تعمیر مکانیکی و عیب یابی خودروها

0

مکانیک وعیب یابی خودرو:

اشکالات مپ سنسور تمیز کردن مپ سنسور علائم خرابی مپ سنسور چیست قیمت مپ سنسور 206 قیمت مپ سنسور 405 کار مپ سنسور چیست مپ سنسور چیست نحوه تست مپ سنسور مپ سنسور پیکان مپ سنسور پراید کجاست تعویض مپ سنسور سمند انواع سنسور خودرو دلایل گاز نخوردن خودرو مجله مکانیک
مپ سنسور(سنسور فشار هوا ) چیست؟

☑️مپ سنسور MAP Seensor مخفف inlet Manifold Pressure Sensor می باشد یا سنسور فشار هوای ورودی
این سنسور اطلاعات هوای ورودی را به ECU می دهد و ECU میزان هوای ورودی را تعیین می نماید.

☑️در واقع با وجود این سنسور در موتور های انژكتوری دیگر هیچ گاه از بابت هوای ورودی تنظیم موتور به هم نخواهد خورد. خرابی این سنسور حالتی به مشابه سه كار كردن خودرو به وجود می آورد. كه این حالت قابل مشاهده است.

مکانیک خودرو

✅موتور از سه طریق روغن کم می کند

خرابی یکی از واشرها یا کاسه نمدها که در نتیجه آن روغن بر زمین می چکد ؛ این نشت خارجی روغن است .

کمپرس رد کردن اضافی یا جریان هوای کارتر ممکن است روغن را از سیستم تهویه کارتر عبور دهد و وارد محفظه های احتراق کند تا در آنجا بسوزد .

رانندگی با سرعت زیاد و فرسودگی رینگ های روغن سبب ورود روغن به محفظه های احتراق می شود .

‌ ‌در حالت روشن بودن موتور، با گرفتن کلاچ، صدایی به موتور اضافه می شود

(صدایی شبیه “خرخر” یا لرزش زیر پدال کلاچ).

شایع ترین علل بروز آن:

احتمالا بلبرینگ کلاچ اشکال دارد و پس از مدتی دنده ها براحتی جا نخواهند رفت.

بهتر است این عیب زودتر رفع شود، تا هزینه تعمیرات بیشتری را به راننده تحمیل نشود.

‌ ‌فیلر گیری موتور چیست ؟

فواید فیلر گیری پراید فیلر گیری موتور سیکلت آموزش تصویری فیلرگیری موتور آموزش فیلرگیری پراید آموزش فیلرگیری پیکان فیلر چیست مزایای فیلر سوپاپ فیلر سوپاپ چیست تاثیر فیلر گیری بر مصرف سوخت فیلر گیری چیست کدام ماشین ها فیلر می خواهند آموزش تعمیر خودرو

فیلر گیری یکی از مهمترين و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن )را انجام دهد

هر جسمی بر اثر حرارت منبسط شده و بر طول و قطر و حجمش افزوده می شود قطعاتی که در موتور بکار رفته اند در مقابل حرارت انبساط پیدا می کنند که در هنگام طراحی موتور با محاسبه این مقدار انبساط را بخوبی جبران می کنند .

یکی از سیستمهای که انبساط در آنها محسوس بوده و برای کار موتور تاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار باز و بسته شدن سوپاپها مختل نگردد در صورت وجود این لقی قطعات در برابر گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت طولی ندارند به هم فشار اورده باعث سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط کارخانجات سازنده اندازه گیری و اعلام شده و انرا با فیلر اندازه و تنظیم میکنند.

نکته آموزشی

عمده دلایل کم کردن روغن موتور

۱،خرابی یکی از واشرها یا کاسه نمدها که در نتیجه آن روغن بر زمین می چکد ؛ این نشت خارجی روغن است .

۲،کمپرس رد کردن اضافی یا جریان هوای کارتر ممکن است روغن را از سیستم تهویه کارتر عبور دهد و وارد محفظه های احتراق کند تا در آنجا بسوزد .

۳،رانندگی با سرعت زیاد و فرسودگی رینگ های روغن سبب ورود روغن به محفظه های احتراق می شود.

دسته موتور و علل خرابی:

آموزش تعویض دسته موتور پراید انواع دسته موتور اجرت تعویض دسته موتور پایین پراید چندتا دسته موتور داره تعویض دسته موتور بالا پژو پارس تعویض دسته موتور بالا سمند تعویض دسته موتور گرد پژو ۲۰۶ خرابی دسته موتور دسته موتور چیست علائم پارگی دسته موتور قیمت دسته موتور سمند آموزش مکانیک خودرو

🔵همان‌طور که گفته شد، دسته موتور‌ها برای تحمل تکان‌ها‌ و ضربات ناشی از وزن و کارکرد موتور طراحی و ساخته می‌شوند. حال اگر این تکان‌ها بیش از حد معینی باشد و یا فشار‌های وارده به آنها زیاد شود،

⬅️مثل هر قطعه لاستیکی دیگری ممکن است تا دچار خستگی شده و در برابر تنش‌های وارده، توان تحمل را از دست بدهند و دچار پارگی شوند.

🔵اما باید بدانیم که خرابی این قطعات نیز بسته به اینکه اتومبیل از چه کلاس خودرویی است و چه ویژگی‌های حرکتی دارد، متفاوت خواهد بود.
⬅️برای مثال در یک خودرو سواری، خرابی این قطعات می‌تواند ناشی از تیک‌آف‌های شدید باشد، اما در یک خودرو شاسی بلند آفرودی، خرابی دسته موتور‌ها می‌تواند ناشی از بازی کردن زیاد و پیچش‌های شدید شاسی در عبور از پستی و بلندی‌ها باشد.

✅استرس بار چیست ؟

میله ای است که روی دو سر کمک نصب میشه و وظیفه اش تقسیم فشاری است که در زمان پیچیدن اتومبیل بر روی یکی از کمک ها وارد میشه و در واقع این فشار رو بین دو سر کمک تقسیم میکند.

مدار چراغ های خودرو

🔵مدار چراغ دنده عقب همانند چراغ ترمز میباشد و فشنگی دنده عقب روی گیربکس قرار دارد .

🔴اگرهردو چراغ دنده عقب روشن نشود فشنگی یا فیوز سوخته است.

🔵اگر یکی از لامپها روشن نشود لامپ سوخته یا سیم ان قطع است.

🔴برای عیب یابی فشنگی کافی است دو سیم ان را بهم وصل نماییم اگر چراغها روشن شد عیب از فشنگی میباشد.

🔵اتوماتیک راهنما سه عدد فیش دارد که پایه x به IGN پایه L به دسته راهنما و پایه P به چراغ الارم راهنما در پنل متصل میشود. در بعضی از اتوماتیک ها پایه P موجود نیست.

علل خرابی دسته موتور

ترمزهای شدید و ناگهانی
شتابگیری
تعویض دنده و ضربه زدن هنگام حرکت(زمان حرکت نباید کلاج را یکدفعه رها کرده و پدال گاز را تا انتها فشار دهید,)
شرایط ناهموار جاده

صعود نامناسب

آیا خورویتان هنگام بالا رفتن از سراشیبی بیش از حد زور می‌زند؟

 

⬅️اغلب این مشکل به گرفتگی فیلتر بنزین و پمپ بنزین مربوط می‌شود. از آن جایی که کار فیلتر، گرفتن مواد زائد از بنزین است، خودش هم به تدریج کثیف می‌شود و پمپ بنزین باید شدیدتر کار کند تا بنزین مورد نیاز موتور را از میان فیلتر عبور بدهد.
👈هنگامی که موتور به سوخت بیشتری نیاز دارد، مانند مواقعی که در سربالایی هستین ، ممکن است سوخت کافی به موتور -نرسد تا پیشروی به خوبی انجام شود.

✅روشن شدن چراغ های هشدار دهنده
بسیاری از مشکلات مربوط به افت توان موتور، ممکن است از طریق روشن شدن چراغ چک نشان داده شوند.
بیشتر مشکلاتی که در ارتباط با افت توان تشخیص داده می‌شوند،
ممکن است به مبدل کاتالیستی، سنسور هوا، سنسور گاز اکسیژن یا وایر شمع ها مربوط باشند.
علاوه بر مواردی که پیشتر به آن ها اشاره شد، اگر دریچه هوای موتور نیز معیوب باشد، با افت شدید موتور روبرو میشوید. دریچه PVC بخشی از سیستم کنترل گازهای آلاینده است. وقتی این دریچه باز باشد هوای زیادی وارد موتور می‌شود و وقتی جرم و آلودگی آن را پر کند، موتور خاموش می‌شود.
وقتی ماشین جوش می‌آورد، در کنار انجام اقدامات ضروری مثل توقف و ریختن آب روی رادیاتور، روشن کردن بخاری روی درجه آخر هم به خنک شدن موتور کمک می‌کند.

موتور روشن در پارکینگ متوجه بوی بسیار بدی از اگزوز می شوید. احتمالا مصرف سوخت خودرو شما نیز بالا رفته است و موتور دچار خام سوزی شده است,

مشکلات احتمالی

در سیستم کنترل الکترونیک موتور اشکالی پیدا شده است.

مشکل سیستم احتراق وجود دارد.

تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است خراب شده باشد.

موتور ممکن است که مشکل مکانیکی داشته باشد و یا موتور خیلی داغ شده است.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.