قیمت و مشخصات پژو ۵۰۸ در ایران + مزایا و معایب

0

بررسی کامل پژو ۵۰۸

همانطور که می دانید، پژو قصد دارد سدان نیمه لوکس خود یعنی ۵۰۸ را به واسطه شرکت جوینت وِنچِر ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) به خیابان های ایران بفرستد. پژو ۵۰۸ که یک سدان نیمه لوکس بزرگ از سگمنتِ D محسوب می شود، سال ۲۰۱۰ برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شد و جایگزین مدل متوسط پژو یعنی ۴۰۷ و مدل بزرگتر یعنی ۶۰۷ شد. سیتروئن C5 نسل اول و دوم، سیتروئن C6، پژو ۴۰۷ و پژو ۵۰۸ همه از پلتفرم یکسانی به نام PSA PF3 بهره می برند. ۵۰۸ به غیر از فرانسه، در چین، مالزی و نیجریه هم تولید می شود و سیتروئن C5 نسل دوم و پژو ۵۰۸ هر دو در کارخانه پژو-سیتروئن واقع در شهر رِن فرانسه تولید می شوند که ظاهراً مدل های وارداتی تولید فرانسه هستند. در سال ۲۰۱۴، ۵۰۸ جدید معرفی شد که فیس لیفتِ نسخه قبلی محسوب شده و شامل سه مدل می شود: سدان، استیشن (SW) و استیشن کراس اوور هیبریدی (RXH).

 

پژو ۵۰۸

۵۰۸ موفق به کسب جوایز بین المللی متعددی شده است که به طور مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • “خودروی سال ۲۰۱۱” در اسپانیا
  • “بهترین خودروی خانوادگی بزرگ ۲۰۱۱” توسط وب سایت نِکست گرین کار (Nextgreencar.com) که راهنمای خرید خودروهای اقتصادی است
  • “بهترین خودروی خانوادگی وارداتی ۲۰۱۱” بنابر نتایج نظرسنجی نشریه آلمانی اتو زِیتانگ (Auto Zeitung)

از زمان معرفی این خودرو تاکنون، چیزی در حدود ۳۷۰ هزار دستگاه از آن به فروش رفته است که در حال حاضر چین با سهم ۳۶ درصدی از فروش ۵۰۸، بزرگترین بازار جهانی این خودرو محسوب می شود. ۵۰۸ در بازارهای جهانی رقبایی همچون فورد موندئو، اشکودا سوپربی، فولکس واگن پاسات، اوپل اینسیگنیا، مزدا ۶ و آئودی A4 دارد. اما در بازار ایران، رقبای این سدان فرانسوی را می توان هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، تویوتا کمری، رنو تلیسمان، هوندا آکورد و دی اِس ۵LS در نظر گرفت.

طراحی خارجی

طراحی فضای خارجی ۵۰۸ را می توان در سه کلمه خلاصه کرد: شیک، هوشمندانه و منحصر به فرد. در نمای روبرو، اولین موردی که نظر بیننده را جلب می کند، جلو پنجره عریضِ کروم رنگ است که آرم شیر پژو وسط آن جا خشک کرده است و در مجموع ۵۰۸ از جلو طرحی نسبتاً جسورانه، اما لوکس دارد. در نمای جانبی، طراحی ۵۰۸ به دور از پیچیدگی و خطوط سردرگم طراحی شده و هماهنگی خوبی در این بخش به چشم می خورد که در تیپ مخصوص بازار ایران یعنی “جی تی لاین”، شاهد رینگ های ۱۸ اینچی دو رنگِ زیبایی هستیم که نمای کناری ۵۰۸ را کمی اسپرت جلوه می دهند. اگرچه نمای عقب ۵۰۸ ناهماهنگ با قسمت جلوی آن نیست، اما خبری از طرح جسورانه قسمت جلو در این بخش نبوده و با طراحی نسبتاً ساده ای روبرو هستیم. البته در تیپ “جی تی لاین”، وجود دو خروجی اگزوز نمای عقب را کمی اسپرت کرده است.

 

جدول زیر، ابعاد ۵۰۸ را بر حسب میلی متر نشان می دهد:

طول ۴۸۳۰
عرض ۱۸۲۸
ارتفاع ۱۴۵۶
فاصله بین دو محور ۲۸۱۷
فاصله کف خودرو از سطح زمین ۱۴۳

فضای داخلی

کابین ۵۰۸ فضایی خلوت، ساده و جذاب بوده و در کنار کاربردی بودن طراحی آن، صندلی های بسیار راحتی دارد که حتی در سفرهای طولانی نیز سرنشینان خودرو احساس خستگی نخواهند کرد. عایق بندی صوتی کابین بسیار خوب بوده و فضای کابین از نکات مثبت این خودرو محسوب می شود تا جاییکه حتی قسمت وسط صندلی عقب هم برای یک شخص بزرگسال کاملاً راحت و جادار است، در حالیکه ابعاد این خودرو خیلی بزرگ نبوده که رانندگی در شهر را آسان می کند. کیفیت مواد بکار رفته در کابین بسیار بالا و در حد خودروهای آلمانی ارزیابی می شود و سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی (infotainment) که مدیریت تماس های تلفنی، سیستم صوتی و سیستم مسیریابی ماهواره ای از طریق آن امکان پذیر است، عملکرد قابل قبولی دارد. همچنین درب صندوق این خودرو که فضای نسبتاً خوبی را در اختیارتان قرار می دهد، با فشردن رقم صفرِ ۵۰۸ در قسمت عقب خودرو باز می شود.

 

تجهیزات و امکانات

پژو ۵۰۸ در چهار تیپ مختلف عرضه می شود که به ترتیب سطح تجهیزات به شرح زیر است:

  • تیپ اَکتیو (ACTIVE) که مدل پایه محسوب می شود
  • تیپ اَلور (ALLURE)
  • تیپ جی تی لاین (GT LINE)
  • تیپ جی تی (GT) که کامل ترین تیپ از نظر تجهیزات به حساب می آید

اما از میان این چهار تیپ، تیپ سوم یعنی “جی تی لاین” برای بازار ایران در نظر گرفته شده است. بنابر این ۵۰۸ با لیست کاملی از تجهیزات و امکانات راهی بازار ایران خواهد شد که موارد مهم و قابل ذکر عبارتند از:

فضای خارجی
چراغ های جلو تماماً LED / چراغ های روشنایی مخصوص روز / چراغ های هوشمند در پیچ / نور بالای هوشمند / آیینه های جانبی تاشوی برقی / آیینه وسط الکتروکرومیک
فضای داخلی
روکش چرمی صندلی ها، دسته دنده و غربیلک فرمان / شیفترهای پشت فرمان / تهویه مطبوع خودکار چهار منطقه ای / سانروف برقی / صندلی های جلو با تنظیم برقی در ۴ جهت و حافظه تنظیمات صندلی راننده / تنظیم گودی کمر برقی صندلی های جلو / گرمکن صندلی های جلو
صوتی و تصویری
مانیتور ۷ اینچی لمسی / بلوتوث / ۸ بلندگو / سیستم مسیریابی ماهواره ای
امکانات رفاهی و ایمنی
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای / نمایشگر سربالای رنگی (HUD) / کروز کنترل و محدود کننده سرعت / سیستم هشدار دهنده نقاط کور / سنسور پارک جلو و عقب / دوربین دنده عقب رنگی / سنسور فشار باد لاستیک ها

لازم به ذکر است که ۵۰۸ سدان، سقف پانوراما نداشته و فقط نسخه استیشن به سقف شیشه ای مجهز است.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

موتوری که برای ۵۰۸ در بازار ایران در نظر گرفته شده است، یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو است که به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز بوده و می تواند ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. اما نکته قابل توجه این است که گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر، از دور ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ بطور کامل در اختیار راننده قرار دارد و موتور ذکر شده که با کد EP6 شناخته می شود، کارکردی روان و بیصدا دارد. این موتور که با همکاری بی ام و ساخته شده است، می تواند این سدان ۱.۵ تنی را در مدت ۸.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساند که در تهران به جهت پیشرانه توربو افت زیادی نخواهد داشت و با در نظر گرفتن شیفترهای پشت فرمان، می توان از ۵۰۸ انتظار رانندگی اسپرت نیز داشت.

 

می توانید مشخصات فنی ۵۰۸ برای بازار ایران را در جدول زیر مشاهده کنید:

مشخصات فنی پژو ۵۰۸ با موتور ۱.۶L THP و گیربکس EAT6
گیربکس ۶ دنده اتوماتیک
محور انتقال قدرت جلو
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپ ۴ / ۱۶
حجم موتور (سی سی) ۱۵۹۸
نوع موتور مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) ۱۶۵ / ۶۰۰۰
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) ۲۴۰ / ۱۴۰۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۸.۹
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۲۱۰
استاندارد آلایندگی یورو ۶
مصرف سوخت داخل شهر (لیتر در هر صد کیلومتر) ۷.۵
مصرف سوخت خارج شهر (لیتر در هر صد کیلومتر) ۴.۸
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) ۵.۸
حجم باک (لیتر) ۷۲
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۴۸۵
تعلیق جلو مک فرسون استرات
تعلیق عقب مستقل مولتی لینک
سیستم های ترمز و پایداری سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBFD)
سیستم کمکی ترمز در مواقع اضطرار (EBA)
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)
سیستم کنترل پایداری اتومبیل در هنگام ترمز در پیچ (CBC)
سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAS)
ترمز پارک برقی اتوماتیک
سیستم کنترل لغزش (ASR)
مشخصات لاستیک ۲۳۵/۴۵R18
فضای صندوق بر حسب لیتر (حالت عادی / صندلی های عقب خوابیده) ۵۱۵ / ۱۳۸۱

بد نیست بدانید در حال حاضر در ایران، دی اِس ۵ جدید، دی اِس ۵LS و دی اِس ۶ از همین موتور بهره می برند و ظاهراً پژو ۲۰۰۸ هم با همین موتور در ایران عرضه خواهد شد. اما یکی از مشکلات این خودرو، عملکرد ضعیف سیستم روشن و خاموش شدن خودکار موتور جهت کاهش مصرف سوخت (استارت-استاپ) است. بطور مثال در ترافیک سنگین، با کوچکترین تماس پا با پدال ترمز، موتور خاموش می شود و خاموش و روشن شدن مکرر موتور که با لرزش همراه است، آرامش سرنشینان را بر هم می زند. البته این موضوع فقط نقطه ضعف ۵۰۸ نیست و تعداد محدودی از خودروسازان به تعادل مناسبی بین عملکرد روان و هوشمندانه این سیستم رسیده اند. البته می توانید این سیستم را غیر فعال کنید، اما برای این کار باید هر بار که سوار بر خودرو می شوید، محفظه مخصوص زیر داشبورد را باز کرده و این سیستم را از این قسمت خاموش کنید.

در بزرگراه ها و سرعت های بالا، دور موتور پایین به سکوت کابین و کاهش مصرف سوخت کمک می کند: بطور مثال با دور موتور ۲۰۰۰ و دنده ۶، سرعت ۵۰۸ برابر ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ۵۰۸ در سیکل ترکیبی ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است، اما نکته جالب اینجاست که در واقعیت، مصرف سوخت این سدان فرانسوی نزدیک به رقم اعلامی است. بطور مثال بر اساس تستی که در استرالیا طی مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر در خارج و داخل شهر از ۵۰۸ به عمل آمده است، این خودرو توانسته رقم ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر را برای سیکل ترکیبی به ثبت برساند که با در نظر گرفتن ابعاد خودرو بسیار مناسب است. در بازار ایران، رقبایی همچون هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری با موتور های تنفس طبیعی، در زمینه مصرف سوخت توان رقابت با ۵۰۸ را نخواهند داشت. همچنین با در نظر گرفتن باک ۷۲ لیتری ۵۰۸، تعداد دفعات مراجعه به پمپ بنزین کاهش یافته و می توانید با یک باکِ پُر، بطور متوسط چیزی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر را بپیمایید.

با وجود این که ۵۰۸ همانند تلیسمان از گیربکس ۷ دنده دوکلاچه بهره نمی برد، اما هماهنگی فوق العاده بین موتور و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک که با همکاری شرکت ژاپنی آیسین ساخته شده، رضایت راننده را کاملاً جلب خواهد کرد. سبک و سنگین کردن دنده ها در هر سرعتی به نرمی انجام شده و عملکرد گیربکس بسیار سنجیده و هوشمندانه ارزیابی می شود. فرمان الکتروهیدرولیکی ۵۰۸ که مستقل از موتور خودرو است، تا حدی نرم است که بی احساس نباشد و از دقت خوبی نیز برخوردار است. همچنین ترمز ۵۰۸ که در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی ساده است، عملکرد بسیار خوب و قابل اطمینانی دارد و پدال ترمز هم حس اطمینان خوبی به راننده منتقل می کند.

هندلینگ و کیفیت سواری

۵۰۸ در زمینه کیفیت سواری و قابلیت های دینامیکی به خوبی می درخشد. اگرچه ۵۰۸ همانند خواهرش یعنی سیتروئن C5 از سیستم تعلیق هیدرونیوماتیکی بهره مند نیست، اما اغراق نیست اگر بگوییم کیفیت سواری و قابلیت جذب ناهمواری های مسیر توسط سیستم تعلیق ۵۰۸ بی نظیر و فوق العاده است. علاوه بر اینکه ناهمواری های مسیر به راحتی توسط سیستم تعلیق جذب و خنثی می شوند، شاهد تکان های بیش از حد و آزاردهنده کابین هم نیستیم. اما اگر با ۵۰۸ در مسیری پر پیچ و خم رانندگی کنید، خواهید دید که این خودرو با وجود سواری نرمی که دارد، به راحتی از پس پیچ های تند برمی آید و هندلینگ فوق العاده ای دارد.

ایمنی

پژو ۵۰۸ سال ۲۰۱۱ توسط موسسه اروپایی Euro NCAP تست شده است که موفق به کسب ۵ ستاره شده است. نتایج این تست به شرح زیر است:

درصدِ ایمنی در بخش های چهارگانه تست
صدمات وارده به سرنشینان بزرگسال صدمات وارده به سرنشینان خردسال صدمات وارده به عابر پیاده تجهیزات کمکی ایمنی
۹۰% ۸۷% ۴۱% ۹۷%

۵۰۸ نسبت به خودروهای دیگری که در سال ۲۰۱۱ توسط این موسسه تست شده اند، کمی بهتر از سیتروئن DS5 و کمی هم ضعیف تر از هیوندای i40 عمل کرده است. ناگفته نماند که این خودرو از ۶ کیسه هوا بهره می برد.

جمع بندی

پژو ۵۰۸ یکی از بهترین گزینه هایی است که می تواند دید مردم ایران را نسبت به این برند فرانسوی تغییر دهد، اما همانطور که می دانید، دو فاکتور نقشی اساسی در موفقیت این سدان فرانسوی در بازار کشور خواهند داشت: ۱. ارائه خدمات پس از فروش مناسب ۲. قیمت گذاری منطقی و رقابتی

اگر این دو فاکتور رعایت شوند، انتظار می رود ۵۰۸ در طولانی مدت بتواند جایگاه نسبتاً خوبی در میان سدان های نیمه لوکس بازار کشور پیدا کند. ناگفته نماند که ایران خودرو قیمت ۵۰۸ را بین ۱۶۵ تا ۱۸۵ میلیون تومان اعلام کرده است.

نقاط قوت ۵۰۸:

  • طراحی شیک و متفاوت
  • قابلیت های دینامیکی عالی، سواری بسیار نرم
  • موتور پر قدرت، عملکرد روان و هوشمندانه گیربکس
  • مصرف سوخت پایین
  • رانندگی لذت بخش
  • ایمنی بالا
  • لیست کاملی از تجهیزات و امکانات
  • کیفیت بالای مواد بکار رفته در کابین
  • کابین جادار و ساکت با صندلی های بسیار راحت
  • عرضه در ایران بصورت وارداتی

نقاط ضعف ۵۰۸:

  • عملکرد ضعیف سیستم روشن و خاموش شدن خودکار موتور جهت کاهش مصرف سوخت
  • سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی (Infotainment) جای پیشرفت دارد
  • احتمال وجود ناسازگاری میان پیشرانه توربو و بنزین ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.