تفاوت را با لذیذترین کوکوی ایرانی تجربه کنید

0

کوکو نخود سبز یکی از انواع کوکوهای گیاهی است که از ترکیب نخود سبز با تخم مرغ، پیاز، سیب زمینی، شوید خشک و ادویه تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و مقوی است.
کارستان:کوکو نخود سبز یکی از انواع کوکوهای گیاهی است که از ترکیب نخود سبز با تخم مرغ، پیاز، سیب زمینی، شوید خشک و ادویه تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و مقوی است.

کوکو یکی از غذا‌های خوشمزه و محبوب ایرانی‌هاست که در برنامه غذایی ما جایگاه ویژه‌ای دارد. تهیه کوکو معمولاً آسان است و زمان کمی برای طبخ نیاز دارد؛ همچنین مواد تشکیل دهنده آن ساده و در دسترس است. کوکو‌ها انواع متفاوتی دارند و بسیار متنوع هستند. برای مثال می‌توان به کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکو مرغ، کوکو لوبیا سبز، کوکوی سبزیجات، کوکوی بادمجان، کوکوی کدو و… اشاره کرد که نشان دهنده تنوع این غذاست. طرز تهیه کوکو نخودسبز طرز تهیه غذای ایرانی طرز تهیه انواع کوکو آشپزی ساده سریع آشپزی خانگی آشپزی بدون فر آموزش غذای خوشمزه مجله آشپزی کتاب آشپزی فوت و فن آشپزی نکات ریز آشپزی

کوکو نخود سبز یکی از انواع کوکو‌های گیاهی و خوشمزه است که به دلیل داشتن نخود سبز در ترکیباتش بسیار مقوی و پر خاصیت است؛ همچنین برای گیاه خواران یک غذای مناسب محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب با طرز تهیه کوکو نخود سبز همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کوکو نخود سبز

  • نخود سبز: ۵۰۰ گرم
  • تخم مرغ: ۵ عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیب زمینی متوسط: ۲ عدد
  • سیر: ۳ حبه
  • شوید خشک: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به نخود سبز

 طرز تهیه کوکو نخودسبز طرز تهیه غذای ایرانی طرز تهیه انواع کوکو آشپزی ساده سریع آشپزی خانگی آشپزی بدون فر آموزش غذای خوشمزه مجله آشپزی کتاب آشپزی فوت و فن آشپزی نکات ریز آشپزی

نخود سبز یا نخود فرنگی گیاهی از دسته حبوبات است. نخود سبز سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین A، C، K، B، منگنز، مس، فسفر، اسید فولیک، پروتئین، منیزیم، آهن و پتاسیم است. این دانه خوراکی پرخاصیت برای جلوگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان معده، بهبود سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، تنظیم قند خون، بهبود در بینایی، طراوت پوست و… بسیار مفید است. برای تهیه کوکو نخود سبز اگر به نخود فرنگی تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از کنسرو نخود فرنگی استفاده کنید.

نکات مربوط به پیاز

طرز تهیه باگت شکم پر طرز تهیه ساندویچ خوشمزه طرز تهیه غذا فست فودی مجله آشپزی کتاب آشپزی فوت و فن آشپزی آشپزی ساده سریع آموزش غذای خوشمزه طرز تهیه غذا با سیب زمینی آموزش غذای خونگی

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم‌تری دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین معمولاً برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

نکات مربوط به زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

طرز تهیه مرحله به مرحله کوکو نخود سبز

 طرز تهیه کوکو نخودسبز طرز تهیه غذای ایرانی طرز تهیه انواع کوکو آشپزی ساده سریع آشپزی خانگی آشپزی بدون فر آموزش غذای خوشمزه مجله آشپزی کتاب آشپزی فوت و فن آشپزی نکات ریز آشپزی

۱ ـ برای شروع کار نخود سبز را همراه با دو لیوان آب و کمی نمک داخل یک قابلمه بریزید؛ سپس قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید و صبر کنید تا نخود سبز بپزد. توجه داشته باشید که هنگام پخت درب قابلمه را نگذارید تا در فرآیند پخت رنگ نخود سبز‌ها سبز بماند. وقتی نخود سبز پخت، آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.

۲ ـ سیب زمینی و پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را خالی کنید. سیر را پوست بگیرید؛ سپس آن را له کنید و به سیب زمینی و پیاز رنده شده اضافه کنید.

۳ ـ داخل یک کاسه دیگر تخم مرغ‌ها را بشکنید و آن را همراه با نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران دم کرده هم بزنید؛ سپس تخم مرغ هم زده را به مخلوط سیب زمینی، پیاز و سیر اضافه کنید.

۴ ـ در مرحله آخر شوید خشک را همراه با نخود سبز پخته به مایه کوکو اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.

۵ ـ یک ماهی تابه نچسب را روی اجاق گاز بگذارید و صبر کنید تا داغ شود؛ سپس روغن را داخل ماهی تابه بریزید. وقتی روغن خوب داغ شد، حرارت را کم کنید و مایه کوکو را داخل ماهی تابه بریزید. بعد از اینکه یک طرف کوکو سرخ شد، آن را برگردانید و صبر کنید تا طرف دیگرش هم سرخ شود. در این مرحله کوکو نخود سبز خوشمزه شما آماده سرو است، نوش جان.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.