روش های احیا و تعمیر باتری ماشین

0

روش های احیا و تعمیر باطری ماشین

روش های احیا و تعمیر باطری ماشین هر زمان که ماشین استارت نمیزند اولین مسئله ای که در ذهن هر کس ایجاد میشود خراب بودن باطری ماشین است.

ولی آیا این باطری خراب و فرسوده شده را میتوان مجددا احیا کرد و مدتی از آن استفاده کرد یا حتما باید باطری را تعویض کرد و باطری نو را جایگزین باطری فرسوده نمود؟

در ابتدا علت اصلی خراب شدن اکثر باطریها را توضیح میدهیم

با استفاده از روش های احیا و تعمیر باطری ماشین در داخل باطری صفحات سربی وجود دارند که به هم وصلند و در واقع شش خانه باطری را این صفحات تشکیل میدهند این صفحات داخل الکترولیت یا اسید باطری قرار دارند و از واکنش شیمیایی که بین این دو انجام میشود برق تولید میشود.
حال با افزایش طول عمر باطری روی این صفحات را سولفات سدیم میپوشاند و این صفحات دیگر خاصیت قبلی خود را از دست میدهند .

برای احیای باطری ماشین چه کار باید انجام داد

1- یکی از روش های احیا و تعمیر باطری ماشین اگر باطری شما یک باطری اسیدی است ابتدا شش عدد درب باطری را باز کنید و اسید داخل باطری را کاملا تخلیه کنید سپس با استفاده از محلول جوش شیرین و آب. (یک لیتر آب دو قاشق جوش شیرین)میتوانید صفحات داخل باطری را تمیز کنید یعنی بجای اسید این محلول را داخل باطری بریزید پس از نیم ساعت باطری را کاملا تخلیه کنید و اسید استاندارد 1250 درجه داخل باطری بریزید پس از آن باتری را به مدت 24 ساعت زیر شارژ قرار دهید.

پس از 24 ساعت باطری را از شارژ خارج کنید و پس از 15 دقیقه باطری را بر روی خودرو ببندید و استارت بزنید اگر ماشین استارت خورد و روشن شد یعنی باطری شما مجددا احیا شده است و آماده است.

روش های احیا و تعمیر باطری ماشین اتمی

تاریخ تولید باتری دلایل خراب شدن باتری افزایش طول عمر باتری طول عمر باتری اتمی طول عمر باتری اسیدی طول عمر باتری ماشین آموزش نکات فنی خودرو قیمت باتری باطری دلکور اصل باتری مناسب پراید فروشگاه باتری در تهران

2-اگر باطری شما یک باطری اتمی است ابتدا باید باطری را کاملا دشارژ کرده و کاملا باطری باید تخلیه شود و ولتاژ بذق آن به صفر برسد جهت انجام این کار میتوانید از یک مصرف کننده برقی مانند یک لامپ 12 ولت استفاده کنید . لامپ را به باطری وصل کنید و صبر کنید تا باطری کاملا تخلیه شود وقتی که لامپ خاموش شد یعنی باطری کاملا تخلیه شده .

پس از انجام این کار باید باطری را شارژ کنید ولی این کار باید کاملا با احتیاط انجام شود چون شارژ چنین باطری ممکن است به معکوس شدن قطبها بیانجامد و دیگر باطری کاملا از بین میرود .

برای همین شارژ باطری را روی شارژ کند و با کمترین آمپر ممکن تنظیم کنید و باطری را به مدت 24 ساعت زیر شارژ بگذارید . البته باید هر ساعت یک بار دمای باطری را کنترل کنید تا زیاد داغ نشود اگر دیدید بازری زیاد داغ شده شارژر را خاموش کنید و صبر کنید باطری خنک شود و مجددا این کار را انجام دهید .

به این نکته توجه کنید که باطری به هیچ عنوان نباید زیاد داغ شود چون اگر داغ شد فوذا صفحات داخلی آن قطع میشود حتی برخی برای جلوگیری از این کار باطری را داخل آب خنک میگذارند و سپس باطری را شارژ میکنند تا مشکای پیش نیاید.

پس از این که باطری را 24 ساعت شارژ کردید باطری را روی ماشین نصب کنید و استارت بزنید اگر ماشین روسن شد یعنی باطری شما احیا شده است و میتوانید برای مدتی از آن استفاده کنید.

بهترین روش های احیا و تعمیر باطری ماشین

3- روش دیگری که میتوان هم باطری اتمی و هم باطری اسیدی را با آن احیا کرد و در واقع بهترین روش احیای باطری ماشین در جهان شناخته شده است استفاده از نوعی نمک با عنوان منیزیم سولفات نام لاتین(epsom solt) است.

بدین ترتیب که ابتدا اگر باطری اسیدی است دربهای باطری را باز کرده و اگر اتمی است روی باطری را سوراخ کنید شش عدد سوراخ ریز بجای دربهای باطری سپس مقدار کمی به اندازه یک سرنگ اسید باطری را تخلیه کنید .

سپس با استفاده از منیزیم سولفات که نوعی پودر است آن را با آب مقطر مخلوط نموده و محلول به دست آمده را به وسیله سرنگ بجای اسیدی که از باطری تخلیه کرده اید بریزید و روی باطری را ببندید.
سپس باطری را به مدت 24 ساعت زیر شارژ کند قرار دهید . پس از 24 ساعت باطری را از شارژ خارج کرده و روی ماشین نصب کنید. و استارت بزنید با روشن شدن ماشین میتوانید مطمئن شوید که باطری ماشین شما احیا شده است.

روش های احیا و تعمیر باطری ماشین صد در صد نیست و امکان جواب نگرفتن وجود دارد .
ولی به هر حال روشهایی برای احیای باطری هستند که میتوانند موثر باشند.

و حدودا تا 80 در صد مواقع جواب مثبت میدهند.
این روشها بر ای باطریهایی جواب میدهند که در واقع صفحات آن از داخل قطع نشده و فقط سولفاته شده .
اگر باطری صفحات داخلی آن قطع شود دیگر هیچ کاری نمیتوان انجام داد و باید باطری را تعویض کنید.

اگر برق پشت آمپر کلا قطع شود و هیچ برقی وجود نداشته باشد باطری به احتمال زیاد قطع شده ولی اگر برق پشت آمپر ضعیف و کم نور شده و استارت سنگین میخورد باطری به احتمال زیاد سولفاته شده و میشود به نوعی آن را تعمیر کرد و از روشهای احیای باطری که در فوق استفاده کرد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.