آشنایی با ایرادات مهم گیربکس اتوماتیک خودرو !

0

کارستان ؛گیربکس اتومات نیز مشابه هر تکنولوژی دیگری با معایب و نواقصی همراه است که بهتر است از آن اطلاع داشت تا آگاهانه و متناسب با نیاز خود تصمیم گیری نمایید.

امروزه گیربکس های اتومات بسیار مورد توجه قرار گرفته و شرکت های مختلف انواع آن را با مکانیزم و عملکردهای متفاوت طراحی و تولید نموده اند. در این مطلب می خواهیم شما را با معایب گیربکس اتومات آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

پایین آوردن مصرف سوخت دلایل بالا رفتن مصرف سوخت مصرف سوخت 206 اتوماتیک مصرف سوخت پژو پارس اتوماتیک راههای کاهش مصرف سوخت سمند مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک مجله مکانیک بررسی مشکلات خودرو

آشنایی با معایب گیربکس اتومات

اطلاع از معایب گیربکس اتومات مسئله مهمی است زیرا این المان نیز مانند هر تکنولوژی دیگری دارای نواقصی است که باید پیش از انتخاب آن حتما از آن باخبر بود تا بتوان آگاهانه و متناسب با نیازهای خود تصمیم درستی اتخاذ کرد.

امروزه این نوع گیربکس بسیار مورد توجه قرار گرفته و شرکت های مختلف آن را با مکانیز و عملکرد های متفاوت طراحی و تولید نموده اند که می توان در انواع خودروهای داخلی و خارجی آن ها را مشاهده نمایید. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا از برخی معایب گیربکس اتومات اطلاع یابید. همچنین به مشکلات حل شده گیربکس اتومات نیز اشاره خواهد شد.

۱. تعویض دنده تاخیر پیدا می کند

این مورد جزو مهمترین دردسرهای دنده های اتومات به خصوص در سفرهای درون شهری می باشد. هر چند این زمان بهبود زیادی پیدا کرده ولی در موارد جزئی حتی رانندگان مبتدی نیز آن را احساس می کنند. البته این تاخیر زمانی از لحاظ اکثر کارشناسان مسئله ای طبیعی است چرا که در گیربکس اتومات، سنسورهای هوشمند تشخیص زمان تعویض دنده را بر عهده دارند و این عمل را نیز باید سیستم تنظیم شده روی گیربکس اجرا کند.

۲. طول عمر کوتاه تری دارد

از معایب دیگر گیربکس اتومات این است که به دلایلی نسبت به جعبه دنده دستی بیشتر در معرض خرابی است. تاخیر در تعویض دنده، ضربه های ناگهانی حاصل از دنده معکوس، تولید گرمای بیشتر هنگام تعویض دنده ، کار نکردن سنسورها، درگیری بیش از حد جعبه دنده در تغییر سرعت و برخی علت های فنی دیگر طول عمر و سلامتی گیربکس اتومات را کاهش می دهد و احتمال خرابی آن را افزایش می دهد. البته در صورت آگاهی از شیوه استفاده مناسب آن و انجام سرویس های دوره ای می توان تا حدود زیادی سرعت خراب شدن گیربکس اتومات را پایین آورد.

سلامت و بهداشت خودرو افزایش عمر صفحه کلاچ افزایش عمر باتری ماشین افزایش عمر مفید خودرو راه های افزایش عمر لاستیک تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو اطلاعات عمومی خودرو سایت تخصصی خودرو اصول نگهداری از خودرو مجله خودرو

۳. تعویض دنده در دور موتور بالا صورت می گیرد.

هنگامی که در ترافیک های طولانی رانندگی نمایید یا تغییر سرعت بیش از حد داشته باشید این مشکل ایجاد می شود. که سبب می شود طول عمر خودرو کاهش یافته ، استهلاک جعبه دنده افزایش پیدا کرده و در مجموع  به موتور فشار زیادی وارد شود.

۴. هزینه تعمیر بالایی دارد.

از دو مشکل اشاره شده قبلی تاحدودی می توان به هزینه بالای تعمیر گیربکس اتومات پی برد. البته قیمت بالاتر قطعات موجود آن، تعداد کم کارشناسان و متخصصان دنده اتومات در شهرها و کل کشور، دستمزد بالای تعمیر و تعویض دنده اتوماتیک، استفاده زیاد از دنده معکوس، تغییر ناگهانی سرعت و ترافیک بیش از حد از عواملی هستند که بر افزایش هزینه های تعمیر گیربکس اتومات تاثیر می گذارند.

به عبارتی پیدا کردن افرادی که بتوانند در تعمیر گیربکس اتومات علاوه بر دانش قابل قبول در این زمینه تجربه و مهارت بالایی داشته باشند اندکی دشوار است. با این وجود قطعات این نوع گیربکس ها در کشور نیز با کمبود روبرو است. بدین ترتیب با خرابی گیربکس اتومات هزینه بالایی برای تعمیر باید متحمل شد.

تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک معایب گیربکس اتوماتیک اصول رانندگی با گیربکس اتوماتیک اطلاعات مفید

۵. خلاص بودن دنده با نقص همراه است.

این ایراد را افرادی بهتر متوجه می شوند که در خیابان پرترافیک یا در بزرگراه خودرو آن ها خراب و خاموش شده و قصد دارند اتومبیل را به کنار انتقال دهند. در این موقع مدام صدای بوق خودروهای دیگر را می شوند بی خبر از آنکه مشکل به راننده مرتبط نبوده و ایراد از گیربکس اتومات است. برای اینکه خودرو با جعبه دنده اتومات را به حالت خلاص قرار دهید اول باید آن را روشن کنید تا روی حالت خلاصی یا N قرار گیرد. هنوز راه حل درستی برای این مشکل ارائه نشده است.

۶. گیرکس اتومات مصرف سوخت بالایی دارد.

در برخی منابع اشاره شده که گیربکس اتومات می تواند تا ۲۰ درصد افزایش مصرف سوخت به همراه داشته باشد. البته مصرف سوخت آن به اندازه ای نیست که چشمگیر به نظر برسد ولی به علت نوسان دور موتور و درگیری کلاچ به طور مداوم، سوخت اندکی بالاتر می رود.از سویی به علت شتاب پایین، راننده به اجبار پدال گاز را بیشتر درگیر نموده که این مورد نیز مصرف سوخت خودرو را بیشتر می نماید.

بر اساس تخمین کارشناسان و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، گیربکس اتومات در ایران بین ۰.۵-۱۶ درصد بیشتر از جعبه دنده های دستی است. و گاه حدود ۲ لیتر بیشتر از خودروهای دستی در هر صد کیلومتر مصرف سوخت دارد.

انواع روغن گیربکس اتوماتیک زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک روغن گیربکس اتوماتیک بی ام و روغن گیربکس اتوماتیک مزدا 3 زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سراتو آموزش سرویس و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو نگهداری گیربکس اتوماتیک رانندگی با گیربکس اتومات جعبه دنده چیست روغن مناسب گیربکس اتومات

در گیربکس اتومات چه مشکلاتی حل شده است؟

در این بخش به برخی مشکلات حل شده در گیربکس اتومات اشاره می شود.

۱. حضور دنده معکوس

مطابق نظر اکثر رانندگان نیمه حرفه ای و حرفه ای، تعویض دنده بیشتر به کمتر که به آن دنده معکوس اطلاق می شود ، بهترین و بیشترین لذت رانندگی را به همراه می آورد. بعضی از طرفداران متعصب دنده دستی در گذشته عدم حضور دنده معکوس را علت مهاجرت نکردن به جعبه دنده اتومات می دانستند. این اشکال به راحتی در چند سال اخیر توسط شرکت های خودروسازی برطرف شده است.

اکنون برای رفتن به دنده معکوس در گیربکس اتومات لازم است پدال گاز را تا نهایت جای حرکتش بفشارید. مشاهده می کنید که گیربکس به آسانی تغییر دنده بالاتر به پایین تر را سریعا اجرا کرده و می توانید تیکاف نموده و با شتاب بیشتری رانندگی کنید.

۲. تعبیه حالت های دنده سنگین

شرکت های مختلف اتومبیل سازی حالت های دنده سنگین را روی گیربکس تعبیه نموده تا راننده هنگام نیاز از آن ها بهره بگیرد. عدد ۱و ۲ یا ۲ و ۳ روی دنده اتومات نشان دهنده دنده های مذکور می باشد.

۳. تعبیه حالت اسپرت یا ورزشی

برای طرفداران سرعت اکنون امکان تعویض سریع دنده در سرعت بالا و حرکات مارپیچ فراهم است. شرکت های اتومبیل سازی حالت اسپرت یا ورزشی را با حرف S روی دنده های اتومات مشخص نموده اند تا در جاده های پرپیچ، رانندگان امکان سرعت بالا و بهره وری بهتر را داشته باشند.

در صورت تمایل جهت کسب اطلاع از اصول دنده کشی برای رانندگان مبتدی و حرفه ای و وظایف جعبه فرمان خودرو روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.