پیکاپ کینگ لینگ روح چینی ایسوزو در ایران

0

شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت خودروسازی پادرا قصد دارد تا در بعد از ظهر روز ششم تیرماه، از نسخه‌های مختلف پیکاپ ایسوزو کینگ لینگ تاگا H در تهران رونمایی کند. این خودرو در تیپ‌های بنزینی و دیزلی به بازار عرضه خواهد شد و قرار است تا نسخه اتوماتیک این پیکاپ جدید نیز برای مشتریان قابل سفارش باشد. هنوز به صورت رسمی محدوده قیمتی برای تاگا H اعلام نشده، اما برخی منابع می‌گویند که بازه قیمتی آن بین یک میلیارد و 300 میلیون تومان تا یک میلیارد و 700 میلیون تومان است.

قیمت پیکاپ کینگ لینگ تازه های خودرو در ایران بهترین پیکاپ در ایران جدیدترین خودروهای وارداتی مجله خودرو دنیای خودرو مشخصات پیکاپ ایسوزو

روح چینی ایسوزو به ایران آمد

با انتشار نخستین تصاویر از خودرو کینگ لینگ تاگا در ایران، حالا مطمئن شده‌ایم که عضو جدیدی قرار است به باشگاه پیکاپ‌های چینی بازار کشورمان افزوده شود. اما این خودرو جدید، چه مشخصاتی دارد و با چه قیمتی به ایران می‌آید؟

پادرا دیزل به میدان آمد

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، مونتاژ کینگ لینگ تاگا در ایران، برعهده شرکت پادرا دیزل خواهد بود؛ شرکتی که تاکنون فقط در زمینه خودروهای سنگین فعالیت می‌کرد ولی حالا به بازار خودروهای سبک تجاری نیز آمده. از آنجایی که عرضه این پیکاپ چینی، بعنوان اولین قدم شرکت پادرا دیزل در بازار خودرو ایران شناخته می‌شود، امیدواریم که مشتریان ایرانی با مشکلاتی مانند کمبود خدمات پس از فروش یا توقف ناگهانی خط تولید این خودرو، روبرو نشوند.

کینگ لینگ: روح چینی ایسوزو

این روزها، بهمن موتور تنها شریک تجاری ایسوزو (Isuzu) در ایران است. بهمنی‌ها در کنار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین ایسوزو، در اواسط دهه 90 شمسی، دست به مونتاژ پیکاپ دی‌مکس (DMAX) زدند اما تحریم‌های صنعت خودرو، اجازه کار را به ژاپنی‌ها نداد و خیلی زود عرضه این پیکاپ، که می‌توانست رقیب سرسختی برای رقبای چینی‌اش در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا باشد، با شکست مواجه شد.

حالا بعد از گذشت سال‌ها، دوباره سروصدای آمدن ایسوزو به بازار ایران، به گوش می‌رسد. البته این‌بار با یک ایسوزوی واقعی سروکار نداریم؛ بلکه روح چینی ایسوزو به کشورمان آمده است. با اینکه انتظار داشتیم نسل جدید دی‌مکس را با آن طراحی جذابش در بازار کشورمان ببینیم اما باخبر شدیم که از پاییز 1400، جدیدترین نسل پیکاپ چینی تاگا برای تست‌های فنی به ایران آمده است؛ پیکاپی که هنوز سازنده و عرضه‌کننده‌اش مشخص نیست اما ظاهرا یکی از خودروسازان خصوصی کشورمان، بدنبال مونتاژ آن است.

قیمت پیکاپ کینگ لینگ تازه های خودرو در ایران بهترین پیکاپ در ایران جدیدترین خودروهای وارداتی مجله خودرو دنیای خودرو مشخصات پیکاپ ایسوزو

این پیکاپ را شرکت چینی کینگ لینگ موتورز (QingLing) ساخته و نام دقیقش را هم تاگا H یا Taga H گذاشته است. اگر این شرکت را نمی‌شناسید باید بگوییم که در تاریخچه کاری این شرکت، نام ایسوزو، پررنگ‌ترین نامی است که به چشم می‌خورد. شاید به این دلیل که ژاپنی‌ها، دومین سهام‌دار بزرگ این شرکت هستند. شاید هم به این دلیل که کینگ‌لینگ در ابتدای کارش، واردات برخی از محصولات ایسوزو را به چین انجام می‌داد اما اندکی بعد، خودش مونتاژکار شد و دست به تولید خودروهای تجاری ایسوزو در بازار چین زد.

مشخصات فنی پیکاپ کینگ لینگ

در سال‌های اخیر، کینگ‌لینگ با کمک پلتفرم‌های ایسوزو، محصولاتی برای خودش می‌ساخت که پیکاپ تاگا را باید موفق‌ترین آنها بدانیم. تاگا محصول سال 2017 بازار چین است اما آن نسخه‌ای که به ایران آمده، مربوط به نسل دوم این خودروست که با نام Taga H شناخته می‌شود. پیکاپ تاگا H در سال 2021 و برای اولین‌بار به بازار چین عرضه شده اما مانند سایر خودروهای چینی، کینگ‌لینگ فروش Taga و Taga H را به موازات یکدیگر انجام می‌دهد.

قیمت پیکاپ کینگ لینگ تازه های خودرو در ایران بهترین پیکاپ در ایران جدیدترین خودروهای وارداتی مجله خودرو دنیای خودرو مشخصات پیکاپ ایسوزو

کینگ لینگ تاگا، از همان ابتدا با پلتفرم ایسوزو دی‌مکس ساخته شده بود، پس بی‌تردید در نسخه ارتقایافته تاگا H نیز همچنان از آن پلتفرم ژاپنی بهره می‌برد. اما این به معنی عالی‌بودنش نیز هست؟!

در بازار آسیا این پیکاپ چینی را می‌توان با موتورهای 3.0 لیتری توربو و 1.8 لیتری توربو خریداری کرد اما از آنجایی که موتور حجیم‌ترش، از نوع دیزلی است، پس احتمالا آنرا با موتور 1.8 لیتری در خیابان‌های کشورمان خواهیم دید:

کد موتور CE18
نوع موتور 1.8 لیتری توربو
قدرت 231 اسب بخار
گشتاور 310 نیوتن متر
گیربکس 6 دنده دستی

*اطلاعات جدول فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می‌کنید، این پیکاپ چینی را فقط می‌توان با گیربکس دستی خریداری کرد و گیربکس اتوماتیک، حتی بصورت سفارشی برای آن وجود ندارد. آنهایی که موتور دیزلی این پیکاپ را دارند نیز مجبورند که از گیربکس 5 دنده دستی برای آن استفاده کنند.

به لحاظ ابعاد و اندازه‌ها، پیکاپ تاگا H با طول کلی 5.3 متری‌اش، همچنان در کلاس پیکاپ‌های متوسط جای می‌گیرد و جثه‌ای هم‌اندازه KMC T8 دارد اما از Asena اندکی کوچکتر است. نکته دیگر اینکه در بازار چین، هم نسخه تک‌دیفرانسیل و هم نسخه دو دیفرانسیل آن عرضه می‌شود اما خوشبختانه در بازار کشورمان، با نسخه دو دیفرانسیل به تولید می‌رسد.

طول 5382 میلیمتر
عرض 1877 میلیمتر
ارتفاع 1830 میلیمتر
فاصله محوری 3096 میلیمتر
حجم باک 76 لیتر
سایز رینگ 17 اینچ
سایز تایر 245/70

*اطلاعات جدول فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

رقیبان پیکاپ کینگ لینگ در ایران

مجددا یادآوری کنیم که پیکاپ کینگ لینگ فقط با «گیربکس دستی» قابل خریداری است. پس آمیکو آسنا دنده‌ای از خودروسازی ارس دیزل، کی‌ام‌سی T8 از کرمان موتور، فوتون تونلند نیوفس از ایران خودرو، زامیاد کارون از سایپا، پیکاپ کلوت مکث موتور از ماموت خودرو و یواز پیکاپ از سروش دیزل، از مهم‌ترین رقبای کینگ‌لینگ در ایران هستند.

البته اگر روزی با نسخه اتوماتیک این پیکاپ در بازار کشورمان مواجه شدیم، باید فوتون تونلند G و همچنین آسنا اتوماتیک را هم به لیست رقیبانش اضافه کنیم.

قیمت پیکاپ کینگ لینگ

در بازار چین، نسخه‌های معمولی پیکاپ Taga حدود 100 تا 137 هزار یوآن قیمت دارند. اما نسخه‌های گران‌تر آن، یعنی پیکاپ Taga H اگر با موتور بنزینی و سیستم محرکه دودیفرانسیل همراه شود، قیمتی در حدود 122 تا 138 هزار یوآن خواهد داشت که تقریبا معادل 19 تا 22 هزار دلار می‌شود. پس در بازار ایران نیز با قیمتی فراتر از 850 میلیون تومان، عرضه خواهد شد.
منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.