نشانه های روغن سوزی خودرو چیست ؟

0

دلیل دود آبی خودرو چیست و علت آن خرابی چه قطعه ای است؟

رنگ دود روغن سوزی چطوریه رفع روغن سوزی موتور علائم روغن سوزی علت روغن سوزی ماشین هزینه تعمیر روغن سوزی 206 علت روغن سوزی خودرو چیست هزینه تعمیر روغن سوزی پراید هزینه تعمیر روغن سوزی 405 علت روغن سوزی پراید علت روغن سوزی سمند آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

کارستان ؛علاوه بر دود معمولی که از اگزوز خودروها خارج می شود که معمولا بی رنگ است، برخی از دودهای خروجی از اگزوز رنگ هایی از قبیل آبی، سفید و سیاه را دارد که نشان دهنده وجود عیب در سیستم پیشرانه خودرو است. با توجه به این مطلب، در این مقاله قصد آن را داریم تا علت تولید دود آبی از خودرو را بررسی کنیم و بدانیم خرابی کدام قطعات سبب تولید چنین دودی از سیستم پیشرانه خودرو می شود.

امروزه خودروها یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل درون و برون شهری محسوب می شوند و استفاده از سوخت های فسیلی برای تامین سوخت مورد نیاز خودروها در حال افزایش است. به گونه ای که آلودگی هوای بسیاری در شهرهای بزرگ و کلان شهرها به سبب تولید دود خودروها ایجاد شده است.

دلیل تولید دود آبی در خودرو

خروج دود آبی از اگزوز خودروها نشان دهنده سوختن روغن موتور در محفظه احتراق است. ورود روغن به محفظه احتراق و سوختن آن به همراه سوخت خود خودرو با عنوان روغن سوزی از آن یاد می شود که سبب تولید دود آبی رنگ و خروج آن از اگزوز می شود.

علل روغن سوزی و تولید دود آبی

آسیب دیدن و معیوب بودن برخی قطعات سبب روغن سوزی و تولید دود آبی می شود. اولین علت آن می تواند شکسته یا فرسوده شدن گاید سوپاپ یا رینگ باشد که سبب نشت و ورود روغن و روان کننده های دیگر به محفظه احتراق می شود. برخی اوقات نیز سطح روغن موتور بیش از حد لازم است که آن هم می تواند سبب ایجاد دود آبی در موتور شود.

اگر با فشار دادن پدال گاز و بالا رفتن میزان دور موتور، دود آبی متوقف و دیگر خارج نشود، این مساله نشان دهنده ایراد داشتن سوپاپ های سیلندر است.

در صورتی که با گاز دادن هم دود آبی متوقف نشود و ادامه داشته باشد و هنگامی که خودرو شتاب بگیرد، میزان دود افزایش یابد، نشان دهنده خرابی و ایراد داشتن رینگ پیستون و قطعات تنه و سرسیلندر است. در این حالت ضروری است تا میزان روغن موتور چک و بررسی شود و اگر میزان آن کم باشد با افزودن روغن سطح آن به میزان عادی بازگردد.

در خودروهایی که از نوع توربوشارژ هستند، معمولا خراب بودن واشر پره های توربوشارژ سبب می شود که روغن موتور به وسیله این پره ها به داخل اگزوز وارد شده و بر اثر حرارت بالای اگزوز شروع به سوختن کند که در این صورت هم سبب تولید دود آبی از اگزوز خواهد شد.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که بیان شد خروج دود آبی می تواند نشانه هشداری باشد که موتور خودرو شروع به روغن سوزی کرده است. از این رو باید به طور مرتب میزان روغن موتور کنترل شود و در صورت کم بودن، با افزایش آن سطح آن را به میزان لازم رساند. در صورت خروج دود آبی باید بلافاصله خودرو را نزد یک مکانیک مجرب رساند تا نسبت به رفع مشکل آن کمک کند. زیرا در صورت ادامه خروج دود آبی و سهل انگاری راننده نسبت به این مساله سبب آسیب دیدن جدی برخی از قطعات داخل موتور می شود که هزینه های بالایی را برای تعویض آن قطعات به دنبال خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.