قیمت مرغ زنده با ارز نیمایی کیلویی 45 هزار تومان تمام می‌شود

0

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران قیمت تمام‌شده مرغ زنده را با ارز نیمایی کیلویی 45 هزار تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به تامین نهاده‌های طیور با ارز نیمایی، از دو هفته دیگر مرغ زنده باید با نرخ نیمایی در بازار عرضه شود در غیر این صورت با ضرر هنگفت تولیدکنندگان روبرو خواهیم شد.

اخبار اصفهان توقیف خودرو قاچاق کالا قاچاق دام زنده قیمت مرغ دولتی قیمت گوشت مرغ

« حبیب اسدالله نژاد » روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره وضعیت تولید مرغ زنده و بازار این محصول افزود: جوجه ریزی بعد از ۲۱ اردیبهشت‌ماه با ارز نیمایی صورت گرفته است، بنابراین مرغ زنده و گوشت مرغی که از یک هفته دیگر وارد بازار می‌شود، با ارز نیمایی باید محاسبه شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اظهار داشت: اکنون قیمت مرغ زنده در بازار به‌طور متوسط حدود ۳۰ هزار تومان خریداری می‌شود، این بدان معناست که تولیدکنندگان ما روی هر کیلوگرم مرغ حداقل ۱۵ هزار تومان ضرر می‌دهند، درحالی که قیمت واقعی مرغ زنده بدون احتساب سود برای تولیدکنندگان ۴۵ هزار تومان و با احتساب سود اندکی ۴۹ هزار تومان است.

وی تصریح کرد: با توجه به قیمت‌های دستوری و مصوب گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان، شاهدیم که با وجود افت قیمت مرغ زنده، نرخ گوشت مرغ گرم در بازار کاهش نمی‌یابد؛ به‌طوری‌که هفته گذشته قیمت مرغ زنده کیلویی ۲۸ هزار تومان بود ولی قیمت گوشت مرغ گرم در بازار بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

اسدالله نژاد گفت: این موضوع برای یک واحد تولیدکننده ۴۰ هزارتایی نزدیک ۱.۵ میلیارد تومان خسارت است که بیش از یک دوره تسهیلاتی است که دولت قصد دارد این روزها به تولیدکنندگان بدهد؛ یعنی رقم زیان تولید از رقم تسهیلات بیشتر است و این تسهیلات تبدیل به بدهی غیرقابل پرداخت مرغداران به بانک‌ها خواهد شد و عملاً کمکی به مرغدار نیست.

ای مقام صنفی با اشاره به اینکه مرغ زنده را از تولیدکنندگان ارزان می‌خرند و گوشت مرغ در بازار با قیمت‌های نامتناسب به فروش می‌رسد، گفت: اینکه مرغ زنده را کیلویی ۳۰ هزار تومان از مرغدار بخرند، اما در بازار ۵۰ هزار تومان بفروشند، یعنی اینکه  نظارتی روی بازار صورت نمی‌گیرد؛ زیرا قیمت مرغ گرم در بازار باید تابعی از قیمت مرغ زنده باشد که عموماً این‌گونه نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر عرضه و تقاضا باعث شده گوشت مرغ گرم در بازار کمتر از نرخ مصوب باشد، ولی هنوز نرخ دقیق مصوب مرغ زنده از سوی دولت تعیین نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی افزود: در شرایط فعلی بازار گوشت مرغ تابع قیمت مرغ زنده نیست، زیرا دولت در پی اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت گوشت مرغ را برای عمده‌فروشی و مصرف‌کننده اعلام کرده است، اما هنوز قیمت مصوب مرغ زنده برای تولیدکنندگان تعیین و مصوب نشده است. همین امر نگرانی‌هایی را برای بخش تولید ایجاد کرده است.

اسدالله نژاد اظهار کرد: با توجه به اصلاح نظام یارانه‌ای، به نظر می‌رسد دولت برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده باید قیمت مرغ زنده را واقعی کند، زیرا طبق آنچه در قرارگاه امنیت غذایی مطرح شد بر اساس آنالیزها قیمت هر کیلوگرم مرغ ۴۹ هزار تومان تمام می‌شود که این رقم موردتوافق قرار گرفته است.

وی افزود: انتظار ما این است که دولت از محل  اصلاح نظام یارانه‌ای که مجلس معادل ریالی مبلغ  ۹ میلیارد دلار ( معادل ریالی) را در اختیار دولت قرار داده، از صنعت حمایت کند، به‌طوری که از این محل یا مابه‌التفاوتی  به‌صورت نقدی در اختیار بخش تولید قرار دهد یا اینکه مبلغی را به تجار بدهد تا ۴٠ تا ۵٠ درصد نهاده با قیمت قدیم عرضه شود و جلوی زیان مرغدار گرفته شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اضافه کرد: واحدهای مرغداری که از ۲۱ اردیبهشت‌ماه به بعد جوجه ریزی داشته‌اند با وجود پایین بودن قیمت مرغ زنده دچار خسارت خواهند که باید برای آنها چاره‌ای اندیشیده شود و راه‌حل پیشنهادی هست که ارایه شده است

اسدالله نژاد تصریح کرد: برخی از تولیدکنندگانی که قبل از اصلاح نظام یارانه‌ای جوجه ریزی داشتند و اکنون مرغشان آماده عرضه به بازار است با وجود اینکه مشمول دریافت نهاده با ارز ترجیحی می‌شدند، اما هنوز نهاده خود را دریافت نکرده‌اند؛ همچنین برخی از تولیدکنندگان نهاده‌هایشان مربوط به بهمن و اسفندماه سال ۱۴۰۰ است که هنوز نهاده خود را نگرفتند.

وی با بیان اینکه  برخی از تولیدکنندگان بیش از دو ماه هست که از بازارگاه نهاده خریده و پول پرداخت کرده‌اند، اما بار خریداری‌شده ارسال نشده است، گفت: بهانه تجار برای عدم ارسال نهاده‌ها، عدم تخصیص ارز است.

این مقام صنفی از دولت خواست تا در صورت لزوم برای حمایت از صنعت طیور کشور و ادامه حیات تولید در پی اصلاح نظام یارانه‌ای لازم است توزیع نهاده‌ها با یک مدیریت جهادی ساماندهی شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: با وجود مازاد تولید در برخی استان‌ها و ضرر تولیدکنندگان اکنون گوشت مرغ به کشورهای هدف به شکل محدود صادر می‌شود که روند افزایش صادرات نیز می‌تواند به بخش تولید کمک کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.