شستشوی رادیاتور ماشین با جوش شیرین و سرکه و جوهرنمک

0

برای تمیز کردن رادیاتور می‌توانید از محلول شستشوی مخصوص استفاده کنید. این محلول‌های کارخانه‌ای عملکرد خوبی دارند و در صورتی که مایل به استفاده از محلول‌های خانگی نیستید، می‌توانید از این محلول‌های شستشو برای رسوب گیری رادیاتور خودرو بهره‌مند شوید.

شستشوی رادیاتور بخاری دنا شستشوی رادیاتور بخاری پژو 206 شستشوی رادیاتور بخاری پژو 405 شستشوی رادیاتور بخاری سمند شستشوی رادیاتور بخاری مزدا شستشوی رادیاتور پراید آموزش نکات فنی خودرو علت رسوب زدن رادیاتور مواد شوینده رسوبات

رسوب زدایی رادیاتور خودرو روش های شستشو آن

صحت عملکرد سیستم خنک کاری پیشرانه خودروها و موتورسیکلت های آب خنک، در گرو جایگزینی کل آب درون رادیات و پیشرانه حداقل یک بار در هر دو سال است.
به دلیل گردش طولانی مدت آب در سیستم خنک کاری پیشرانه، ایجاد رسوب و گرفتگی لوله ها در دراز مدت موضوعی شایع و طبیعی است مگر آن که طی دوره های مشخص اقدام به شست و شو سیستم خنک کاری پیشرانه کنید.
در ادامه به تعدادی از روش های شستشو و تمیز کردن رادیاتور با استفاده از محلول ها و مواد طبیعی می پردازیم.

 شستشوی رادیاتور بخاری پژو 206 شستشوی رادیاتور بخاری پژو 405 شستشوی رادیاتور بخاری دنا شستشوی رادیاتور بخاری مزدا شستشوی رادیاتور پراید مزایای شستن رادیاتور نحوه شستن رادیاتور آموزش جرم گیری رادیاتور بخاری آموزش تعویض رادیاتور پژو 206 آموزش تعویض رادیاتور خودرو انواع رادیاتور پیچ تخلیه رادیاتور سمند جوش آوردن پژو 207 جوش آوردن خودرو مجله مکانیک مجله ماشین مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش نکات فنی خودرو ریختن نوشابه در موتور

شستشوی رادیاتور ماشین با نوشابه

برای انجام این روش مقداری نوشابه را داخل آب سیستم خنک کننده ریخته و سپس موتور خودرو را روشن کنید. اجازه دهید که خودرو به صورت درجا کار کرده و موتور آن روشن باشد. به این شکل نوشابه اضافه شده، داخل رادیاتور ماشین رفته و عملیات رسوب زدایی انجام می پذیرد.
در نهایت پس از گذشت چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، ظرفی زیر رادیاتور قرار داده و پیچ زیرین آن را باز کنید. اجازه دهید که آب رادیاتور به طور کامل خارج شود. در همین حین، مقداری آب تمیز وارد کنید تا در این چرخه قرار گرفته و رادیاتور از نوشابه، تمیز و عاری شود. سپس خودرو را خاموش کرده و اجازه دهید تا آب داخل رادیاتور به طور کلی خارج شود.
پس از آن پیچ رادیاتور را بسته و دوباره آب تمیز داخل سیستم خنک کننده بریزید و بگذارید موتور مانند مرتبه قبلی باز درجا کار کند. سپس دوباره پیچ رادیاتور را باز کرده و بگذارید آب داخل آن خارج شود.
به این شکل رسوبات کنده شده و از بدنه داخلی رادیاتور به همراه نوشابه بیرون می ریزند. همین طور دورهای چرخش بعدی آب داخل رادیاتور و سیستم خنک کننده، این مجرای خنک کننده را از نوشابه نیز پاک خواهد کرد.

آموزش باز کردن بخاری پراید آموزش تعمیر بخاری باز کردن بخاری 206 بخاری پژو 405 تعویض بخاری پژو 206 گرم نکردن بخاری پژو 206 دلایل گرم نشدن بخاری اتومبیل تعویض پنل بخاری 206 عیب یابی بخاری خودرو آموزش تعمیر خودرو

شستشوی رادیاتور ماشین با جوش شیرین

شما می توانید به جای استفاده از نوشابه به عنوان رسوب زدای رادیاتور ماشین، از محلول آب و جوش شیرین نیز استفاده کنید. با حل کردن جوش شیرین در آب و روانه کردن آن به داخل سیستم خنک کننده خودرو، رسوبات به شکلی عالی کنده شده و از بدنه رادیاتور جدا می شوند. فرآیند تمیزکاری مانند روش قبلی خواهد بود.

رادیاتور چیست دلایل داغ کردن ماشین جوش آوردن موتور آموزش نکات فنی خودرو معرفی قطعات خودرو مزایای شستن رادیاتور دلایل کیپ شدن رادیاتور خودرو معایب کیپ شدن رادیاتور تعویض رادیاتور پراید درب رادیاتور پراید

شستشوی رادیاتور ماشین با سرکه

در صورتی که به تازگی رسوب زدایی رادیاتور خودرو را انجام داده و حدس می زنید که میزان رسوبات موجود در آن، آن قدرها نیز قطور نباشد، استفاده از سرکه موثر خواهد بود. اما به خاطر داشته باشید که سرکه نمی تواند رسوبات قطور و قدیمی را به خوبی کنده و در خود حل کند. به واقع سرکه برای یک شستشوی سطحی تر و از بین بردن رسوبات تازه و نازک، کارآمد خواهد بود.

آموزش نکات فنی خودرو خدمات فنی خودرو دلایل ریپ زدن ماشین دلایل کاهش شتاب خودرو دلایل کاهش قدرت موتور عوامل کاهنده قدرت خودرو آموزش عیب یابی ماشین تعمیر و نگهداری ال 90 تعمیرات تخصصی پژو 405

شستشوی رادیاتور ماشین با جوهرنمک

جوهر نمک نیز دیگر محلول شستشوی رادیاتور ماشین است که می توانید به کمک آن و استفاده از همان دستورالعملی که همراه با نوشابه ذکر کردیم، رسوبات را از رادیاتور ماشین جدا سازید. برای استفاده از جوهر نمک، خوب است که آن را با نسبت ۱ به ۳ با آب مخلوط کنید. یعنی به ازای هر پیمانه جوهر نمک، از ۳ پیمانه آب استفاده نمایید.
این محلول نیز جرم گیری رادیاتور ماشین را به خوبی انجام می دهد. (البته برای تمیز کردن سیستم خنک کننده از بقایای جوهر لیمو، احتمالا به دفعات بیشتری از شستشو و جریان آب خالی احتیاج خواهید داشت.)

تعویض رادیاتور پراید آموزش تعویض رادیاتور خودرو آموزش تعویض رادیاتور پژو 206 تعویض رادیاتور پژو 405 تعویض رادیاتور سمند تعمیر رادیاتور خودرو شستشوی رادیاتور پراید آموزش مکانیک خودرو

رسوب زدایی رادیاتور با محلول شستشوی رادیاتور ماشین

برای تمیز کردن رادیاتور می توانید از محلول شستشوی مخصوص این کار استفاده کنید. این محلول های کارخانه ای عملکرد خوبی دارند و در صورتی که مایل به استفاده از محلول های خانگی نیستید، می توانید از این محلول های شستشو برای رسوب گیری رادیاتور خودروی خود، بهره مند شوید.

نکته: توجه داشته باشید که ماندن مواد رسوب زدا داخل رادیاتور و سیستم خنک کننده ماشین، می تواند به مرور زمان موجب خوردگی هایی در بدنه رادیاتور شده و به سوراخ شدن (هر چند ریز) رادیاتور منجر شود. به این صورت باید انتظار نشتی از رادیاتور را داشته باشیم. به همین دلیل است که توصیه می شود پس از استفاده از مواد شستشوی رادیاتور، چندین مرتبه چرخش آب را مد نظر داشته باشید.

آموزش نحوه رسوب زدایی رادیاتور خودرو

حال که با مزایا رسوب زدایی و روش‌های آن آشنا شدیم، بهتر است نحوه انجام این کار را هم آموزش ببینیم. در ادامه مراحل شستشوی رادیاتور ماشین را بیان می‌کنیم:

تست درب رادیاتور نحوه باز کردن درب رادیاتور خرابی درب رادیاتور دلایل جوش آوردن پژو پارس دلیل جوش آوردن ماشین دلایل داغ کردن ماشین آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو

مرحله اول: تخلیه کامل رادیاتور

پیش از هر کاری باید رادیاتور را به طور کامل از مایعات قبلی تخلیه کنید. برای این کار اجازه دهید ماشین را خاموش نموده و حدود ۳۰ دقیقه به آن اجازه دهید تا سرد شود. اگر پیش از خنک شدن رادیاتور اقدام به تخلیه آن کنید، خطرناک بوده و احتمال سوختگی وجود دارد.

پس از خنک شدن رادیاتور، دستکش لاستیکی ضخیمی به دست کرده و عینک ایمنی را روی چشمانتان بگذارید. زیرا مایع ضدیخ سمی بوده و اگر سهوا روی دست، صورت و چشمانتان بریزد، موجب تحریک و آسیب آن‌ها خواهد شد.

سپس درب کاپوت را باز کرده و قسمت بیرونی رادیات را با کمک برس و آب و صابون به خوبی تمیز کنید. بعد از آن یک مخزن بزرگ زیر رادیاتور قرار داده و با کمک جک خودرو را از زمین بلند کنید. در این مرحله باید حتما دستی را کشیده باشد تا مانع از حرکت ماشین شود. پیچ تخلیه را زیر رادیات و نزدیک به سپر یافته و به کمک آچار یا پیچ گوشتی باز کنید. در نهایت درپوش رادیاتور را بر خلاف عقربه‌های ساعت چرخانده و باز کنید تا آب درون آن تخلیه شود.

مرحله دوم: تمیز‌کردن داخل رادیاتور ماشین

پس از اتمام مرحله تخلیه، نوبت به رسوب زدایی رادیاتور ماشین می‌رسد. برای این کار باید یک محلول شوینده (یکی از موارد گفته شده در ابتدای مقاله) را به همراه آب درون رادیاتور بریزید. ابتدا مایع شوینده را داخل رادیات ریخته و سپس  یک گالن آب مقطر به آن اضافه کنید. سپس درپوش آن را بسته و خودرو را روشن نمایید. ۵ دقیقه صبر کنید تا محلول به خوبی درون شبکه‌های آب جریان پیدا کند. بهتر است این کار را در محیط باز انجام دهید تا بخارات حاصل از محلول شوینده شما را دچار مشکل نکند.

سپس ماشین را خاموش نموده ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خنک شود. حال درپوش رادیاتور را برداشته و مجددا مطابق مرحله قبل آن را تخلیه کنید. در نهایت رادیات را با آب مقطر شستشو دهید تا زمانی که مایع خروجی از شیر تخلیه تقریبا شفاف و بدون رسوبات باقی مانده باشد.

دانستنی های فنی خودرو آموزش نکات فنی خودرو شیشه شور ضدیخ ساخت شیشه شور خودرو دلایل آسیب دیدن خودرو دلایل آسیب دیدن رنگ خودرو مشخصات مایع شیشه شور

مرحله سوم: پر کردن رادیاتور خودرو

در نهایت زمان پر کردن رادیاتور با آب و مایع ضدیخ و ضدجوش فرا می‌رسد. برای این کار باید نسبت مساوی از آب مقطر و مایع ضدیخ را مخلوط نموده و درون رادیاتور بریزید. سپس ماشین را روشن نموده و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا محلول جدید به داخل کل سیستم خنک کننده برسد. پس از آن خودرو را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود. حال درپوش رادیاتور را باز نموده و حجم باقی مانده از رادیات را با محلول مجددا پر کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که مایع به سطح استاندارد تعیین شده از سوی شرکت سازنده ماشین برسد.

بهتر است هنگام پر کردن رادیاتور از قیف استفاده کنید تا از سر ریز شدن مایع به روی شبکه بیرونی جلوگیری شود. در صورتی که مخلوط آب و ضدیخ به روی شبکه بیرونی یا دیگر بخش‌های ماشین ریخت، سریعا آن را با برس تمیز کنید.

بهترین مارک ضدیخ تعویض ضدیخ پراید ضدیخ چیست طریقه مصرف ضدیخ قیمت ضدیخ مواد تشکیل دهنده ضدیخ دلایل جوش آوردن 206 علت داغ شدن موتور پراید علت رسوب بستن داخل موتور

عملکرد فلاشینگ در رسوب زدایی رادیاتور خودرو

زمانی که اقدام به رسوب زدایی رادیاتور خودرو می‌کنید، آب و مایع ضدیخ جدید وارد سیستم رادیات و شلنگ‌های آن می‌شود. عبور این حجم از آب و مایع خنک کننده رسوبات و جرم‌های قبلی را از سطح دیواره‌ها جدا نموده و به سمت بیرون حرکت می‌دهد. این عمل که برخی آن را فلاشینگ می‌نامند از طریق فعالیت واتر پمپ راحت‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

سخن پایانی

بهترین روش برای رسوب زدایی رادیاتور کمک گرفتن از تعمیرکار ماهر است. زیرا رانندگان عادی ممکن است نتوانند به خوبی رسوبات را تمیز کنند. در نتیجه باقی مانده بخشی از آن درون رادیاتور مشکلاتی نظیر بسته شده مسیر حرکت آب را به دنبال خواهد داشت.

آموزش شستشو و جرم‌گیری رادیاتور خودرو

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.