستتون کنین بعدش با پارچه آغشته به وایتکس روی چراغها میکشیم تا شفاف بشن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.