قیمت تراکتور با حذف سهمیه فروش، به ثبات می رسد؟

0

مسئولان حوزه کشاورزی معتقدند حذف سهمیه بندی در فروش تراکتور قیمت آن را به ثبات می رساند.

عقب ماندگی در حوزه مکانیزاسیون چالش خودکفایی محصولات اساسی و ضایعات بالا در بخش کشاورزی به شمار می رود که مسئولان نظام صنفی کشاورزی قیمت بالای تراکتور و ادوات کشاورزی، سود بالای تسهیلات و گرانی های پی در پی را علت اصلی کشاورزی سنتی و استفاده از تراکتورهای فرسوده و قدیمی در مزارع مطرح می کنند.

آقای عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون می گوید: سالانه ۲۱ تا ۲۲ هزار دستگاه نیاز تراکتور در کشور است که در برخی سال ها تنها ۱۰ تا ۱۲ هزار تراکتور در کشور تولید می شود و همین امر منجر به انباشت تقاضا شده است.

طبق گفته کارشناسان در شرایط فعلی تحریم به سبب مشکلات واردات مواد اولیه، هزینه تولید به مراتب بالا می رود که این امر قیمت تمام شده تولید را بشدت افزایش داده است به طوریکه نرخ هر کیلو برنج را از ۳۰ هزار به ۱۲۰ هزار تومان رسانده است.

کاهش قیمت تراکتور با حذف سهمیه بندی

آقای حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: از ابتدای امسال قیمت ادوات و ماشین های کشاورزی ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه همچون فولاد، لاستیک، کالاهای وارداتی و تورم ۱۵ تا ۲۰ درصد گران شده است.

به گفته او، علی رغم افزایش تولید تراکتور بیش از تقاضا، اما سهمیه بندی منجر به کمبود مصنوعی کالا شده که با حذف سهمیه بندی و عرضه مستقیم قیمت بازار سیاه کاهش پیدا می کند.

نامی می گوید: امسال قیمت ادوات کشاورزی همانند دیگر کالاها ۲۰ درصد گران شده که با وجود تورم ۴۰ تا ۵۰ درصد این افزایش قیمت امری بدیهی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: میزان تسهیلات با قیمت تراکتور و ادوات کشاورزی سنخیتی ندارد. به عنوان مثال مجموع میزان تسهیلات در سال ۹۷، ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود که در شرایط کنونی به سبب افزایش قیمت تراکتور به ۴۵۰ میلیارد تومان، میزان اعتبارات باید به ۱۲ هزار میلیارد تومان می رسید که متاسفانه در حد ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان باقی مانده است.

قیمت تراکتور همانند دیگر کالاها تحت تاثیر تورم افزایش یافته که قیمت های کاذب و بازار سیاه کشاورزان را دچار مشکل کرده است چرا که طی سال های اخیر میزان اعتبارات جوابگوی قیمت ماشین آلات و تراکتور نیست.

افزایش ۲۰ تا ۳۵ درصدی قیمت تراکتور برای کشاورزان غیرقابل تحمل است

آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: دولت در حوزه مکانیزاسیون باید سیاست گذار باشد و الگوی کشت تعریف کند، درحالیکه دخالت های دولت منجر به بر هم زدن سیستم می شود.

به گفته او، بنابر آمار ۲ سال پیش، قیمت دستگاه نشاکار ۵۵ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده و این امر سرمایه گذاری در مزرعه را کند کرده است.

پیشه ور می گوید: مکانیزاسیون وابسته به بیرون بوده و در شرایط تحریم واردات لوازم و قطعات سخت است، این امر هزینه های تولید را به مراتب افزایش می دهد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: افزایش ۲۰ تا ۳۵ درصدی قیمت ادوات و تراکتور برای کشاورزان غیرقابل تحمل است که براین اساس میزان تسهیلات پرداختی باید جوابگوی این افزایش قیمت ها باشد، در غیر این صورت شاهد استفاده از تراکتورهای فرسوده و قدیمی در مزارع هستیم.

به گفته رئیس نظام صنفی کشاورزی، خرید و فروش تراکتور در بورس علت اصلی قاچاق به کشورهای همسایه و استفاده از تراکتورهای بالای ۳۰ تا ۴۰ سال در مزارع است چرا که هیچ کشاورزی توان خرید تراکتور بالای ۵۰۰ میلیون  تومان را ندارد، درحالیکه تنها ۲۰ درصد سود عایدش می شود.

توسعه مکانیزاسیون راهی برای افزایش بهره وری تولید

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: در شرایطی که امکان واردات ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی از خارج وجود ندارد، تولیدکنندگان داخل تلاش می کنند تا نیاز اولیه کشاورزان تامین شود.

به گفته او، با توجه به بالا بودن قیمت ادوات نسبت به تراکتور، دستگاه های نظارتی باید رصد کنند که کشاورز توان خرید را داشته باشد.

ایمانی می گوید: با کاهش تعداد کارگر در بخش کشاورزی چاره ای جز توسعه مکانیزاسیون نداریم که این امر مستلزم یک سری برنامه ریزی است که بر مبنای اقلیم، قطعات ماشین آلات و ادوات نیاز جامعه کشاورزی باید تامین شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با انجام به موقع مراحل کشت، داشت و برداشت ضایعات کاهش و بهره وری تولید افزایش می یابد که براین اساس توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی امری ضروری است.
منبع:خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.