دانستنی های فنی لازم برای تعمیر و نگهداری خودرو
مکانیک وعیب یابی خودرو:
روشن شدن چراغ چک
در صورت روشن شدن, ابتدا سیستم را ریست کنید(برداشتن سرباطری به مدت یک دقیقه, ), در صورت خاموش نشدن, به اولین تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.
از بین بردن خط و خش داشبورد
سشوار را روی حرارت کم تنظیم و در جهت خراش به آن گرما دهید تا محو شود(اگر لازم بود درجه را بالا ببرید)
10 دقیقه بعد ، پولیش بزنید تا کاملا محو شود .
علل بریده شدن میل پلوس
۱.بار بیش از حد روی اتومبیل
۲.فشار زیاد روی اتومبیل به خصوص زمانی که در گودالی گیر کرده باشد.
۳.سومین عامل را نیز می توان به یک فرایند فیزیکی که مربوط به طول عمر قطعات متناسب با کار کرد انها می باشد مربوط کرد و ان نیز خستگی نامیده می شود که یک فرایند مقاومت مصالحی می باشد .
چند نکته در مورد تغییرات سخت افزاری ایسیو های مختلف بعد از بیکد کردن:
نکته : بعد از بیکد کردن ایسیو و قبل از نصب آن بر روی خودرو سوکت ایموبلایزر باید کشیده شود
ایسیو زیمنس ال ۹۰: پایه ۵۸ ایسیو بعد از بیکد شدن باید قطع گردد در غیر اینصورت خودرو چند دقیقه بعد از روشن شدن خاموش گردیده و روشن نمیشود
زیمنس معمولی: پایه های ۶ و ۶۹ بهم وصل گردند و خروجی سیگنال های کویل جابجا شوند
بوش 7.4.9 : فیش شماره ۳ از سوکت سفید رنگ پشت آمپر قطع گردد
ساژم : پین های G1 , F3 از سوکت M2 بهم وصل شوند
بوش M 7.4.4 : پین های M2F3 , CPK3 جابجا گردند
زیمنس ریو: پایه های ۵ و ۶ سوکت ایموبلایزر بهم وصل گردند.
چرا بخاری ماشین من خوب گرم نمی کند؟
۱-گرفتگی یا خرابی رادیاتور بخاری
۲-گرفتگی شلنگ وارده به بخاری
۳-خرابی فن بخاری
۴-کم بودن آب موتور
۵-خرابی ترموستات
پولیش و واکس شباهتها و تفاوتها
اگرچه واکس و پولیش هر دو با هدف ایجاد ظاهری تمیز و براق مورد استفاده قرار میگیرند، اما عملکرد متفاوتی دارند.
هنگام واکس زدن یک لایه محافظ روی رنگ خودرو ایجاد میکنید، اما پولیش کردن یک لایه بسیار #نازک از رنگ خودرو را برمیدارد.
به همین دلیل، در بیشتر مواقع واکس بعد از پولیش استفاده میشود تا از رنگ جدید محافظت کند.
از دیگر تفاوتهای این دو ماده میتوان به این نکته اشاره کرد که برخلاف واکس نیازی نیست پولیش را از روی بدنه خودرو پاک کنید.
برخی مواقع از پولیش فقط برای برخی رنگها میتوان استفاده کرد، در حالی که واکس برای تمامی رنگها مورد استفاده قرار میگیرد.
در رنگهای تیره برای جلوگیری از پریدن_رنگ و در رنگهای روشن برای حفظ جلا و درخشندگی از پولیش استفاده میشود.
دور تند فن عمل نمیکند در ماشین ۴۰۵ پارس سمند
۱.بازدید از جعبه فیوز اصلی
۲.بازدید از ایسیو و ارتباط آن با رله های BوC
۳.سنسور دمای آب,
۴.بازدید از سیستم کولر و سوییچ سه کاره, و مقدار فشار گاز کولر,
۵.بررسی ارتباط کولر با ایسیو
فيلتر اتاق چیست ؟
صافي هواي داخل اتاق با هدف تصفيه هواي ورودي به سيستم تهويه از گرد و غبار و تا حدودي بوهاي نامطبوع طراحي شده است.
بسياري از خودروهاي امروزی داراي فيلتر كابين هستند كه بسته به شرايط رانندگي و وضعيت آب و هوايي كه خودرو در آن كار ميكند، باید به صورت منظم عوض شود. تعويض اين فيلتر در آب و هواي گرم و مرطوب كه شرايط براي رشد باكتري ها مساعدتر است اهميت بيشتري دارد، چرا كه تجمع انواع ميكروارگانيسم ها در اين بخش از سيستم تهويه، باعث ورود آنها به اتاق و ايجاد حساسيت ها و بيماري هاي ريوي خواهد شد. چنانچه بوي نامطبوعي از سيستم تهويه به مشام ميرسد، وقت تعويض فيلتر اتاق فرا رسيده است.
در برخي از خودروهاي گران قيمت، از فيلتر زغالي براي تصفيه هواي داخل خودرو استفاده ميشود كه به دليل توانايي بسيار بالا در جلوگيري از ورود انواع گازها و بوهاي نامطبوع، گرانتر است و عمر مفيد مشخصي نيز دارد.
علائم خرابی ترموستات
اگر تا به حال ترموستات خودرویتان خراب شده باشد و دنبال تعویض آن بوده اید حتما متوجه شدید که برای بعضی خودروها چند مدل ترموستات در بازار فروخته می شود.
مثلا برای پژو 405 دو مدل 83 و 75 درجه در بازار موجود است که تا حدی انتخاب را با مشکل مواجه می سازد. در این مقاله سعی داریم به بررسی عملکرد ترموستات بپردازیم تا کمکی به این رفع ابهام باشد.
توضیحاتی راجع به ترموستات:
بزرگترین سوتفاهم یا برداشت غلطی که رایج شده این است که مردم فکر می کنند ترموستات باعث می شود موتور خنک تر کار کند ولی ترموستات لزوما این کار را انجام نمی دهد.
سیستم خنک کننده و فشار روی موتور عوامل تعیین کننده در میزان داغ شدن موتور هستند و باز شدن کامل ترموستات یکی از قابلیت های سیستم خنک کننده برای انتقال حرارت است.
بسیاری از موتورها تحت شرایط عادی اندکی بالاتر از حداقل دمای باز شدن ترموستات کار می کنند. در شرایط سخت بسیاری از موتورها در دمای باز شدن کامل ترموستات یا بالاتر از این دما کار می کنند، به عبارت دیگر در شرایط رانندگی پر فشار دمای باز شدن ترموستات یک موضوع کاملا بی ربط است
وظایف روغن موتور :
1⃣ کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور
2⃣ کاهش سایش قطعات موتور
3⃣ خنک نمودن قطعات داخلی موتور
4⃣ تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
5⃣ آببندی کامل بین سیلندر و پیستون
6⃣ محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
۷. کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف
کارستان