مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار روغن چیست ؟

0

برای بیان وجود مشکل در تمامی خودروها از علائم مختلفی استفاده می شود که هر کدام نشان دهنده وضعیت کلی یکی از بخش های آن است. چراغ روغن موتور هم یکی از این علائم است که روی آمپر خودرو قرار دارد. روی آمپر چندین چراغ اخطار وجود دارد که هرکدام خرابی و اختلالی را در خودرو هشدار می دهند. که روشن شدن ناگهانی آن ها از جمله چراغ روغن در حین رانندگی، هشداری مهم از یک آسیب جدی در خودرو است.

تعمیر خودرو مکانیک خودرو عیب یابی خودرو علت روشن شدن چراغ روغن پراید دلایل روشن شدن چراغ روغن علت روشن شدن چراغ روغن 405 بهترین تعمیرگاه پراید

چراغ روغن در آمپر کدام است؟

روشن شدن چراغ روغن با علامت یک روغن دان مشخص می‌شود. اما برخی از رانندگان روشن شدن چراغ روغن و چراغ check که مربوط به هشدار خرابی در موتور است را با هم اشتباه می گیرند. و با روشن شدن چراغ روغن سریعا به سمت موتور می‌روند و یا بالعکس. این در حالی است که این چراغ با چراغ خطر مرکزی در ارتباط است و به محض روشن شدن باید خودرو را متوقف کرد.

گاهی با افزایش و کاهش دور موتور (روشن شدن چراغ روغن در دور موتور)، چراغ روغن خاموش و روشن می‌شود و یا گاهی در زمان گرم شدن موتور این چراغ روشن می‌شود و تا زمان تعمیر خاموش نمی‌شود. روشن شدن چراغ روغن را چه بصورت دوره‌ای و چه به صورت دائمی باید جدی گرفت و سریعا نسبت به بررسی علت روشن شدن چراغ روغن اقدام کرد.

وظیفه روغن موتور در خودرو چیست؟

روغن موتور ۳ کارایی مهم برای خودرو به ویژه موتور خودرو دارد.

۱- یکی از آن کارهایی که روغن موتور انجام می‌دهد این است که قطعات فلزی داخل موتور را روان کاری کرده و اصطکاک را کاهش می‌دهد تا این قطعات به آرامی حرکت کنند.

۲- یکی دیگر از وظایف روغن موتور این است که به پخش و توزیع متناسب گرما در موتور کمک کرده و مانع از ذوب قطعات در اثر حرارت زیاد یا آسیب به آن‌ها می‌شود.

۳- آخرین کاری که روغن موتور انجام می‌دهد این است که کثیفی و ذرات ریز را جمع کرده و آن‌ها را در فیلتر روغن موتور قرار می‌دهد.

هرگونه اختلال که باعث شود روغن به درستی به وظیفه خود عمل نکند باعث روشن شدن چراغ روغن می‌شود

دلایل روشن شدن چراغ روغن راهکار خاموش کردن چراغ روغن روشن‌ شدن چراغ روغن روشن شدن چراغ روغن 206 روشن شدن چراغ روغن رانا روشن و خاموش شدن چراغ روغن پراید علت روشن شدن چراغ روغن 405 علت روشن شدن چراغ روغن پراید علت روشن شدن چراغ روغن سمند علت روشن شدن چراغ روغن مزدا3 علت روشن شدن چراغ روغن واستپ 206 آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودر

علت روشن شدن چراغ روغن

۱- کاهش سطح فشار روغن

خودرو بدون روغن شاتون زدن چیست عوارض کم بودن روغن موتور دلایل یاتاقان زدن موتور خسارت زدن به ماشین هزینه تعمیر خودرو وظایف روغن موتور دلایل بریدن میل لنگ

از جمله شایع ترین عواملی که منجر به روشن شدن چراغ روغن در خودرو می شود، کاهش سطح فشار روغن در موتور می باشد. این موضوع می تواند بلافاصله به موتور فشار وارد کرده و در صورت عدم اعتنا به آن، باعث سوختن موتور و ایجاد خسارات سنگین به خودرو شود.

همان طور که در بالا گفته شد روغن موتور نقش خنک کنندگی و همچنین روان کردن حرکت اجزای موتور را بر عهده دارد. وجود هر گونه مشکل در این امر، باعث خشک کار کردن خودرو، اصطکاک بیش از اندازه بین اجزای مختلف موتور، داغ شدن بیش از حد موتور و در نهایت از حرکت بازماندن و ایجاد خسارت شدید به موتور می شود. این خسارت تا سوختن موتور و تعویض کامل موتور نیز می تواند پیش رود. بنابراین دقت داشته باشید که روشن شدن چراغ روغن، یک اخطار مهم است و باید سریعا به آن واکنش نشان داد.

۲- – کم شدن میزان روغن در مخزن روغن موتور

دلایل روشن شدن چراغ روغن علت روشن شدن چراغ روغن پراید روشن شدن چراغ روغن 206 علت روشن شدن چراغ روغن 405 علت یاتاقان زدن خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو علائم خراب شدن اویل پمپ

اگر در بررسی علت روشن شدن چراغ روغن از میزان فشار روغن موتور مطمئن شدید به سراغ مخزن روغن بروید و میزان روغن موجود در مخزن را با استفاده از گیج بسنجید و در صورت کم بودن روغن مقداری روغن موتور به آن اضافه کنید.

یکی از علت‌های مهمی که هم باعث کاهش فشار روغن موتور و هم کم شدن میزان روغن در مخزن می‌شود کیفیت روغن موتور است. هرچقدر کیفیت روغن پایین تر باشد میزان روغن در مخزن و فشار آن کمتر خواهد بود. البته قبل از شک کردن به کیفیت روغن از قاطی نشدن آب و بنزین با آن در هنگام کار کردن مطمئن شوید.

۳- خرابی فیلتر روغن

وجود هرگونه مشکلی در فیلتر روغن مستقیما بر عملکرد روغن تاثیرگذار خواهد بود. چراکه در اینصورت، تصفیه روغن به نحو شایسته و بایسته انجام نشده و این امر می‌تواند باعث روشن شدن چراغ موتور شود. همچنین استاندارد نبودن فیلتر، سرعت چرخش روغن در موتور را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش فشار روغن و روشن شدن چراغ روغن موتور خواهد شد.

۴- ضعیف شدن پمپ روغن

مشکلات گیربکس اتوماتیک 206 آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک قیمت گیربکس al4 گیربکس al4 ساخت کجاست اجزای گیربکس اتوماتیک انواع گیربکس اتوماتیک اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع روغن گیربکس اتوماتیک ایسیو گیربکس اتوماتیک تقه زدن گیربکس اتوماتیک 206 بهترین گیربکس اتوماتیک

پمپ روغن یا اویل پمپ اگر به خوبی به وظایف خود عمل نکند، ممکن است فشار روغن در جریان حرکت در بخش های مختلف موتور، کاهش یابد و در نتیجه چراغ روغن در پشت آمپر روشن شود. این پمپ که معمولا با استفاده از قدرت موتور فعالیت می کند، در اثر عدم عملکرد صحیح تسمه پروانه یا دینام نیز نمی تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. بنابراین، قبل از اقدام به تعویض این قطعه، تسمه، بلبرینگ و پولی این پمپ را نیز تست کنید.

۵- خرابی میل لنگ، یاتاقان، میل سوپاپ

دلایل روشن شدن چراغ روغن علت روشن شدن چراغ روغن پراید روشن شدن چراغ روغن 206 علت روشن شدن چراغ روغن 405 علت یاتاقان زدن خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو علائم خراب شدن اویل پمپ

پس از بررسی و رفع مشکل در موارد گفته شده، اگر چراغ روغن خاموش نشد به خرابی میل لنگ، میل سوپاپ و یاتاقان‌ها شک کنید و علت روشن شدن چراغ روغن را در این بخش‌ها بررسی کنید.

۶- وجود ناخالصی در روغن

آب بندی پراید آب بندی ساینا آب بندی تیبا 2 آب بندی خودرو تازه تعمیر آب بندی ماشین پس از تعمیر موتور بهترین روش آب بندی ماشین تازه تعمیر آب بندی پژو 405 آب بندی دنا ef7

چنانچه روغن با آب یا بنزین مخلوط شود، غلظت روغن کاهش یافته و ویسکوزیته آن از مقدار استاندارد خارج خواهد شد. در این صورت نمی‌توان انتظار عملکردی موثر از روغن داشت. لذا چراغ روغن روشن خواهد شد. وجود مشکل در انژکتور، خرابی سرسیلندرها و … احتمال اختلاط بنزین و روغن را افزایش می‌دهد.

دلایل روشن شدن چراغ روغن علت روشن شدن چراغ روغن پراید روشن شدن چراغ روغن 206 علت روشن شدن چراغ روغن 405 علت یاتاقان زدن خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو علائم خراب شدن اویل پمپ

دلیل روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین

در این مواقع ابتدا چک کنید که نشتی وجود نداشته باشد و در صورت نبود نشتی، می توانید بخش های دیگری از خودرو را چک کنید:

۱- اگر مدت زیادی از تعویض روغن موتور ماشین گذشته باشد این احتمال می رود که فیلتر آن مسدود شده باشد. بهتر است یک بار روغن ماشین را تخلیه کرده و پس از تعویض فیلتر آن، روغن جدید را داخل مخزن بریزید. اگر مشکل از فیلتر بوده باشد، پس این بار چراغ روغن پس از استارت ماشین باید خاموش شود.

۲- اگر سطح روغن موتور پایین بود ولی هیچ نشانی از نشت در موتور نیافتید، پس احتمال سوزانده شدن روغن توسط موتور را هم باید بررسی کرد. روغن موتور نباید وارد سیلندر شده باشد. زیرا در غیر این صورت پس از ترکیب شدن با اکسیژن موجود در سیلندر، به راحتی سوخته و تبخیر خواهد شد.

یک دستگاه اندازه گیری هوای فشرده تهیه کرده و با استفاده از آن همه سیلندرهای ماشین را برای پیدا کردن علت روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین تست کنید. اگر مقدار نشان داده شده برای یکی از سیلندرها کمتر از بقیه بود پس حتما موتور ماشین را برای تعمیر و بررسی بیشتر به یک متخصص نشان دهید.

۳- با استفاده از دفترچه راهنمای ماشین، مکان واحدهای ارسال به روغن موتور را بررسی کرده و کابل های آن را جدا کنید. بررسی کنید که آیا این کار هیچ تاثیری بر روی عملکرد روغن موتور می گذارد یا خیر. اگر مساله خاصی پیش نیامد پس می توان گفت مشکل از فشار روغن نیست. اما هر واکنش دیگری از سوی ماشین نشان خواهد داد که مشکل دقیقا از همین نقطه است.

۴- اگر مشکل از فشار روغن بود پس باید پمپ روغن عوض شود. این پمپ در واقع عامل جریان یافتن روغن درون موتور است. بنابراین هر گونه مشکلی در آن می تواند تاثیر بسزایی بر عملکرد کلی موتور داشته باشد. نصب یک پمپ جدید کار آسانی نخواهد بود. بنابراین اگر تخصص و ابزار لازم را ندارید خودسرانه به این کار نپردازید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.