بالانس نبودن چرخ ها چه آسیبی به خودرو می رساند

0

معمولاً زمانی که لاستیک خودرو را با نمونه‌های تازه عوض می‌کنیم، این طور به نظر می‌رسد که لاستیک‌های جدید باید کاملاً بالانس و بدون عیب و نقص بوده و به سواری فوق العاده نرم و راحتی منتهی شوند.

حقیقت این است که هیچ تایری کاملی نیست و هنگام حرکت با سرعت زیاد به خصوص در اتوبان‌ها، حتی نقص‌های کوچک نیز می‌توانند مانند عیبی بزرگ احساس شوند. به همین دلیل است که بالانس بودن لاستیک‌های خودرو شما بسیار مهم است.

بالانس بودن لاستیک‌های خودروی شما بدین معنا است که وزن خودرو بطور مساوی میان هر ۴ چرخ توزیع می‌شود. داشتن لاستیک‌های بالانس شده هنگام رانندگی برای عملکرد بهتر، دوام بیشتر عمر لاستیک و ایمنی سرنشینان از اهمیت زیادی برخوردار است.

چرا لاستیک‌ها را بالانس کنیم؟

لاستیک‌های جدید می‌توانند از زمان تولید در کارخانه دچار نقص باشند و یا رانندگی باعث سایش آنها شود. عملیات بالانس لاستیک‌ها باید هر بار که لاستیک‌های جدید نصب می‌شوند انجام شود؛ این کار همچنین باید بطور منظم، پس هر بار جابجائی لاستیک ها (چرخش جای لاستیک‌ها) برای نگهداری مناسب انجام شود.

نصب لاستیک‌های جدید، تعویض لاستیک ها در تابستان یا زمستان و یا جابجائی (چرخش) تایرها زمان بسیار خوبی برای بالانس کردن لاستیک‌ها است.

کتابچه راهنمای مالک خودرو (برای وسیله نقلیه خود) را بررسی کنید تا ببینید که در چه بازه های زمانی این کارها باید انجام شود، اگرچه معمولاً بین بالانس چرخ‌ها نباید بیش از دو سال فاصله بیافتد. اما باید در نظر داشت در خودروهایی که به طور منظم در جاده‌های ناهموار رانندگی می‌کنند، لاستیک‌ها باید در بازه‌های زمانی کمتری بالانس شوند.

فروشگاه‌های تایر، نمایندگی‌های مجاز رنو در سراسر کشور و بسیاری از تعمیرگاه‌های اتومبیل دارای یک ماشین بالانس چرخ برای نشان دادن عدم تعادل لاستیک‌ها هستند. سپس می‌توانند با اضافه کردن وزنه‌هایی با ابعاد کوچک به رینگ، تعادل را به مجموعه رینگ ها و لاستیک‌ها بازگردانند.

نشانه‌های بالانس نبودن لاستیک‌ها خودرو

وقتی لاستیک خودرو شما بالانس نیست، اغلب به راحتی متوجه آن می‌شوید زیرا ممکن است هنگام رانندگی، با یک یا چند مورد از این ناهنجاری‌ها روبرو شوید. به محض مشاهده هر یک از علائم زیر، بلافاصله چرخ‌ها و لاستیک‌های خود را چک کنید و در صورت لزوم با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های رنو نسبت به بالانس کردن آنها اقدام کنید.

لرزش خودرو

یکی از اولین و مهمترین نشانه‌های بالانس نبودن چرخ‌های خودرو، احساس لرزش در فرمان در هنگام رانندگی است. تنها ۱۵ گرم اختلاف وزن میان قسمت های مختلف در هر لاستیک‌، می‌تواند به لرزش قابل ملاحظه‌ای در خودرو منجر شود، اگر این مشکل در یکی چرخهای جلوی خودرو باشد، باعث لرزش در فرمان خصوصاً در سرعت های حدود ۹۰ کیلومتر در ساعت خواهد شد، اگر این ایراد مربوط به چرخهای عقب خودرو باشد، معمولاً موجب لرزش در کل بدنه خودرو می شود.

زمانی که با فرسوده شدن تایرها عدم تعادل بیشتر شود، این لرزش‌های می‌تواند به کل اتاق خودرو منتقل شود و از طریق کف ماشین، صندلی‌های عقب و جلو کاملاً احساس شود.

مشکلات دیگری که می‌تواند باعث ایجاد لرزش در فرمان خودرو شود عبارتند از وجود آسیب فیزیکی در تایر خودرو، یا نقص در بستن چرخ‌ها. برای جلوگیری از وقوع موقعیت‌های خطرناک ضروری است که هر چه زودتر این مشکلات را برطرف کنید.

مشکلات در فرمان پذیری

عدم بالانس چرخ‌ها می‌تواند تجربه‌های ناخوشایندی در زمان رانندگی بوجود آورد چرا که چرخاندن فرمان دشوارتر شده و همچنین زمان عکس العمل خودرو به حرکت فرمان طولانی‌تر و نامناسب‌تر شود. نکته مهمتر این است که راننده قادر نخواهد بود که به آسانی و نرمی در یک مسیر مستقیم رانندگی کند. این اتفاق همچنین می‌تواند خطر وقوع تصادفات را افزایش دهد.

خورده شدن نا مساوی تایرهای خودرو

چک کردن و بررسی تایرهای خودرو و خطوط روی آن به صورت منظم از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که موارد زیادی را درباره بالانس بودن یا نبودن تایرها به شما بازگو می‌کند. فرسوده شدن نامتقارن لاستیک‌های خودرو می‌تواند به دلیل بالانس نبودن چرخ‌ها یا مشکلات دیگر در فرمان یا چرخ‌های خودرو به وجود آمده باشد.

خطر پنچر شدن در خودروهایی که تایرهای آنها به صورت نامتقارن خورده شده‌اند افزایش می یاید. همچنین این تایرها مستعد ترکیدن خواهند بود که در این حالت می‌تواند خطرات زیادی از جمله احتمال چپ شدن خودرو در سرعت‌های بالا را برای سرنشینان خودرو به همراه داشته باشد.

افزایش مصرف سوخت

لاستیک‌های نامتعادل فشار بیشتری به موتور وسیله نقلیه شما وارد می‌کند، زیرا مقاومت ایجاد شده از عدم تعادل، باعث می‌شود موتور برای یکنواخن نگه داشتن وسیله نقلیه سخت‌تر کار کند. در نتیجه موتور در این شرایط به سوخت بیشتری احتیاج دارد.

در صورتی که میزان مصرف سوخت خودرو بطور ناگهانی افزایش یافت، یکی از مواردی که لازم است کنترل شود، تایرهای تایرهای خودرو می باشد. کم بودن فشار باد لاستیک‌های خودرو نیز می‌تواند موجب افزایش میزان مصرف سوخت خودرو شود اما در صورتی که فشار باد لاستیک‌ها عادی است در نتیجه ممکن است چرخ‌ها بالانس نباشد.

توجه به میزان مصرف سوخت در زمان‌های سوخت گیری می‌تواند میزان حدودی مصرف سوخت خودرو را به شما نمایش دهد.

خرابی کمک فنرهای خودرو

بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو فشار زیادی به جلوبندی خودرو و قطعاتی مانند کمک فنرها، فنرها و یاتاقان‌ها وارد می‌کند در نتیجه بررسی بالانس بودن تایرهای خودرو اهمیت بسیار زیادی برای سلامتی خودرو دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.