بررسی فنی و مشخصات دافران H7 شایان دیزل

0

محصولات سبک و سنگین چینی را می‌توان این روزها، در سطحی وسیع در بازار کشورمان دید. خودروهای تجاری این کشور، در حال تولید و مونتاژ در ایران هستند و به نوعی از فرصت نبود برندهای معتبر اروپایی به بهترین نحو، استفاده می‌کنند. یکی از کشنده‌هایی که در سال گذشته وارد بازار کشورمان شده است، دافران H7 از شایان دیزل است که می‌توان آن را ترکیب مناسبی از طراحی ظاهری کابین، طراحی داخلی زیبا و ارگونومیک و البته مشخصات فنی قابل قبول دانست.

از چنگ‌لانگ تا دافران قیمت کامیون شایان دیزل  قیمت کامیون دافران H7  انواع کامیون  انواع کامیون در ایران  بهترین کامیون های ایران  بهترین کشنده در ایران  واردات کامیون  جدیدترین خودروهای وارداتی  مجله ماشین سنگین

دافران H7 در واقع محصولی از کمپانی چنگ‌لانگ بوده که خود این شرکت نیز از زیر مجموعه‌های دانگ‌فنگ است. این خودرو در سال 2015 معرفی شده و تا امروز نیز توسط شرکت سازنده، عرضه آن ادامه پیدا کرده است. چنگ‌لانگ همکاری‌های نزدیکی با رنو تراکس و کمپانی معروف زد اف دارد و در ظاهر این کشنده و همچنین طراحی داخلی آن نیز، می‌توان رد پای رنو را دید.

دافران در کشورمان توسط شرکت شایان دیزل عرضه می‌شود و هرچند خودروهای چینی راه زیادی تا رسیدن به اروپایی‌ها در بحث امکانات ایمنی و کمک رانندگی دارند اما می‌توان گفت دافران جزء برترین چینی‌های حال حاضر بازار است.

مشخصات فنی دافران H7

موتور و گیربکس دافران H7 برای ما راننده‌های ایرانی، مجموعه‌ای آشناست، چرا که قبلاً آن‌ها را با کشنده سی‌اند‌سی دیده‌ایم. پیشرانه از ساخته‌های یوچای چین است که با کد YC6K1248-50 عینا روی سی‌اندسی 480 نصب است. خروجی این پیشرانه برابر با 480 اسب‌بخار قدرت و 2230 نیوتن‌متر گشتاور است که به یک گیربکس اتوماتیک 4+12 سرعته از نوع AMT از ساخته‌های ZF سری تراکسون متصل شده است. البته گیربکس دافران H7، کمی به روزتر بوده و دارای اینتاردر 5 حالته است.

نام کشنده دافران H7 شایان دیزل
تعداد سیلندر/نوع موتور 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت یوچای چین
حجم‏ موتور (سی‌سی) / کد موتور 12.1 لیتر / YC6K1248-50
استاندارد آلایندگی یورو 5+eev
حداکثر قدرت 480 اسب‌بخار در 1900 rpm
حداکثر گشتاور 2230 نیوتن‌متر در 1300 rpm
حداکثر سرعت 110 کیلومتر برساعت
گیربکس 12+4 سرعته اتوماتیک
اینتاردر 5 حالته ساخت ZF
ترمز موتوری دو مرحله‌ای روی سوپاپ
سیستم فرمان هیدرولیک
سیستم ترمز عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک‌شونده
برنامه‌های کنترلی خودرو ضد قفل ABS + ضد لغزش ASR+ برنامه پایداری ESC+ ترمز اضطراری هوشمند AEBS+ پایداری در زمان ترمز EBS+ ترمز تپه HAS+ تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز EBD
باک سوخت آلومینیوم به حجم 600+600 لیتر
حجم مخزن ادبلو 60 لیتر
طول/عرض/ارتفاع 6040 / 2525 / 3890 (میلی‌متر)
فاصله محوری 3800 (میلی‌متر)
وزن خالص کشنده 7400 کیلوگرم
وزن مجموع ناخالص (مجاز) 44000 کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو 12300 / 6700 کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو/ عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک / بادی 4 بالنی با تنظیم ارتفاع
سایز و نوع تایر 315-80R22.5 تیوبلس

پیشرانه این کشنده نیز به ترمز موتور دو مرحله‌ای مجهز است، که تا حدودی به کاهش سرعت آن کمک می‌کند. ضمن اینکه دارای گرمکن هوای ورودی به موتور است که روشن شدن آن را در هوای سرد زمستانی، راحت‌تر می‌کند. این پیشرانه از نظر استانداردهای زیست‌محیطی نیز با داشتن استاندارد یورو5 با eev، در وضعیت خوبی قرار دارد.

اتاق دافران H7 از نوع سقف بلند است و از نظر استحکام نیز، دارای تاییدیه از اتحادیه اروپاست. سیستم بلند شدن اتاق هم به صورت دستی و هم برقی است و روی چهار بالشتک هوا قرار دارد. از نکات مثبت این کشنده باید به مجموعه کامل بادگیرهای سقف، شاسی و بدنه آن اشاره کرد. توان کشندگی دافران H7 برابر با 44 تن است که هم ردیف با دیگر کشنده‌های دومحور بازار قرار می گیرد.

طراحی داخلی و بیرونی دافران H7

همان طور که گفته شد، چنگ لانگ H7 در سال 2015 معرفی شده است و از این نظر، عمر بالاتری نسبت به برخی از کشنده‌های چینی بازار کشورمان دارد که می‌توان این واقعیت را در طراحی قدیمی‌تر اتاق و داخل کابین نیز دید. چنگ‌لانگ همکاری‌های نزدیکی با گروه رنو تراکس دارد و در طراحی ظاهری و اساس کلی اتاق این خودرو نیز می‌توان رگه‌هایی از کابین رنو پریمیوم را دید. هرچند که اتاق دافران نسبت به سقف بلندهای اروپایی کمی کوتاه‌تر است، اما نسبت به کشنده‌هایی مثل سی‌اندسی، ارتفاع بلندتری دارد.

وجود بادگیر روی سقف و پشت اتاق و روی شاسی‌ها، جدا از بهبود وضعیت آیرودینامیکی دافران H7، در زیبایی ظاهری آن نیز اثر مطلوبی دارد. در نمای جلو این کشنده نیز شاهد یک طراحی ساده و زیبا هستیم و طرح جلوپنجره که به نوعی شناسه محصولات چنگ‌لانگ است، همخوانی خوبی با دیگر بخش‌های بدنه دارد. آینه‌های جانبی نیز به سبک کشنده های اروپایی، به صورت یکپارچه طراحی شده است و آفتاب‌گیر بالای شیشه هم، در عین سادگی زیباست. البته باید در نظر گرفت که طراحی ظاهری نسبت به کشنده‌هایی مثل دیما از گروه مایان و یا امپاور از گروه بهمن، ساده‌تر و کمی قدیمی‌تر به نظر می‌رسد که دلیل آن هم، استفاده از الگویی نسبتا قدیمی یعنی رنو است. اما طرح هماهنگی داشته و باید آن را جزو زیباترین کامیون‎های چینی حال حاضر بازار دانست.

طرح داشبورد در نسل فعلی کشنده‌هایی اروپایی، با خطوط تیز و شکسته همراه است و طراحی‌های محدب و قوس‌دار نسل‌های قبلی، کنار گذاشته شده‌اند. داشبورد دافران H7 نیز به سبک نسل گذشته کشنده‌های اروپایی طراحی شده است، اما کاملا زیباً و ارگونومیک بوده و همه چیز در دسترس قرار دارد.

سیستم‌های ایمنی و رفاهی دافران H7

این کشنده یکی از پر‌آپشن‌ترین کامیون‌های شرقی موجود در بازار کشورمان است و از این نظر یکی از برترین‌ها به حساب می‌آید. دافران H7 دارای ترمزهای دیسکی در هر دو محور است که مجهز به سیستم ضد قفل ABS و ترمز هوشمند اضطراری یا AEBS هست. این سیستم که به تازگی در کامیون‌های کشورمان دیده می‌شود، می‌تواند در مواقع اضطراری، حتی بدون دخالت راننده و بعد از هشدارهای لازم، به منظور جلوگیری از تصادف، به طور خودکار اقدام به ترمزگیری کند. همچنین سیستم ضد لغزش ASR و برنامه کنترل پایداری ESC به همراه سیستم EBS از دیگر سامانه‌های ایمنی دافران H7 است. سیستم EBS که به معنی سیستم ترمز الکترونیکی است، از انحراف کشنده به طرفین در زمان ترمزگیری جلوگیری کرده و پایداری و فرمان‌پذیری آن را در مواقع ترمز زدن، تضمین می‌کند.

دافران H7 همچنین دارای ترمز تپه HAS است که اجازه حرکت رو به عقب کشنده را در زمان حرکت رو به بالا در مسیرهای شیبدار نمی‌دهد. از دیگر سیستم‌های ایمنی دافران H7 باید به رادار خط‌خوان آن اشاره کرد که در صورت عبور از خطوط جاده، راننده را از انحراف آگاه می‌کند. این کشنده را می‌توان به صورت سفارشی با سیستم ADR برای حمل کالاهای خطرناک نیز سفارش داد. همچنین کولر درجا و یخچال به صورت استاندارد در لیست تجهیزات آن دیده می‌شود و امکان سفارش PTO گیربکس و سیستم صوتی با مانیتور نیز برای آن وجود دارد.

از امکانات رفاهی دافران H7 نیز می‌توان به دو عدد تخت خواب، سیستم صوتی با قابلیت کنترل آن از روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان قابل تنظیم در عمق و زاویه، صندلی بادی راننده، آینه‌های برقی گرم‌کن‌دار، شیشه بالابرهای برقی به همراه پاور ویندوز، تنظیم ارتفاع خودرو، کروز کنترل به همراه تاخوگراف، بوق شهری و جاده، چراغ‌های روز، پروژکتورهای عقب و جلو، تنظیم برقی چراغ‌های جلو از داخل کابین، بوق دنده عقب، بخاری درجا، خروجی‌های 12 ولت داخل کابین و… اشاره کرد.

راند نهایی با دافران H7

دافران H7 را می‌توان مجموعه‌ای متعادل از خصوصیات مختلف یک کشنده تعریف کرد. ظاهر زیبا با طراحی داخل قابل قبول، در کنار امکانات رفاهی و ایمنی خوب. اما نکته‌ای که می‌تواند آن را در پس محصولات شرکت‌هایی مثل ایران خودرو دیزل یا گروه بهمن قرار دهد، بحث خدمات پس از فروش این کشنده است که موضوعی حیاتی در بحث خودروهای تجاری به حساب می‌آید. در مجموع می‌توان گفت دافران H7، یکی از بهترین‌ کشنده‌های حال حاضر در بین محصولات مونتاژی در بازار کشورمان است.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.