دلایل یاتاقان زدن خودرو کدام است؟

1

دلایل یاتاقان زدن خودرو کدام است؟

مجله خودرو کارستان توجه داشته باشید یاتاقان خودرو مثل سایر قطعات نیاز به تعویض دارد و در معرض استهلاک است. اما جدا از بحث توجه به زمان مناسب برای تعویض یاتاقان، عوامل دیگری نیز در این مورد دخیل هستند که می‌توانند در طول عمر قطعه کمک کننده باشند. به طور کلی عوامل موثر عبارتند از:

اجزای یاتاقان چیست آموزش تعویض یاتاقان انواع یاتاقان چگونه ماشین یاتاقان می زند دلایل یاتاقان زدن موتور صدای یاتاقان پراید یاتاقان ثابت و متحرک یاتاقان چیست وظیفه یاتاقان چیست علائم خرابی میل لنگ دلایل روشن شدن چراغ روغن آموزش تعمیر خودرو مجله مکانیک

عدم تعویض به موقع روغن:

با توجه به مطالب گفته شده، کاملاً واضح است که چرا می‌گوییم باید روغن موتور خودرو در زمان‌های مقرر تعویض شود. زیرا روغن موتور بخش اصلی برای عملکرد درست یاتاقان بوده و به مرور از قابلیت‌های آن کاسته می‌شود. در چنین حالتی روغن کافی به یاتاقان‌ها نرسیده و در کار آن اختلال ایجاد می‌شود.

استفاده از روغن بی کیفیت:

به کار بردن روغن‌هایی با سطح کیفیت کم در اولین مرحله به عملکرد موتور خودرو و بعد از آن به یاتاقان خودرو آسیب وارد می‌کنند.

رسوب زیاد روغن:

از رسوب زیاد در فیلتر و به عملکرد ناصحیح فیلتر می‌رسیم و اینکه رسوبات وارد روغن موتور شده و ته نشین می‌شوند. حالا این مشکل می‌تواند گریبان گیر پمپ روغن شود و روغن به خوبی و به طور مساوی به یاتاقان‌ها پمپ نگردد.

فرسودگی قطعات:

شکستن و معیوب بودن قطعات یاتاقان می‌تواند یکی دیگر از عواملی باشد که باعث یاتاقان زدن خودرو شود.

رانندگی با دور موتور بالا:

اولین اتفاقی که بعد از رانندگی با دور موتور بالا باید منتظر آن باشیم، احتراق و دمای بسیار بالای ناشی از آن است. این دما می‌تواند اصطکاک زیادی ایجاد کند و در نتیجه به موتور و یاتاقان ماشین آسیب وارد نماید.

مخلوط شدن آب و روغن:

یکی از اتفاقاتی که برای رفع آن باید هر چه سریعتر به مکانیکی مراجعه کنید، آب و روغن قاطی کردن ماشین است. این مشکل که در اثر اختلال در کارکرد واشر سر سیلندر و نشت آب سیلندر به درون موتور رخ می‌دهد باعث کاهش لغزندگی روغن موتور شده و نتیجه آن چیزی به جز اختلال در عملکرد یاتاقان ماشین نیست.

به طور کلی باید گفت تمام عواملی که بر روی از دست دادن خاصیت روغن موتور تاثیر گذار هستند، می‌توانند از عوامل یاتاقان زدن خودرو به حساب بیایند. علاوه بر این دلایلی مثل خرابی رادیاتور، قفل ترموستات، کاهش آب موتور همه از عواملی هستند که منجر به بالا رفتن دمای موتور و در نتیجه عملکرد ناصحیحی یاتاقان ماشین می‌شوند.

محل نصب بغل یاتاقانی پراید صدای یاتاقان ثابت و متحرک علائم خرابی میل لنگ دلایل یاتاقان زدن خودرو اموزش بستن یاتاقان صدای یاتاقان پراید تفاوت یاتاقان ثابت و متحرک آموزش تعمیر موتور پراید آموزش تعمیر خودرو آموزش تعویض میل لنگ آموزش مکانیک خودرو بغل یاتاقان چیست بغل یاتاقان پراید بغل یاتاقان پژو

علائم خرابی یاتاقان خودرو

مثل هر خرابی دیگری یاتاقان زدن ماشین نیز با نشانه‌هایی همراه است که باید نسبت به آن‌ها حساس بود. بهتر است با مشاهده هر یک از این موارد سریعا خودرو را خاموش کنید و به تعمیرگاه مراجه نمایید.

اگر هنگام گاز دادن و شتاب گرفتن خودرو متوجه صدای تق تق شوید، احتمالاً خودرو شما یاتاقان زده باشد. این اتفاق معمولا در دور موتور بالا به وجود می‌‌آید و صدای به هم خوردن قطعات فلزی به گوش می‌رسد.
اگر موتور ماشین قفل شده باشد و به هیچ وجه موتور روشن نشود، باید گفت ماشین یاتاقان زده است و دلیل آن هم اصطکاک شدید قطعات است.
یکی از نشانه‌های دیگر برای پی بردن به خرابی یاتاقان خودرو روشن شدن چراغ موتور و یا چشمک زدن آن می‌باشد.

آموزش تعویض یاتاقان انواع یاتاقان بغل یاتاقان پراید بغل یاتاقان چیست تفاوت یاتاقان ثابت و متحرک چگونه ماشین یاتاقان می زند دلایل یاتاقان زدن خودرو دلایل یاتاقان زدن موتور صدای یاتاقان صدای یاتاقان پراید علت یاتاقان زدن پژو 405 علت یاتاقان زدن موتور سمند قیمت یاتاقان ۲۰۶ کار یاتاقان چیست هزینه تعمیر یاتاقان خودرو یاتاقان چیست مجله مکانیک مجله خودرو کارستان آموزش مکانیک خودرو

ویژگی یک یاتاقان موتور ماشین خوب

خیلی مهم است که بدانیم یک یاتاقان خوب چه ویژگی‌هایی دارد و اینکه چه عواملی در داشتن یک خودرو با یاتاقان سالم دست به دست هم می‌دهند. پارامترهایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم همه در کنار یکدیگر می‌توانند بهترین کارکرد را برای یاتاقان به همراه داشته باشند و با حذف هر یک از این عوامل نمی‌توان انتظار عملکردی بدون اختلال را داشت. عوامل مهم در این رابطه عبارتند از:

۱. مقاومت بالا:

به دلیل وظیفه حساس و ضربه‌هایی که ممکن است بر آن وارد شود بهتر است یاتاقانی را انتخاب کرد که از نظر مقاومت امتحان خود را پس داده باشد.این مقاومت علاوه بر ضربه، برای سایش و خوردگی نیز ضروریست.
۲. انعطاف پذیر بودن لایه داخلی:

مشخص است که اگر لایه داخلی انعظاف پذیر و نرم باشد می‌تواند در عمل ضربه گیری عملکرد بهتری از خود نشان دهد و فشار ناشی از ضربات میل لنگ و شاتون تا حد زیادی مهار شود.

۳. جذب گرد و غبار:

همانطور که در مقاله روغن موتور خودرو گفته شد، همیشه فیلتر هوا نمی‌تواند تمام ذرات غبار را جذب کند و ورود این ذرات به روغن موتور امری طبیعیست. اما در این قسمت اگر از یاتاقانی با این قابلیت استفاده شود، روغنی که در آن میان در حال حرکت است را پاکسازی کرده و از ورود غبار به موتور خودرو پیشگیری می‌کند.

۴. مقاوم در برابر خوردگی:

روغن متحرک در یاتاقان به دلیل احتراق رخ داده در موتور حرارت بالایی دارد. با توجه به این موضوع باید در نظر داشت که روغن موتور داغ می‌تواند مواد یاتاقان را در خود حل کند و به اصطلاح مواد دچار خوردگی شوند. به همین دلیل خیلی مهم است که نسبت به دما مقاومت بالایی داشته باشد.

محل نصب بغل یاتاقانی پراید صدای یاتاقان ثابت و متحرک علائم خرابی میل لنگ دلایل یاتاقان زدن خودرو اموزش بستن یاتاقان صدای یاتاقان پراید تفاوت یاتاقان ثابت و متحرک آموزش تعمیر موتور پراید آموزش تعمیر خودرو آموزش تعویض میل لنگ آموزش مکانیک خودرو بغل یاتاقان چیست بغل یاتاقان پراید بغل یاتاقان پژو

زمان مناسب برای تعویض یاتاقان خودرو

فارغ از بحث خرابی یاتاقان و عواملی که در طول عمر آن دخیل هستند، بهتر است قبل از اتمام طول عمر قطعات، آن‌هارا تعویض نمود و از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کرد. عواملی که به ما یادآوری می‌کنند بهتر است نسبت به تعویض قطعه یاتاقان خودرو اقدام کنیم در ادامه آورده شده اند و با هم می‌خوانیم.

ترک خوردن یاتاقان

یاتاقان از دو بخش بیرونی و داخلی تشکیل شده و بخش بیرونی به علت تحمل ضربات به منظور محافظت از میل لنگ سفت است. حالا اگر این ضربات بیشتر از آستانه تحمل باشند این لایه بیرونی پوسته پوسته شده و ترک برمی‌دارد. در این حالت بهتر است هرچه سریعتر برای تعویض یاتاقان اقدام نمایید.

خط افتادن

این مشکل زمانی پدیدار خواهد شد که در روغن ناخالصی وجود داشته باشد. در حقیقت زمانیکه روغن مناسب برای خودرو استفاده نشود و یا به موقع تعویض نگردد، این مشکل به وجود می‌‌آید. با تعویض به موقع روغن می‌‌توان از خط افتادن یاتاقان پیشگیری کرد اما در صورت بروز آن، یاتاقان باید تعویض شود چرا که احتمال یاتاقان زدن بالا می‌‌رود.

آموزش تعمیر خودرو آموزش تعمیر موتور پراید آموزش تعویض میل لنگ آموزش مکانیک خودرو اموزش بستن یاتاقان بغل یاتاقان پراید بغل یاتاقان پژو بغل یاتاقان چیست تفاوت یاتاقان ثابت و متحرک دلایل یاتاقان زدن خودرو صدای یاتاقان پراید صدای یاتاقان ثابت و متحرک علائم خرابی میل لنگ محل نصب بغل یاتاقانی پراید

هزینه تعویض یاتاقان ماشین

اگرچه هزینه تعمیر و تعویض یاتاقان در خودروهای گوناگون، متفاوت است اما به طور کلی در هر تعویض یاتاقان به تعویض چندین قطعه مثل :

واشر کامل یا پک واشر
یاتاقان های ثابت و متحرک یک دست کامل
اویل پمپ
چسپ موتور فابریک خودرو دو عدد

نیاز است.

اگر بخواهیم خیلی کلی یک هزینه را برای این تعمیر در نظر بگیریم، باید گفت هزینه تعمیر یاتاقان زدن پراید، پژو ۴۰۵، پژو، پاترول، سانتافه، ۲۰۶ و سمند به طور میانگین ۱،۵۰۰،۰۰۰ هزار تومان است اما ممکن است بنا بر شرایط خودرو شما متغیر باشد.

آیا یاتاقان قابل تعمیر است؟

به طور کلی خراب شدن یاتاقان تنها با تعویض آن قابل جبران است. در واقع یاتاقان ها به مرور زمان دچار خط و خش هایی می‌شود که دیگر امکان رفع آن‌ها وجود ندارد. در حالی که همین خط ها دلیل خرابی یاتاقان به شمار می‌آیند. در کنار این موارد گاهی هنگام یاتاقان زدن خودرو باید میل لنگ را هم تعمیر نمود. برای این کار میل لنگ را به تراشکاری فرستاده و بر اساس میزان خرابی و استانداردهای تعیین شده، میل لنگ را تراش می‌دهند. البته اگر قبلا هم میل لنگ را تراش داده‌اید، باید بدانید که امکان تراش مجدد آن وجود نداشته و باید تعویض شود.

افزایش عمر باتری ماشین آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک و برق خودرو افزایش عمر موتور ماشین دلایل یاتاقان زدن موتور انواع صداهای ماشین صدای خرخر ماشین از کجاست چرا موتور می کوبد دانستنی های فنی خودرو

چگونه از یاتاقان زدن موتور ماشین جلوگیری کنیم؟

قبل از اینکه مقاله را به انتها برسانیم بهتر است بگوییم یکی از بهترین کارهایی که می‌‌تواند از یاتاقان زدن موتور جلوگیری کند، جدی گرفتن بررسی‌های دوره‌ای خودرو است. اما اگر روراست باشیم همه ما می‌‌دانیم با وجود مشغله‌های این روزها به یاد داشتن زمان مناسب برای تعویض و بررسی سرویس‌های دوره ای کار آسانی نیست؛ اما خوشبختانه به کمک تکنولوژی‌های جدیدی مثل ردیاب رادار این امکان فراهم شده که در کنار قابلیت‌های ارزشمند دیگری مثل موقعیت یابی بتوان این موضوع را برای همیشه حل کرد. رادار به کمک هشدار سرویس دوره ای خودرو مثل یک تقویم هوشمند همیشه در کنار شما خواهد بود و دیگر نگران مشکلات این چنینی نیستید. به کمک این هشدار در هر لحظه‌ای از وضعیت و سلامت خودرو خود مطلع هستید و قبل از بروز هر حادثه‌ای که دلیل آن ایرادات فنی و رسیدگی نکردن به سرویس دوره ایست را خواهید گرفت.

این هم از پایان یک مقاله خودرویی دیگر…

امیدواریم مطالب امروز برای شما مفید واقع شود. به عنوان نکته پایانی باید گفت بهتر است زمانی که به رانندگی مشغول هستید نسبت به صداهایی که در ماشین می‌شنوید حساس باشید تا بتوانید قبل از بروز یک خسارت بزرگ جلوی آن را بگیرید و با تعمیر به موقع خودرو از خرابی آن پیشگیری نمایید. موضوع این مقاله یاتاقان خودرو و تمام نکات مربوط به آن بود و سعی کردیم نکات مهم را پوشش دهیم. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

رادار

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حسین میرزایی می گوید

    مطالب خوب بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.