سیگنال حذف قرعه کشی به بازار خودرو

0

فربد زاوه می‌گوید: حذف محدودیت‌ها نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش قیمت در بازار خودرو داشته باشد. وزارت صمت نمی‌تواند مشکلات اقتصاد کلان را حل کند.

قیمت خودرو این روزها در بازار آزاد کاهشی شده و فعالان بازار موضوعات متعددی را دلیل شروع افت قیمت‌ها در این بخش می‌دانند. برخی‌ها معتقدند بازار تحت تاثیر نرخ ارز بوده، برخی دیگر به نبود مشتری اشاره دارند. این درحالی است که مسئله واردات نیز مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است و عده‌ای هم کاهش قیمت‌ها را نتیجه فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو می‌دانند. علاوه‌بر مسائل گفته شده فعالان بازار افزایش تولید را نیز یکی از عوامل موثر در ریزش قیمت‌ها در روزهای اخیر دانسته و معتقدند با توجه به سرعت بخشی به فرآیند تولید و عرضه خودرو پیش‌بینی می‌شود در نیم سال دوم شاهد تعادل نسبی در سمت عرضه و تقاضای خودرو باشیم.

حذف ممنوعیت‌ها ارزانی را به دنبال خواهد داشت

آنطور که گفته می‌شود وزارت صنعت تصمیم گرفته است تا محدودیت‌هایی را که پیش از این در چارچوب طرح قرعه‌کشی خودرو وجود داشت برای خودروهایی که از قرعه‌کشی خارج می‌شوند، حذف کند.

اخیرا امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت با بیان این مطلب اعلام کرده است: «قیمت خودروها این روزها در بازار آزاد کاهشی است. پس از سه سال، مقرر شده است برای طرح‌ فروش خودروهایی که از شمول قرعه‌کشی خارج شده (و خودروهایی که به‌تدریج خارج می‌شوند)، محدودیت‌هایی که پیش از این اعمال می‌شدند، کنار گذاشته شود. به‌طور مثال فردی که قصد خرید کوییک R (که اخیرا از چرخه قرعه‌کشی خارج شده است) را دارد، محدودیت پلاک انتظامی فعال و عدم خرید ۴۸ ماهه از دو خودروساز بزرگ و… برای وی اعمال نمی‌شود. مزیت این تصمیم جدید این است که به‌جای آنکه حجم عمده تقاضا به سمت بازار باشد و منجر به افزایش قیمت شود، به سمت خرید از شرکت خودروساز حرکت می‌کند و نیازش تامین می‌شود؛ این موضوع باعث خواهد شد قیمت‌ها در بازار آزاد بیش‌تر کاهش پیدا کنند.»

باید اشاره کرد که پیش‌تر، قالیباف مطرح کرده بود که در ماه آینده خبرهای خوبی از صنعت خودرو به اطلاع مردم خواهد رسید. حال به نظر می‌رسد خبر خوب وزارت صمت حذف محدودیت در چارچوب طرح قرعه‌کشی خودرو بوده است اما آیا حذف محدودیت‌ها می‌تواند ارزانی بیشتر برای مدت طولانی در بازار خودرو شود یا خیر؟ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: واقعیت این است که حذف محدودیت‌ها نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش قیمت در بازار خودرو داشته باشد، اما اگر بر اساس گفته‌ها، تولید و عرضه افزایش یابد می‌توان امیدوار بود که شدت افزایش قیمت‌ها از تورم عقب بماند. به بیانی دیگر با افزایش تولید و عرضه نسبت تورم بخشی در بازار خودرو از تورم عمومی کمتر می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه صحبت‌هایش با ارزیابی وضعیت بازار ادامه داد: من گمان می‌کنم بازار خودرو همچنان تورمی خواهد بود چراکه روند کل اقتصاد ایران به شدت تورمی است. اما همانطور که اشاره کردم اگر اعداد و ارقامی که برای افزایش تولید اعلام می‌کنند صحت داشته باشد می‌توانیم منتظر باشیم که شدت افزایش قیمت‌ها کمتر شود.

وی همچنین تاکید کرد: افزایش قیمت در بازار خودرو گریزناپذیر است و این به بحث اقتصاد کلان کشور مربوط می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان اظهار کرد: وزارت صمت نمی‌تواند مشکلات اقتصاد کلان را حل کند و حتی گاهی سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کند که تورم‌زا است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.