خالی کردن حافظه گوشی با چند روش ساده

0

پر شدن حافظه گوشی های اندرویدی یکی از معضلاتی است که کاربران زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از اصلی ترین مشکلاتی که با پر شدن حافظه گوشی پدیدار می‌شود، مسئله کاهش سرعت عملکرد دستگاه خواهد بود. پر شدن حافظه گوشی به شدت بر روی سرعت عملکرد دستگاه موثر بوده و منجر به کاهش آن می‌شود.

بررسی آیفون 11 قیمت اپل آیفون 8 قیمت آیفون ایکس مکس قیمت گوشی آیفون مشخصات آیفون 11 قیمت آیفون 13 پرو قیمت گوشی اپل قیمت گوشی موبایل گرانترین گوشی دنیا شرکت اپل بهترین گوشی در بازار

چطور حافظه داخلی گوشی را خالی کنیم ؟

هیچ کسی دیدن پیام «حافظه داخلی گوشی شما پر شده است» را دوست ندارد. وقتی چنین پیغامی دریافت کنید، تا زمانی که حافظه را خالی نکرده باشید، انجام بسیاری از کارها در گوشی مختل می شود و ممکن است بعضی فرمان ها به درستی کار نکنند. روش های موثری برای خالی کردن حافظه گوشی های اندرویدی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها می توانید از پر شدن حافظه گوشی و در نتیجه کندی دستگاه جلوگیری کنید.

حذف حافظه کش (Cache)

یکی از موثرترین و در عین حال ساده ترین روش هایی که با استفاده از آن قادر به خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی خود خواهید بود مربوط به حذف حافظه کش دستگاه می شود. حافظه کش یا حافظه پنهان در واقع بخشی از حافظه گوشی است که اطلاعات اپلیکیشن های و بخش های مختلف گوشی در آن ذخیره شده و بدین ترتیب اجرا و عملکرد اپلیکیشن بدون نیاز به بارگذاری مجدد آن اطلاعات و به شیوه سریع تر انجام خواهد شد. برای مثال زمانی که شما وارد تلگرام می شوید، فقط یک بار عکس پروفایل کاربران در صفحه اصیل بارگذاری خواهد شد و این عکس ها در حافظ کش تلگرام (گوشی) ذخیره می شوند و از آن پس هر بار با اجرای تلگرام به جای اینکه دوباره بارگذاری شوند، نسخه آماده آن ها نمایش داده خواهد شد. بنابراین حافظه کش منجر به افزایش سرعت عملکرد اپلیکیشن ها مصرف کمتر حجم اینترنت می شود.

– وارد بخش Settings شوید.

– گزینه Storage را انتخاب کنید.

– گزینه Internal Storage را در صورت وجود انتخاب کنید.

– گزینه Cached data را انتخاب نمایید.

– گزینه Clear را در پنجره پاپ آپ نمایان شده لمس کنید تا دستور حذف حافظه کش صادر شود.

حذف دیتاهای ناخواسته

اگر از تلگرام، واتس اپ و امثال آن زیاد استفاده می کنید، بدون شک بخش بزرگی از حافظه داخلی گوشی شما به فایل های این پیام رسان ها اختصاص پیدا می کند، بنابراین شاید بد نباشد هرازگاهی فایل های کش این دو اپلیکیشن را به طور دستی پاک کنید، همچنین بهتر است از غیرفعال بودن تیک «دانلود خودکار تصاویر و ویدیوها» در تنظیمات این دو اپلیکیشن مطمئن باشید. اما فقط فایل های واتس اپ و تلگرام نیستند که جای زیادی می گیرند.

یکی از بهترین روش های موجود برای انجام این عمل مربوط به استفاده از منوی Settings و سپس Storage می شوید. در این بخش گزینه ای تحت عنوان Downloads وجود دارد که حجم تمام فایل های دانلود شده شما در دستگاه را نمایش می دهد. می تواند با لمس این گزینه دستور حذف محتوای پوشه دانلود را صادر کنید. دقت داشته باشید که در این روش تمام محتوای پوشه دانلود دستگاه بدون استثنا حذف می شوند. همچنین با استفاده از اپلیکیشن های مدیریت فایل یا اصطلاحا فایل منیجر (File Manager) هم قادر به حذف محتوای پوشه دانلود خواهید بود. بدین منظور پس از اجرای اپلیکیشن فایل منیجر باید به دنبال پوشه تحت عنوان Downloads باشید و محتوای مد نظرتان را از این پوشه حذف کنید. مزیت این روش مربوط به آزادی عمل شما نگهداری یا حذف نکردن فایل های دانلود شده موجود می شود. در برخی از دستگاه های اندرویدی هم با مراجعه به اپلیکیشن دراور (Add Drawer) و سپس انتخاب گزینه Downloads قادر به حذف محتوای پوشه دانلود دستگاه خواهید بود.

کمک گرفتن از اپلیکیشن ها برای یافتن فایل های حجیم

اندروید به طور پیش فرض این امکان را در اختیارتان قرار می دهد، با این وجود، اپلیکیشنی مثل DiskUsage می تواند گزینه بهتری باشد، چراکه فضای حافظه گوشی را به شکل تصویری نمایش می دهد. این اپلیکیشن ١٨٠ کیلوبایتی بعد از نصب، حافظه را آنالیز کرده و فایل ها را برحسب بیشترین تا کمترین حجم برایتان طبقه بندی می کند، به این صورت که مستطیل های بزرگ مربوط به فایل های حجیم هستند و هر چقدر کوچکتر باشند، با فایل کم حجم تری مواجه هستید. بنابراین اگر حافظه داخلی گوشی تان پر شده، با DiskUsage هم سریع تر فایل های حجیم را شناسایی می کنید و هم می توانید آنها را به آسانی پاک نمایید.

حذف فایل های اضافه بخش Others

بخشی از اطلاعاتی که در گوشی های اندرویدی ذخیره می شود شامل تمام دانلودها، فایل های بلوتوث شده، فایل های ذخیره شده توسط اپلیکیشن ها و غیره می شود که عموما فقط یک بار کاربرد دارند و ذخیره ماندن آن ها در حافظه گوشی دیگر لزومی نخواهد داشت، اما خب این فایل ها در حافظه گوشی شما ذخیره شده هستند و با روشی که در ایمن بخش معرفی می کنیم قابل حذف خواهند بود. برای حذف فایل های بخش Others در گوشی اندرویدی خود و به وجود آوردن حافظه بیشتر در دستگاه کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

– وارد بخش Settings شوید.

– گزینه Storage را انتخاب کنید.

– گزینه Internal Storage را در صورت وجود انتخاب کنید.

– گزینه Other را انتخاب کنید.

– گزینه Explore را لمس نمایید.

– در صفحه جدیدی که برایتان باز شده و مربوط به بخش فایل منیجر (File Manager) گوشی می شود به ترتیب وارد پوشه های مختلف شوید و فایل های اضافه را حذف کنید. دقت داشته باشید که پوشه هایی همچون پوشه Downloads، Documents، Movies، Telegram غیره می توانند حجم زیادی از حافظه داخلی گوشی را اشغال کرده باشند.

انتقال اپلیکیشن ها به حافظه جانبی

این روش فقط در گوشی های اندرویدی کاربرد دارد که از اتصال حافظه جانبی یا اصطلاحاً رم میکرو اس دی (Micro SD) پشتیبانی می کنند. خوشبختانه اغلب گوشی های اندرویدی این ویژگی را دارند، بنابراین این ترفند در آن ها قابل استفاده خواهد بود. در این دسته از گوشی ها می توانید با انتقال اپلیکیشن ها (برنامه ها) و بازی ها از حافظه داخلی به حافظه جانبی بخش عظیمی از حافظه داخلی گوشی را خالی کنید. برای انجام این کار کافیست به شرح زیر عمل نمایید:

– وارد بخش (تنظیمات) Settings شوید.

– گزینه (برنامه ها) Apps، Applications یا Application Manager را انتخاب کنید.

– اپلیکیشنی که می خواهید از حافظه داخلی گوشی به حافظه جانبی منتقل شود را انتخاب کنید.

– گزینه (حافظه ذخیره سازی) Storage را انتخاب نمایید.

– گزینه (انتقال به حافظه جانبی) Move to SD Card را انتخاب کنید.

پس از انتخاب این گزینه باید چند ثانیه ای (با توجه به حجم اپلیکیشن) صبر کنید تا انتقال اپلیکیشن از حافظه داخلی به جانبی انجام شود. متاسفانه راهی برای انتقال آنی تمام اپلیکیشن های گوشی از حافظه داخلی به جانبی وجود ندارد، بنابراین باید تک تک اپلیکیشن های مد نظرتان را به صورت دستی با روشی که شرح دادیم از حافظه داخلی به جانبی منتقل نمایید.

آپلود عکس ها و ویدئو ها در گوگل فوتوز

یکی از قابلیت های خیلی خوبی که در سیستم عامل اندروید ارائه شده و اغلب کاربران از آن استفاده نمی کنند مربوط به سرویس آپلود رایگان و بدون محدودیت عکس و ویدئوها در گوگل فوتوز (Google Photos) می شود. با استفاده از این برنامه شما می توانید تمام عکس ها و ویدئو هایی که در حافظه گوشی ذخیره شده اند را به فضای ابری گوگل درایو منتقل کنید و آن فایل ها را از حافظه گوشی حذف نمایید. بنابراین این روش می تواند یکی از موثرترین روش های خالی کردن حافظه گوشی در اندروید باشد.

برای انجام دقیق تر این کار می توانید وارد برنامه Google Photos شوید و از منوی اصلی آن گزینه Free up Space را انتخاب کنید. در این حالت برنامه گوگل فوتوز به طور خودکار آن دسته از عکس و ویدئو هایی که در گوگل درایو ذخیره شده اند را از حافظه گوشی شما پک می کند. این روش یکی از موثرترین روش های خالی کردن حافظه گوشی های اندرویدی محسوب می شود.

غیرفعال کردن Bloatwareها

روی بسیاری از دیوایس های اندرویدی اپلیکیشن هایی به طور پیش فرض نصب شده که اصطلاحا به آنها Bloatware می گویند. مشکل Bloatware ها این است که با وجود حجم زیادی که دارند، نمی توان آنها را از روی گوشی پاک کرد و همین فضای زیادی از حافظه داخلی را به اشغال درمی آورد.

در چنین شرایطیDisable کردن این اپلیکیشن ها می تواند چاره کارتان باشد. برای این کار کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

– وارد تنظیمات اندروید شوید و مسیر Apps and notifications > App Manager > Installed Apps را دنبال کنید.

– با پیدا کردن اپلیکیشن های پیش فرض سیستم عامل، روی هر کدام اشاره کرده و سپس از پایین صفحه دکمه Disable را بزنید.

نکته: گاهی اوقات دکمه Disable غیرفعال است و به جای آن Uninstall Updates دیده می شود. برای غیرفعال کردن چنین اپ هایی کافی است در ابتدا آپدیت های هر کدام را پاک کرده و درنهایت گزینه Disable را بزنید.

فکتوری ریست (Factory Reset)

فکتوری ریست (Factory Reset) منجر می شود که تمام تنظیمات و اطلاعات ذخیره شده در دستگاه اندرویدی شما از بین برود، بنابراین حافظه داخلی آن به وضعیت اولیه بازگردانده می شود. اگر حافظه گوشی شما پر شده و به اطلاعات فعلی موجود در آن نیازی ندارید و همچنین تمایل دارید که سرعت عملکرد دستگاه را به حالت اولیه و مناسب بازگردانید، می توانید یک فکتوری ریست را صورت دهید. برای انجام فکتوری ریست کافیست که به منوی Settings و سپس Backup & Reset مراجعه کنید و گزینه Factory Reset را انتخاب نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.