سر پلوس چیست چه وظیفه‌ای را به عهده دارد؟

0

سر پلوس که به آن کله پلوس هم گفته می‌شود، یکی از قطعات مهم خودرو است که در زیر مجموعه سیستم تعلیق خودرو و جلوبندی قرار می‌گیرد.

این قطعه‌ دقیقا از انتها روی میل پلوس و در طرف دیگر روی دیسک چرخ نصب می‌شود و مسئول انتقال قدرت چرخشی میل پلوس به چرخ‌ها است. این قطعه نسبت به سایر قطعات پلوس خودرو بیشتر دچار مشکل می‌شود، زیرا مدام با چرخ‌ها در ارتباط بوده و در حال چرخش است. ساختار سر‌پلوس در خودروهای قدیمی و جدید با هم متفاوت است. در خودروهای قدیمی کله پلوس دارای تعدادی ساچمه بود اما در مدل‌های امروزی دارای یک سه شاخه است.

انواع مدل‌های کله پلوس در خودرو:

کله پلوس معمولی: این نمونه برای خودروهایی استفاده می‌شود که سیستم ترمز معمولی دارند. یعنی این مدل برای خودروهای دارای سیستم ترمز ABS قابل استفاده نیست و بالعکس کله پلوس خودروهای ABS‌دار را نمی‌توان برای خودروهای دارای سیستم ترمز معمولی استفاده کرد. از نظر قیمتی هم کله پلوس‌های معمولی نسبت به نمونه ABS‌دار ارزان‌تر هستند.

کله پلوس ABS‌دار: جدیدترین نمونه کله پلوس است که بیشتر در خودروهای دارای سیستم ترمز ABS مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این نکته توجه داشته باشید که سر پلوس معمولی را نمی‌توان برای خودرو‌های دارای سیستم ABS استفاده کرد. زیرا روی این کله پلوس یک عدد چرخ‌دنده وجود دارد که با توجه به رفتار خودرو زمان حرکت نوع ترمزگیری را مشخص می‌کند.

علائم و نشانه‌های خرابی سر پلوس:

زمانی که هنگام دور زدن فرمان را تا آخر به یک سمت حرکت می‌دهید، موقع حرکت صدای تق تق شنیده می‌شود که دلیل بر خرابی کله پلوس سمتی است که به آن طرف حرکت می‌کنید.

هنگام حرکت متوجه می‌شوید که دسته دنده خودرو دچار لرزش شده، همچنین زمانی که با سرعت زیاد درون جاده در حرکت هستید، بدنه خودرو دچار لرزش می‌شود که همگی نشان بر خرابی کله پلوس‌ها دارند.

در برخی موارد هنگام شتاب گیری ناگهانی یعنی زمانی که پدال گاز را به یک باره فشار می‌دهید، صدای تقه شنیده می‌شود. همچنین در مواردی دیده می‌شود که با دور بالا در حال حرکت هستید و با رها کردن ناگهانی پدال گاز صدای تقه شنیده می‌شود، همگی نشان و گواهی بر خرابی کله پلوس‌ها هستند.

آموزش بازکردن پلوس پژو آموزش تعویض پلوس پراید آموزش تعویض کله پلوس پراید اجرت تعویض گردگیر پلوس ال90 ایرادات پلوس چیست پلوس چیست تشخیص خرابی پلوس پراید علائم خرابی پلوس 206 علائم خرابی پلوس 405 علت بریدن پلوس چیست قیمت پلوس پژو پارس آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودر

نکات مهم هنگام خرید سر پلوس (کله پلوس):

قیمت کله پلوس: فاکتورهای مهمی روی قیمت کله پلوس تاثیر دارد، به عنوان مثال برندهای معروف و شناخته شده بازار نسبت به برندهای متفرقه قیمت بالاتری دارند. همچنین جنس فلز به کار رفته و کیفیت آبکاری هم می‌تواند روی قیمت کله پلوس تاثیر داشته باشد.

نوع کله پلوس: دومین نکته مهمی که هنگام خرید کله پلوس خودرو باید به آن توجه داشته باشید نوع قطعه است. قطعه باید در ابتدا مربوط به خود آن خودرو باشید. سپس توجه داشته باشید که کله پلوس شما چند خار است به عنوان مثال برای خودرو پراید دو نمونه کله پلوس ۱۹ خار و ۲۰ خار وجود دارد با اینکه هر دو مدل مربوط به خودرو پراید هستند.

بلبرینگ چرخ جلو پژو 405 تعویض بلبرینگ چرخ جلو پژو 405 خرابی بلبرینگ چرخ جلو 206 تعویض بلبرینگ چرخ جلو سمند آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیرات تخصصی پژو 206 تعمیرات تخصصی پژو پارس آموزش جلوبندی خودرو آموزش تعمیر خودرو

جنس کله پلوس: کله پلوس به دلیل اینکه یک قطعه متحرک است و مدام در حال چرخش و حرکت به طرف چپ یا راست می‌باشد، باید جنس محکم و مقاومی داشته باشد، تا در برابر فشار و نیروهای تکانشی از طرف چرخ و جعبه دنده مقاومت کند. بهترین جنس برای ساخت کله پلوس فولاد ضد زنگ است، زیرا این قطعه بیشتر از سایر قطعات در معرض زنگ زدگی قرار دارد.

نوع آبکاری: همان طور که گفته شد این قطعه بیشتر از سایر قطعات دچار زنگ زدگی می‌شود. پس بهتر است نمونه‌هایی را خریداری کنید که با فلز استیل آبکاری شده باشند. آبکاری کردن فلزات می‌تواند تا حد زیادی جلوی زنگ زدگی در این قطعه را بگیرد.

مکانیسم ترمز: به سیستم ترمز خودرو توجه داشته باشید، کله پلوس خودروهای دارای سیستم ترمز ABS با کله پلوس خودروهای باترمز معمولی متفاوت است. معمولا روی کله پلوس خودروهای ABS‌دار تعدادی چرخ دنده وجود دارد که روی کله پلوس‌های معمولی دیده نمی‌شود. توجه داشته باشید به هیچ عنوان نمی‌توان کله پلوس معمولی را به جای ABSدار استفاده کرد.

برند کله پلوس: همیشه به سراغ خرید برندهای معروف و شناخته شده بازار بروید زیرا این محصولات معمولا از کیفیت بالایی برخوردار هستند. تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک برند معروف و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ خرید برندهای ناشناخته بروید. زیرا برندهای معروف امتحان خود را پس داده و تست شده هستند و تست کردن یک برند ناشناخته چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.