شاید برایتان پیش آمده که هنگام رانندگی متوجه صدایی شبیه تق تق از سمت چرخ های ماشین شده باشید. اگر صدا مستمر باشد، این احتمال را به وجود می آورد که یکی از مهم ترین اجزای موتور ماشین، وضعیت چندان مناسبی ندارد. این بخش را پلوس می نامند.

از مهمترین قسمت های خودرو، قسمت انتقال نیرو و قدرت به چرخ ها و محور ها است. پلوس در جلوبندی خودرو یکی از مهمترین اجزاست. وظیفه پلوس انتقال نیروی تولید شده توسط موتور خودرو به گیربکس یا همان جعبه دنده است. و سپس این نیرو توسط میل گاردان به دیفرانسیل خودرو انتقال می یابد.

در واقع پلوس میله ای است که بین دیفرانسیل و چرخها قرار دارد و  وظیفه ای که بر عهده دارد این است که نیروی چرخشی دیفرانسیل را به چرخها انتقال دهد.

پلوس (Axle boot) نیز همچون هر وسیله دیگری با پیشرفت صنایع خودرو سازی و البته صنایع مرتبط با آن، به مرور زمان دچار تغییرات گوناگونی شده است؛ برای مثال، مدل عملکردی پلوس در خودرو های قدیمی نسبت به  نمونه های جدید متفاوت است.

در خودروهای قدیمی پلوس‌ها انتقال قدرت را به وسیله بلبرینگ و تعداد زیادی ساچمه انجام می‌دادند. اما پلوس خودروهای جدید به وسیله یک سه شاخه نیرو را به چرخ منتقل می‌کند، این سه شاخه درون سرپلوس قرار دارد، ضریب انتقال نیروی باتری در خودروهای جدید از ویژگی سیستم‌های خودروهای امروزه است. در خودروهای دو دیفرانسیل یا دیفرانسیل جلو، بسته به این که گیربکس خودرو در جلو یا عقب آن تعبیه شده باشد یا نه انواع مختلفی از پلوس‌ها به کار می‌رود.

قیمت پلوس 206 پلوس چیست ساخت قطعات خودرو بومی سازی ساخت خودرو شرکت های دانش بنیان ایران دانش و فناوری پیشرفت تکنولوژی در ایران اخبار وزارت صنعت معدن و تجارت هزینه ساخت خودرو هزینه تولید پراید

اجزای پلوس خودرو

پلوس دارای چند جزء است. برخی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده پلوس عبارتند از:

  • سر پلوس و مشعلی
  • گردگیر پلوس
  • خار نگه دارنده
  • میل پلوس
  • سه شاخه

هر یک از این اجزای تشکیل دهنده وظیفه خاصی بر عهده دارند. زمانی که همه اجزا وظیفه خود را به درستی انجام دهند، حرکت خودرو روان و خوب خواهد بود. ایجاد اشکال و ایراد در هر یک از این قطعات نیز سبب می شود تا کل کارکرد پلوس خودرو و در نتیجه حرکت خودرو با مشکل مواجه شود.

علل خرابی پلوس

مهم ترین نشانه ای که می توان آن را به خرابی پلوس مرتبط دانست، ایجاد صدا از سمت چرخ ها است. اگر هنگام رانندگی (به ویژه در دست اندازها)، صدایی شبیه ضربه های متوالی از کناره ها می شنوید، بهتر است خیلی زود خود را به یک تعمیرکار برسانید تا علت را بررسی کند.

برای اینکه خودتان از خرابی پلوس اطمینان پیدا کنید، می توانید آزمایش ساده ای انجام دهید. فرمان را تا انتها به یک جهت بچرخانید؛ اگر صدای تق شنیدید، متوجه خواهید شد که پلوس کدام سمت دچار مشکل است.

تعمیرات تخصصی جلوبندی آموزش تعمیر جلوبندی پراید آموزش جلوبندی خودرو آموزش تعویض گردگیر پلوس 405 دلایل لاستیک سابی چیست رفع لاستیک سابی بهترین جلوبندی ساز تهران علت بریدن پلوس چیست میل گاردن چیست ماشین های دیفرانسیل جلو

پاره شدن گردگیر ها را می توان به عنوان مهمترین علت خرابی پلوس شمرد.

  • رانندگی با دنده اشتباه
  • چک نکردن اتصالات سرپلوس
  • ترمز های بی جا و استفاده ناصحیح از ترمز دستی
  • رها کردن ناصحیح کلاج و ضربه هال ناگهانی به خودرو
  • بکسل کردن وسیله ای که وزن بیشتری نسبت به خودرو دارد
  • روشن کردن خودرو با هل دادن
  • نگهداری خودرو به شکل ناصحیح از جمله موارد علل خرابی پلوس است.

عمر مفید پلوس خودرو

برای طول عمر این قطعه ی رابط دیفرانسیل و چرخ، نمی توان عدد دقیقی عنوان کرد. حقیقت این است که این قطعه هم مانند دیگر قطعات خودرو باید هر چند وقت یک بار تعویض گردد. میزان عمر مفید پلوس نیز به نحوه نگهداری خودرو و کیفیت قطعات به کار رفته در آن بستگی دارد. بنابراین بهتر است شرایط ایمنی را رعایت کنید تا عمر مفید قطعه خودرو شما بالاتر برود.

آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی ماشین دلایل لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن دلایل لرزش اتاق 206 دلایل لرزش موتور خودرو دلایل تکان های ناگهانی خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران بهترین جلوبندی ساز تهران

خراب شدن پلوس چه خطراتی برای خودرو دارد؟

خراب شدن پلوس ها می تواند خطرات جدی برای خودرو و حتی سرنشینان داشته باشد که در صورت نادیده گرفتن خرابی آن آسیب به دیگر قطعات خودرو وارد می شود که نهایتا موجب به بار آمدن هزینه های گزافی برای تعمیر و تعویض آن قطعات خواهد شد. از جمله مهم ترین خطراتی که می تواند به هنگام خراب شدن پلوس ها ایجاد شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها و در پی آن قفل شدن چرخ ها اولین خطر جدی خرابی پلوس ها به شمار می رود.

_از دیگر پیامدهای شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها می توان به قفل شدن فرمان اشاره کرد که در این صورت دیگر رانندگی امکان پذیر نمی شود.

_ خرابی پلوس ها می تواند سبب آسیب دیدن و خرابی گیربکس نیز شود که خرابی آن علاوه بر ایجاد حوادث، سبب خرابی قطعات دیگر خودرو می شود که به نوعی با گیربکس در ارتباط هستند.

_ سرانجام مهم ترین خطر جدی خرابی پلوس ها که خودرو و سرنشینان را تهدید می کند، از کنترل خارج شدن خودرو و واژگونی یا چپ کردن است که ضرروت بسیار بررسی و کنترل مرتب پلوس ها به منظور تشخیص خرابی و اقدام سریع برای تعمیر و تعویض قطعه آسیب دیده را موجب می شود.

آموزش بازکردن پلوس پژو آموزش تعویض پلوس پراید آموزش تعویض کله پلوس پراید اجرت تعویض گردگیر پلوس ال90 ایرادات پلوس چیست پلوس چیست تشخیص خرابی پلوس پراید علائم خرابی پلوس 206 علائم خرابی پلوس 405 علت بریدن پلوس چیست قیمت پلوس پژو پارس آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودر

نکات مهم تعویض پولوس

هنگام باز کردن پلوس نباید از ترمز استفاده کرد و خودرو حتما باید خاموش باشد زیرا روشن بودن خودرو در هنگام باز کردن مهره پولوس باعث آسیب به شما می‌شود. قبل از جدا کردن پولوس از دیفرانسیل باید روغن دنده را تخلیه کرد.

زمانی که می‌خواهید پولوس را تعمیر کنید مراقبه کاسه نمد باشید زیرا آسیب رسیدن به آن باعث روغن ریزی می‌شود. اگر پولوس خودرو آسیب دید بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا تعویض آن را انجام دهد؛ چنانچه تعمیر آن به درستی انجام نگیرد ممکن است سبب ایجاد مشکلات دیگر در سیستم خودرو شود.

پلوس چیست آموزش تعمیر جلوبندی پراید تعمیر جلوبندی ماشین بهترین جلوبندی ساز تهران هزینه تعمیر جلوبندی سمند آموزش عیب یابی خودرو

قیمت برخی از انواع پلوس و سرپلوس در بازار :

نوع قیمت (تومان ) بهمن 1400
پلوس جهان پارت آریا مدل el35 مناسب برای پراید

 

۹۲۰,۰۰۰
سرپلوس عظام کد 9003 مناسب برای پراید

 

۳۱۰,۰۰۰
پلوس راست شتاب کار مدل 2030009 مناسب برای پژو 405

 

۱,۷۵۰,۰۰۰
پلوس کوتاه فانتکس مدل20T مناسب برای پراید ۹۰۰,۰۰۰
پلوس کامل بلند فرانتک مدل 423596 مناسب برای پژو 405 ۱,۶۵۰,۰۰۰
سرپلوس عظام کد 9009 مناسب برای پژو 405

 

۳۷۴,۶۰۰
سر پلوس آرپیکو کد 7014مناسب برای پراید

 

۳۵۵,۰۰۰
پلوس بلند ABS فانتکس کد 20T مناسب برای پراید

 

۱,۳۵۰,۰۰۰
پلوس کوتاه دوبیچو کد 206 مناسب برای پژو 206 تیپ 2/3

 

۹۰۰,۰۰۰
سرپلوس شتاب کار کد 2030001 مناسب برای پراید

 

۳۹۴,۶۷۰

 

سر پلوس چیست چه وظیفه‌ای را به عهده دارد؟

سر پلوس که به آن کله پلوس هم گفته می‌شود، یکی از قطعات مهم خودرو است که در زیر مجموعه سیستم تعلیق خودرو و جلوبندی قرار می‌گیرد.

این قطعه‌ دقیقا از انتها روی میل پلوس و در طرف دیگر روی دیسک چرخ نصب می‌شود و مسئول انتقال قدرت چرخشی میل پلوس به چرخ‌ها است. این قطعه نسبت به سایر قطعات پلوس خودرو بیشتر دچار مشکل می‌شود، زیرا مدام با چرخ‌ها در ارتباط بوده و در حال چرخش است. ساختار سر‌پلوس در خودروهای قدیمی و جدید با هم متفاوت است. در خودروهای قدیمی کله پلوس دارای تعدادی ساچمه بود اما در مدل‌های امروزی دارای یک سه شاخه است.

انواع مدل‌های کله پلوس در خودرو:

کله پلوس معمولی: این نمونه برای خودروهایی استفاده می‌شود که سیستم ترمز معمولی دارند. یعنی این مدل برای خودروهای دارای سیستم ترمز ABS قابل استفاده نیست و بالعکس کله پلوس خودروهای ABS‌دار را نمی‌توان برای خودروهای دارای سیستم ترمز معمولی استفاده کرد. از نظر قیمتی هم کله پلوس‌های معمولی نسبت به نمونه ABS‌دار ارزان‌تر هستند.

کله پلوس ABS‌دار: جدیدترین نمونه کله پلوس است که بیشتر در خودروهای دارای سیستم ترمز ABS مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این نکته توجه داشته باشید که سر پلوس معمولی را نمی‌توان برای خودرو‌های دارای سیستم ABS استفاده کرد. زیرا روی این کله پلوس یک عدد چرخ‌دنده وجود دارد که با توجه به رفتار خودرو زمان حرکت نوع ترمزگیری را مشخص می‌کند.

علائم و نشانه‌های خرابی سر پلوس:

زمانی که هنگام دور زدن فرمان را تا آخر به یک سمت حرکت می‌دهید، موقع حرکت صدای تق تق شنیده می‌شود که دلیل بر خرابی کله پلوس سمتی است که به آن طرف حرکت می‌کنید.

هنگام حرکت متوجه می‌شوید که دسته دنده خودرو دچار لرزش شده، همچنین زمانی که با سرعت زیاد درون جاده در حرکت هستید، بدنه خودرو دچار لرزش می‌شود که همگی نشان بر خرابی کله پلوس‌ها دارند.

در برخی موارد هنگام شتاب گیری ناگهانی یعنی زمانی که پدال گاز را به یک باره فشار می‌دهید، صدای تقه شنیده می‌شود. همچنین در مواردی دیده می‌شود که با دور بالا در حال حرکت هستید و با رها کردن ناگهانی پدال گاز صدای تقه شنیده می‌شود، همگی نشان و گواهی بر خرابی کله پلوس‌ها هستند.

تعمیرات تخصصی جلوبندی آموزش تعمیر جلوبندی پراید آموزش جلوبندی خودرو آموزش تعویض گردگیر پلوس 405 دلایل لاستیک سابی چیست رفع لاستیک سابی بهترین جلوبندی ساز تهران علت بریدن پلوس چیست میل گاردن چیست ماشین های دیفرانسیل جلو

نکات مهم هنگام خرید سر پلوس (کله پلوس):

قیمت کله پلوس: فاکتورهای مهمی روی قیمت کله پلوس تاثیر دارد، به عنوان مثال برندهای معروف و شناخته شده بازار نسبت به برندهای متفرقه قیمت بالاتری دارند. همچنین جنس فلز به کار رفته و کیفیت آبکاری هم می‌تواند روی قیمت کله پلوس تاثیر داشته باشد.

نوع کله پلوس: دومین نکته مهمی که هنگام خرید کله پلوس خودرو باید به آن توجه داشته باشید نوع قطعه است. قطعه باید در ابتدا مربوط به خود آن خودرو باشید. سپس توجه داشته باشید که کله پلوس شما چند خار است به عنوان مثال برای خودرو پراید دو نمونه کله پلوس ۱۹ خار و ۲۰ خار وجود دارد با اینکه هر دو مدل مربوط به خودرو پراید هستند.

جنس کله پلوس: کله پلوس به دلیل اینکه یک قطعه متحرک است و مدام در حال چرخش و حرکت به طرف چپ یا راست می‌باشد، باید جنس محکم و مقاومی داشته باشد، تا در برابر فشار و نیروهای تکانشی از طرف چرخ و جعبه دنده مقاومت کند. بهترین جنس برای ساخت کله پلوس فولاد ضد زنگ است، زیرا این قطعه بیشتر از سایر قطعات در معرض زنگ زدگی قرار دارد.

نوع آبکاری: همان طور که گفته شد این قطعه بیشتر از سایر قطعات دچار زنگ زدگی می‌شود. پس بهتر است نمونه‌هایی را خریداری کنید که با فلز استیل آبکاری شده باشند. آبکاری کردن فلزات می‌تواند تا حد زیادی جلوی زنگ زدگی در این قطعه را بگیرد.

مکانیسم ترمز: به سیستم ترمز خودرو توجه داشته باشید، کله پلوس خودروهای دارای سیستم ترمز ABS با کله پلوس خودروهای باترمز معمولی متفاوت است. معمولا روی کله پلوس خودروهای ABS‌دار تعدادی چرخ دنده وجود دارد که روی کله پلوس‌های معمولی دیده نمی‌شود. توجه داشته باشید به هیچ عنوان نمی‌توان کله پلوس معمولی را به جای ABSدار استفاده کرد.

برند کله پلوس: همیشه به سراغ خرید برندهای معروف و شناخته شده بازار بروید زیرا این محصولات معمولا از کیفیت بالایی برخوردار هستند. تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک برند معروف و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ خرید برندهای ناشناخته بروید. زیرا برندهای معروف امتحان خود را پس داده و تست شده هستند و تست کردن یک برند ناشناخته چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

منبع:خودرونویس