سفر به آینده با این خودروی خفن + عکس

0

شرکت دلوین (DMC) از سال ۱۹۸۱ با تولید یک خودروی اسپرت به شهرت رسید. این مدل، طراحی خاص با درهای بال پرنده (گال‌وینگ) داشت و ضمن حضور در چند فیلم سینمایی، از جمله مجموعه‌ی سفر به آینده، دوران باشکوهی را تجربه کرد.

کارستان :شرکت دلوین (DMC) از سال ۱۹۸۱ با تولید یک خودروی اسپرت به شهرت رسید. این مدل، طراحی خاص با درهای بال پرنده (گال‌وینگ) داشت و ضمن حضور در چند فیلم سینمایی، از جمله مجموعه‌ی سفر به آینده، دوران باشکوهی را تجربه کرد.

خودروسازی دلورین، توسط جان دلورین در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد. این مجموعه در امریکا، بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۲ فعال بود و خیلی زود، ورشکسته شد. تنها محصول تجاری دلورین با نام DMC12، حدود ۹ هزار دستگاه تولید داشت. کارخانه دلورین، با مشکلات مالی و مطالبات بانکی روبرو شد؛ درحالی‌که تنها محصول تولیدی هم ایرادات فنی و مونتاژی داشت.

بعضی کارشناسان معتقدند، شروع قدرتمند دلورین با DMC12، غول‌های خودروسازی امریکا را به وحشت انداخت و باعث فشار بانک‌ها بر شرکت سازنده شد. خودروی دلورین با طراحی جورجتو جیاجیورو از استودیو ایتال دیزاین، مورد توجه عموم مردم قرارگفته بود و از نظر فنی هم وابستگی چندانی به خودروسازان  امریکایی نداشت. مدت کوتاهی بعد از تعطیلی کارخانه، جان دلورین، موسس شرکت هم به جرم مشارکت در معاملات مواد مخدر بازداشت شد؛ اما توانست در سال ۱۹۸۵ بی‌گناهی خود را ثابت کند و از تمام اتهامات تبرئه شود.

دلورین مجهز به پیشرانه‌ی ۲/۸۵ لیتری V6 ساخت گروهی از مهندسان پژو، رنو و ولوو، موسوم به PRV بود. قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۷ نیوتن‌متر برای دلورین، چندان جذاب به نظر نمی‌رسید اما وزن خالص ۱۲۳۳ کیلوگرم به راننده امکان می‌داد تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتر برساعت داشته باشد. در سال ۱۹۸۲، قیمت ۳۰ هزار دلار برای DMC12 تعیین شده بود که تقریبا معادل ۸۴ هزار دلار امروزی است. این خودرو با ساختار دیفرانسیل عقب، دو مدل دنده دستی و اتوماتیک داشت.

محصول جدید DMC با گذشت ۴۰ سال از مدل قبلی، طراحی الهام‌گرفته از گذشته را با المان‌های مدرن ارائه می‌کند. درهای بزرگ به سبک گال‌وینگ برای آلفا۵ هم استفاده شده است؛ درحالی‌که پیشرانه‌ی تمام برقی با عملکرد نزدیک به خودروهای سوپراسپرت بنزینی دارد.

هنوز جزئیات دقیق از توانایی‌های فنی آلفا۵ منتشر نشده اما سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳ ثانیه و نهایت سرعت محدود شده به ۲۴۰ کیلومتر برساعت برای این خودرو پیش‌بینی شده است. باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی هم برای دلورین جدید، توان پیمایش ۴۸۳ کیلومتر فراهم می‌کند. شرکت سازنده ادعا می‌کند در آینده نزدیک، نسخه‌های ویژه از آلفا ۵ با قدرت و شعاع حرکتی بیشتر معرفی خواهند شد.

یکی از مهم‌ترین نکات مثبت در خودروی جدید دلورین، آئرودینامیک بسیار خوب با ضریب درگ ۰.۲۳ است. هم‌اکنون مرسدس بنز EQS با ضریب درگ ۰.۲۰ بهترین مدل جاده‌ای دنیا از نظر آیرودینامیک محسوب می‌شود.

از نظر ابعاد نیز، آلفا۵ برتری مهمی نسبت به DMC12 دارد. طول ۵ متر با عرض ۲ متر و ارتفاع سقف ۱/۳۷ متر، جالب توجه به نظر می‌رسد. پیشرانه‌ی آلفا۵ در انگلیس تولید می‌شود اما مراحل نهایی مونتاژ در ایتالیا انجام خواهد شد. تیراژ تولید آلفا ۵، محدود اعلام شده و احتمالا بیش قیمتی بیش از ۲۰۰ هزار دلار دارد. شرکت سازنده در تلاش است تا نمونه‌ی بنزینی از این خودرو هم مجهز به موتور V8 تولید شود.

بعد از ایجاد مشکلات مالی و قضایی برای جان دلورین، او مجبور به فروش کارخانه به یک گروه صنعتی فرانسوی فعال در انگلیس به نام مونتوپه Montupet شد. جان دلورین سال ۲۰۰۵ در سن ۸۰ سالگی درگذشت. هم‌اکنون دلورین موتور، تحت مالکیت گروه لینامار کانادا است که باتوجه به منابع مالی بسیار خوب، درصورت موفقیت تجاری آلفا۵؛ برای تولید سدان برقی و شاسی بلند هیدروژنی با برند دلورین برنامه دارد.

منبع:برترین ها

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.