بررسی ماشین کوییک S + معایب ومزایا
بررسی اجمالی
انحصاری بودن بازار داخل باعث شده انگیزه شرکتهای وطنی برای عرضه محصولات متنوع کاهش یابد و از این رو برای سالهای طولانی شاهد تولید انواع خودروهای قدیمی و تکراری در کشورمان بودهایم. با این حال در چند سال اخیر، خودروسازان داخلی تکانی به خود دادهاند و جدا از معرفی چند ماشین جدید (مثل شاهین و تارا)، تصمیم گرفتند تا دستی به سر و روی محصولات قدیمی خود بکشند و آنها را با برخی اصلاحات ظاهری و فنی بهمراه ارتقاء سطح امکانات جانبی روانه بازار گردانند.
گروه سایپا هم که بعد از خروج پیکان از خط تولید، به عنوان سازنده ارزانترین خودروهای کشور شناخته میشود توانسته در این مدت با عرضه محصولاتی نظیر: تیبا پلاس، کوییک R و ساینا پلاس، نظر مشتریان ناراضی این بخش از بازار را اندکی جلب نماید و جدیداً هم نسخه فیسلیفت کوییک با پسوندهای S و G در سبد محصولات این کمپانی وطنی قرار گرفته که در ادامه به بررسی مدل S خواهیم پرداخت. البته این محصولات به اصطلاح جدید، از نظر ماهیت کلی تفاوت چندانی با اجداد خود ندارند اما حداقل انتخابهای متنوعتری پیش روی مشتریان قرار میدهند.
بررسی کوییک S
خودرو کوییک در واقع نسخه فیسلیفت شده تیبا2 محسوب میشود اما طبق روال همیشگی در کشور ما به عنوان محصولی جدید و متفاوت به بازار عرضه شده و قصد دارد خودش را تافتهای جدابافته از برادر سادهپوش بزرگترش معرفی نماید؛ البته نباید از حق گذشت که طراحی کوییک یک سر و گردن بالاتر از تیبا از آب درآمده و ارائه آپشنهای کاملتر روی این محصول نیز امیدوارکننده است اما عدم ارتقاء محسوس فنی و کیفی نسبت به گذشته باعث شده که در مجموع نتوانیم نماینده هاچبککراس سایپا را محصولی کاملاً مدرن و امروزی توصیف نمائیم. در هر صورت کمپانی وطنی پس از عرضه موفق کوییک تصمیم گرفت این محصول را با یک فیسلیفت جزئی و با نامگذاری متفاوت با پسوندهای S و G نیز روانه بازار گرداند که S به عنوان مدل پایه و G نسخه فول کوییک فیسلیفت معرفی شدهاند.
کوییک S
این محصولات از نظر فنی تقریباً مشابه همان مدل عادی هستند و به غیر از استفاده از دریچه گاز برقی (مثل مدل اتوماتیک) تفاوت خاصی با کوییک دندهای ساده ندارند اما بهبود طراحی در بخش دماغه، افزایش سطح امکانات و استفاده از تریم داخلی متفاوت (نسخه G) اندکی هیجان بیشتر را چاشنی کار نموده است. البته اگر به دنبال خودرو کاملتر هستید باید به سراغ کوییک G بروید چراکه آن مدل با داشبورد متفاوت و آپشنهای تکمیلی پرشمار قطعاً آپشندوستان را بیشتر راضی نگاه خواهد داشت و حس متفاوتتری به شما منتقل خواهد نمود اما مدل S هم حداقل در قیاس با ظاهر تکراری کوییک ساده جذابتر به نظر میرسد. ضمناً بد نیست اشاره کنیم که کوییکهای فیسلیفت فعلاً از همان پیشرانه قدیمی M15 استفاده میکنند اما قرار است در آینده نیروی محرکه آنها با نسخه اصلاحشده M15GSI جایگزین شود.
داخل کوییک S
با ورود به داخل کابین کوییک S با همان فضای کلی مدل قدیمی مواجه میشویم. البته استفاده از فرمان با طرح D و پنل متفاوت کناری و نشانگرهای جدید، اندکی به جذابیتهای کابین افزودهاند اما در مجموع تغییرات اندک صورت گرفته حس مواجهه با خودرو متفاوتی را در ذهن ایجاد نخواهند نمود. اگر از این سبک طراحی خسته شدهاید و به دنبال تنوع هستی، نسخه G با داشبورد جدید این امکان را برایتان مهیا خواهد نمود.
داخل کوییک S
با این حال کوییک S نیز همچون نسخههای قبلی از نکات مثبتی مثل فضای تقریباً جادار (نسبت به یک خودرو هاچبک) و ارگونومی متوسط برخوردار است که به نسبت وجه پرداختی میتواند شما را راضی نگاه دارد. فقط ای کاش حداقل در نسخههای فیسلیفت، جدا از بازطراحی قسمتهای مختلف، نیمنگاهی هم به ارتقاء سطح کیفی و ایمنی خودروها میشد. از لحاظ دید پیرامونی هم باید اشاره کرد که کوییک S همچون تمامی محصولات خانواده X200 سایپا شرایط کاملاً معمولی دارد و اگر با نقاط کور ناشی از ضخامت ستون C و محدودیت نسبی دید آینههای جانبی کنار بیائید، در سایر قسمتها شما را با مشکل خاصی مواجه نخواهد کرد. بخصوص که ابعاد کوچک بدنه و ارتفاع مناسب ماشین باعث شده رانندگی با این محصول، حتی در معابر شلوغ شهری هم ساده باشد. ضمناً صندوق عقب 225 لیتری کوییک نیز به نسبت انتظاری که از یک خودرو هاچبک میرود راضیکننده است.
طراحی کوییک S
در ابتدا انتقادهایی به طراحی کوییک وارد شده بود و برخی ظاهر محصول جدید سایپا را ناهماهنگ توصیف مینمودند؛ اما قیمت ارزان و نبود رقیب قدر در این بخش از بازار باعث شد که کوییک رفتهرفته در بازار جا بیفتد و حال به عنوان یکی از خوشقیافهترین خودروهای هاچبک یا به عبارتی هاچبککراس ارزانقیمت کشور شناخته شود. این محبوبیت تا جایی ادامه یافته که اکنون بسیاری از مشتریان حاضرند مبلغ نسبتاً زیادی بیشتر از تیبا2 (با مشخصات فنی تقریباً مشابه) هزینه کنند تا به این چهره زیباتر (و البته چند آپشن اضافه) دست یابند. سایپا هم برای داغ نگه داشتن بازار خوب کوییک هر از گاه نسخههای جدیدی را معرفی میکند. مثلاً در ابتدا مدل دورنگ با پسوند R به بازار عرضه شد و حال نوبت به نسخه فیسلیفت شده S رسیده است.
طراحی کوییک S
البته مدل S یک فیسلیفت مینور یا جزئی به حساب میآید چراکه در اکثر قسمتها تغییر خاصی حاصل نشده، اما با این حال سپر و جلوپنجره جدید تاثیر مثبتی بر چهره کوییک داشتهاند. بخصوص نوارهای مشکی رنگی که از گوشه چشمان ماشین به سمت پایین کشیده شدهاند و چراغهای اصلی را با دیلایتها و مهشکنها پیوند دادهاند حرکت هوشمندانهای بوده که با کمترین هزینه ممکن، چهره ماشین را اسپرتتر و خشنتر از قبل کرده است. ضمناً این طرح با الهام از یوز ایرانی بر صورت کوییک نقش بسته تا مقداری اصالت هم ضمیمه کار شده باشد.
مشخصات کوییک S
در حال حاضر کوییک S با همان پیشرانه قدیمی M15 روی خط تولید رفته، یعنی همان موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ تیبا که در بهترین حالت قادر است 87 اسببخار قدرت و 128 نیوتنمتر گشتاور تولید نماید. تنها تفاوت اینجاست که دریچه گاز این مدل مشابه نسخه اتومات کوییک برقی شده که آن هم طرفداران و مخالفان خاص خودش را دارد چراکه برخی معتقدند واکنشهای مدل برقی کندتر از نسخههای قدیمی شده است. در هر صورت از مزیتهای این موتور میتوان به مواردی نظیر دوام قابل قبول، عدم حساسیت به کیفیت و اکتان بنزین و هزینه نگهداری مناسب اشاره نمود.
هرچند ساختار قدیمی 8 سوپاپ M15 باعث شده در دورهای بالاتر صدا و لرزشی بیش از آنچه انتظار داریم به کابین منتقل شود. ضمن اینکه مصرف سوخت اعلامی 7.14 لیتر در هر صد کیلومتر (شرایط رانندگی ترکیبی) که معمولاً در واقعیت بیشتر خواهد شد برای یک خودرو کوچک امروزی چندان ایدهآل به نظر نمیرسد. البته سایپا اعلام کرده قصد دارد در ادامه موتور اصلاح شده M15GSI را جایگزین مدل فعلی نماید. پیشرانهای که از نظر ساختار کلی، حجم و تعداد سوپاپ مشابه M15 ساده است اما با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، بهبود پاشش سوخت و تسهیل خروج دود و مواردی از این دست به قدرت و گشتاور بالاتر و مصرف سوخت و لرزش کمتر دست یافته است.
مزایا و معایب کوییک S | |
مزایا | بهبود نسبی طراحی ظاهری، گستردگی نمایندگیهای خدماتی در سراسر کشور، قیمت ارزان، هزینه نگهداری مناسب |
معایب | کیفیت پایین، قدیمی بودن پلتفرم و پیشرانه، ایمنی، امکانات کمتر از نسخه G |
موتور کوییک S
از دیگر مشخصات فنی کوییک S میتوان به سیستم انتقال قدرت 5 سرعته دستی، تعلیق MacPherson جلو و Torsion Beam عقب، ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب و فرمان هیدرولیک اشاره نمود. |
|
مشخصات فنی کوییک S | |
نام خودرو | کوییک S |
کشور سازنده | ایران |
سال (طراحی) | 1400 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 8 سوپاپه |
حجم موتور | 1503 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 128 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه |
جعبه دنده | ۵ سرعته دستی |
شتاب 0 تا 100 | 13 ثانیه |
حداکثر سرعت | 160 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1065 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4005 طول – 1678 عرض – 1532 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2410 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 41 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
میزان تولید CO2 | – گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | |
امکانات و تجهیزات کوییک Sکوییک S به عنوان نسخه پایه کوییک فیسلیفت معرفی شده و در نتیجه از نظر سطح آپشن شرایط چندان ایدهآلی ندارد. با این حال وجود گزینههایی نظیر: سنسور دنده عقب، تهویه الکتریکی (با تهویه اتوماتیک اشتباه گرفته نشود)، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی در روز، چراغ مشایعت، مهشکنهای جلو و عقب، دماسنج، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، هشدار صوتی بستن کمربند ایمنی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، آینههای جانبی برقی، کامپیوتر سفری، سیستم ضد سرقت Immobilizer و ایزوفیکس میتوانند در مقایسه با رقبای گرانتر مثل پژو 206 تیپ 2 تاحدودی امیدوارکننده باشند. با این حال اگر به دنبال آپشنهای بیشتر باشید قطعاً نسخه گرانتر G با امکانات تکمیلی شامل: “سیستم مولتیمدیا با نمایشگر 7 اینچی، رهیاب ماهوارهای، دوربین دنده عقب، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، روکشهای چرم، سیستم پایش فشار باد تایرها، سنسور نور، شیشههای دودی و رینگهای آلومینیومی” بیشتر مناسب حالتان خواهد بود. البته سایپا در صفحه مشخصات کوییک هشدار داده که ممکن است برخی آپشنها در زمان تحویل متفاوت باشند و ملاک آن خودروئی است که در نمایندگی روئیت خواهید نمود! |
|
امکانات کوییک S | |
ترمز و پایداری | ترمز دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب – مجهز به سیستم ترمز ABS – توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم صوتی | |
دیگر تجهیزات | سنسور پارک دنده عقب – سيستم تهويه مطبوع نيمه اتوماتيك – روف رگ – چراغ روشنایی روز (Day Light) – چراغ همراهی تا درب منزل – مه شکن جلو و عقب – نمایش دمای هوای بیرون – شیشه بالابر برقی جلو و عقب – آیینه جانبی برقی – شارژ موبایل USB – صندلی راننده دستی ۶ حالت و صندلی مسافر ۴ حالت |
رقبای کوییک S در بازاربا توجه به کمبود خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت در بازار، اکثر رقبای کوییک S بالاجبار از میان برادران و خواهران همخانواده خودش انتخاب میشوند. مثلاً تیبا2 پلاس که هرچند ظاهر و کابین قدیمیتری دارد اما با قیمت مقداری ارزانتر و برخی آپشنهای تکمیلی نظیر نمایشگر مرکزی و دوربین دندهعقب در دسترس است. همچنین سایر مدلهای کوییک با قیمتهای ارزانتر و گرانتر با امکانات متفاوت در بازار حضور دارند که میتوانند جایگزین نسخه S شوند. بخصوص مدل G که با توجه به کابین جذابتر و آپشنهای بیشتر، خودرو کاملتری به نظر میرسد. البته در بازار دستدومها نیز میشود نیمنگاهی به پژو 206 تیپ 2 داشت. خودرویی که در نسخه صفرکیلومتر قیمت به مراتب بالاتری از کوییک S دارد اما در مدلهای کارکرده قادر است به لطف طراحی اصولی، ایمنی مناسب (البته اگر نسخههای وطنی قادر باشند همان نتایج تست تصادف نسخه فرانسوی را تکرار کنند) و لذت رانندگی بالاتر، رقیب قابل احترامی به حساب آید. هرچند کوییک از لحاظ قیمت، فضای سرنشینان عقب و هزینههای نگهداری برتری محسوسی در قیاس با نماینده ایرانخودرو دارد. |
|
قیمت و نمایندگی | |
قیمت |
– بروز رسانی در چهارشنبه 29 تیر | |
نمایندگی فروش |
سایپا |
منبع:خودروبانک
خاک تو سر سایپا با این خودرو سازیش.
مصرفش بدون کولر هر صد کیلومتر 11 لیتر ه.
افتضاحه.
دستگیره های درب راحت میشکنه.
خاک تو سر مسئولینی که نمیتونن نظارت کنند