خراب شدن پلوس چه خطراتی برای خودرو دارد؟

0
خرابی پلوس ماشین و چند نکته طلایی قبل از تعمیر

پلوس در جلوبندی خودرو یکی از مهمترین اجزاست. وظیفه پلوس انتقال نیروی تولید شده توسط موتور خودرو به گیربکس یا همان جعبه دنده است. و سپس این نیرو توسط میل گاردان به دیفرانسیل خودرو انتقال می یابد.

شاید برایتان پیش آمده که هنگام رانندگی متوجه صدایی شبیه تق تق از سمت چرخ های ماشین شده باشید. اگر صدا مستمر باشد، این احتمال را به وجود می آورد که یکی از مهم ترین اجزای موتور ماشین، وضعیت چندان مناسبی ندارد. این بخش را پلوس می نامند.

از مهمترین قسمت های خودرو، قسمت انتقال نیرو و قدرت به چرخ ها و محور ها است. پلوس در جلوبندی خودرو یکی از مهمترین اجزاست. وظیفه پلوس انتقال نیروی تولید شده توسط موتور خودرو به گیربکس یا همان جعبه دنده است. و سپس این نیرو توسط میل گاردان به دیفرانسیل خودرو انتقال می یابد.

در واقع پلوس میله ای است که بین دیفرانسیل و چرخها قرار دارد و  وظیفه ای که بر عهده دارد این است که نیروی چرخشی دیفرانسیل را به چرخها انتقال دهد.

پلوس (Axle boot) نیز همچون هر وسیله دیگری با پیشرفت صنایع خودرو سازی و البته صنایع مرتبط با آن، به مرور زمان دچار تغییرات گوناگونی شده است؛ برای مثال، مدل عملکردی پلوس در خودرو های قدیمی نسبت به  نمونه های جدید متفاوت است.

در خودروهای قدیمی پلوس‌ها انتقال قدرت را به وسیله بلبرینگ و تعداد زیادی ساچمه انجام می‌دادند. اما پلوس خودروهای جدید به وسیله یک سه شاخه نیرو را به چرخ منتقل می‌کند، این سه شاخه درون سرپلوس قرار دارد، ضریب انتقال نیروی باتری در خودروهای جدید از ویژگی سیستم‌های خودروهای امروزه است. در خودروهای دو دیفرانسیل یا دیفرانسیل جلو، بسته به این که گیربکس خودرو در جلو یا عقب آن تعبیه شده باشد یا نه انواع مختلفی از پلوس‌ها به کار می‌رود.

آموزش بازکردن پلوس پژو آموزش تعویض پلوس پراید آموزش تعویض کله پلوس پراید اجرت تعویض گردگیر پلوس ال90 ایرادات پلوس چیست پلوس چیست تشخیص خرابی پلوس پراید علائم خرابی پلوس 206 علائم خرابی پلوس 405 علت بریدن پلوس چیست قیمت پلوس پژو پارس آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودر

اجزای پلوس خودرو

پلوس دارای چند جزء است. برخی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده پلوس عبارتند از:

  • سر پلوس و مشعلی
  • گردگیر پلوس
  • خار نگه دارنده
  • میل پلوس
  • سه شاخه

هر یک از این اجزای تشکیل دهنده وظیفه خاصی بر عهده دارند. زمانی که همه اجزا وظیفه خود را به درستی انجام دهند، حرکت خودرو روان و خوب خواهد بود. ایجاد اشکال و ایراد در هر یک از این قطعات نیز سبب می شود تا کل کارکرد پلوس خودرو و در نتیجه حرکت خودرو با مشکل مواجه شود.

علل خرابی پلوس

مهم ترین نشانه ای که می توان آن را به خرابی پلوس مرتبط دانست، ایجاد صدا از سمت چرخ ها است. اگر هنگام رانندگی (به ویژه در دست اندازها)، صدایی شبیه ضربه های متوالی از کناره ها می شنوید، بهتر است خیلی زود خود را به یک تعمیرکار برسانید تا علت را بررسی کند.

برای اینکه خودتان از خرابی پلوس اطمینان پیدا کنید، می توانید آزمایش ساده ای انجام دهید. فرمان را تا انتها به یک جهت بچرخانید؛ اگر صدای تق شنیدید، متوجه خواهید شد که پلوس کدام سمت دچار مشکل است.

پاره شدن گردگیر ها را می توان به عنوان مهمترین علت خرابی پلوس شمرد.

  • رانندگی با دنده اشتباه
  • چک نکردن اتصالات سرپلوس
  • ترمز های بی جا و استفاده ناصحیح از ترمز دستی
  • رها کردن ناصحیح کلاج و ضربه هال ناگهانی به خودرو
  • بکسل کردن وسیله ای که وزن بیشتری نسبت به خودرو دارد
  • روشن کردن خودرو با هل دادن
  • نگهداری خودرو به شکل ناصحیح از جمله موارد علل خرابی پلوس است.

عمر مفید پلوس خودرو
برای طول عمر این قطعه ی رابط دیفرانسیل و چرخ، نمی توان عدد دقیقی عنوان کرد. حقیقت این است که این قطعه هم مانند دیگر قطعات خودرو باید هر چند وقت یک بار تعویض گردد. میزان عمر مفید پلوس نیز به نحوه نگهداری خودرو و کیفیت قطعات به کار رفته در آن بستگی دارد. بنابراین بهتر است شرایط ایمنی را رعایت کنید تا عمر مفید قطعه خودرو شما بالاتر برود.

آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش تعویض پلوس پراید پلوس چیست دلایل شکستن پلوس سه شاخ پلوس چیست علائم خرابی سه شاخ پلوس پراید

خراب شدن پلوس چه خطراتی برای خودرو دارد؟

خراب شدن پلوس ها می تواند خطرات جدی برای خودرو و حتی سرنشینان داشته باشد که در صورت نادیده گرفتن خرابی آن آسیب به دیگر قطعات خودرو وارد می شود که نهایتا موجب به بار آمدن هزینه های گزافی برای تعمیر و تعویض آن قطعات خواهد شد. از جمله مهم ترین خطراتی که می تواند به هنگام خراب شدن پلوس ها ایجاد شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها و در پی آن قفل شدن چرخ ها اولین خطر جدی خرابی پلوس ها به شمار می رود.

_از دیگر پیامدهای شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها می توان به قفل شدن فرمان اشاره کرد که در این صورت دیگر رانندگی امکان پذیر نمی شود.

_ خرابی پلوس ها می تواند سبب آسیب دیدن و خرابی گیربکس نیز شود که خرابی آن علاوه بر ایجاد حوادث، سبب خرابی قطعات دیگر خودرو می شود که به نوعی با گیربکس در ارتباط هستند.

_ سرانجام مهم ترین خطر جدی خرابی پلوس ها که خودرو و سرنشینان را تهدید می کند، از کنترل خارج شدن خودرو و واژگونی یا چپ کردن است که ضرروت بسیار بررسی و کنترل مرتب پلوس ها به منظور تشخیص خرابی و اقدام سریع برای تعمیر و تعویض قطعه آسیب دیده را موجب می شود.

نکات مهم تعویض پولوسهنگام باز کردن پلوس نباید از ترمز استفاده کرد و خودرو حتما باید خاموش باشد زیرا روشن بودن خودرو در هنگام باز کردن مهره پولوس باعث آسیب به شما می‌شود. قبل از جدا کردن پولوس از دیفرانسیل باید روغن دنده را تخلیه کرد.

زمانی که می‌خواهید پولوس را تعمیر کنید مراقبه کاسه نمد باشید زیرا آسیب رسیدن به آن باعث روغن ریزی می‌شود. اگر پولوس خودرو آسیب دید بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا تعویض آن را انجام دهد؛ چنانچه تعمیر آن به درستی انجام نگیرد ممکن است سبب ایجاد مشکلات دیگر در سیستم خودرو شود.

آموزش عیب یابی ماشین آموش عیب یابی جلوبندی خودرو علائم خراب شدن پلوس آموزش تعویض پلوس پراید آموزش مکانیک خودرو

قیمت برخی از انواع پلوس و سرپلوس در بازار :

نوع قیمت (تومان ) بهمن 1400
پلوس جهان پارت آریا مدل el35 مناسب برای پراید

 

۹۲۰,۰۰۰
سرپلوس عظام کد 9003 مناسب برای پراید

 

۳۱۰,۰۰۰
پلوس راست شتاب کار مدل 2030009 مناسب برای پژو 405

 

۱,۷۵۰,۰۰۰
پلوس کوتاه فانتکس مدل20T مناسب برای پراید ۹۰۰,۰۰۰
پلوس کامل بلند فرانتک مدل 423596 مناسب برای پژو 405 ۱,۶۵۰,۰۰۰
سرپلوس عظام کد 9009 مناسب برای پژو 405

 

۳۷۴,۶۰۰
سر پلوس آرپیکو کد 7014مناسب برای پراید

 

۳۵۵,۰۰۰
پلوس بلند ABS فانتکس کد 20T مناسب برای پراید

 

۱,۳۵۰,۰۰۰
پلوس کوتاه دوبیچو کد 206 مناسب برای پژو 206 تیپ 2/3

 

۹۰۰,۰۰۰
سرپلوس شتاب کار کد 2030001 مناسب برای پراید

 

۳۹۴,۶۷۰

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.