8 دلیلی که باعث یکسره شدن فن خودرو می شود چیست ؟

0

مجله خودرو کارستان ؛گاهی اوقات این مسئله پیش آمده که فن خودرو یکسره کار می کند و خاموش نمی شود. چه علتی برای این موضوع وجود دارد ؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

علت یکسره شدن فن خودرو چیست ؟

فن خودرو را چگونه زودتر روشن کنیم شنبه 28 شهریور 1394 7 0 .. آیا میدانید که گذاشتن مقاومت در مسیر فشنگی فن پژو 405 , پارس , سمند , آردی و بعضی ماشین های دیگر باعث میشود فن زودتر روشن شود . حدودا هر 100 اهم مقاومت باعث میشود 5 درجه فن زودتر روشن شود فرضا اگه قبلا فن روی دمای 95 درجه روشن میشده حالا حدود دمای 90 درجه روشن میشود. این ترفند برای کسانی مفید است که فشنگی فن ماشینشان دیر عمل میکند و دمای موتور به حدود 100 درجه و یا بالاتر میرسه. انتخاب مقدار مقاومت بستگی به خودتان و شرایط ماشینتان دارد . مقاومت رو در مسیر سیم قرمز که به فشنگی فن میره نصب کنید

علت خاموش نشدن فن خودرو موضوع مورد بحث ماست. گاهی اوقات فن خنک کننده رادیاتور خودرو، بنا به دلایلی خاموش نمی شود و مدام کار می کند و این می تواند نشانه یکی مشکل جدی در خودرو باشد.

خودرو های امروزی دمای کاری بالایی دارند که با تحت فشار قرار گرفتن و بالا رفتن چند درجه ای دمای آب، فن آن ها شروع به کار کردن می کند. پس اساس کاری این پیشرانه ها، کار در دمای بالاست و پیشرانه این خودروها نیز برای کار در این شرایط طراحی شده است.

نحوه طراحی سیستم خنک سازی پیشرانه آن ها به گونه ای است که در صورت سلامت پیشرانه و بخش خنک سازی آن، با کار کردن فن در دور پایین نیز شاهد گرم شدن بیش از حد موتور نباشیم.

علت روشن ماندن فن ماشین

1. ترموستات علت روشن ماندن فن خودرو

ترموستات قطعه ای است که در مسیر آب قرار دارد اگر ترموستات درست عمل نکند و به اصطلاح قفل کند مانع گردش آب در سیستم می شود و به همین دلیل دمای موتور بالا رفته و فن مدام کار می کند.

از علائم خراب شدن ترموستات اتومبیل می‌توان به مواردی اعم از نشت آب رادیات از بخش‌های مختلف اتومبیل، مصرف زیاد روغن موتور، تغییرات مداوم درجه آمپر به طور نامنظم، افزایش غیر طبیعی مصرف سوخت و بالا رفتن دمای موتور به بیش از حدی که مجاز می‌باشد.

نیز جوش آوردن خودرو در همان دقایق اولیه‌ ای که اتومبیل روشن می‌شود اشاره کرد. بنابراین اگر با این موارد مواجه شدید به دنبال رفع خرابی ترموستات اتومبیلتان باشید تا چنانچه مشکل یکسره شدن فن اتومبیلتان به دلیل ترموستات معیوب باشد، مشکل آن حل شود.

آموزش تعویض ترموستات آموزش تعویض ترموستات سمند انواع ترموستات ترموستات چیست تعویض ترموستات پراید علائم خرابی ترموستات قیمت ترموستات پراید تعویض ترموستات پژو 405 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

تأثیر ترموستات بر یکسره کار کردن فن خودرو

2. واتر پمپ دلیل خاموش نشدن فن خودرو

همانطور که از نامش پیداست کار واتر پمپ، گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنک کننده خودرو است و خراب بودن واتر پمپ نیز باعث عدم گردش آب در سیستم و در نتیجه باعث یکسره شدن فن می شود.

چنانچه پمپ آب به درستی عمل نکند آب با میزان فشاری که مورد نیاز است چرخش پیدا نمی‌کند. این‌‌که آب نچرخد موجب می‌شود آب به طور کامل خنک نشده و در نتیجه با افزایش دمای آب خنک‌ کننده، دمای موتور نیز افزایش یابد.

افزایش دمای موتور هم سبب می‌شود فن خودرو یکسره شده و خاموش نشود. این مدام کار کردن فن‌های خنک‌ کننده به تشخیص فشنگی فن به دلیل بالا رفتن دمای آب رادیاتور می‌باشد.

همان‌طور که خود مستحضرید واتر پمپ سبب چرخش آب می‌شود و این پمپاژ نشدن آب، سبب بالا رفتن دمای آب می‌شود. بالا رفتن دمای آب رادیاتور سبب می‌شود که خودرو جوش آورد.

به حالتی که آب رادیاتور به نقطه جوش می‌‌رسد حالت جوش آوردن می‌گویند. وقتی‌که آب به نقطه جوش می‌رسد به علت انبساط نیاز به فضای بیشتری پیدا می‌کند. همین نیاز داشتن به فضای بیشتر سبب می‌شود آب از نقاط متعدد نیاز به تخلیه داشته باشد.‌

بنابراین در حالت کلی می‌توان گفت که وظیفه پمپ، گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنک‌کننده خودرو می‌باشد. خرابی در سیستم عملکرد واتر پمپ هم سبب می‌شود که گردش آب در سیستم تداخل پیدا کند.

همان‌طور که در بالا هم ذکر شد چنانچه آب در رادیاتور به خوبی گردش نداشته باشد دمای موتور بالا می‌رود و در نتیجه موجب می‌گردد فن خودرو یکسره شود.

قیمت واتر پمپ برقی مشخصات واتر پمپ برقی مزایای واتر پمپ برقی واتر پمپ برقی چیست علائم خرابی واتر پمپ 405 صدای واتر پمپ دلایل کاهش قدرت موتور دلایل بالا رفتن مصرف سوخت معایب واتر پمپ مکانیکی معایب و مزایای واتر پمپ برقی معرفی قطعات خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

رابطه واتر پمپ با روشن ماندن فن ماشین

3. رله فن عاملی مؤثر بر یکسره کار کردن فن ماشین

رله فن قطعه ای است که بر سر راه سیمکشی فن قرار دارد. این قطعه به طور خلاصه می توان گفت وظیفه ی دارد در موقعی که ECU دستور کارکردن فن ها را می دهد، برق ۱۲ ولت به فن ها برساند.

خراب شدن رله ها در اثر داغ شدن آن ها نیز باعث چسبیدن پلاتین آن ها به یکدیگر می شود و فن یکسره می شود. برای این که متوجه این موضوع شویم باید دیاگی بزنیم که تخصصی قسمت فن موتور را چک کند.

برای انجام تست های فن و دیاگ تخصصی سیستم خنک کننده انواع خودرو به دیاگ کاران مراجعه کنید.

رله فن علت یکسره شدن فن خودرو

4. فشنگی آب عامل یکسره شدن فن خودرو

خراب شدن فشنگی باعث فرستادن اطلاعات اشتباه به ECU و یکسره شدن فن می شود. دلیل آن هم اشتباه تشخیص دادن دمای آب است که فن را در داخل اضطراری قرار می دهد.

اتومبیلتان بد روشن می‌شود، دمای آب به طور صحیح نشان داده نمی‌شود، خودرویتان دود می‌کند و مصرف سوخت آن افزایش می‌یابد، دمای آب پشت آمپر با دمای ECU در دستگاه دیاگ عدد متفاوتی را نشان می‌ دهد، پس فشنگی آب خودروی شما مشکل دارد.

اجرت تعمیر فن پراید آموزش نقشه فن خودرو تعویض رله فن پژو پارس آموزش تست رله فن پراید ایرادات فن سمند روش شدن چراغ فن سمند علت کار نکردن فن پژو 405 مدار فن پراید مدار فن سمند علت خاموش نشدن فن پژو چگونه فن پژو را یکسره کنیم فیوز فن پژو 206 آموزش برق خودرو برق خودرو

تأثیر فشنگی آب بر یکسره شدن فن خودرو

5. سیمکشی فن دلیل روشن ماندن فن خودرو

اگر سیمکشی، اتصالات و یا سوکت های ارتباطی از ECU به فشنگی آب و از فشنگی به قطعات فن مشکل داشته باشد و یا ارتباط درست برقرار نباشد، اتصال داشته باشد و یا قطعی داشته باشد فن به درستی کار نمی کند.

مکانیک پژو پارس روشن شدن چراغ abs یونیت CEC چیست تعمیرات تخصصی پژو پارس آموزش تنظیم موتور خودرو عیب یابی پژو پارس علت روشن شدن چراغ abs پژو 405 آموزش تعمیر خودرو

سیمکشی فن و یکسره شدن فن خودرو

6. کامپیوتر یا همان ای سی یو مؤثر بر خاموش نشدن فن خودرو

تمام دستور کارکرد فن توسط ECU صادر می شود. تشخیص زمان راه افتادن فن هم توسط آی سی های کامپیوتر خودرو انجام می شود. حالا اگر آی سی مربوط به سیستم فن خراب شده باشد درست عمل نمی کند و فن ممکن است درست کار نکند.

آموزش نصب کروز کنترل فعال سازی کروز کنترل پژو 206 عیب یابی کروز کنترل قیمت کروز کنترل پژو 206 اکوماکس چیست ایرادات پژو ۲۰۷ اکوماکس مالتی پلکس اکوماکس مشخصات خودروهای اکوماکس سیستم جدید مالتی پلکس اکوماکس جعبه فیوز پژو 206 انواع فیوز خودرو آموزش تعویض فیوز سوخته آموزش برق خودرو تعمیرات تخصصی پژو 206 آموزش عیب یابی برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو انواع تیپ پژو 206 BSM چیست تعمیر BSM پژو 206 نقشه bsm پژو 206 مجله مکانیک آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

یکسره شدن فن خودرو به دلیل ECU

7. یونیت فن عامل مهم در روشن ماندن فن ماشین

در خودروهای پژو ۴۰۵ ، پژو پارس و سمند مدل ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ قطعه ای بنام یونیت فن دارد. یونیت فن قطعه ای سیاه رنگ مستطیل شکل به اندازه ی یک گوشی موبایل است که در پشت چراغ جلو سمت راننده قرار دارد. این قطعه وظیفه ی مدیریت کارکرد فن را بر عهده دارد.

یکسره شدن فن ماشین به دلیل یونیت فن

8. علت یکسره شدن فن خودرو: اتصال بدنه

در خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت کمپانی رنو، اگر اتصال بدنه ها شل باشند و یا به خوبی اتصال نداشته باشند، در عملکرد فن تاثیر می گذارد.

فن رادیاتور یکی از عوامل مهم در ضمینه ی خنک سازی موتور به شمار میرود. کار نکردن و یا خوب کار نکردن فن خنک کننده رادیاتور باعث خوب خنک نشدن موتور می شود که آسیب جدی به موتور می شود.

آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو سایت تخصصی خودرو

رابطه اتصال بدنه خودرو با یکسره شدن فن

آیا لازم است تا زمان خاموش شدن فن، موتور خودرو هم روشن باشد ؟خودرو های امروزی دمای کاری بالایی دارند که با تحت فشار قرار گرفتن و بالا رفتن چند درجه ای دمای آب، فن آن ها شروع به کار کردن می کند.

پس اساس کاری این پیشرانه ها، کار در دمای بالاست و پیشرانه این خودرو ها نیز برای کار در این شرایط طراحی شده است و نحوه طراحی سیستم خنک سازی پیشرانه آن ها به گونه ای است که در صورت سلامت پیشرانه و بخش خنک سازی آن، با کار کردن فن در دور پایین نیز شاهد گرم شدن بیش از حد موتور نباشیم.

اما باید این را مد نظر داشته باشیم که با خاموش کردن پیشرانه در زمانی که کاملا گرم است، دمای آب داخل آن بالاتر از قبل می رود.

که به همین خاطر و طبق تجربه، در خودرو های قدیمی که دارای پروانه مکانیکی به جای فن برقی هستند، گفته می شود در این زمان بهتر است خودرو کمی درجا کار کند تا آب به دمای قابل تحملی برای آلیاژ پیشرانه برسد و بالا بودن دمای موتور، منجر به بروز آسیب به پیشرانه نشود.

همین قضیه برای گرم بودن خودرو های با فن برقی در زمانی که به علت تحت فشار قرار گرفتن، دارای دمای بالاتری از دمای کاری استاندارد و نرمال هستند نیز پیشنهاد می شود.

ضمن اینکه فن پیشرانه به نحوی طراحی شده که می تواند در زمان خاموش بودن خودرو نیز به فعالیت خود ادامه دهد، هر چند به علت نچرخیدن آب در مسیر خنک کاری و درون پیشرانه، این کار عملا فایده چندانی ندارد و در صورت روشن شدن خودرو می تواند منجر به خنک شدن آب درون پیشرانه شود.

منبع:mechanico.ir،azimkhodro.com

علت خاموش نشدن فن خودرو چیست ؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.