نکاتی در مورد استفاده از سیستم تهویه مطبوع

0

سیستم تهویه خودرو چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

آگاهی از کولر خودرو آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو آموزش تعمیر کولر ام وی ام آموزش تعمیر کولر پژو 405 آموزش تنظیم دریچه کولر آموزش شارژ گاز کولر خودرو افتر کولر چیست اجزای تشکیل دهنده سیستم کولر علت باد سرد بخاری پژو پارس کولر باد گرم می زند علت باد گرم کولر پراید خنک نکردن کولر پژو 206 خنک نکردن کولر پژو پارس خنک نکردن کولر سمند دلایل خنک نکردن کولر ماشین علت خنک نکردن برلیانس علت خنک نکردن کولر پراید علت خنک نکردن کولر پژو
کارستان ؛سیستم تهویه خودرو، فضای داخل کابین را متعادل می کند .سیستم تهویه ماشین در اتومبیل شما، هوای خوبی را به کمک چند دستگاه فشرده ساز، تبادل کننده گرما و فن ایجاد می کند .افزایش میزان سوخت، هیچ ارتباطی با سیستم تهویه مطبوع ندارد و حتی اگر موتور، خنک شود؛ فشار آن کاهش می یابد.

سیستم تهویه خودرو

سیستم تهویه مطبوع، پس از گرفتن هوای بیرون، آنرا طی فرایندی تنظیم می کند و به فضای داخلی خودرو از ظریق فن وارد می کند. کولر با سیستم تهویه مطبوع، فرق دارر و تفاوتشان در اینست که کولر باعث سرد شدن هوا میشود و اگر دما کاهش یابد؛ باید آنرا به صورت دستی، کم یا خاموش کرد درحالیکه سیستم تهویه مطبوع تا زمانی روشن است که به دمای مطلوب برسد. پس از مرطوب شدن دمای داخل کابین، سیستم تهویه مطبوع خاموش می شود و باعث کاهش هوای ورودی کابین می گردد.

راه های انتقال ویروس کرونا راه های مبارزه با کرونا کرونا ویروس چیست راه های جلوگیری از ویروس کرونا آموزش نکات بهداشتی اخبار وزارت بهداشت سلامت و بهداشت خودرو

تاریخچه سیستم تهویه مطبوع خودروها

سیستم تهویه مطبوع، هوای داخل کابین را تنظیم و متعادل میکند. سیستم تهویه مطبوع برطبق گفته ی برخی از افراد، برای نخستین بار در سال ۱۹۵۰ به صورت بخاری در خودروها نصب شد و مورد استفاده قرار گرفت درحالیکه از این سیستم در سال ۱۹۴۰ میلادی برای نخستین بار در خودروهای پکارد آمریکایی استفاده شد. شرکت بیشاپ اند بیکاپ اوهایو به عنوان طراح و ایده پرداز اولیه این سیستم محسوب میشود. البته ارائه ی این سیستم در آن زمان ، به صورت ابتدائی بود و تنها میتوانست هوای داخل کابین را با ایجاد جریان بین فضای بیرون و داخلش متعادل کند.

این شرکت در فاصله سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ به سیستم خود، یک بخاری اضافه کرد تا موجب افزایش کارایی آن در فصول سرد شود. کمپانی کادیلاک در این زمان نیز از سیستم تهویه مطبوع بیشاپ اند بیکاپ استفاده کرد. پس از آن کرایسلر که در خودروهای تولیدی اش به تحقیق و توسعه سیستم تهویه مطبوع خود می پرداخت؛ از سیستم ایرتمپ رونمایی کرد. ایرتمپ در سال ۱۹۵۵ برای نخستین بار بر روی خودروهای کرایسلر، مورد استفاده قرار گرفت.

 

سیستم کرایسلر میتوانست علاوه بر گرم کردن و متعادل سازی ، هوای داخل کابین را خنک کند. تا جایی که امروزه پیشرفت این سیستم باع شده تا به یکی از از ملزومات تولید هر خودروی استاندارد تبدیل شود. درواقع عرضه سیستم های تهویه مطبوع اتوماتیک در طی سال های اخیر، با امکانات و قابلیت های مختلف در بین ویژگی های برتر خودروها قرار گرفته است.

تفاوت تهویه مطبوع و کولر چیست دانستنی های فنی خودرو امکانات پژو 206 سیستم تهویه خودرو چیست سیستم تهویه اتوماتیک 206 سیستم کولر پراید دلایل افزایش سوخت ماشین استفاده صحیح از کولر پراید مزایای سیستم تهویه مطبوع

انواع سیستم تهویه مطبوع

>> سیستم تهویه دستی:

تهویه مطبوع در هوای گرم، موجب فراهم کردن زمینه راحتی سرنشینان میشود. در این حالت تهویه مطبوع به انتخاب دستی حالت عملیات دما و سرعت فن، نیاز دارد.

>> سیستم تهویه اتوماتیک:

یکی از سیستم های الکترونیکی کاملاً یکپارچه، تهویه اتوماتیک میباشد که تنظیمات مربوط به ترموسات و فن را بطور اتوماتیک برای حفظ دمای از پیش تعيين شده تنظیم می کند. توجه داشته باشید که این سیستم را میتوانید به صورت دستی در زمان دلخواهتان تنظیم کنید.

مراحل کار سیستم تهویه خودرو

برای ایجاد یک هوای مناسب در خودرو، باید فرآیند چهار مرحله ای انجام شود. سیستم تهویه خودرو در مرحله اول، باید قادر به عبور مایع خنک کننده از رادیاتور برای متراکم شدن باشد و تبدیل به مایع گردد. ماده خنک کننده به منظور رطوبت گیری، پس از این که مراحل اولیه را طی کرد به خشک کن وارد می شود.

علت نشتی گاز کولر خودرو آموزش شارژ گاز کولر خودرو حجم گاز کولر پژو فشار گاز کولر حجم گاز کولر پراید گاز کولر تزریق گاز کولر خودرو آموزش تعمیر کولر پژو 405 انواع گاز کولر خودرو تعمیر کولر ماشین

مایع حاصله درنهایت، وارد لوله می شود. این مایع در درون لوله بقدری تحت فشار قرار می گیرد تا تبدیل به گاز سرد میشود. این گاز، مشابه یک تعویض کننده کار میکند؛ یعنی با خنک کردن هوای درون فن، آن را به داخل اتاقک اتومبیل پمپاژ می کند. کارکرد سیستم تهویه ماشین، پیچیده است.

سیستم تهویه خودرو با کولر عملکرد متفاوتی دارد

قابلیت های سیستم تهویه خودرو

سیستم تهویه برای کاهش مشکلات ناشی از هوای سرد و تنش های نشات گرفته از هوای گرم، زمینه ی ارامش و تمرکز راننده را با تنظیم هوای داخل اتاقک خودرو فراهم می کند. قابلیت های دیگر سیستم تهویه در خودرو عبارتست از:

> سیستم تهویه در خودرو، رطوبت داخل کابین و اتاقک را کنترل میکند.

> تنظیم تصفیه و وزش هوا از قابلیت های دیگر سیستم تهویه در خودرو به شمار می رود.

> سیستم تهویه، فضای مناسب را در داخل اتاقک خودرو فراهم میکند.

> سیستم تهویه خودرو به وسیله ی گرمایش و سرمایش، دمای محیط را متعادل میکند.

بخش های مختلف سیستم تهویه مطبوع خودرو

در ادامه با بخش های مختلف سیستم تهویه مطبوع خودرو اشنا شوید:

۱. کولر خودرو

۲. بخاری ماشین

۳. ACC

۴. گرم کن و سردکن صندلی

۵. گرم کن فرمان

قطعات مهم سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه در اتومبیل، به عنوان یک مدار بسته محسوب میشود که ابتدا و انتهای آن به شکل حلقوی به هم وصل شده است.  در ادامه قطعات سازنده ی سیستم تهویه خودرو به شرح زیر میباشد :

آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو انواع کمپرسور کولر باز کردن کمپرسور کولر قیمت کمپرسور کولر پژو 206 کمپرسور کولر چیست معایب کمپرسور کولر آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

– کمپرسور:

محل قرارگیری کمپرسور در مرکز سیستم تهویه ی خودرو میباشد ، بگونه ای که قلب تپنده ی سیستم تهویه است. ماده ای خنک کننده در کولر های اتومبیل وجود دارد که کمپرسور، وظیفه ی تبدیل آن از حالت گاز به مایع به واسطه ی کمپرس سازی را بر عهده دارد. گاز یا بخار ماده ی خنک کننده در زمان روشن شدن کمپرسور توسط سرنشین، به سمت چگالنده پمپاژ میشود. درواقع کمپرسور به میل لنگ موتور اتومبیل، از طریق تسمه وصل میشود و به موجب آن در ارتباط با پمپ آب، دینام و پمپ روغن می باشد. بهتر است بدانید که موتور، وظیفه ی تامین انرژی موردنیاز برای فعالیت و کارایی قطعات سیستم تهویه را بر عهده دارد و به سایر قطعات، از طریق میل لنگ منتقل می شود.

– کندانسور:

کندانسور بعنوان یک رادیاتور چگالنده وظیفه دارد که نوعی گاز را تبدیل به حالت مایع کند. به عبارتی دیگر کندانسور، ماده ای که از کمپرسور ناشی از دما و فشار بسیار، تبخیر می شود را مایع می کند. عملکرد و ظاهر این قطعه به رادیاتور، شباهت دارد و موتور در قسمت جلویی رادیاتور می باشد.

 

– رسیور درایر:

مواد شیمیایی موجود در این قطعه، باعث جذب رطوبت ها میشود. درصورت عدم حذف آن، آب به یخ تبدیل می شود و به سیستم تهویه، اسیب می زند.

– شیر انبساط یا سوپاپ انبساط گرمایی:

دو بخش کم فشار و پرفشار در داخل سیستم تهویه وجود دارد. قسمت کم فشار سیستم، متشکل از چگالنده، دریافت کننده و کمپرسور میباشد و شیر انبساط در قسمت کم فشار قرار دارد. شیر انبساط، هم زمان با آغاز فعالیت کمپرسور نیز باز می شود و مایع مبرد به سمت پرفشار شدن جریان می یابد. در زمان نیاز اواپراتور به مایع بیشتر، شیر انبساط، موجب وارد شدن مبرد به اخل کویل اواپراتور میشود. بنابراین شیر انبساط، وظیفه ی تنظیم و کنترل میزان فشار هوای ورودی به داخل کابین را بر عهده دارد.

– اواپراتور:

صرفا اواپراتور در میان تمام اجزای سیستم تهویه هوای یک اتومبیل، در درون کابین سرنشینان قرار دارد درحالیکه محل قرارگیری بقیه ی اجزای کولر خودرو در قسمت موتور و زیر کاپوت می باشد. اواپراتور به یک رادیاتور بسیار کوچک، شباهت دارد. محل عبور جریان هوای خنک خارج شده از خشک کننده، از بین تبخیر کننده مرکزی میباشد و هوای درون کابین، هم زمان با آن از طریق مجراهای تعبیه شده به گردش در می آید.

خدمات فنی خودرو آموزش عیب یابی ماشین آموزش سرویس و نگهداری خودرو سرویس کولر ماشین اصول نگهداری از خودرو آموزش شارژ گاز کولر خودرو دلایل جوش اوردن خودرو آموزش تعویض ترموستات سمند فواید ضدیخ برای موتور ایرادات سیستم تعلیق کاهش استهلاک خودرو

– مبرد:

به یک ماده ی خنک کننده یا گاز که در داخل سیستم تهویه، هوای خنک و مطبوع را شکل می دهد؛ مبرد میگویند. در زمانی که دما افزایش پیدا میکند؛ این ماده ی خنک کننده به حالت مایع تبدیل میشود و در مواقعی که دما کاهش می یابد تبدیل به حالت گاز می شود.

سیستم تهویه خودرو قادر است در مواقع لازم دمای کابین را گرم یا سرد کند

نکاتی در مورد استفاده از سیستم تهویه مطبوع

* بهتر است که برای استفاده از سیستم تهویه مطبوع، زمانی این سیستم را روشن کنید که در دور پائین موتور است؛ به این خاطر که احتمال آسیب دیدن کمپرسور خودرو وجود دارد.

* برای گردش درست هوا در زمان استفاده از سیستم تهویه مطبوع باید دریچه تهویه را به سمت بالا قرار دهید.

* در زمان رانندگی با سرعت بالا بهتر است که از سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید تا این که شیشه های ماشین را پائین بکشید.

* برای ورود هوای تمیز به اتاقک خودرویتان، توصیه میشود که فیلتر دریچه خودرویتان را هر پانزده کیلومتر، تعویض کنید.

نقاط ضعف سیستم تهویه خودرو

سیستم های موجود در وسیله نقلیه با وجود مزایایی که دارد؛ از یک سری معایب نیز برخوردار است. یکی از معایب سیستم تهویه، وابسته بودن درجه هوای درون اتاقک ماشین به دمای هوای محیط بیرون می باشد. تبخیر کننده می تواند هوای داخل ماشین را تا حد مشخصی کنترل کند؛ به همین خاطر باید دائماً درجه کولر خودروی خود را برای داشتن یک دمای ایده‌ال ، تغییر دهید.

سیستم تهویه خودرو در دانش مهندسی، تحت عنوان حلقه دائمی شناخته میشود؛ یعنی سیستم تهویه دائما در حال گردش است. درواقع با دریافت ورودی( مایع خنک کننده )، بر روی آن پردازش انجام می دهد و آنرا به صورت هوای خنک، خارج می کند که کل این فرآیند به صورت دستی است. شخص راننده یا دیگر سرنشینان موظفند که دمای کولر را در تمام مدت، تنظیم کنند که کاری خسته کننده است به این خاطر که برای رسیدن به دمای مطلوب باید زمان زیادی را صرف کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.