خودروسازان خواستار افزایش قیمت شدند

0

خودروسازان طبق ماده۹۰ قانون اجرای سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی و همچنین برنامه توسعه پنجم خواستار پرداخت خسارت قیمت‌گذاری خودرو از سوی دولت شدند.

اخبار ایران خودرو جدیدترین شرایط فروش ایران خودرو شرایط فروش اقساطی آریزو 5 شرایط فروش اقساطی رانا فروش اعتباری محصولات ایران خودرو فروش اقساطی 206تیب2 فروش اقساطی 207 فروش اقساطی ال90 اتوماتیک فروش اقساطی ایران خودرو فروش اقساطی پارس فروش اقساطی سمند LX فروش اقساطی محصولات ایران خودرو فروش لیزینگی ایران خودرو قیمت محصولات ایران خودرو محصولات ایران خودرو

ماجرای درخواست خسارت خودروسازان چیست؟

سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته متحمل زیان ۲۲هزار میلیارد تومانی شدند. این در شرایطی است که حالا از دولت می‌خواهند مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده خودرو با نرخ دستوری را طبق قانون به آنها پرداخت کند.

در آخرین جلسه مجمع ایران‌خودرو مقرر شد که مابه‌‌‌التفاوت قیمت تمام‌‌‌شده خودرو با نرخ دستوری طبق مفاد ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست‌‌‌های اصل ۴۴ قانون اساسی از دولت مطالبه و به حساب ایران‌خودرو واریز شود.

مطابق این ماده قانونی، دولت مکلف است «در صورتی که قیمت تکلیفی برای محصولات شرکت‌های غیردولتی وضع کند که کمتر از قیمت تمام‌شده باشد، مابه‌التفاوت آن را به شرکت مذکور پرداخت کند.»

با وجود این قانون و دیگر قوانین تاکیدکننده روی این موضوع، تاکنون دولت برای پرداخت زیان خودروسازان اقدامی انجام نداده است.

در همین مورد علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نعمت‌‌‌بخش روی لزوم پرداخت این مابه‌التفاوت یا لغو قیمت‌گذاری دستوری تاکید دارد و می‌‌‌گوید در صورتی که دولت از پرداخت آن خودداری کند، احتمال دارد که خودروسازان شکایت دولت را به دیوان عدالت اداری ببرند و در مقابل علی جدی نظر متفاوتی دارد.

وی اعتقاد دارد که قیمت‌‌‌ تمام‌شده واقعی خودروسازان بیش از قیمت تعیین‌شده برای فروش آنها نیست، بلکه ساختارهای مالی و هزینه‌‌‌های اضافی این خودروسازان است که باعث می‌شود چنین زیانی پدید بیاید و منطقی نیست که دولت پول این سوءمدیریت را پرداخت کند.

منبع:دنیای اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.