چند دلیل خاموش شدن موتور در انواع خودروها
مکانیک وعیب یابی خودرو:
صدا در لوله اگزوز
گاهی اوقات صدای شبیه انفجار ، تیر و ترقه از اتومبیل یا موتورسیکلت های عبوری شنیده می شود اگر این صدا در موقع کم کردن گاز نیز شنیده شود ممکن است به علت وجود سوراخ در سیستم اگزوز باشد . علت دیگر تنظیم ناقص دور آرام موتور است یعنی هوا کمتر از حد لازم به کاربراتور می رسد .
چنانچه این صدا هنگام گاز دادن و زیاد کردن دور موتور ایجاد شود ، احتمال دارد در اثر نامیزانی آوانس دلکو ، جرم گرفتن و یا از کار افتادن یکی از شمع ها باشد که این پدیده بعد از استفاده طولانی از خودرو در داخل شهر پیش می آید ضمناً ممکن است یکی از سوپاپ های گاز صدمه دیده و خوب عمل نکند و گاز بنزین وارد منبع اگزوز شده و منفجر گردد.
هنگام پاره شدن سیم کلاچ چگونه حرکت کنیم ؟
. اگر در هنگام رانندگی با خودروی سالم و بدون سابقه ی خرابی گیربکس جهت تعویض دنده اقدام نمودید و این کار با موفقیت انجام نشد به احتمال زیاد پدال #کلاچ شما به هر دلیلی از کار افتاده است.
اگر خودرو را متوقف کرده اید، موتور را خاموش کنید. دسته دنده را در وضعیت دنده یک قرار دهید.
(مراقب باشید که جلوی خودروی شما کسی یا چیزی نباشد که به محض شروع حرکت، نیازی به گرفتن ترمز نباشد.)
پدال گاز را کمی فشار داده و استارت بزنید.( به احتمال زیاد تجربه ی غافلگیر شدن از جهش خودرو در موقع استارت وقتی که دنده خلاص نیست را دارید )
خودرو با یک جهش شروع به حرکت با دنده یک می کند و با تنظیم فشار پا بر روی پدال گاز حرکت خودرو با دنده یک متعادل می گردد.
توجه داشته باشید که با هر ترمز که منجر به ایستادن خودرو شود، موتور خاموش می گردد و باید حرکت اول را دوباره تکرار کنید تا خودرو دوباره شروع به حرکت کند.
چند دلیل خاموش شدن موتور در انواع خودروها
اشکال در کانکتور پمپ بنزین در داخل خودرویتان
مشکل از سوکت برق پمپ بنزین خودرو در جلو پای راننده
مشکل در رله دوبل
کانکتور اصلی برق در زیر داشبورد که با گرم شدن شل می شود (مشکلی معمول در بعد نصب دزدگیر و عدم دقت نصاب دزدگیر)
سوئیچ اینرسی : که یکی از رایج ترین مشکلات است و معمولا با افتادن خودرو در دست انداز ها مشکل ساز می شود.
مشکل از سوکت بنزین در داخل کاپوت ( پژو 206 sd و سوکت های ECU در آن)
مشکل از سوکت پمپ بنزین در زیر کاپوت (پژو405)
تعویض سنسور اکسیژن نا مرغوب با جنس مرغوب تر (مشکل رایج در خودرو تیبا)
مشکل از اتصال باتری خودرو
اشکال یا کثیفی در استپر موتور (که معمولا با شتاب گیری یا کاهش سرعت ناگهانی اتفاق می افتد)
مابقی دلایل خاموش شدن موتور در انواع خودروها
فیوز 80 آمپری در داخلجعبه فیوز زیر کاپوت (خودرو تیبا)
سوختن یا وجود گیر در پمپ بنزین
هوا کشیدن واشر در پمپ سنسور (مشکل رایج در تندر 90 – سنسور های گازی )
گشاد بودن چای دو فیوز مربوط به سوخت ( اتفاقی رایج در خودرو سمند که باتنگ کردن جای فیوز ها بوسیله پیچ گوشتی حل می گردد)
مشکل در هرز گرد دینام یا پاره شدن تسمه دینام ( مشکلی رایج در خودرو پژو 206)
مشکلات ECU که این مشکل با برنامه ریزی مجدد آن معمولا طبق تجربه حل نشده و در این صورت باید سیستم ECU تعویض یا حداقل تعمیر شود (این مشکل در پژو 206 های جدیدتر رایج می باشد.)
در زمستان اگر ترمز دستی بالا باشد یخ زده و لنت به دیسک چسبیده و باعث میشود
لذا در :
🔹دنده ای؛ خودرو را روی دنده یک قرار دهید
🔹اتوماتیک؛ خودرو را در حالت P قرار دهید.
نکات فنی خودرو
کورس حرکتی زیاد پدال ترمز
اگر لنت ها فرسوده باشند یا در خودروهای با سیستم ترمز عقب کاسه ای کفشکها تنظیم نباشند و همینطور در سیستم حباب هوا وجود داشته باشد این حالت رخ می دهد.
وجود چنین حالتی در سیستم خطرناک است زیرا برای به کار بردن حداکثر نیروی ترمز پدال باید کورس بیشتری طی کند در نتیجه زمانی که ترمزگیری به میزان لازم برسد افزایش می یابد و می تواند منجر به حادثه شود.
تا حالا شده شک کنید باک بنزین خودرو کدوم سمته ؟
به آمپر بنزین نگاه کنید !
مثلث کوچک در آمپر بنزین نشان میدهد باک بنزین در کدام سمت ماشین است.
آموزشی _ناک زدن موتور ماشین از چیست؟
ناک زدن به حالتی گفته میشود که موتور صدایی شبیه تق تق دارد. ناک زدن به ویژه در هنگامی که موتور در دور پایین کار میکند دیده میشود. بسیاری از رانندگان ناک زدن موتور را نادیده میگیرند و انتظار دارند تا این معضل به خودی خود حل شود اما در صورت ادامه این روند، احتمال وارد شدن آسیبهای جدی به موتور وجود دارد.
دلایل ناک زدن و راه حل های برطرف کردن آن
ترکیب نادرست سوخت و هوا
اگر نسبت سوخت و هوا در محفظه احتراق به درستی صورت نگیرد، موجب احتراق ناقص و یا پیش از جرقه زنی شده و باعث ناک زدن میشود. اگر این روند ادامه پیدا کند، دیواره سیلندر و پیستون آسیب خواهد دید.
عدد اکتان پایین سوخت
اگر سوخت مورد استفاده شما عدد اکتان پیشنهادی کارخانه را نداشته باشد، باعث ایجاد ناک در موتور می شود. البته استفاده از بنزین با کیفیت پایین و عدد اکتان پایین، مشکل را در هر خودرویی به وجود خواهد آورد. بهتر است همواره از سوخت با اکتان بالا استفاده کنید اما اگر چنین سوختی در دسترس نبود، باید از مکملهای اورجینال و اکتان بوسترهای اصل استفاده نمایید. این نکته را در نظر بگیرید که مکملهای غیر استاندارد، خود میتوانند آسیب جدیتری به موتور وارد کنند.
اگر برای مدت زیادی شمع خودرو خود را تعویض نکرده باشید و یا از شمع نامناسب استفاده کنید، باید انتظار شنیدن صدای ناک را داشته باشید. شمعها مقاومت مختلفی در مقابل حرارت دارند و استفاده از شمع نامناسب، بر روی عملکرد موتور تاثیر مستقیم دارد.
رسوبات کربن
سوخت همواره باید افزودنیهایی داشته باشد تا از نشستن رسوبات کربن بر روی بخشهای مختلف از جمله سیلندر، شمعها و سایر قطعات جلوگیری کند اما اگر این افزودنیها در سوخت نباشد، مولکولهای کربن به راحتی بر روی قطعات مینشینند و همین اتفاق میتواند موجب ایجاد ناک در موتور شود.
وضعیت نامناسب روغن موتور
سرسیلندر باید به خوبی روغن کاری شود و اگر این اتفاق به هر دلیل نیفتد، صدای ناک از موتور شنیده خواهد شد. بنابراین همواره باید سطح روغن و عملکرد مناسب آن را ارزیابی کنید و در زمان مناسب، اقدام به تعویض روغن نمایید.
کارستان