قلق روشن کردن کولر بدون آسیب رسیدن به خودرو

15

روش صحیح کولر گرفتن ماشین در سرعت بالا

افراد بر این باورند که کولر گرفتن خودرو در حین سرعت بالا فشار بسیاری به خودرو وارد می کند، اما با استفاده از روش صحیح کولر گرفتن می توان از آسیب به خودرو جلوگیری کرد.

قلق روشن کردن کولر خودرو بدون آسیب رسیدن به خودرو

آگاهی از کولر خودرو آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو آموزش تعمیر کولر ام وی ام آموزش تعمیر کولر پژو 405 آموزش تنظیم دریچه کولر آموزش شارژ گاز کولر خودرو افتر کولر چیست اجزای تشکیل دهنده سیستم کولر علت باد سرد بخاری پژو پارس کولر باد گرم می زند علت باد گرم کولر پراید خنک نکردن کولر پژو 206 خنک نکردن کولر پژو پارس خنک نکردن کولر سمند دلایل خنک نکردن کولر ماشین علت خنک نکردن برلیانس علت خنک نکردن کولر پراید علت خنک نکردن کولر پژو

رانندگی و رفتن به مسافرت در هوای گرم تابستان بدون روشن نمودن کولر خودرو طاقت فرساست. باورهای زیادی درباره روشن نکردن کولر خودرو وجود دارد که صحت ندارد. استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو تا 80 درصد میزان قارچ ها و آلودگی ها هوا را کاهش می دهد. همچنین استفاده از کولر سبب مصرف بیش از حد سوخت نمی شود، بنابراین با خیال راحت کولر خودرویتان را روشن کنید و از هوای خنک درون کابین لذت ببرید اما حین روشن کردن کولر خودرو، به نکاتی که در این بخش از دانستنی های خودرو در نمناک آورده ایم دقت نمایید تا خودرو شما آسیب نبیند.

چگونه کولر خودرو را روشن نماییم تا خودرو آسیب نبیند :

برای روشن کردن کولر خودرو در سرعت بالا :

ابتدا شیشه های ماشینتان را پایین بکشید تا هوای گرم از درون کابین خارج گردد.

در سرعت بالا برای روشن کردن کولر، ابتدا کلاژ را بگیرید تا دور موتور کاهش یافته و سپس کلید آی سی را روشن نمایید.

سرعت پنکه کولر را زیاد کنید تا هوای گرم انباشته شده در داخل اتاق سریع تر تخلیه شده و کل سیستم هم خنک و آماده کار شود.

نکته :

در سرعت ها و دورهای بالای موتور، کولر خودرو را روشن نکنید تا از آسیب به کلاچ کمپرسور جلوگیری شود.

آیا گاز کولر سرطان زا است ؟

برخی از افراد به این دلیل که گاز کولر را سرطان زا می دانند، کولر خودرو را روشن نمی کنند. گاز کولر سرطان زا نیست اما اگر خودرو گرم شود، بویی شبیه به بوی پلاستیک گرم شده از داشبورد، صندلی و سیستم تهویه متصاعد می شود که یک گاز بسیار سمی و سرطان زاست و این همان بوی گاز سرطان زای بنزن است.

گاز بنزن به استخوان ها آسیب رسانده (مسمومیت استخوان ها) و نیز باعث ابتلا به کم خونی و کاهش سطح گلبول های قرمز خون می شود. پس بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو، سیستم تهویه را روشن نکنید و پنجره ها را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود. سپس بعد از چند دقیقه سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید.

میزان قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در واحد حجم است و میزان بنزن موجود در داخل یک خودرو پارک شده با پنجره های بسته بین 200 تا 400 میلی گرم است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
15 نظرات
  1. حمید می گوید

    سلام خوب این چه مسخره بازیه .البته جسارت نباشه به بعصی ها ناراحت نشن .
    اولا کسی که میخواد کولر استفاده کنه تو تابستونه.بعد کدوم راننده بی عقلی هست که تو گرمای تابستون میشینه تو ماشین باین هوای گرم بعد میخواد تو حرکت یا سرعت زیاد کولر بگیره یعنی اول گرمازده میگنه خودشو بعد کولر میگیره که خنک بشه…
    خوب این چه کاری خدا وکیلی…
    اگه کسی تو فکر ماشین و بعد کولره که چیکارکنه خراب نشه این اگه بره الاغ برونه بهتره که…
    یه کلام و صد کلام اگه کسی ماشین داره و میخواد تو گرمای تابستون استفاده کنه بهتر که اول از همه در ماشین رو که باز میکنه بجای که بشینه تو ماشین اول شیشه دوطرف رو بکشه پایین در هم موقتا باز بمونه یک دقیقه طول نمیکشه هوای داغ تو ماشین به دمای پایینتری برسه .بعد ماشین رو استارت کنه روشن که شده کولر رو هم روشن بکنه دور فن رو هم به دلخاهه خودش تنظیم بکنه خوب دوستان .
    الان با خیال راحت در رو ببنده شیشه ها هم بالا به راهش ادامه بده.کلا وجمعا ۲ دقیقه نمیشه این بهتره یااینکه هول هولکی بشینه سوار ماشین این همه مسافت طی بکنه بعد بگه من چطوری کولر رو روشن کنم وایسم یا تو حرکت کلاچ بگیرم این بجز ناشی گری چیزی نیست ببخشید سرتون رو درد اوردم .باعرض پوزش.

  2. فرهاد می گوید

    سلام دوستان .کلاج بگیر نگیر ربطی نداره.سعی کنید سر بالایی خاموش کنید .و اینکه کولر روشن یا خاموش تسمه داره کار می‌کنه .مصرف بنزین فقط می‌ره بالا اونم زیاد نه.آقای 3333تا نظرش بد نبود.والسلام

  3. ناشناس می گوید

    اتفاقا کولر بنزین زیاد مصرف میکنه . شما توی حالت عادی یه مسیر در نظر بگیر با همون مقدار بنزین برو . بعد با همون مقدار بنزین که رفتی کولر بگیر برگرد آمپر بنزین سریعتر میاد پایین.

  4. مکانیک ماشین می گوید

    آقا داریوش خیلی بهش بر خورده چون در واقع اصل مطلب رو متوجه نشده و تمام اولاً تا آخرش یه جورایی نظر افراد مبتدی و بی اطلاع یا کم اطلاع از ساختار کولر ماشینه. من مکانیک ماشین آلات سنگین هستم و بارها دیده شده که گرفتن کولر در دور بالا ( سرعت بالا ) باعث بریدن میل لینک شده دلیلش هم اینه که کمپرسور کولر فشار خیلی زیادی لازم داره و اگر در سرعت بالا میخوای کولر رو روشن کنی حتماً ابتدا یا کالج رو بگیر بعد دگمه AC رو فعال کنید یا در همان سرعت بالا گیربکس رو خلاص کنید. یکی از دوستانی که تازه ماشین خریده بود اومده بود پیش مکانیک سواری که نزدیک به محل کار منه و به مکانیک می‌گفت ماشین من در حال حرکت یهو کپ می‌کنه. مکانیک بنده خدا که حدود ۳۸ ساله شغلش مکانیکی بوده و هست تا الان که دو هفته از این ماجرا میگذره هنوز گیج و سردگم مونده که چطوری موتور ماشین کپ می‌کنه.
    تشکر از همه

  5. مصطفی می گوید

    در حرکت بعضی مواقع دچار آتش سوزی میشه…. پس این هم اشتباه هسش

  6. rs می گوید

    ریدی با این راهنمایی

  7. ناصر می گوید

    اینا چ مزخرفاتیه .چیزی حالیت نیست خزعبلات تحویل میدی

  8. آرین می گوید

    بنظر من کولر یه وسیله ضروری توی گرمای تابستون هست خسیس بازی در نیاریم و بدرستی استفاده کنیم بهتره تا اینکه دچار گاز بنزن بشیم یا گرما زده بشیم

  9. محمودی محمدنبی می گوید

    ی تعمیر کار کولر اتومبیل بمن گفت فقط و فقط در زمانی که خودرو ایستاده کولر را روشن کنید و ابتدا در درجه یک بعد از چن دقیقه دور تند کولر را به درجه دو و سپس بعد از چند دقیقه دیگر به درجه سه و تا اخر به همین ترتیب عمل کنید و توصیه اکید کرد که در حالت حرکت خودرو ، به هیچ عنوان کولر را روشن نکنید

  10. داریوش می گوید

    عزیز جان اگه مطلبی را بلد نیستی پس بیخودی نیا برا خودت مطلب بزار ،زمان روشن کردن کولر اصلا نیازی نیست کلاچ بگیری چون خودش کلاچ داره ،و موقعی که تو داری از کولر استفاده میکنی هزار بار خاموش و روشن میشه پس هر دفعه باید شما کلاچ بگیری ؟؟؟؟؟دوما باعث افرایش سوخت میشه البته ناچیز ،سوما باعث داغ کردن سوکتهای اتصال سیمها به هم میشه و بعد مدتی اگه زیاد استفاده بشه سوکتها داغ میکنه و باعث قطع شدن سوکتها میشه مخصوصا سوکتها ای رله فن ،چهارما چون فن ها باید دائم در دور تند کار کنه باعث فرسودگی فن ها میشه ،و عمر سیمها بر اثر داغ شدن کم میشه ،ولی در کل باخیال راحت استفاده کنید چون هر قطعه ای که ساخته میشه عمری نیست و باید به مرور زمان تعویض بشه

    1. محمد می گوید

      دوست عزیز،منظور نویسنده این بود که در اتوبان و سرعت بالا وقتی مثلا داری با ۱۳۰ تا میری،یهویی کلید ac رو نزنی.حداقل در خودروهایی که کمپرسور اونها با تسمه کار میکنه مثه پراید و ۴۰۵، زدن ac در سرعت بالا اشتباهه و ممکنه خسارت بزنه.من خودم در اتوبان اول خلاص میکنم تا دور موتور بیاد رو یک،بعد کولر میزنم و دنده مورد نیاز رو میدم و پامو روز گاز میزارم تا دور موتور بره رو دو یا سه و اهسته کلاچ رو رها میکنم.وگرنه همه میدونن که کمپرسور مکرر کلاچ میکنه.

      1. ۳۳۳۳ می گوید

        این کار شما ماشین داغون می‌کنه مگر که کلا ایست کنی و دنده یک حرکت کنی آخه مرد حسابی دور گاز اصلا نمیاد رو یک تو حرکت وقتی ماشین تو دور بالا خلاس میشه اگر هم بیاد وقتی کلاچ رها می‌کنی داغون میشه یا مثلا رسیدی ب سربالایی میخایش خاموش کنی یا روشن کنی وقتی کلاچ بگیری ماشین کلا آز شتاب کاسته میشه و ضربه میخوره من بدون کلاچ استفاده کردم و هیچ مشکلی هم درست نشد

    2. غریبه می گوید

      عالی

    3. علی می گوید

      دقیقا همینه

  11. رضا می گوید

    این چه راهنمایی بود؟فقط زر زر میکنید تا نت مصرف کنید ،

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.