علت دیر عوض شدن دنده در خودرو اتوماتیک چیست ؟

0

علت دیر عوض شدن دنده اتومات

علت دیر عوض شدن دنده اتومات ماشین شما چیست ؟ تصور کنید در حال رانندگی در جاده هستید و متوجه می شوید که با شتاب گرفتن، دنده دیر و با تاخیر تعویض می شود. شما نگران می شوید و می دانید مشکلی وجود دارد که ممکن است خیلی هم ساده نباشد و به تعمیر گیربکس اتوماتیک نیاز است. این تاخیر به عنوان تاخیر در درگیر شدن شناخته می شود و در واقع یک مشکل بسیار رایج در بین گیربکس های اتوماتیک است. این ایراد نوعی لغزش است که در آن کلاچ‌هایی که برای حرکت خودرو استفاده می‌شوند، کند می‌شوند و واکنشی نشان نمی‌دهند.

پایین آوردن مصرف سوخت دلایل بالا رفتن مصرف سوخت مصرف سوخت 206 اتوماتیک مصرف سوخت پژو پارس اتوماتیک راههای کاهش مصرف سوخت سمند مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک مجله مکانیک بررسی مشکلات خودرو

تمامی اجزای یک وسیله نقلیه برای انجام کارهای مورد نظر راننده، از جمله گیربکس، فوراً پاسخ می دهند. گیربکس‌های اتوماتیک ماشین‌های پیچیده‌ای هستند که برای تنظیم جهت و سرعت مطلوب راننده تا حد امکان کارآمد عمل می‌کنند.

دیرر عوض شدن دنده به عنوان زمان تاخیر توصیف می شود که از تعویض دنده تا زمانی که گیربکس پاسخ دهد رخ می دهد. تاخیر می تواند به سرعت چند ثانیه و تا یک دقیقه طول بکشد. دیر عوض شدن دنده نشانه یک مشکل جزئی است که در صورت عدم توجه به آن می تواند منجر به مشکلات بزرگی شود. اگر زمانی که خودرو را در دنده عقب قرار می دهید تاخیری وجود دارد، می تواند به دلیل مشکل در ساعتی گیربکس باشد. از طرف دیگر، مشکلات کامپیوتری مانند شیر برقی معیوب می تواند منجر به دیر عوض شدن دنده شود. در زیر مواردی وجود دارد که اگر متوجه شدید باید مراقب آنها باشید.

انواع روغن گیربکس اتوماتیک زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک روغن گیربکس اتوماتیک بی ام و روغن گیربکس اتوماتیک مزدا 3 زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سراتو آموزش سرویس و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو نگهداری گیربکس اتوماتیک رانندگی با گیربکس اتومات جعبه دنده چیست روغن مناسب گیربکس اتومات

دلایل تاخیر در تعویض دنده گیربکس اتوماتیک

گیربکس یک سیستم مکانیکی پیچیده است. گیربکس میزان اعمال قدرت از موتور به میل محرک را کنترل می کند. به دلیل اصطکاک و گرمای تولید شده توسط اجزای متعددی که حرکت می‌کنند و برهم کنش می‌کنند، ساییدگی بیشتری نسبت به سایر قطعات خودرو در گیربکس رخ میدهد. دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است باعث تاخیر در تعویض دنده در خودرو اتوماتیک شما شده باشد. برخی از آنها عبارتند از:

خرابی خودرو تعمیر خودرو آموزش تعمیر گیربکس مشکلات گیربکس اتومات آموزش تعمیر گیربکس پراید بررسی مشکلات خودرو آموزش عیب یابی خودرو علت زوزه دیفرانسیل

  1. مبدل گشتاور یا توربین معیوب
  2. گرم شدن بیش از حد گیربکس
  3.  کیپ شدن صافی یا فیلتر گیربکس
  4. کثیف بودن روغن گیربکس
  5. معیوب بودن ساعتی گیربکس
  6.  نقص شیر برقی ها
  7. سوختگی کلاچ ها
  8. فرسودگی چرخ دنده ها

و…

هنگامی که سطح روغن را بررسی می کنید، باید به رنگ روغن گیربکس و بوی سوختگی نیز توجه کنید. روغن گیربکس باید حداقل دو بار در سال چک شود.البته احتمال اینکه روغن گیربکس باعث دیر عوض شدن دنده شود بسیار کم است.

معایب گیربکس اتوماتیک آموزش رانندگی با گیربکس اتوماتیک آموزش تصویری تعویض دنده زوزه کشیدن گیربکس پژو خورد شدن دنده گیربکس تعمیر و نگهداری خودرو

مبدل گشتاور یا توربین

چهار مشکل مختلف وجود دارد که می تواند در مبدل گشتاور یا توربین ایجاد شود.

  • یکی از این مسائل خراب شدن بلبرینگ سوزنی است. یاتاقان های سوزنی توربین، پروانه، استاتور و محفظه مبدل را جدا می کند. اگر آنها فرسوده یا آسیب ببینند، گیربکس به دلیل تماس فلز با فلز، صداهای عجیبی در هنگام کار ایجاد می کند.
  • مهر و موم آسیب دیده در مبدل گشتاور یا توربین باعث میشود تا روغن از توربین نشت کند و باعث مشکلات تعویض دنده، گرمای بیش از حد، و لغزش شود.
  •  در مبدل گشتاور به دلیل گیرکردن کلاچ پس از قفل شدن به دلیل دمای بالا ناشی از گرمای بیش از حد  باعث آسیب در کلاچ ها می شود.
  • شیر برقی کلاچ در مبدل گشتاور یک قطعه الکترونیکی است که میزان عبور روغن به کلاچ مبدل گشتاور را کنترل می کند. هنگامی که عملکرد نادرست دارد، روغن بسیار کم یا بیش از حد آزاد می شود و فشار مایعات غیرعادی ایجاد می شود. این باعث کاهش مصرف سوخت و توقف آن می شود.

آنچه باید در مورد دیر عوض شدن دنده اتومات بدانید

دماها می توانند بر جابجایی تأثیر بگذارند. تاخیر در تعویض دنده در تغییرات شدید دما، به ویژه دماهای خیلی سرد ، طبیعی است. اگر متوجه شدید که در دماهای گرمتر دنده دیر عوض نمیشود، جای نگرانی نیست.

از چرخاندن دور موتور در زمان تاخیر در تعویض دنده خودداری کنید. در اثر افزایش اصطکاک، خطر آسیب بیشتر به کلاچ ها و باندهای گیربکس وجود دارد.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هیوندای سوناتا زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک آزرا تعویض روغن گیربکس اتوماتیک دانستنی های فنی خودرو آموزش مکانیک به زبان ساده آموزش تعویض روغن گیربکس

تعمیر و نگهداری بهترین دفاع شماست

برای جلوگیری از تاخیرهای احتمالی هنگام تعویض دنده، روغن گیربکس را اغلب چک کنید. فقدان سیال و کیفیت ضعیف روغن می تواند بیشتر از اینکه باعث خرابی آب بندی های داخلی شود، می تواند منجر به بسیاری از مشکلات بزرگ و  ناخواسته گیربکس شود. تعویض روغن گیربکس هر 40000 کیلومتر، روغن کاری قطعات متحرک و جلوگیری از گرمای بیش از حد، از اجزای داخلی گیربکس محافظت می کند و عمر آن را افزایش می دهد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.