نکات لازم و ضروری در تعمیر و نگهداری خودرو

0

مکانیک وعیب یابی خودرو:

آشنایی با تعمیرات جزئی وسایل نقلیه و همچنین شناخت نکات فنی و تعمیرات خودرو می‌تواند به شما کمک کند تا در بسیاری از مواقع در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و خودتان به تنهایی مشکلات ساده مربوط به خودروتان را برطرف کنید. در واقع زمانی که با خرید خودرو با مهم‌ترین نکات برای رانندگان تازه کار نیز آشنا باشید می‌توانید لحظات بهتری را در رانندگی کردن تجربه کنید و حرفه‌ای‌تر رفتار کنید. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا مهم‌ترین نکات فنی و تعمیرات خودرو آشنا شویم.

آموزش تعمیر و سرویس خودرو چک کردن روغن موتور چک ماشین قبل از سفر تعمیر و نگهداری خودرو بازدید زمستانه خودرو بازدید چرخ ماشین آموزش نکات فنی خودرو
تعویض روغن

یکی از مهم‌ترین نکات فنی و تعمیرات خودرو مربوط به تعویض روغن است. عملی که از فرسودگی موتور جلوگیری می‌کند و عمر موتور را افزایش می‌دهد. برای این کار تنها لازم است که از چند مرحله ساده پیروی کنید:

  • زمانی که ماشین خنک است و مدت زمانی از خاموش کردن آن گذشته است، جک را زیر خودرو قرار دهید و خودروی خود را کمی بالا ببرید.
  • حال پیچ تخلیه مربوط به روغن موتور را در قسمت زیر ماشین باز کنید و ظرف مناسبی در زیر آن قرار دهید و با آچار مناسب پیچ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و روغن را تخلیه کنید.
  • بعد از تخلیه کامل پیچ تخلیه را ببندید و مطمئن شوید که واشر مربوط به آن دچار مشکل نشده باشد.
  • حال کاپوت ماشین را باز کنید و فیلتر مخصوص را با استفاده از آچار باز کنید و روغن موتور را داخل فیلتر آن بریزید.
  • درپوش روغن موتور را باز کرده و با استفاده یک قیف روغن موتور را درون آن بریزید.

یکی از مهم‌ترین نکات فنی و تعمیرات خودرو مربوط به تعویض روغن است.

مقالات تخصصی خودرو آموزش نکات فنی خودرو معایب و مزایای رینگ اسپرت رینگ لاستیک چیست انواع رینگ اسپرت رینگ مناسب پژو 206 رینگ مناسب پراید انتخاب رینگ و لاستیک
تعویض لاستیک

بسیاری از افراد برای تعویض لاستیک ماشین نیز ساعت‌ها کنار خیابان می‌ایستند و منتظر کسی می‌مانند تا برای این کار به آن‌ها کمک کند. اما بهتر است بدانید که آشنایی با نحوه تعویض لاستیک آن‌قدرها هم کار سختی نیست و اگر با اصول این کار آشنا شوید، خیلی سریع‌تر از آنچه فکرش را کنید می‌توانید این کار را انجام دهید. در همه ماشین‌ها یک سری ابزار برای تعویض لاستیک وجود دارد و تنها لازم است که با روش کار با این تجهیزات آشنا باشید.

  • برای تعویض لاستیک ابتدا باید با استفاده از یک پیچ‌گوشتی قالپاق را در بیاورید و با وارد کردن سر پیچ‌گوشتی و کمی نیرو آن را جدا کنید.
  • به وسیله جک خودرو را کمی بالا ببرید و سپس پیچ‌های مربوط به چرخ‌ها را باز کنید و تایر را جدا کرده و سپس تایر جدید را در محل مناسب قرار داده و پیچ‌ها را محکم کنید.

تعویض لاستیک کار نسبتا ساده‌ای است که در صورت نیاز خودتان هم می‌توانید انجام دهید.

آموزش نصب بک فایر پراید بک فایر پراید بک فایر چیست بک فایر رگباری پژو ۲۰۶ بک فایر مسلسلی سمند علت بک فایر خودرو چینی عوارض بک فایر چیست علت ترقه اگزوز پژو 405 علت صدای ترقه از اگزوز علت صدای ترقه از خودرو علت انفجار در اگزوز دلیل صدای انفجار در داخل موتور آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

تعویض شمع

خراب شدن شمع خودرو می‌تواند به موتور ماشین شما آسیب وارد کند و راندمان ماشین را کاهش دهد.

  • برای این کار ابتدا توجه کنید که موتور خودرو سرد باشد. کاپوت را باز کنید و سپس وایر شمع را جدا نمایید.
  • حال این قسمت از موتور را با دقت پاک کنید و بعد شمع جدید را در قسمت مناسب قرار داده و کمی محکم کنید.

خراب شدن شمع خودرو می‌تواند به موتور ماشین شما آسیب وارد کند.

تعویض باتری پراید تعویض باتری پژو 206 تعویض باتری دنا تعویض باتری ساینا قیمت باتری بهترین باتری برای پراید آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش باتری سازی
تعویض باتری خودرو

باتری یکی از مهم‌ترین اجزای اتومبیل شما محسوب می‌شود و آگاه بودن از نکات فنی و تعمیرات خودرو در این باره می‌تواند به شما کمک کند تا رانندگی بهتر و امن‌تری را تجربه کنید. تعویض باتری در واقع کار ساده‌ای است که خودتان می‌تواند طی چند مرحله ساده انجام دهید.

  • برای این کار ابتدا با استفاده از آچار یا ابزار مناسب همه براکت‌ها نصب شده به باتری را جدا نمایید.
  • برای جدا کردن کابل‌های منفی و مثبت باتری به طور جداگانه از یک آچار یا انبردست استفاده کنید.
  • حال با دقت باتری را از داخل خودرو بردارید و باتری جدید را جایگزین کنید.
  • سپس ابتدا کابل مثبت و بعد کابل منفی را به باتری جدید وصل نمایید.

تعویض باتری در واقع کار ساده‌ای است که خودتان می‌تواند طی چند مرحله ساده انجام دهید.

تعویض یک برف‌پاک‌کن جدید

درست کار کردن برف‌پاک‌کن ماشین برای مواقعی که هوا بارانی و برفی است، یک ضرورت محسوب می‌شود و موجب می‌شود که راننده در این مواقع دید خوبی داشته باشد. از طرفی اگر برف‌پاک‌کن اتومبیل شما به درستی کار نکند، می‌تواند به شیشه ماشین شما آسیب بزند. برای تعویض برف‌پاک‌کن شیشه جلوی ماشین باید تیغه را با فشار دادن زبانه آزاد کنید و سپس آن را به سمت جلو بکشید. توجه داشته باشید که نصب برف‌پاک‌کن در مدل‌ها و برندهای مختلف ممکن است کمی با هم متفاوت باشد. چنانچه برای نصب نتوانستید به راحتی آن را روی خودرو جاسازی کنید، می‌توانید از فروشنده بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

درست کار کردن برف‌پاک‌کن ماشین برای مواقعی که هوا بارانی و برفی است، یک ضرورت محسوب می‌شود.


تعویض فیلتر هوا

توصیه می‌شود که هر سه ماه حتماً فیلتر هوای خودرو بررسی شود و تعویض گردد. زمانی که این فیلتر کثیف شود، موتور اتومبیل شما سخت‌تر کار می‌کند. برای این کار باید فیلتر مناسبی تهیه کنید و بعد کاپوت را بالا بزنید و فیلتر هوا در قسمت بالای موتور را بردارید. برای این کار باید گیره‌های نگهدارنده را شل کنید و بعد از تمیز کردن محفظه فیلتر، فیلتر جدید را جایگزین کنید و سپس همه گیره‌ها را ببندید و محکم کنید.
توصیه می‌شود که هر سه ماه حتماً فیلتر هوای خودرو بررسی شود و تعویض گردد.


توجه به کولر پژو ۲۰۶

در خودروهای 206 امکانش هست که کولر خودرو از کار افتاده باشه و نیاز به پیکره بندی باشه تا کلاچ کولر دوباره راه بی افته بعضی از دوستان اشتباها BSI را دانلود میکنند که اشتباه میباشد.

اما راه حل اینه اینکه:

🔸 به ایسیو مورد نظر کانکت شوید
🔸قسمت پیکره بندی را انتخاب کنید
🔸وارد گزینه تهویه مطبوع شوید
🔸 گزینه خطی یا فشار خطی را فعال کنید
🔸از این قسمت خارج شوید
🔸وارد BSI شوید
🔸وارد پیکربندی شوید
🔸در این قسمت وارد گزینه تهویه مطبوع شوید
🔸گزینه نوع کولر دستی یا اتوما تیک را بر حسب خودرو انتخاب کنید و از BSI خارج شوید
در صورتی که این مراحل به درستی انجام شده باشد مشکل حل خواهد شد.

در چه صورتی باید روغن گیربکس اتوماتیک خودروها تعویض شود؟؟؟

تعمیرات تخصصی پژو 206 بررسی مشکلات خودرو صداي تق تق فرمان 206 صدا گیری تق تق ماشین صدای تق تق موتور 206 صدای تق تق موتور از چیست علت صداى تق تق موتور دنا آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو اگزوز چیست
مناسب ماندن کیفیت روغن هیدرولیک گیربکس بستگی زیادی به شرایط استفاده از خودرو دارد مثلا اگر شما از خودروی خود زیاد در جاده های کوهستانی و سربالایی استفاده میکنید و یا شتاب گیری های ناگهانی زیاد دارید قطعا روغن گیربکس خودروی شما زودتر کیفیت مناسب خود را از دست خواهد داد.لذا برای تشخیص زمان دقیق تعویض روغن لازم است یک کارشناس با تجربه آن را بررسی نماید اما عموما برای خودروهای هیوندای و کیا بعد از حدود ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر کارکرد بهتر است نسبت به بررسی روغن اقدام گردد.

لازم به ذکر است روغن گیربکس اتوماتیک را حتما باید با دستگاه مخصوص این کار تعویض نمود زیرا در روش سنتی بیشتر روغن قبلی در گیربکس باقی می ماند و تنها بخش کوچکی از آن تعویض میگردد ولی متاسفانه بیشتر مراکزی که اقدام به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک می کنند به دلیل قیمت بالای دستگاه نسبت به تهیه آن کوتاهی کرده و همچنان به روش سنتی کار می کنند.

سنسور کیلومتر

تعمیرات تخصصی پژو 206 چراغ پشت آمپر 206 تعمیر پشت آمپر پژو مشکلات پژو 206 آموزش عیب یابی خودرو روشن شدن چراغ آچار پژو 206 تعمیرات تخصصی BSI

سنسوری است که سرعت خودرو را با استفاده از چرخدنده مستقر بر شافت خروجی گیربکس« و در برخی خودروها، خروجی دیفرانسیل » به پشت آمپر و ecu ارسال می کند.
خودروهای خیلی جدید این سنسور را ندارند بلکه ecu این اطلاعات را با در نظر گرفتن میانگین سرعت چرخها که از سنسور سرعت چرخها که برای سیستم ترمز ABS لحاظ شده دریافت می کند.

علایم خرابی:

1⃣از کار افتادن نشانگر کیلومتر در پشت آمپر
2⃣شلاقه زدن عقربه کیلومتر
3⃣خاموش شدن خودرو در دست اندازها و گاها پشت چراغ قرمز و در کل هنگام رها یکمرتبه ای پدال گاز

‘ترمز دیسکی عقب دارای لنت ترمز معمولی مانند ترمز چرخ های جلو است و از همان روش چرخ های جلو بهره می برد و عملکرد بهتری نسبت به ترمز عقب کاسه ای دارد و معمولاً برای مدل هایی از خودرو که دارای شتاب و قدرت بیشتر هستند استفاده می شود. اين ترمز از نظر قدرت، مزيني بر ترمز كاسه اي ندارد و بيشترين مزيت آن خنك كاري سريع و زمان عكس العمل كوتاه تر است.

نقش فن با عملکرد به موقع فشنگی به کار افتاده تا آب داغی که در رادياتو وجود دارد را خنک کند درصورت خرابی یکی از فنها آمپر آب بالا رفته و موتور داغ ميکند

 با چند کار ساده، عمر مفید خودروی خود را افزایش دهید

دلایل گاز نخوردن پژو گاز نخوردن پژو 206 تعمیرات تخصصی پژو 206 بررسی مشکلات خودرو مشکلات مکانیکی خودرو دوگانه سوز علت کاهش شتاب پژو 206 علت افزایش مصرف سوخت مجله مکانیک دانستنی های فنی خودرو علائم خرابی سنسور فشار هوای ورودی محل نصب سنسور فشار هوای پژو

۱. از سیستم صوتی، زمانی که خودرو خاموش است؛ استفاده نکنید
۲. به طور مرتب خودروی خود را بشویید
۳. سطح مایعات خودرو را بررسی کنید
۴. ترک‌های شیشه را به سرعت از بین ببرید
۵. از بنزین زدن در جایگاه هایی که به تازگی پر شده‌اند، خودداری کنید
۶. فضای داخلی خودرو را تمیز نگه دارید
۷. عمق آج لاستیک‌ها را بررسی کنید
۸. از روشن نگه داشتن درجای خودرو اجتناب کنید

معایب جداكردن كابل باطري هنگامي كه خودرو روشن است

همانطور که مي دانيد ولتاژ توليدي دينام حدود ۱۴ ولت است، اما بايد دانست که اين ولتاژ، ولتاژ متوسط توليدي دينام است. قله (پيک) توليد ولتاژ دينام برحسب دور موتور و بار گرفته شده از دينام، متغير بوده و گاهي اوقات به بيش از ۱۶ ولت نيز مي رسد.

در حالت عادي که کابل هاي باطري متصل است اين نوسان ولتاژي به دليل خاصيت خازني باطري تعديل مي شود اما اگر کابل باطري در هنگاميکه خودرو روشن است، باز شود، اين نوسانات مي تواند بر روي قسمت هاي حساس خودرو (تمامي کنترل يونيت هاي الکتريکي) تاثير نامطلوب داشته باشد.

حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژيECU به طور استاندارد تا 16 ولت است. اگر هنگامي که خودرو روشن است کابل باطري را جدا کنيم به طور حتم ريسک سوختن ECU وجود دارد، طبيعي است که با توجه به قيمت زياد آن اين کار عاقلانه به نظر مي رسد.

یکی از راه های کاهش مصرف بنزین:

استفاده از سیستم کروز کنترل و اوردرایو بوده که سرعت خودرو ثابت شده و دور موتور نیز ۳۰درصد کم می شود. علاوه بر کاهش مصرف، عمر موتور هم افزایش می یابد.

هنگام باز کردن سنسور زاویه فرمان برای جلوگیری از خرابی آن موارد زیر را رعایت نمایید

خودرو رادر یک سطح صاف پارک نموده و ترمز دستی را بکشید
سویچ را در حالت ON قرار داده و غربیلک فرمان و چرخها را در حالت صاف قرار دهید

سنسور زاویه فرمان تا جایی که در محل خود نچرخد محکم نمایید.

 تشخیص اتمام لنت ترمز خودرو با چند راه ساده

آموزش تصویری تعویض لنت ترمز 206 آموزش تصویری تعویض لنت ترمز ریو آموزش تعویض لنت ترمز آموزش تعویض لنت ترمز ال 90 دلایل زود تمام شدن لنت ترمز قیمت لنت ترمز پراید تعویض لنت ترمز پراید آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو انواع لنت ترمز تعویض ترمز کاسه ای به دیسکی تعویض لنت ترمز کسه ای

مرحله۱: بازرسی بصری: در اکثر خودروها، اگر می‌خواهید لنت‌های ترمز را بدون برداشتن چرخ چک کنید، می‌توانید لنت‌ها را از طریق سوراخ‌های روی چرخ ببینید. اغلب شما حتی مجبور نیستید ماشین را بلند کنید تا بتوانید لنت ترمز را ببینید.
به عنوان یک قانون کلی، لنت ترمز شما باید ضخیم‌تر از ۱/۴ اینچ باشد. اگر فکر می‌کنید لنت‌های ترمز شما ۱/۴ اینچ یا نازک‌تر هستند، وقت آن است که لنت‌های ترمز جدیدی را انتخاب کنید.
مرحله ۲: ضخامت پد را بررسی کنید
مرحله ۳: سایش و پارگی ناهموار را بررسی کنید: ساییدگی و پارگی نایکنواخت می‌تواند به این معنی باشد که یک لنت ترمز نازک‌تر از بقیه است و به محض اینکه لنت ترمز شما به آن نیاز داشت، همه آن‌ها باید تعویض شوند.
ضخامت لنت‌های ترمز خود را در سمت چپ با سمت راست خودرو مقایسه کنید. اگر بین ضخامت تفاوت وجود داشته باشد، ممکن است سایش ناهموار داشته باشید و ممکن است نیاز به تراز داشته باشید.

مرحله 4- از ضعیف شدن ترمز و پایین رفتن پدال می توان بی خوردگی لنت و تمام شدن آن پی برد.

مرحله 5-چک کردن مخزن روغن ترمز می باشد که اگر از ماکزیمم پایین تر باشه ولی به شرط اینکه شیر و پمپ ترمز سالم باشد پس نشانه صاف شدن گوشت لنت و ضعیفی ترمز دارد که باید بررسی و تعویض شود.

کلام آخر

رانندگی کردن با کسب آگاهی و اطلاعات لازم در مورد نحوه تعمیر و آشنایی با نکات جزئی می‌تواند به کسب تجربه‌ای بهتر با خیالی آسوده‌تر به رانندگان کمک کند. زمانی که خودتان بتوانید مشکلات مربوط به خودرو را رفع کنید، در زمان بروز مشکل سریع‌تر می‌توانید بدون هیچ استرسی خودتان شرایط را تحت کنترل درآورید و از طرفی با پیدا کردن علت بروز مشکل از شخصی باتجربه بخواهید تا مشکل خودروتان را هر چه زودتر برطرف کند.

منبع:کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.