چگونه می توان روغن سوزی موتور خودرو را رفع کرد؟

8

روغن سوزی مشکل رایجی است که تقریباً همه خودروها حتی خودروهای جدید با آن مواجه هستند. با این حال، اگر آن را نادیده بگیرید، می تواند به مرور زمان آسیب های گران قیمت و جبران ناپذیری به خودروی شما وارد کند. بنابراین، شناسایی و حل مشکل در اسرع وقت بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت روغن سوزی ماشین و دلایل احتمالی آن بپردازیم.

دلیل روغن سوزی خودرو چیست؟

ماشین شما در داخل روغن می سوزد زیرا راهی برای ورود به محفظه احتراق پیدا کرده است. روغن وارد محفظه احتراق می شود و به دلیل معیوب بودن اجزای موتور در ماشین شما می سوزد. این می تواند رینگ های پیستون فرسوده، سوپاپ ها، واشرها و سایر اجزای خودرو باشد. گاهی اوقات روغن ممکن است از خارج نیز نشت کند. در اینجا لیستی از دلایل مشکل روغن سوزی در خودرو برای شما تهیه کرده ایم:

یک دریچه PCV فرسوده

تهویه مثبت میل لنگ که سیستم PCV نیز نامیده می شود، جزء مهمی در موتور خودرو شما است. PCV گازهای مضری را که در طی فرآیند احتراق تولید می شود، حذف می کند. قبل از خروج گازها از اگزوز، PCV آنها را به محفظه احتراق باز می گرداند و دوباره آن ها را می سوزاند.

 رفع روغن سوزی بدون باز کردن موتور رفع روغن سوزی موتور رنگ دود روغن سوزی چطوریه علائم روغن سوزی علت روغن سوزی پراید علت روغن سوزی خودرو چیست علت روغن سوزی ماشین علت روغن سوزی سمند مکمل رفع روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی 405 هزینه تعمیر روغن سوزی 206 هزینه تعمیر روغن سوزی پراید آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

هنگامی که سیستم PCV به جای گاز گرفتگی می کند، روغن به داخل موتور مکیده می شود که باعث سوختن روغن می شود. برای رفع این مشکل PCV را تعویض کنید.

رینگ های پیستون فرسوده

حلقه های پیستون در موتور یک مهر و موم در برابر سیلندر ایجاد می کنند تا از خروج گازهای احتراق جلوگیری کنند. رینگ های پیستون فرسوده به روغن اجازه می دهد تا وارد محفظه احتراق شود و سپس بسوزد.

درزگیر سوپاپ آسیب دیده

آب بندی سوپاپ ها از نشت روغن جریان در سوپاپ ها به داخل محفظه احتراق جلوگیری می کند. هنگامی که مهر و موم ها فرسوده یا آسیب می بینند، روغن می تواند به محفظه احتراق نشت کند و بسوزد.

واشر شکسته

واشر از ریختن روغن روی سایر اجزای موتور جلوگیری می کند. با گذشت زمان، گرم کردن و خنک کردن مداوم می تواند باعث آسیب و شکاف در واشر شود و این می تواند باعث نشت روغن شود. واشر خود را در طول تعمیر و نگهداری منظم خودرو بررسی کنید. در صورت مشاهده واشر فرسوده، فوراً آن را تعویض کنید.

رفع روغن سوزی بدون باز کردن موتور رفع روغن سوزی موتور رنگ دود روغن سوزی چطوریه علائم روغن سوزی علت روغن سوزی پراید علت روغن سوزی خودرو چیست علت روغن سوزی ماشین علت روغن سوزی سمند مکمل رفع روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی 405 هزینه تعمیر روغن سوزی 206 هزینه تعمیر روغن سوزی پراید آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

آسیب در تابه روغن

در صورت رانندگی بر روی سطوح ناهموار یا برخورد با زباله های جاده، کاسه روغن در خودروی شما ممکن است آسیب ببیند. آسیب در ظرف روغن می تواند باعث نشت سریع روغن شود. اگر متوجه یک گودال روغن در نزدیکی ماشین خود شدید، احتمالاً یک مخزن روغن آسیب دیده دلیل نشتی است.

نحوه کاهش سوختن روغن موتور

ده ها مشکل می تواند باعث سوختن روغن موتور شود. ابتدا، تعیین کنید که آیا روغن شما واقعاً در حال سوختن است یا اینکه صرفاً با نرخی بالاتر از حد معمول استفاده می شود یا نشتی دارد. اگر بخواهیم علائم سوختن روغن را نام ببریم می توانیم به علائمی مثل دود اگزوز، افزایش فشار میل لنگ، کاهش فشار موتور به دلیل فرسودگی دریچه‌ های دریچه یا حلقه‌ های پیستون و افزایش مصرف روغن اشاره کنیم. با وجود مشکلات متعددی که ممکن است باعث سوختگی و مصرف بیش از حد شود، می‌ توانید قبل از مراجعه به مکانیک، چند عامل رایج برای کاهش سوختن روغن موتور را بررسی کنید.

مرحله اول

درپوش های سوپاپ خود را بررسی کنید. در صورت شل بودن روکش سوپاپ یا خرابی آب‌ بندها، نشت‌ های آهسته و بدون فشار می‌ توانند در اینجا ایجاد شوند. پیچ ها را چک کنید و در صورت شل بودن آن ها را سفت کنید. مراقب باشید که درپوش سوپاپ را بیش از حد سفت نکنید و ترک نکنید یا خم نکنید. استفاده از آچار گشتاور به جلوگیری از سفت شدن بیش از حد کمک می کند.

مرحله دوم

اگر متوجه شدید که درپوش‌ های شل مشکلی ندارند، درپوش‌ های سوپاپ را بردارید. واشر و حلقه های O را بررسی کنید. اگر ترک خورده یا خراب شده اند، آن ها را تعویض کنید. به آرامی واشر یا حلقه O را با یک پیچ گوشتی بیرون بیاورید، شیارها را از زباله ها تمیز کنید و واشرهای جدید را وارد کنید.

مرحله سوم

فیلتر روغن را بررسی کنید. فیلتر روغن ممکن است قدیمی باشد و دیگر کار خود را انجام ندهد، در نتیجه روغن فیلتر را مسدود کرده و احتمالاً به اطراف پرتاب می شود. روغن همچنین می‌ تواند فیلتر را دور بزندو- موتورهای جدیدتر دارای سیستم‌ های بای‌ پس هستند تا اطمینان حاصل کنند که مقداری روغن، حتی اگر کثیف باشد، به موتور برمی‌گردد و به عنوان روغن کثیف وارد موتور شما می‌شود و سریع‌ تر از روغن تمیز می‌ سوزد. همچنین، مطمئن شوید که دو واشر فیلتر روغن ندارید. داشتن دو واشر باعث آب بندی بد و نشتی یا فشار ضعیف می شود. فیلتر را عوض کنید و مطمئن شوید که با هر تعویض روغن آن را عوض می کنید.

مرحله چهارم

روغن خودرو را عوض کنید. این مرحله ساده به خودی خود ممکن است مشکلات روغن سوزی را کاهش دهد. اگر مدت زیادی است که روغن خود را تعویض نکرده اید، روغن کثیف موتور شما به دلیل وجود مواد جامد در تعلیق در روغن، سریعتر از روغن تمیز می سوزد. اصطکاک بیشتری روی قطعات موتور ایجاد می شود و روغن می سوزد.

مرحله پنجم

درجه روغن خود را افزایش دهید و یا از یک افزودنی کاهش دهنده روغن سوزی استفاده کنید. اگر از روغن ۱۰W-30 استفاده می کنید، آن را با روغن ۱۰W-40 یا یک روغن درجه یک جایگزین کنید. سعی کنید از روغن ۴۰ وزن در تابستان و روغن ۲۰ یا ۳۰ وزن در زمستان استفاده کنید. در مورد استفاده از مواد افزودنی بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. سازندگان خودرو استفاده از مواد افزودنی را که ادعا می‌ کنند سایش موتور را کاهش می‌ دهند یا عملکرد آن را بهبود می‌ بخشند، توصیه و صراحتاً ممنوع نمی‌ کنند. خودروهای قدیمی ممکن است از مواد افزودنی بهره بیشتری ببرند. همه این روش ها اساساً ویسکوزیته روغن را افزایش می دهند و ظاهراً روان کننده ضخیم تری برای محافظت بهتر از قطعات موتور ایجاد می کنند. مواد افزودنی معمولاً هیچ آسیبی ایجاد نمی کنند، اما برخی از افراد کارایی و هزینه آنها را زیر سوال می برند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. مهرداد جهانگیری می گوید

    سلام،ماشین من روغن سوزی داره مکانیک میگه رینگ و پیستون ضعیفه…پول تعمیر موتور ندارم راهی هست روغن سوزیشو ترمیم کنم؟

    1. رضایی می گوید

      روغنش رو زود به زود چک کن کم کرد اضافه کن
      شمع ها رو باز کن اگر روغنی بود یا تمیز کن یا تعویض کن معمولا یکی یا دوتا از شمعا رو دوماه یکبار عوض کنی
      ۴۰۵ من اینجوره دوسال باهاش کار می کنم

  2. مهران می گوید

    درود بر شما ماشین من یکی از شمع هاش سیاه میشه و جدیدا ریپ میزنه ممکنه از رینگ نباشه یه مقدار کمی هم روغن کم میکنه

  3. محمد می گوید

    سلام.ماشین من 206 تیپ 2بیش از اندازه روغن کم میکنه ولی دود نمیکنه نشتی هم نداره..نمیدونم مشکل از کجاس

  4. پژمان می گوید

    سلام مفید بود فقط دوسوال اینکه ماشین موقع روشن شدن باچند استارت روشن میشه و اولش ریپ میزنه چرا؟واینکه دود سیاه داره روغن عوض میکنم زودروغن سیاه میشه و به مرور زمان روغن کم میکنه هر دفه ۱ لیتر بهش اضاف میکنم در ماه مشکل چیه؟تشکر از سایت خوبتون

    1. مدیر می گوید

      سلام با تک استارت باید روشن بشه شمع وایر بررسی شود

  5. Morteza می گوید

    جالب بود حتمن یسر با مکانیکم بازدیدش میکنم اخه گاز دور بالا میدم دود سیاه دارم تو پراید۸۶

    1. رضا می گوید

      دود سیاه مربوط به روغن سوزی نیست باید انژوکتوراتو چک کنی هرچی هست بنزین بد میسوزه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.