مهم‌ترین اخبار خودرویی -تیر 1401

0

در هفته منتهی به شنبه 4 تیر 1401 خبر جدید درباره آیین‌نامه واردات خودرو، ادامه شماره‌گذاری سورن، اظهارنظر درباره هک سیستم قرعه‌کشی خودرو، رکوردزنی ایران‌ خودرو، آمار صعودی تولید خودروی کامل، مالیات خودروهای دو کابین، دلیل عدم شماره‌گذاری برخی خودروها و برگزاری رالی تهران-باتمان ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

آمار تولید خودرو در ایران آمار تولید خودرو در جهان اخبار صنعت خودرو بزرگترین بازار خودروی جهان بزرگترین بازار خاورمیانه

نرخ تاکسی‌های اینترنتی به عهده وزارت صمت است

فهرست مطالب

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور درباره افزایش غیرمنطقی نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی و نحوه نظارت بر آنها تاکید کرد، که نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی از وظایف وزارت صمت است. به گفته جمالی‌نژاد شهرداری‌ها به‌صورت میدانی و از طریق سامانه مشترک اطلاعات سفر (سماس) بر ناوگان و رانندگان فعال در این بخش نظارت عالیه دارند. در بحث معاینه فنی، اطلاعات هویتی و اصالت خودرو موضوعات به‌صورت سیستمی در سامانه مذکور وجود و استعلام‌های لازم صورت می‌پذیرد.

چرا برخی از خودروها شماره‌گذاری نمی‌شوند؟

اختلاف‌نظر بین خودروسازان و سازمان‌های استاندارد و محیط‌زیست و البته پلیس بر سر مصوبات مربوط به اسقاط و مصرف سوخت، سبب شده شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی متوقف شود. داستان از این قرار است که سازمان‌های استاندارد و محیط‌زیست با تکیه بر مصوبات قبلی، مجوز شماره‌گذاری برخی خودروها را صادر نمی‌کنند و پلیس نیز با توجه به مواضع آن‌ها، شماره‌گذاری را متوقف کرده است. این در حالی است که خودروسازان می‌گویند باید مصوبات جدید در دستور کار قرار گیرد و با توجه به آن‌ها، شماره‌گذاری خودروهای داخلی منعی ندارد.

مالیات سالانه خودروهای سواری و وانت دو کابین اعلام شد

دولت در اجرای حکم مقرر در قانون بودجه سال 1401 کل کشور مبنی بر پرداخت مالیات سالانه خودروهای سواری و وانت دو کابین، آیین‌نامه اجرایی آن را تصویب کرد. به‌موجب آیین‌نامه فوق، انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که در تملک اشخاص هستند و در ابتدای 1401 ارزش هر یک از آنها بیش از 10 میلیارد ریال باشد، مشمولین این آیین‌نامه می‌شوند.

رشد سنگین تولید خودروی کامل

دو خودروساز بزرگ کشور موفق شدند بهار امسال را با تولید 167 هزار و 701 دستگاه خودروی کامل به پایان برسانند، آماری که در هم‌سنجی با پارسال رشد چشمگیر 289 درصدی نشان می‌دهد. در مدت مشابه سال گذشته ایران‌خودرو و سایپا فقط 43 هزار و 134 دستگاه خودروی کامل تولید کرده بودند. در سه‌ماهه نخست امسال دو خودروساز بزرگ یادشده همچنین 41 هزار و 218 دستگاه خودروی ناقص تولید کردند، که به این ترتیب جمع تولیدات (کامل و ناقص) آن‌ها به 208 هزار و 919 دستگاه رسید، که نشان‌دهنده تحقق 88 درصدی برنامه‌های آنها است.

رالی تهران-باتمان برگزار می‌شود

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و معاون استاندار باتمان در ترکیه در نشستی مشترک بر توسعه مناسبات، تقویت تعامل و برگزاری برنامه‌های مشترک از جمله رالی‌های خانوادگی و فرهنگی در مسیر شهرهای ایران و باتمان در ترکیه تأکید کردند. اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در باتمان و برخی شهرهای ایران، تبادل گردشگر، برگزاری رالی‌های تفریحی، گردشگری و خانوادگی، برگزاری رالی‌های هنرمندان، ورزشکاران و … ، برپایی نمایشگاه‌های گردشگری، اجرای تورهای گردشگری خودرویی و موتوری، برگزاری هفته‌های فرهنگی، استفاده از ظرفیت‌های رادیو و تلویزیون دو کشور به‌منظور معرفی ظرفیت‌های گردشگری دو کشور از مهم‌ترین موضوعاتی بود که رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به‌عنوان پیشنهاد ارائه کرد.

نظر پلیس درباره واردات خودرو از هند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی توضیحاتی را درباره واردات اتوبوس‌های دست‌دوم به کشور ارائه کرد. سردار هادیانفر با قدردانی از مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و … که شرایط واردات خودرو را تسهیل کردند، گفت البته این بسیار مهم است که حتماً خودروی ایمن وارد شود. متاسفانه برخی خبرها را شنیده‌ام که می‌خواهند خودرو 6000 دلاری از هند بیاورند که ما قطعاً مخالف چنین اقدامی هستیم.

پروژه تخصیص بنزین به اشخاص به جای خودرو منتفی شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» از اولویت خارج شده است. به گفته خاندوزی به جهت اینکه در دولت چند موضوعِ تصمیم‌گیری اقتصادی دیگر مدنظر بود این طرح فعلاً از اولویت خارج شده است تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت‌دار تصمیم‌گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود؛ بنابراین فعلاً اولویت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برای این طرح وجود ندارد.

استیضاح وزیر صمت و توافق مجلس و دولت

طرح استیضاح وزیر صمت در وضعیت اعلام وصول قرار گرفت. این در شرایطی است که چالش‌های خودرویی مجلس و وزارت صمت را می‌توان دلیلی روشن و مؤثر بر روند استیضاح سیاست‌گذار خودرو عنوان کرد. با این حال اما برخی اخبار از توافقات ناگفته خبر می‌دهند که ممکن است بر روند استیضاح تأثیر بگذارد؛ از جمله موافقت «صمت» با روند عرضه خودرو در بورس کالا. طرح استیضاح وزیر صمت در شرایطی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام وصول شد که مطالبات معوقه خودرویی نمایندگان یکی از دلایل استیضاح فاطمی امین عنوان می‌شود. آشفتگی صنعت و بازار و همچنین تعلل وزارت صمت در واردات خودرو از سال گذشته به جمعیت مخالفان وزیر در مجلس افزوده است.

اتوبوس دست‌دوم اروپایی به تهران می‌آید

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران می‌گوید اتوبوس‌های کارکرده اروپایی توسط بخش خصوصی و با یک‌پنجم قیمت تعمیر اتوبوس‌های فعلی خریداری می‌شوند. به گفته شفیعی موضوع خرید اتوبوس‌های دست‌دوم یا کارکرده را در بستر ارائه عملکرد حوزه حمل‌ونقل عمومی برای اولین در صحن شورای شهر تهران مطرح کردم. در حال حاضر ناوگان اتوبوس‌رانی تهران با توجه به شرایط گذشته تفاوت‌های بسیار زیادی دارد و شهروندان تهرانی در زحمت هستند.

7 وعده وزیر صمت که عملی نشد

آنچه فاطمی امین را در یک‌قدمی استیضاح قرار داده، مشکلات دیرپا و مزمن صنعت خودرو است. مروری بر وعده‌های وزیر صمت در حوزه خودرو نشان می‌دهد که فاطمی امین در هفت محور، به صنعت خودرو ورود و آنطور که بارها تاکید کرده در یک برنامه میان‌مدت 2 ساله و یک برنامه بلندمدت 4 ساله قصد اصلاح رویه‌های غلط صنعت خودروسازی کشور که یادگار بیش از 4 دهه است را دارد. پیش کشیدن مسئله استیضاح در حالی است که تنها 10 ماه از کار وزیر جدید می‌گذرد و انتظار حل همه مشکلات این صنعت در این دوره کوتاه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. 7 وعده وزیر به شرح زیر است:

  1. افزایش تیراژ تولید
  2. بهبود کیفیت تولید
  3. حذف قرعه‌کشی و ساماندهی بازار
  4. کاهش قیمت تمام‌شده خودرو
  5. اصلاح ساختار مدیریتی
  6. آزادسازی واردات
  7. مجموعه‌سازی در صنعت خودرو و قطعه

جزئیات عرضه سهام دولتی 2 خودروساز بزرگ

ششم فروردین‌ماه سال جاری بود که رضا فاطمی امین، وزیر صمت، از واگذاری بلوک 40 درصدی و 25 درصدی سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو به بخش خصوصی، به‌منظور کاهش نفوذ دولت خبر داد. در ادامه حسین قربان زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عرضه سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا اعلام کرد: «طبق دستور رییس جمهوری در خصوص ضرورت عرضه مجموع سهام متعلق به دولت در 2 شرکت ایران‌خودرو (سهامی عام) و سایپا (سهامی عام) به اطلاع می‌رسد که به استناد مصوبه 5 اردیبهشت 1401 هیئت واگذاری به ترتیب معادل 5.72 درصد و 17.31 از سهام متعلق به دولت (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) در شرکت‌های ایران‌خودرو (سهامی عام) و سایپا (سهامی عام) در فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری سال 1401 این سازمان درج شده است.»

چه خبر از مشکلات کامیون‌های اسقاطی

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران می‌گوید مشکل کامیون‌های اسقاطی که پیش از این توسط وزارت راه و شهرسازی وعده داده شده بود برطرف می‌شود، همچنان ادامه دارد. به گفته کریمی در ابتدای اردیبهشت امسال بسیاری از کامیون‌داران برای حل این مشکل مقابل وزارت راه و شهرسازی و ریاست جمهوری جمع شدند و به این مشکل اعتراض کردند. در همان زمان اعلام شد که این موضوع به‌زودی برطرف می‌شود، اما هنوز بعد از گذشت دو ماه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

برنامه ایران‌خودرو برای صادرات

مدیرعامل ایران‌خودرو از برنامه این شرکت برای صادرات خودرو به دو کشور روسیه و ونزوئلا خبر داد. به گفته خطیبی ایران‌خودرو امسال حداقل 15 هزار دستگاه خودرو را به بازار روسیه و ونزوئلا صادر خواهد کرد، که پنج هزار دستگاه مربوط به صادرات دنا پلاس اتوماتیک به ونزوئلاست و صادرات به روسیه نیز، در قالب سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور خواهد بود.

برنامه تولید مشترک خودروی ایرانی-روسی اعلام شد

قرار است ایران و روسیه در تولید خودرو مشترک همکاری کنند؛ البته جزئیات این امر هنوز نهایی نشده اما بر اساس آخرین مذاکرات صورت گرفته بین مسئولان ایرانی و روسیه قرار شده، تولید خودروی مشترک، در ایران دنبال شود. همکاری مشترک خودرویی ایران و روسیه از زمانی به‌صورت جدی مطرح شده که علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت برای شرکت در بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ عازم این شهر شد. در جلسات تخصصی با مسئولان اقتصادی و تصمیم‌گیران روسیه، آنتون آناتولیویچ کوبیاکف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد صنعت خودروسازی روسیه آماده است با ایران همکاری‌های مشترک داشته باشد.

در همین رابطه عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران جزئیاتی از برنامه تولید خودرو مشترک ایران و روسیه ارائه کرد. به گفته نجفی‌منش چند سال قبل در جریان دیدارهای مشترک قطعه‌سازان ایران و ترکیه، برای اولین طرح تولید یک خودرو مشترک با محوریت این دو کشور و روسیه مطرح شد، که ما نیز از آن استقبال کردیم. طرحی که توافق ابتدایی بر سر آن در جریان سفر اخیر رییس سازمان توسعه تجارت به روسیه نهایی شده، در واقع دنباله همین صحبت‌هاست.

سرنوشت خودروهای توقیفی

رئیس سازمان اموال تملیکی در رابطه با وضعیت بیش از 2 هزار خودرویی که از گذشته در اختیار این سازمان جهت تعیین تکلیف قرار داشته است، می‌گوید ما لیست همه خودروها، موتورسیکلت‌ها و حتی ماشین‌آلات سنگین را تهیه و موردبررسی قرار داده‌ایم. به گفته اجتهادی به هر صورت در بین خودروها انواع قاچاق ایرانی و خارجی وجود دارد که برای بخشی از آنها امکان شماره‌گذاری و فروش و مزایده ندارد. این در حالی است که در مورد خودروهای خارجی بالای 2500 سی‌سی که امکان شماره‌گذاری ندارند، باید به شرط بازصادرات به فروش برسند. اجتهادی در مورد خودروهای آمریکایی در اختیار سازمان اموال تملیکی نیز گفت که در مصوبه پیشنهادی موضوع امحای فنی یا پرس این خودروها مطرح است.

ایران‌خودرو رکوردزنی کرد

گروه صنعتی ایران‌خودرو موفق شد با تولید 13 هزار و 627 دستگاه خودرو سواری از 21 تا 27 خردادماه، از رکورد تولید هفتگی در 15 ماه گذشته عبور کند. بر پایه این گزارش، در هفته منتهی به 27 خردادماه، 13 هزار و 627 دستگاه خودرو تولید شده که علاوه بر این‌که در آمار تولید هفتگی 15 ماهه اخیر رکوردی جدید به حساب می‌آید، در چهار سال اخیر نیز در تولید خودرو کامل بی‌سابقه بوده است. این گزارش می‌افزاید، گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا 26 خردادماه 135 هزار و 687 دستگاه خودرو سواری تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 54 درصدی داشته است.

شرط پلیس برای شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت‌های برقی

رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی توضیحاتی را درباره شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت‌های برقی ارائه کرد. به گفته سرهنگ محمدی شماره‌گذاری خودروها تابع قوانین و مقررات جاری کشور است و بر این اساس هر خودرویی که تائیدیه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت را دریافت کرده و مجوز شماره‌گذاری آن بر اساس ضوابط و چک لیست‌ها از سوی سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز صادر شده باشد، از سوی پلیس شماره‌گذاری خواهد شد.

به طرزی عجیب، فروش خودرو بیشتر از تولید شد

در اردیبهشت‌ماه 1401، خودروسازان درمجموع بیش از 76 هزار دستگاه خودرو تولید و بالغ‌بر 83 هزار دستگاه خودرو را تجاری‌سازی کرده و فروخته‌اند که بیانگر پیش گرفتن فروش از تولید است. بررسی آخرین وضعیت فروش خودرو نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه سال جاری درمجموع 76 هزار و 396 دستگاه خودرو تولید و برای 83 هزار و 62 دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است. از این میزان سهم ایران‌خودرو در بخش تولید 40 هزار و 805 دستگاه خودرو بوده و با تکمیل تعدادی از خودروهای ناقص، درمجموع 43 هزار و 502 دستگاه خودرو فروخته است؛ همچنین سهم سایپا نیز در بخش تولید 26 هزار و 385 دستگاه خودرو بوده که با تکمیل تعدادی از خودروهای ناقص، درمجموع برای 29 هزار و 179 دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است؛ همچنین سهم پارس‌خودرو (زیرمجموعه سایپا) در بخش تولید 9 هزار و 690 دستگاه خودرو بوده که درمجموع 10 هزار و 381 دستگاه خودرو فروخته شده است.

یک اقدام مهم در بازار لوازم‌یدکی خودرو

معاون وزیر صمت از ممنوعیت عرضه قطعات یدکی خودرو بدون کد ره‌گیری به بازار از مرداد خبر داد و گفت تولیدکنندگان تمام محصولاتشان را با کد ره‌گیری به بازار عرضه کنند. به گفته برادران، شناسایی قطعات تقلبی و قاچاق در بازار از اقدامات اخیر ما بوده، چراکه قطعات قاچاق و تقلبی به نام محصولات اصلی داخلی یا خارجی در داخل کشور بسته‌بندی و وارد بازار می‌شد و برای مردم ایجاد مشکل می‌کرد که با انجام طرح اصالت‌سنجی قطعات برای مردم اطمینان خاطر ایجاد شده است.

تذکر مجلس درباره نحوه واردات خودرو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید چه قراردادی دولت‌های ما می‌بستند که هرلحظه خودروسازان خارجی اراده کنند بروند، این مشخص است قرارداد نقص‌های اساسی داشت، بالاخره یک ثبات چندساله‌ای در ازای رفتن چه ضمانت اجرایی برای آن قائل شویم که تا این مقطع تکنولوژی را بدهد، به نظرم یکی از فسادها همین بود که قراردادها طوری تنظیم می‌شد که هر وقت خواستند بروند و هر وقت خواستند برگردند.

در قرعه‌کشی خودرو زد و بند می‌شود؟

مجری طرح‌های فروش اینترنتی خودرو، امکان دخل و تصرف در این طرح‌های اینترنتی را غیرممکن می‌داند. به گفته توحیدی ادعاهایی در خصوص استفاده از ربات در سیستم فروش خودرو مطرح شده که تکذیب می‌شود. سال 97 نیز شایعه منتشر شده در فضای مجازی درباره نفوذ خودروسازان در سایت فروش اینترنتی خودرو را رد کردیم؛ چراکه دستگاه‌های نظارتی از ابتدا چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند. به گفته مدیرعامل شرکت مگا، در سال‌های قبل شایعاتی مبنی بر هک کردن سایت فروش اینترنتی خودرو از سوی برخی باندها و فراهم نشدن امکان ثبت‌نام برای همه در پی آن، مطرح شده بود که صحت نداشت.

سورن هنوز شماره‌گذاری می‌شود

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور انتظامی می‌گوید سواری سمند سورن پلاس مانعی برای شماره‌گذاری ندارد. به گفته سرهنگ محمدی سواری سمند سورن پلاس دارای مجوز شماره‌گذاری است. وی تصریح کرد: «هیچ مانعی جهت تخصیص پلاک در این دسته از خودروها وجود ندارد.»

خریدوفروش خودرو فقط در مراکز شماره‌گذاری

معاون اجتماعی پلیس راهور بهترین شیوه برای خریدوفروش خودرو نوشتن مبایعه‌نامه دستی و پس از آن مراجعه به مراکز تعویض پلاک برای به نام زدن قطعی خودرو دانست. به گفته سرهنگ جهانی خریدوفروش قطعی خودرو، فقط در مرکز تعویض پلاک انجام شود. فروشندگان و خریداران خودرو با خریدوفروش وکالتی، خود را به دردسر نیاندازند. بهترین شیوه، نوشتن مبایعه‌نامه دستی و پس از آن مراجعه به مراکز تعویض پلاک برای به نام زدن قطعی خودرو است.

آخرین وضعیت آیین‌نامه واردات خودرو

31 اردیبهشت‌ماه بازه زمانی اجرای مصوبه سران قوا در سال 97 درباره ممنوعیت واردات خودرو به پایان رسید و به گفته مسئولان امر با منقضی شدن این مصوبه شرایط برای واردات خودرو تسهیل شده و دست دولت برای واردات مدیریت‌شده باز می‌شود البته دولت سیزدهم در روز 21 اردیبهشت‌ماه امسال مصوبه واردات خودرو را تصویب کرد. با این حال آیین‌نامه واردات خودرو در حال تدوین بوده و هنوز نهایی نشده است. آیین‌نامه‌ای که در آن شرایط و نحوه واردات خودرو، قیمت‌ها، حجم موتور، همچنین عوارض تعیین‌شده برای واردات مشخص خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.