اشتباهات رایج برای قرارگرفتن پاها روی پدال های خودرو

0

همه چیز درباره ی انواع پدال خودرو و مشکلات آنها

پدال خودرو یکی از ملموس ترین اجزای خودرو است که هرکسی با آن آشنایی دارد

درصورتی که در خودروهای دنده ای و خودکار با انواع پدال خودرو و شیوه استفاده از هرکدام از آنها اشنا باشید؛ به راحتی می توانید در شرایط مختلف رانندگی کنید و این امر کیفیت رانندگی شما را بهبود می دهد.

10 اشتباه مرگبار در رانندگی آزمون عملی رانندگی آدرس آموزشگاه های رانندگی آموزش رانندگی آموزش رانندگی از صفر آموزش رانندگی با پراید آموزش رانندگی در جاده آموزش رانندگی حرفه ای در پیست آموزش رانندگی تصویری آموزش رانندگی برای مبتدیان آموزش تصویری رانندگی آموزش رانندگی در سرازیری آموزش رانندگی در سربالایی اخبار دانستنی دانستنی های جدید

انواع پدال خودرو

یکی از اجزای جدایی ناپذیر در زمان رانندگی، پدال ها هستند و زمانی خطرناک می شوند که ایراد و مشکلی در آنها اتفاق بیافتد. به عنوان مثال یکی از ترسناک ترین اتفاقات در هنگام رانندگی، گیر کردن پدال ترمز، گاز یا کلاچ میباشد که اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید؛ احتمالا اتفاقات بدی را بهمراه دارد.

پدال ها در خودرو بعنوان یک اهرم شناخته می شوند و برای حرکت کردن از نیروی پای انسان کمک می گیرند. سه پدال در خودروهای دنده ای نظیر گاز، ترمز و کلاچ وجود دارد و در خودروهای اتوماتیک، پدال کلاچ حذف شده است. پدال گاز در خودروهای دنده ای در سمت راست میباشد و موقعیت پدال ترمز در وسط است؛ همچنین پدال کلاچ در سمت چپ قرار گرفته است درحالیکه پدال گاز در خودروهای اتوماتیک در سمت راست میباشد و موقعیت پدال ترمز در سمت چپ قرار دارد. وظایف هرکدام از این پدال ها خاص است و رانندگی کردن بدون آنها ، سخت و غیرممکن می شود. در این مطلب از سرپوش با انواع پدال ماشین و وظیفه هر کدام آشنا خواهیم شد.

۱. پدال گاز خودرو:پدال گاز، متصل به دریچه گاز می باشد. تنظیم میزان هوای ورودی به پیشرانه از طریق دریچه گاز می باشد. به عنوان مثال ، در زمان فشار دادن پدال گاز، دریچه گاز باز می شود و علاوه‌براین هوای ورودی به پیشرانه خودرو بیشتر خواهد شد. مصرف سوخت و سرعت خودرو پس از ورود هوای زیاد به پیشرانه افزایش می یابد. گاهی اوقات احتمال عدم کارکرد درست این پدال وجود دارد و موجب اختلال در عملکرد خودرو می شود که در باید نسبت به رفع مشکل اقدام کرد.

– مشکلات پدال گاز:

چه موقع کلاچ بگیریم نحوه صحیح گذاشتن پا روی کلاچ آموزش رانندگی شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی آموزش قلق گیری کلاچ پراید آموزش قلق گیری پدال کلاچ قلق گیری کلاچ سمند قلق گیری کلاچ تیبا آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو

به هم خوردن تنظیمات پدال گاز در قسمت دریچه گاز، از مشکلات پدال گاز به شمار می رود. خودروی شما باید پس از باز شدن دریچه گاز، سریعتر حرکت کند؛ ولی در زمان فشار ناگهانی پدال گاز و کم بودن قدرت پیشرانه، مشکلی در دریچه گاز رخ داده است. درصورت نرسیدن هوا و سوخت کافی به پیشرانه، قدرت آن کم می شود.
گیر کردن پدال خودرو از ترسناک‌ترین اتفاقات هنگام رانندگی است

یکی از مشکلات پدال گاز در زمان فشار دادن پدال اینست که سرعت خودرو زیاد نمی شود که شما باید با رها کردن پدال، مجددا آنرا به آرامی فشار دهید. از این رو دلایلی که در حین فشار دادن پدال گاز، مانع زیاد شدن سرعت خودرو می شود؛ نظیر اختلال در فیلترهای هوا و سوخت، ترکیب شدن آب و بنزین، فرسودگی بیش از حد پمپ بنزین است که در زمان بندی احتراق خودرو ناهماهنگی ایجاد می کند.

آموزش نکات ایمنی آموزش نکات فنی خودرو آموزش نکات کلیدی تعمیر و نگهداری پراید تعمیر و نگهداری خودرو مکانیک پراید راه های تقویت ترمز ماشین تقویت نور چراغ ماشین

 – دلایل گیرکردن پدال گاز:

دلایل زیادی موجب گیرکردن پدال گاز میشود که نظیر عمل نکردن سنسور پدال گاز،   شکستگی پدال و آسیب دیدن سیم( کابل) گاز و گرفتگی دریچه گاز می باشد.

۲. پدال ترمز:طراحی ترمز در انواع پدال خودرو، بگونه ایست که باید با کم ترین فشار پا عمل کند و براساس مقدار نیرویی که به پدال ترمز وارد میشود کنترل بیشتری بر روی خودرو دارید، ولی ممکن است که در بعضی مواقع، پدال ترمز، عملکرد درستی نداشته باشد که باید بررسی شود. در ادامه با بیشتر مشکلات پدال ترمز خودرو آشنا شوید:

دلیل سفت شدن پدال ترمز:

مواردی از جمله ضعیف بودن بوستر ترمزا، درست نشدن اجزا ترمز، نشتی شیلنگ خل و صحیح عمل نکردن دریچه بررسی کننده از دلایل سفت بودن پدال ترمز به شمار می رود.

 دلیل ضعیف عمل کردن ترمز خودرو:

گاهی اوقات ترمز خودرو، کار خود را به درستی انجام نمی دهد و خودرو، قادر به متوقف شدن در جای موردنظرمان نیست و حادثه اتفاق می افتد. بنابراین عملکرد ضعیف خودرو به دلایل مقدار مناسب ضخامت لنت ترمز( بررسی حداقل مقدار، نرمال و نو بودن )، وجود هوا در مخزن، کم شدن یا تمام شدن روغن ترمز، تمام شدن لنت ترمز می باشد.

 دلایل نرم بودن پدال ترمز:

پدال ترمز بخاطر دلایلی همچون نشتی در شیلنگ ها، تمام شدن لنت ترمز یا خوردگی لنت، وارد شدن هوا به مدار هیدرولیک، کثیف بودن روغن ترمز، نرم می شود.

 دلایل ارتعاش پدال ترمز:

از  دلایل ارتعاش پدال ترمز میتوان به وجود ارتعاش در پدال ترمز، خرابی و شل شدن پیچ و به هم خوردن تعادل چرخ ها، نقش پدال کلاچ در خودرو، شل شدن اتصالات فرمان، فرسودگی و خوردگی دیسک های ترمزاشاره کرد.

۳. پدال کلاچ خودرو:واسطه انتقال قدرت بین پیشرانه و جعبه دنده، کلاچ میباشد و وظیفه اش اینست که نیروی پیشرانه را در مواقع لزوم به جعبه دنده قطع و سپس وصل کند. درواقع کاربرد پدال کلاچ برای قطع و وصل کردن نیرو می باشد.
پدال ها اهرم‌هایی در خودرو هستند که با کمک نیروی پای انسان حرکت می‌کنند

رابطه ی میان پیشرانه خودرو و جعبه دنده، پدال کلاچ است. استراحت دادن پا روی کلاچ یا تکیه دادن پا روی کلاچ، از اشتباهات رایج رانندگی و نگه داری از خودرو به شمار می رود. بهتر است از اماکن استراحتی که در خودروها برای پا تعبیه شده، برای استراحت دادن پاهایتان استفاده کنید. همچنین صندلی خودروی شما باید تنظیم باشد؛ چون عدم تنظیم صندلی باعث میشود که به قرار دادن پایتان بر روی کلاچ، عادت کنید.

گاهی اوقات با وجود پائین رفتن پدال کلاچ( کلاج)، دنده عوض نمی شود که مشکلاتی همچون اتصال کابل کلاچ و تمام شدن روغن در مدار هیدرولیک یا وجود نشتی در آن، از دلایل بروز این مشکل به شمار می رود. قطعه ای که روی لنت ها را می پوشاند؛ صفحه کلاچ نام دارد که در گذر زمان تمام می شود و معمولاً تعویض آن باید پس از طی کردن هر شصت هزار کیلومتر صورت گیرد. بوی سوختگی که از صفحات بلند می شود، یکی از نشانه هایی آسیب دیدگی سیستم کلاچ و صفحات مربوط به آن می باشد. تمام شدن صفحه کلاچ با علائمی همچون احساس لرزش در اتاق خودرو، سفت شدن پدال کلاچ، درجازدن دنده، همخوانی نداشتن دور پیشرانه و سرعت خودرو، قابل تشخیص است.

10 اشتباه مرگبار در رانندگی آزمون عملی رانندگی آدرس آموزشگاه های رانندگی آموزش رانندگی آموزش رانندگی از صفر آموزش رانندگی با پراید آموزش رانندگی در جاده آموزش رانندگی حرفه ای در پیست آموزش رانندگی تصویری آموزش رانندگی برای مبتدیان آموزش تصویری رانندگی آموزش رانندگی در سرازیری آموزش رانندگی در سربالایی اخبار دانستنی دانستنی های جدید

فشاردادن هم زمان پدال گاز و ترمز

درصورت درگیر بودن ترمزهای عقب و فشار دادن پدال گاز و ترمز به صورت هم زمان، روتورها به دلیل گرمای زیاد می شکنند. گرما موجب از بین بردن پوشش کالیپر ترمز می شود و علاوه‌براین پین لنت های ترمز تاب بردارد و دیگر کاربردی ندارد. ما دمای دقیق ترمزها در زمان خرابی را نمی دانیم اما باتوجه به تغییراتی که در پین ها و روتورها رخ داده است؛ احتمالا بیشتر از ۵۴۰ سانتیگراد است. البته درصورتی که بطور مداوم و طولانی مدت، پدال گاز و ترمز را فشار دهید؛ چنین مواردی اتفاق می افتد.

درواقع فشار دادن پدال گاز و ترمز بطور هم زمان، برای برن اوت یا بکسواد کاربرد دارد که چرخ های خودرو در اثر آن در حالت ایستاده می چرخند و دود می کنند. البته هیچگاه برای مدت زمانی طولانی، چرخ های خودرو در این حالت قرار نمی گیرند و نباید نگران باشید. مطمئن باشید که این اتفاق برای خودروی شما درصورت فشردن هم زمان پدال گاز و ترمز رخ نمی دهد و تنها لنت ها و لاستیک های شما دچار خوردگی می شوند.

اشتباهات رایج برای قرارگرفتن پاها روی پدال های خودرو

بعضی از افراد برای تسلط بیشتر، دوست دارند که صندلی خودرو را جلو بشکند ولی چنین افرادی باید توجه داشته باشند که اینکار باعث کاهش سرعت عمل راننده در چرخاندن غربیلک فرمان و ترمزگیری میشود و خطراتی را به همراه دارد. صندلی راننده نباید خیلی عقب باشد؛ چون پای چپ راننده در هنگام گرفتن کلاچ، کشیده میشود. همچنین زانو نباید هیچ خمشی داشته باشد یا راننده آنقدر جلو باشد که زانویش به داشبورد خودرو برسد؛ چون وقتی می خواهد در این حالت، پنجه پایش را از روی پدال گاز بردارد و پدال ترمز را فشار دهد، پایش به بغل پدال ترمز گیر می کند که خطرناک است.

موقعیت پاشنه پای راست راننده باید در مقابل ترمز باشد؛ یعنی به پدال ترمز، کاملاً مسلط باشد و فضای کافی برای گرفتن پدال گاز داشته باشد که با ثابت نگهداشتن پاشنه پایش، پنجه پا را بچرخاند و پدال گاز را فشار دهد. راننده برای گرفتن پدال ترمز به نیروی بیشتری نسبت به پدال گاز نیاز دارد و اگر در زمان های سریع ترمز گرفتن، پایتان سُر بخورد؛ خطرناک است. پس همیشه باید پای شما به پدال ترمز مسلط باشد.

پس از اتمام کارتان با کلاچ، باید حتماً آنرا بردارید و روی کف خودرو در سمت چپ پدال قرار دهید ( هرگز پایتان را به صورت آماده باش روی کلاچ نگه ندارید).

وصل و برقراری ارتباط موتور با چرخ ها توسط پدال ها

زمان فشار دادن پدال گاز، نیروی موتور باتوجه به دورسنج موتور افزایش پیدا می کند که چنانچه خودرو درون دنده باشد و بطور ناگهانی کلاج را بالا بیاورید؛ شوکی به چرخ های خودرو وارد میشود و خودرو به طرف جلو پرت می شود؛ در این صورت باید پدال کلاج را پس از گاز دادن به خودرو به آرامی بالا بیاورید تا به نرمی و آرامی، نیروی موتور به چرخ ها منتقل میشود.
با شناخت انواع پدال خودرو می توان رانندگی با کیفیت تری داشت.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.