علت کم و زیاد شدن باد کولر خودرو چیست؟

0

گاهی اوقات علت کار نکردن کولر خودرو، مسدود یا خراب بودن کندانسور است
یکی از مهمترین دغدغه افراد در فصل گرما، خرابی کولر ماشین است. گاهی اوقات با وجود بالا بردن درجه کولر، سرمای مناسبی پخش نمی شود که دلایل مختلفی باعث بروز این مشکل میشود. در این مطلب از سرپوش  شما را با دلایل کم و زیاد شدن باد کولر خودرو آشنا می نماییم.

آگاهی از کولر خودرو آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو آموزش تعمیر کولر ام وی ام آموزش تعمیر کولر پژو 405 آموزش تنظیم دریچه کولر آموزش شارژ گاز کولر خودرو افتر کولر چیست اجزای تشکیل دهنده سیستم کولر علت باد سرد بخاری پژو پارس کولر باد گرم می زند علت باد گرم کولر پراید خنک نکردن کولر پژو 206 خنک نکردن کولر پژو پارس خنک نکردن کولر سمند دلایل خنک نکردن کولر ماشین علت خنک نکردن برلیانس علت خنک نکردن کولر پراید علت خنک نکردن کولر پژو

علت کم و زیاد شدن باد کولر خودرو

کولر اتومبیل به یک کولر چند تکه جدا اطلاق میشود که به اسپلیت های خانگی شباهت دارد و تنها تفاوتشان در اینست که کارکرد کمپرسور کولر در اتومبیل به وسیله چرخش موتور می باشد.‍ کولر اتومبیل در بعضی از مواقع، تامین کننده ی سرمای موردنیاز اتاق نیست. دلایل گوناگونی باعث خنک نکردن کولر خودرو میشود که مهمترین آن ها عبارتند از:

– رانندگی با دور موتور بالا:

رانندگی پر گاز با دور موتور بالا، از دلایل گرم شدن باد سیستم تهویه به شمار می رود. مکانیزم موجود در بسیاری از خودرو ها باعث شده تا در زمان فشار دادن پدال تا انتها، کولر به صورت موقت از کار بیافتد. چنین اتفاقی در دنده های سبک تر( دنده ۳ به بعد)، بیشتر اتفاق می افتد که در چنین شرایطی باید برای شتاب گیری خودرو، پا را تا انتهای بر روی پدال گاز فشار دهید.

راه های انتقال ویروس کرونا راه های مبارزه با کرونا کرونا ویروس چیست راه های جلوگیری از ویروس کرونا آموزش نکات بهداشتی اخبار وزارت بهداشت سلامت و بهداشت خودرو

– کثیف بودن کنداستور کولر:

یکی از قطعات سیستم کولر به نام کنداستور میباشد که یک یا چند فن برای خنک شدنش در زمانی که کولر، روشن است؛ پیش بینی شده و موقعی به کار می افتد که کولر، روشن میشود. چرخش فن، هوا را عبور می دهد و گاز فشرده داغ داخل کندانسور را خنک میکند؛ باتوجه به فشرده بودن گاز داخل کندانسور، اگر حرارت را از دست بدهد به مایع تبدیل می شود و پس از این که از اکسپنشن عبور می کند و مجددا به گاز تبدیل میشود؛ سرما را بوجود می آورد. اگر فن کندانسور، خراب شود و از کار بیفتد؛ باعث ایجاد مشکلات متعددی میشود و باد کولر، گرم میشود.

اگر گاز فشرده در کندانسور، خنک نشود؛ فشار گاز در قسمت پر فشار، بالا می رود و کولر قطع می شود؛ چون یک سنسور فشار گاز در مدار پر فشار کولر وجود دارد که از خرابی کمپرسور یا ترکیدن لوله های کولر جلوگیری می کند. درصورت کم یا زیاد شدن بیش از حد فشار گاز، کمپرسور قطع میشود. در اتومبیل هایی با دو یا بیشتر از دو فن، وقتی که موتور اتومبیل، گرم میشود؛ اگر یکی از فن ها از کار بیافتد یا دور تند فن، کار نکند باد کولر، گرم میشود. معمولاً کارکرد کولر اتومبیل ها در ساعات خنک تر روز، خیلی خوب است ولی در مواقعی دچار مشکل می شوند که ترافیک و گرما زیاد است. در زمانی که ترافیک و سربالایی است داغ کردن موتور در زمان روشن بودن کولر ماشین، از علایم اشکال در فن اتومبیل محسوب میشود.

کثیف بودن کندانسور کولر اتومبیل، عملکرد کولر را با مشکل مواجه می کند و گرم میشود و علاوه‌براین در سرعت های پائین و ترافیک، آمپر آب خودرو بالا می رود. بنابر این بهتر است که کنداسور کولر خودروی خود را در هر سال با شروع فصل گرما تمیز کنید.

مجله مکانیک مجله دانستنی ها آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر کولر پژو 405 آموزش تنظیم دریچه کولر تمیز کردن دریچه کولر آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو اطلاعات فنی دریچه هوا نحوه تمیز کردن دریچه هوای پراید

– کثیف بودن اپراتور داخل اتاق:

کثیف بودن اپراتور اتاق، از دلایل گرم بودن باد کولر به شمار میرود و به همین خاطر، کولر اتومبیل به خوبی خنک نمیشود. معمولاً لایه ای از خاک به دلیل عبور دائمی هوا در تابستان و زمستان از اپراتور بر روی آن می نشیند. اگر اپراتور، کثیف شود علاوه بر این که سرمای کولر، کم میشود؛ بوی نامطبوعی در زمان خاموش شدن کمپرسور، ایجاد می شود.

اپراتور میتواند به دلیل رطوبت ایجاد شده در محیط خاک آلود، محل تجمع انواع باکتری، میکروب و قارچ ها باشد که احتمال به خطر انداختن سلامتی انسان وجود دارد.( نگارنده سند و آماری در این خصوص ندارد) باتوجه به محل قرار گیری اپراتور یا همان رادیاتور کولر در داخل اتاق اتومبیل، تمیز کردن مستقیم آن تا حدودی مشکل است.

علت کم شدن باد کولر ماشین خراب شدن بخش‌‌های الکتریکی کولر باشد

بنابراین باید این قسمت را هر چند وقت یک بار، تمیز کنید. همچنین اگر کثیف باشد در زمانی که از کولر در اتاق خودرو استفاده می کنید؛ بوی نامطبوعی بوجود می آید.

محل قرارگیری فیلتر اتاق در بعضی از اتومبیل ها در داخل اتاق و پشت محفظه داشبورد است و برای تمیز کردن آن باید فیلتر را خارج کنید و از فشار باد اپراتور استفاده کنید.

– خرابی ترموستات اتاق:

خرابی ترموستات به کمپرسور، فشار زیادی وارد میکند؛ در نتیجه اپراتور یخ میزند و یا کمپرسور قطع می شود. این مشکل باعث گرم شدن باد کولر میشود. البته مشکل برق و باتری خودرو از دلایل خرابی ترموستات به شمار می رود.

– صدای زیاد کولر خودرو :

از دلایل اصلی ایجاد صدای آزاردهنده کولر خودرو می توان به شل شدن تسمه کمپرسور و قرار نگرفتن آن در جای خود اشاره کرد. شما نیز خودتان می توانید این صدا را با سفت کردن تسمه و پیچ های اتصال کمپرسور برطرف کنید. از دیگر دلایل بروز سروصدا، خالی شدن گاز کولر می باشد. البته شارژ کردن گاز کولر باید توسط تعمیرکار خودرو انجام شود.

تفاوت تهویه مطبوع و کولر چیست دانستنی های فنی خودرو امکانات پژو 206 سیستم تهویه خودرو چیست سیستم تهویه اتوماتیک 206 سیستم کولر پراید دلایل افزایش سوخت ماشین استفاده صحیح از کولر پراید مزایای سیستم تهویه مطبوع

– روشن کردن کولر بلافاصله بعد از استارت:

اجزای داخلی کابین نظیر روکش صندلی ها، روکش درها و داشبورد و سایر قطعات، گازی سمی و سرطان زا با بوی اشنا در اثر تابش نور آفتاب، تولید و ساطع می کنند. حتماً اگر سوار خودرویی شدید که در فصل گرما زیر آفتاب بوده و متوجه بوی آزاردهنده ای از آن شدید؛ دقت کنید که این بو ناشی از گازهای سمی است و باید پنجره ها را قبل از روشن کردن کولر، باز کنید و آن بوی نامطبوع را از فضای داخل ماشین خارج نمایید.

کاربرد این گاز ناشی از ماده بنزن برای تولید قطعات مذکور میباشد و باشدت بیشتری در هنگام گرما ساطع می شود. البته بهتر است بدانید که بنزن در هوا و بسیاری از مصنوعات به صورت عادی استفاده میشود.

– مشکل در سنسور فشار گاز:

سنسور فشار گاز، وظیفه ی بررسی میزان حرارت گاز و میزان سرعت کمپرسور و نحوه ی کارکرد آن را بر عهده دارد. سنسور فشار گاز در فصل گرما، با تشخیص حرارت و قرار دادن کمپرسور بر روی دور تند باعث خنک شدن سریعتر اتومبیل می شود ولی درصورت خراب شدن این سنسور، احتمال عدم تشخیص حرارت وجود دارد و در نتیجه خودرو خیلی کند، خنک میشود و یا اصلاً خنک نمیشود.

– تنظیم نبودن دریچه های کولر:

اگر دریچه های کنترل سرما و گرمای سیستم کولر و بخاری تنظیم نباشد؛ هوای گرم و سرد با هم مخلوط میشود و در نتیجه سرمای کولر در فصل تابستان ، کاهش می یابد و همچنین در فصل زمستان، گرمای بخاری کاهش می یابد. معمولاً وقتی که افراد غیر متخصص، داشبورد را باز و بست می کنند و یا رادیو پخش اتومبیل را نصب می کنند؛ چنین مشکلی بروز می دهد.

گاهی اوقات درایور تنظیم دما به صورت سیمی و کاملاً مکانیکی است و درصورتی از تنظیم، خارج میشود که جای روکش سیم کنترل، تغيير کند و یا سیم مفتول آن خم شود.

دریچه های بخاری در بعضی از اتومبیل ها به وسیله خلا کار می کنند که اگر لوله های خلا دچار گرفتگی یا ترک خوردگی شوند در عملکرد دریچه ها اختلال ایجاد میشود. کنترل دریچه های بخاری و کولر در اغلب اتومبیلهای امروزی به صورت الکترونیکی است. فرمان الکترونیکی، پس از انتقال به یک موتور گیربکسی کوچک، دریچه ها را باز و بسته میکند. با وجود عملکرد دقیق کنترل کننده های الکترونیکی، در برخی از موارد، این کنترل کننده دچار مشکل شده و تأثير به سزایی در راندمان کولر یا بخاری دارد.

آموزش تعمیر کولر گازی انواع کولر گازی بهترین کولر گازی قیمت کولر گازی کولر گازی پرتابل مشخصات کولر گازی اسپلیت نحوه کار کولر گازی معایب و مزایای کولر گازی اسپلیت تعمیر لوازم خانه سرویس کولر ماشین تعمیرات تخصصی کولر ماشین مجله خودرو کارستان

ممکن است علت سرد و گرم شدن کولر ماشین، خراب بودن کمپرسور باشد

آب بندی اغلب دریچه ها به وسیله فوم، ابر و یا واشر های لاستیکی میباشد. این مواد، خواص خود را پس از چند سال از دست می دهند و قادر به آب بندی خوب دریچه ها نیستند. در نتیجه در هوای گرم تابستان و در هوای سرد زمستان باعث نشتی می شوند.

از آنجایی که حرارت آب موتور، وظیفه ی تامین گرمای بخاری اتومبیل را بر عهده دارد معمولاً پس از این که آمپر آب، بالا می رود؛ سرمای کولر در هنگام بروز مشکل در دریچه کولر کاهش می یابد. در اغلب مواقع نیز باد سرد و گرم با هم مخلوط میشوند؛ یعنی مخلوط بودن باد گرم و سرد با نزدیک کردن پشت دست به دریچه کولر حس میشود. از این رو افراد متخصص، باید مشکل تنظیم نبودن دریچه های کولر و بخاری را رفع کنند.

قیمت کولر گازی معایب کولر گازی انواع کولر گازی آموزش تعمیر کولر گازی نحوه کار کولر گازی راهنمای خرید لوازم خانگی قمت لوازم خانگی تعمیرات تخصصی لوازم خانگی مشخصات کولر گازی اسپلیت بهترین کولر گازی کولر گازی پرتابل

نکاتی در مورد نگهداری از کولر خودرو

دقت کنید که نباید کولر خودرو را در دور موتور بالا روشن کنید؛ چون به تسمه و میل لنگ، فشار زیادی وارد می شود.

همیشه نسبت به تکمیل شارژ کولر خود اقدام کنید. وجود خلأ در مدار، کارایی آنرا کاهش می دهد.

خودروی خود را در زیر آفتاب، قرار ندهید. درصورت پارک کردن خودرو در زیر آفتاب، تمام تجهیزات زیر کاپوت داغ میشوند و به کمپرسور، فشار بسیاری وارد می شود.

درصورت کار کردن خودرو به صورت درجا، فشار بیشتری به کولر وارد می شود. بنابراین در زمانی که پشت چراغ قرمز، توقف می کنید؛ کمی به آن استراحت دهید.

علت گرم شدن کولر ماشین در ترافیک می‌تواند فیلتر هوای مسدود شده باشد

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.