چرا خودرو با سرعت بیشتری بنزین می سوزاند؟

0

چرا مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد؟
میزان مصرف سوخت خودرو همواره یکی از مهمترین فاکتورهای مشتریان در زمان خرید خودروی جدید است. امروزه با توجه با افزایش قیمت بنزین، این موضوع اهمیت بالاتری پیدا کرده است.

میزان مصرف سوخت خودرو همواره یکی از مهمترین فاکتورهای مشتریان در زمان خرید خودروی جدید است. امروزه با توجه با افزایش قیمت بنزین، حساسیت نسبت به میزان مصرف سوخت ماشین در میان رانندگان شدیدتر شده و صاحبان خودرو همواره به دنبال راهی برای کاهش مصرف آن هستند.

گاهی اوقات پیش می آید که محاسبات و پیش بینی های راننده که عموما بصورت تجربی انجام می شود با آنچه در عمل انجام می گیرد تفاوت دارد، یک راننده که مدت زمان زیادی از یک خودرو استفاده می کند و سالها آنرا در اختیار دارد و همیشه به راحتی و بصورت تجربی مقدار مصرف سوخت را محاسبه می کرده و اکثرا آنچه که پیش بینی می کرده و حدس میزده با آنچه اتفاق می افتاده است فاصله کمی داشته است متوجه می شود که مدتی است پیش بینی هایش با آنچه در واقعیت اتفاق می افتد، هماهنگ نمی باشد، اشکال کار کجاست؟ چرا خودرو با سرعت بیشتری بنزین می سوزاند؟

با افزایش سن اتومبیل، عوامل بسیاری وجود دارد که ممکن است منجر به افزایش میزان مصرف سوخت شود. در ادامه با مجله رنو ایران همراه باشید تا بدانید که آنها چه هستند و چه کاری می توانید انجام دهید تا مسافت قابل پیمایش با یک باک بنزین اتومبیل خود را، به حد نرمال برگردانید.

1- کثیف بودن قطعات پیشرانه

علت روغن سوزی خودرو چیست علائم روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی پراید رنگ دود روغن سوزی چطوریه علت خروج رنگ آبی از پراید چرا ماشین روغن کم می کند روغن کم کردن پراید روغن کم کردن پژو 405 تعمیرکار آموزش عیب یابی خودرو

با افزایش سن وسایل نقلیه، ترکیبات کربن ناشی از احتراق سوخت روی سوپاپ ها، پیستون ها، انژکتورها و دیواره های اتاقک احتراق جمع می شود. تولید مقدار کمی کربن کاملاً طبیعی است، اما بعضی اوقات، تولید بیش از حد کربن و ترکیبات آن، موجب اختلال در عملکرد موتور می شود.
این اتفاق ممکن است سبب شود که به دلیل تجمع ترکیبات کربن، پدیده خودسوزی ایجاد شود و کاهش بهره وری موتور را به دنبال داشته باشد.

2- رینگ پیستون فرسوده

ناک چیست و چطور رفع می شود خودرو ناک چیست و چطور رفع می شود؟ اگر ماشین باز باشید بارها اصطلاح ناک

رینگ های پیستون که عامل اصلی در نشت بندی آن در سیلندر هستند با افزایش سن وسیله نقلیه فرسوده می شوند و این اتفاق نیز کاهش تراکم مخلوط هوا و بنزین را در پی خواهد داشت. استفاده از روغن موتور نامناسب، تعویض دیر هنگام روغن موتور، نصب فیلتر روغن غیراصلی و پایین بودن سطح روغن می تواند باعث تسریع در وقوع این اتفاق شود.

فشار آوردن زیاد به موتور خودرو در دور موتورهای پایین(که اصطلاحا به آن دنده مُرده نیز گفته می شود) به دلیل اینکه پمپ روغن دارای دور پائین است و فشار روغن کمتری ایجاد می کند نیز می تواند منجر به این اتفاق شود چرا که روغن کمتری به نقاط حساس پیشرانه ارسال می شود.

3- رانندگی با سرعت زیاد

فشار دادن هر چه بیشتر پا بر روی پدال گاز افزایش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت. هنگامی که روی پدال گاز فشار می آروید ، صفحه دریچه گاز خودرو باز می شود و اجازه می دهد هوای بیشتر وارد محفظه احتراق شود. واحد کنترل موتور خودرو (ECU) باید با تزریق سوخت بیشتر به این عمل پاسخ دهد تا نسبت مناسب سوخت به هوا را حفظ کند.

باید در نظر داشت که وقتی سرعت خودرو از حدود 100 کیلومتر بر ساعت افزایش می یابد، مصرف سوخت از وضعیت خطی به وضعیت سهمی شکل، تغییر می کند، به عبارت دیگر در سرعت های بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. نکته دیگری که در افزایش مصرف سوخت تاثیر زیادی دارد، شتاب خودرو است، چنانچه راننده حتی در سرعت های پائین و در دنده های سنگین، پدال گاز را برای افزایش سرعت ناگهانی فشار می دهد، مصرف سوخت به شدت زیاد می شود.

4- حرکت سپر به سپر خودروی جلویی

چنانچه راننده فاصله طولی را با خودرو جلوئی رعایت نکند و بوسیله فشردن و رها کردن پدال های گاز و ترمز، سعی کند تا فاصله را با خودرو جلوئی به حداقل برساند، علاوه بر اینکه خطراتی را از نظر تصادف به دنبال خواهد داشت، مصرف سوخت خودرو نیز افزایش می یابد زیرا راننده مدام از ترمز استفاده می کند و مجددا پدال گاز را فشار می دهد.

5- آب و هوای سرد

جاده اهر هریس تبریز جاده ساری سمنان ‌پرترددترین جاده‌های کشور جاده چالوس کجاست تصادفات جاده ای خطرناک ترین جاده جهان زیباترین جاده ایران وحشتناک ترین جاده جهان وضعیت جاده های کشور پرترددترین اتوبان ایران عوارض بزرگراه تهران قم

هنگامی که هوا سرد است، رسیدن به دمای کار عادی خودرو طولانی تر خواهد بود. روغن در دمای سردتر چسبناک است و این باعث کاهش کارایی آن می شود. در این حالت بیشترین تأثیر در میزان مصرف سوخت را در سفرهای کوتاه مشاهده خواهید کرد.

6- فشار باد کم تایر

نکات فنی ماشین میزان باد لاستیک سمند میزان باد لاستیک ال 90 فشارسنج باد لاستیک فشار باد لاستیک خودرو درجه باد لاستیک پراید آموزش تنظیم باد میزان باد لاستیک 206

کم بودن باد لاستیک باعث افزایش مقاومت غلتکی در تایر می شود و برای حفظ سرعت معین به انرژی بیشتری از وسیله نقلیه نیاز خواهد داشت و که موجب افزایش مصرف سوخت می شود. امروزه برای رفع این مشکل و همچنین برای ایمنی بیشتر، بسیاری از خودروها مجهز به سنسور نظارت بر فشار باد تایر شده اند.

به همین دلیل سعی کنید تا میزان باد لاستیک اتومبیل خود را مرتباً و با استفاده از فشار سنج تایر بررسی کنید تا مطمئن شوید که میزان باد لاستیک خودرو در حد استاندارد باشد.

7- استفاده از روغن غیر استاندارد

روغن موتور غیر استاندارد باعث می شود تا اصطکاک بین قطعات موتور بدرستی مهار نشوند و علاوه بر اینکه به قطعات موتور آسیب وارد شود، مصرف سوخت نیز افزایش یابد، به همین دلیل همواره باید از روغن توصیه شده در دفترچه راهنما استفاده شود.

8- مشکل در شمع، کوئل و وایر

علت خرابی وایر شمع

سیستم های برقی خودرو که با همکاری یکدیگر وظیفه ایجاد جرقه برای عملیات احتراق کامل را دارند، دارای نقش بسیار مهمی در کارآئی موتور هستند.

در صورتی که هر کدام از این قطعات دچار فرسودگی یا مشکل شوند، احتراق در موتور به خوبی انجام نمی شود و کارآئی موتور کاهش می یابد، در این صورت راننده باید پدال گاز را بیشتر فشار دهد تا به سرعت مورد نظر خود برسد، این عمل علاوه بر اینکه ممکن است به موتور آسیب جدی برساند، موجب افزایش مصرف سوخت نیز خواهد شد.

اگر موتور به سختی استارت می خورد یا در هنگام کار، ریپ می زند احتمالا زمان بررسی و در صورت نیاز  تعویض شمع، کوئل یا وایر فرا رسیده است، توصیه می شود تا سرویس های دوره ای خودرو را مطابق میزان پیمایش خودرو و همچنین زمان بطور دقیق انجام دهید.

9-گرفتگی یا خرابی سوزن انژکتور

آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیرات تخصصی پراید علائم کثیف بودن صافی بنزین علت مکث پژو 206 دلایل کاهش شتاب خودرو دلایل افزایش مصرف بنزین آموزش باز کردن سوزن انژکتور دلایل ریپ زدن ماشین دلایل کم آوردن ماشین

سوزن انژکتور وظیفه دارد که سوخت را در زمان معینی و به شیوه خاصی پاشش کند. در صورتی که این قطعه دچار خرابی شود یا به هر دلیل، انسدادی در درون آن ایجاد شود ممکن است پاشش سوخت دچار مشکل و یا قطعی شود، در واقع سوخت مورد نیاز برای احتراق تامین نشده و عملکرد پیشرانه دچار مشکل می شود.

همچنین این اتفاق بر روی میزان ترکیب سوخت و هوا برای احتراق کامل و مداوم سوخت نیز موثر است. در صورتی که سوزن انژکتور دچار گرفتگی شده باشد، با شستشوی آن مشکل برطرف خواهد شد در غیر این صورت چاره ای جز تعویض این قطعه در نمایندگی های مجاز رنو نخواهید داشت.

10- ایراد در تسمه تایم

آموزش تعویض تسمه تایم آموزش تعویض تسمه تایم سمند ef7 بهترین تسمه تایم 206 پاره شدن تسمه تایم 405 تسمه تایم چیست تسمه تایم پژو چند دندانه است دلایل خراب شدن تسمه تایم زمان تعویض تسمه تایم اجرت تعویض تسمه تایم دنا زمان تعویض تسمه تایم پژو پارس علایم تایم نبودن تسمه تایم آموزش تعمیر خودرو دانستنی های فنی خودرو مجله مکانیک

تسمه تایم که یکی از مهمترین و حیاتی ترین قطعات موجود در خودرو است وظیفه دارد که سرعت حرکت میل سوپاپ و میل لنگ را با هم هماهنگ کند و در نتیجه فرایند احتراق در داخل پیشرانه به درستی و در زمان بندی مناسب انجام شود. عدم کارکرد صحیح این قطعه از آنجایی که موجب احتراق ناقص می شود بر روی حرکت خودرو تاثیر زیادی دارد.

فراموش نکنید که کیت کامل تسمه تایم و کیت کامل تسمه دینام را در زمان و میزان کیلومتر تعیین شده توسط کارخانه سازنده که در دفترچه راهنمای وسیله نقلیه نیز درج شده است تعویض کنید.

11- ایراد در سنسور اکسیژن

تعویض سنسور اکسیژن پراید تعویض سنسور اکسیژن پژو 206 سنسور اکسیژن چیست علائم خرابی سنسور اکسیژن قیمت سنسور اکسیژن سمند سنسور اکسیژن پراید کجاست بررسی سنسور اکسیژن آموزش تعمیر خودرو تعمیرکار

سنسور اکسیژن یکی دیگر از قطعات مهم در فرایند احتراق خودرو است. در صورتی که چراغ چک مربوط به خودرو روشن شد، این هشدار را نادیده نگیرید. اکثر خودروها حتی با وجود نقص در سنسور اکسیژن به ظاهر عملکرد بدون اشکال دارند اما با این تفاوت که میزان خیلی بیشتری سوخت در محفظه احتراق پاشش خواهد شد و در نتیجه مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا می کند.

12- فیلتر هوای کثیف

در یکی از مقالات پیشین درباره فیلتر هوا و وظیفه آن در خودرو صحبت کردیم. حتما در کلیه سرویس های دوره ای خودرو، این فیلتر را تعویض کنید. کثیفی فیلتر هوای موتور از آنجایی که میزان هوای ورودی به پیشرانه را محدود می کند، می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.