دلایل کم شدن آب رادیاتور چیست ؟

2

رادیاتور خودرو یکی از قطعات مهم سیستم خنک کننده است که وظیفه آن خنک کردن موتور خودرو است. این قطعه در بخش جلویی خودرو و پشت  و گاهی جلوی فن موتور نصب می شود.

حرارتی که محفظه احتراق خودرو تولید می کند در حدود 2000 درجه سانتی گراد است که اگر این حرارت بسیار زیاد کنترل نشود ممکن است بسیاری از قطعات خودرو دچار آسیب جدی شود و حتی خطر انفجار موتور را هم به همراه دارد. به همین منظور برای کار کردن صحیح رادیاتور وجود آب کافی در منبع آن ضروری است و اگر آب آن از میزان مشخصی کم تر شود رادیاتور دچار خرابی و اختلال در عملکرد می شود.

آب رادیاتور چیست آموزش تصویری تعویض آب رادیاتور 206 تعویض آب رادیاتور پراید دانستنی های فنی خودرو تعمیر خودرو مکانیک پراید آموزش مکانیک خودرو آموزش تعویض ضدیخ ماشین

به گزارش کارستان به نقل از خودرونویس، از این رو در این مقاله قصد آن را داریم تا دلایل کم کردن آب رادیاتور و ضد یخ و راه برطرف کردن آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اجزای رادیاتور

اجزا و قطعات رادیاتور شامل فن کولر، فن، شبکه رادیاتور، منبع انبساط، مجاری آب، محفظه پایین رادیاتور، لوله برگشت آب از موتور، واتر پمپ، لوله ورودی آب به بخاری، لوله برگشت آب از بخاری، بخاری و ترموستات است.

آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو آب رادیاتور چیست آموزش تعویض رادیاتور خودرو مجله مکانیک

دلایل کم شدن آب رادیاتور

برای دانستن این که چه هنگامی رادیاتور دچار کم شدن آب می شود کافی است به چراغ هشدار دما در داشبورد خودرو نگاه کنید که روشن می شود. و یا این که دست خود را بر روی بالای داشبورد خودرو بزنید و اگر حرارت زیادی را احساس کردید می تواند نشانه خرابی رادیاتور و سیستم خنک کننده باشد که باید بلافاصله مورد بررسی قرار گیرد. حال به بررسی دلایل کم شدن آب رادیاتور می پردازیم.

خرابی واتر پمپ

واترپمپ سبب انتقال سریع تر آب برای فرایند خنک سازی می شود در صورت خرابی این قطعه، آب رادیاتور به هدر می رود و نتیجه آن کم شدن آب آن است.

خوردگی و زنگ زدگی رادیاتور

می توان مهم ترین دلیل کم شدن آب رادیاتور را در خوردگی و زنگ زدگی بدنه رادیاتور دانست. بدنه رادیاتور به همراه اتصالات فلزی و نیز شلنگ های آن به مرور زمان دچار فرسودگی، خوردگی و زنگ زدگی می شوند که همین مساله سبب می شود که آب رادیاتور در مدت کوتاهی خالی شود.

نشتی اتصالات

هر گونه نشتی در اتصالات که به علت پارگی و خوردگی و ….. ایجاد شده باشد سبب کم شدن آب رادیاتور می شود.

نشتی در منبع انبساط

در این جا هم نشتی منبع انبساط رادیاتور که می تواند به علت زنگ زدگی و یا خوردگی اتفاق افتاده باشد سبب کم شدن آب رادیاتور می شود.

جوش آوردن خودرو

یکی از علل جوش آوردن خودرو نبود ضد یخ است که خود جوش آوردن علت کم شدن آب رادیاتور می شود. زیرا با جوش آورن خودرو میزان زیادی از آب رادیاتور در اثر حرارت بسیار زیاد تبخیر می شود که نتیجه آن کاهش میزان آب رادیاتور است.

ضعف کارکرد رادیاتور

برخی از اوقات ضعف کارکرد خود رادیاتور در خنک سازی موتور و قطعات وابسته، سبب کم شدن میزان آب آن می شود.

قمقمه خراب

اگر قمقمه رادیاتور خراب شود، می تواند سبب کم شدن آب رادیاتور شود.

سوختن واشر سرسیلندر

یکی دیگر از دلایل کم شدن آب رادیاتور سوختن واشر سرسیلندر است که در این حالت آب رادیاتور از سر سیلندر به بیرون نشت می کند و سبب کاهش میزان آب رادیاتور می شود.

نشتی بخاری

اگر رادیاتور بخاری دچار نشتی شده باشد می تواند کم شدن آب رادیاتور را به دنبال داشته باشد.

خرابی و از کار افتادن فن رادیاتور

یکی از دلایلی که می تواند سبب کم شدن آب رادیاتور شود خراب شدن و از کار افتادن فن خنک کننده رادیاتور است. خراب شدن فن رادیاتور هم می تواند به علت سوختگی فیوز آن باشد. با سوختن آن موتور خودرو جوش می آورد و آب رادیاتور کاهش می یابد.

ترک خوردگی سیلندر

ممکن است سیلندر دچار ترک خوردگی شود که سبب نشتی آب رادیاتور می شود و کم شدن آن نتیجه همین علت است.

خرابی ترموستات

اگر ترموستات رادیاتور خراب شود سبب بالا رفتن دمای موتور شده و از این رو فشار بسیار زیادی به رادیاتور وارد می شود که خود سبب کم شدن آب آن می شود.

عدم هواگیری رادیاتور

اگر رادیاتور خودرو هواگیری نشود سبب آسیب دیدن آن می شود که می تواند دلیلی بر کم شدن آب رادیاتور شود.

شستشوی رادیاتور بخاری دنا شستشوی رادیاتور بخاری پژو 206 شستشوی رادیاتور بخاری پژو 405 شستشوی رادیاتور بخاری سمند شستشوی رادیاتور بخاری مزدا شستشوی رادیاتور پراید آموزش نکات فنی خودرو علت رسوب زدن رادیاتور مواد شوینده رسوبات

رفع مشکل کم شدن آب رادیاتور

برای رفع این مشکل باید از آب مقطر به جای آب شهری برای رادیاتور استفاده کرد. آب شهری به لحاظ سختی از حد استاندارد فراتر است. این بدین معنی است که در آب شهری املاح و نمک محلول وجود دارد و به علت فشار و دمای زیادی که به جوش آب نزدیک است، سبب رسوب در دیواره های رادیاتور شده و خوردگی و پوسیدگی را ایجاد می کند که یا منجر به نشتی و یا گرفتگی مسیر جریان آب می شود.

البته نباید تمام مخزن رادیاتور از آب مقطر پر شود زیرا مقاومت این آب در برابر فشار و دمای زیاد موتور کافی نیست و باید به نسبت 75 درصد آب مقطر و 25 درصد ضد جوش یا ضد یخ ریخته شود. به این دلیل که ضد یخ در روزهای سرد سال مانع از یخ زدن آب رادیاتور می شود و هم چنین ضد جوش دمای تبخیر آب را بالا برده و از جوش زدن آب درون رادیاتور جلوگیری می کند تا بدین وسیله از آسیب دیدن و سوراخ شدن دیواره ها و قسمت های مختلف رادیاتور جلوگیری کند.

بر اساس تجربه هم در صورتی که آب رادیاتور را هر سال یک بار عوض کنیم و آن را با آب مقطر و ضد یخ و ضد جوش تازه پر کنیم احتمال آسیب دیدن بخش های آن بسیار کاهش می یابد.

به عنوان آخرین راه کار باید بگوییم چک کردن مستمر قطعات رادیاتور و اتصالات آن می تواند در تشخیص به موقع خرابی و تعمیر آن موثر بوده و از وارد شدن آسیب بیشتر جلوگیری کرد که این خود سبب رفع شدن مشکل کم شدن آب رادیاتور می شود.

جمع بندی

مواردی که بیان شد مهم ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور بوده که برای رفع این مشکل هم راهکارهایی ارائه شد. رادیاتور وظیفه بسیار مهمی در خودرو دارد و آن خنک سازی موتور و قطعات وابسته به آن است که در صورت خراب شدن ناگهانی حرارت موتور به شدت افزایش می یابد که منجر به خسارات مالی و حتی سوانح و آتش سوزی می شود. حفاظت از خودرو و بررسی مستمر سیستم های آن برای تمام رانندگان امری ضروری است و سهل انگاری در آن به هیچ وجه قابل قبول نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام ممنون از مطالب خوبتون

  2. Mokhtar می گوید

    اجزار رادیاتور من سالم بود همه جاش یه نکته که لازم دونستم بگم اینه که شلنگ های رادیاتور به خصوص نزدیک بستها وقتی عمرشون کم میشه ترک های ریز ریز بر میداره که به خصوص تو زمستان باعث تبخیر اب و کم شدن اب رادیاتور میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.