دلیل خروج آب از اگزوز خودرو چیست؟

0

موتورهای احتراق داخلی در ضمن فرایند عملکردی خود، حجم زیادی گاز تولید می کنند و از آنجایی که این گازها باید از خودرو خارج شوند سیستمی طراحی شده است که ظاهراً ساده بنطر می رسد ولی کار بسیار مهمی انجام می دهد.

این گازها از طریق منیفولد خروجی، ابتدا به سمت مبدل کاتالیزور و سپس به سمت منبع اگزوز هدایت شده و در نهایت از قسمت انتهائی آن، به هوای بیرون منتقل می شوند. اما اتفاقی که در این میان رخ می دهد این است که برخی اوقات ممکن است متوجه بیرون آمدن آب و یا بخار آب از لوله اگزوز شویم. خروج آب و یا بخار آب نباید موجب نگرانی شود زیرا وجود آب و یا بخار آب در میان گازهای خروجی اگزوز طبیعی است مگر اینکه میزان آن از حدی فراتر رود که در این صورت موتور می بایست توسط کارشناس عیب یابی خودرو مورد بازدید قرار گیرد.

آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک و برق خودرو دانستنی های فنی خودرو مجله خودرو کارستان خروج آب از لوله اگزوز علت کشیدن فرمان به یک طرف علت خروج آب از اگزوز سمند ef7 علت خروج آب از اگزوز 206 علت ریختن آب از اگزوز پژو 405 آب داخل اگزوز پراید

چنانچه علت خروج قطرات و یا بخار آب را از لوله اگزوز بدانید، دیگر دلیلی برای نگرانی شما وجود نخواهد داشت.

در اثر فرآیند احتراق در موتور، گازهای زیادی تولید می شوند که مهم ترین آنها عبارتند از مونوکسید کربن (CO)، هیدروکربن (HC) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) که همگی گازهائی بسیار خطرناک بوده و برای محیط زیست بسیار مضر هستند، در این میان ممکن است اندکی گاز اکسیژن هم وجود داشته باشد که در فرآیند احتراق شرکت نکرده است. از زمانیکه سازمان های مربوط به حفظ محیط زیست، شرکت های خودروساز را مجبور به رعایت استانداردهای آلایندگی کردند و به مرور زمان این استانداردها را سخت گیرانه تر کردند، شرکت های خودروسازی مجبور شدند تا میزان گازهای مضر که از لوله اگزوز خودروها خارج می شوند را کنترل کرده تا میزان آنها مطابق استانداردهای آلایندگی شوند.

تعویض واشر سرسیلندر پژو 206 اجرت تعویض واشر سرسیلندر 206 زمان تعویض واشر سرسیلندر علائم سوختن واشر سرسیلندر قیمت واشر سرسیلندر پژو 206 آموزش مکانیک خودرو تعمیرات تخصصی پژو 206 باز کردن سرسیلندر پژو 206 تایم گرفتن پژو 206 آموزش تصویری تعویض تسمه تایم 206 تیپ 2

از طرفی دیگر شرکت های تولید کننده و پالایشگاه ها نیز مجاب شدند تا کیفیت بنزین تولید شده را افزایش دهند.

با پیشرفت علم الکترونیک و مکانیک، تولید خودروهای کاربراتوری به تدریج متوقف شده و جای خود را به خودروهای انژکتوری دادند، همچنین قطعه ای بنام کاتالیست کانورتور توسط مهندسین ساخته شد و در مسیر گازهای خروجی از منیفولد هوا قرار گرفت. در ساخت این قطعه مقداری مواد رادیو اکتیویته بکار رفته و موجب می شود تا یک واکنش شیمیائی در دمای کمتری و با سرعت بیشتری انجام گیرد.

شرکت های نفتی نیز مطابق تعهدات خود، تترا اتیل سرب را از بنزین حذف و ماده ای بنام MTBE را جایگزین آن کردند و به تدریج کیفیت سوخت های تولیدی را افزایش دادند.

مجموعه تغییراتی که در کیفیت سوخت و طراحی موتور خودرو ها انجام گرفت موجب شد تا میزان آلایندگی خودروها کنترل شده و به میزان چشم گیری کاهش یابد.

گازهای مضری که از اگزوز خارج می شوند همگی بی رنگ و بی بو بوده و علاوه بر اینکه برای محیط زیست خطرناک هستند، به انسان نیز آسیب های جدی وارد می کنند. وقتی این گازها از قطعه کاتالیست کانورتور عبور داده می شوند، به دلیل نوع ساختمانی که این قطعه دارد و همچنین بواسطه وجود مواد رادیو اکتیویته ای که در آن وجود دارد، در دمای پائین تر و با سرعت بیشتر با یکدیگر ترکیب می شوند و تشکیل گازهائی می دهند که یا برای محیط ضرر ندارند و یا میزان آسیب رساندن آنها به محیط بسیار اندک می باشند. بیشتر گازهائی که بواسطه واکنش شیمیائی در داخل کاتالیست کانورتور تولید می شوند و از اگزوز خارج می شوند عبارتند از دی اکسید کربن (CO2)، نیتروژن (N2) و بخار آب (H2O). البته گازهای دیگری نیز هستند که همچنان از اگزوز خودروها خارج می شوند و برای محیط زیست مضر هستند ولی میزان آنها بسیار ناچیز می باشند و هرچه استانداردهای آلایندگی سخت گیرانه تر می شود، کیفیت سوخت ارتقاء پیدا می کنند، تکنولوژی ساخت قطعات افزایش می یابد و طراحی موتور ها تغییر می کند، میزان گازهای مضر که از اگزوز خودروها خارج می شوند نیز کاهش می یابند.

بنابر آنچه گفته شد، می توان موارد زیر را برای خروج قطرات و بخار آب از لوله اگزوز را بررسی نمود:

۱- خروج قطرات آب از اگزوز خودرو در زمان سرد بودن موتور

وقتی موتور روشن می شود، کاتالیست کانورتور به سرعت گرم می شود و واکنش شیمیائی در آن شروع می شود ولی زمان بیشتری لازم است تا لوله اگزوز از ناحیه بعد از خروجی کاتالیست کانورتور، منبع اگزوز وسطی و منبع اگزوز انتهائی گرم شوند، در عین حال مقداری بخار آب از آخرین باری که موتور خاموش شده است در مسیر اگزوز تبدیل به قطرات آب شده و در آن جمع شده اند، وقتی موتور روشن می شود، فشار خروج گازها موجب می شوند تا این قطرات از اگزوز خودرو خارج شوند.

خروج این قطرات آب از اگزوز کاملاً طبیعی بوده و نشانه بروز مشکل در موتور خودرو نمی باشد.

آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودر

۲- خروج بخار آب از اگزوز وقتی موتور گرم است

موتور های جدید طوری طراحی شده اند که وقتی روشن می شوند، در حداقل زمان گرم شوند تا روغنی که در کانال های آن در جریان می باشد، زودتر به دمای کاری رسیده و مهم ترین وظیفه خود را که روانکاری می باشد را بدرستی انجام دهد تا هم عملکرد موتور خوب باشد و هم کمترین آسیب به آن برسد، وقتی موتور گرم شد، اگزوز خودرو نیز بسیار گرم شده و حرارت آن افزایش می یابد.

در این وضعیت یعنی وقتی اگزوز به اندازه زیادی گرم شده است، می بایست خروج آب از اگزوز بصورت بخار نمایان شود، اگر وقتی حرارت اگزوز خیلی بالا است و هنوز حجم زیادی از قطرات آب از گزوز خارج می شود، لازم است تا به نمایندگی مجاز مراجعه کرده تا موتور خودرو از جهات مختلفی بررسی گردد.

خروج باد سرد از بخاری خودرو به چه دلیل است؟

۳- خرابی واشر سر سیلندر

یکی از دلایل دیگری که موجب خروج آب از اگزوز خودرو می شود، می تواند ناشی از خرابی واشر سرسیلندر باشد.

خرابی واشر سرسیلندر می تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد، به عبارت دیگر چگونگی خرابی آن مهم است، اگر واشر سرسیلندر از ناحیه ای آسیب دیده باشد که مایع خنک کننده موتور بتواند به اتاقک احتراق راه یابد، حجم زیادی از آب و بخار آب از اگزوز خارج شده و در عین حال حجم آب موجود در رادیاتور موتور نیز کم می شود، در این وضعیت گفته می شود که موتور آب کم می کند

مکانیک وعیب یابی خودرو

در این وضعیت یعنی زمانیکه مایع خنک کننده موتور به دلیل آسیب دیدن واشر سرسیلندر، وارد اتاقک احتراق می شود، علاوه بر اینکه میزان آب رادیاتور کاهش می یابد، عملکرد موتور نیز با مشکل مواجه شده و قدرت موتور به شکلی محسوس کاهش می یابد.

چرا شارژ باتری خودرو در وضعیت درجا اشتباه است؟

همچنین روشن شدن موتور به سختی انجام می شود زیرا وقتی راننده خودرو را خاموش می کند، مقداری آب به داخل اتاقک احتراق وارد شده و در آن جمع می شود و در روز بعد وقتی صاحب خودرو اقدام به استارت زدن می کند، وجود این آب در اتاقک احتراق در ایجاد جرقه و احتراق اختلال وارد کرده و موتور به سختی روشن می شود.

راه یافتن آب به داخل اتاقک احتراق موجب آسیب دیدن قطعات دیگری مانند پیستون ها و رینگ ها می شود. بنابراین چنانچه مشاهده شد که میزان قطرات و بخار آب خروجی از اگزوز غیر طبیعی می باشد، لازم است تا در اسرع وقت به نمایندگی مجاز رنو مراجعه نمود تا موتور خودرو توسط کارشناس دوره دیده رنو تحت بررسی قرار گیرد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.