چرا از بنزین سوپر استفاده کنیم ؟

0

کیفت سوخت خوب نه تنها باعث افزایش طول عمر خودرو می‌شود بلکه در عملکرد آن نیز بسیار تاثیر دارد. با ماشین 3 همراه باشید تا به تفاوت بنزین سوپر و معمولی بپردازیم.

راه های کاهش مصرف سوخت راههای کاهش مصرف سوخت سمند کاهش مصرف بنزین کاهش مصرف سوخت کاهش مصرف سوخت 206 کاهش مصرف سوخت پژو 405 کاهش مصرف سوخت پراید کاهش مصرف سوخت دنا آموزش نکات فنی خودرو دانش فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش مکانیک به زبان ساده دلایل افزایش مصرف بنزین دلایل افزایش مصرف بنزین پژو دلایل افزایش مصرف بنزین پراید
تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی

اکتان ، میزان مقاومت بنزین در مقابل ضربه موتور را مشخص می کند و هر چه این میزان افزایش یابد بنزین در مقابل ضربه موتور مقاومت بیشتری دارد. بنزینی که میزان اکتان بیشتری داشته باشد، بیشتر می‌تواند فشرده شود و دیرتر به دلیل حرارت تولیدی از عمل فشرده‌ سازی منفجر شود.

هر خودرو با توجه به نوع پیشرانه خود، نیازمند بنزینی با اکتان متفاوت است که در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده است.اگر بنزین پیشنهادی برای خودرو شما بنزین معمولی باشد و شما بنزین سوپر استفاده کنید، تفاوت خاصی در عملکرد موتور و سرعت خودرو ایجاد نکرده اید.

در صورتی که بنزین پیشنهادی برای خودرو شما ، بنزین سوپر باشد و شما بنزین معمولی بزنید، به‌ دلیل بالاتر بودن ضریب تراکم موتور، هر بار قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین اشتعال پیدا کرده و فرآیند احتراق بنزین به‌ صورت خود به خود اتفاق می افتد. سوخت ناقص بنزین های معمولی، نه تنها موجب افزایش آلاینده‌های خروجی خودرو می شود بلکه عمر کاتالیست‌ها را کاهش می دهد و در نتیجه علاوه بر کاهش طول عمر خودرو در عملکرد آن نیز بسیار تاثیر دارد.

تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو دلایل افزایش مصرف بنزین آموزش مکانیک و برق خودرو قیمت بنزین زمان تعویض شمع پژو 405 افزایش طول عمر خودرو

تفاوت بنزین سوپر با معمولی

تفاوت بنزین سوپر با معمولی در شماره اکتان آن بوده که این میزان در بنزین معمولی ۸۷ و در بنزین سوپر ۹۵ است. اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر، یعنی بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می‌شود. دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده آن در هنگام سوخت گیری امری مهم است که سبب استفاده بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می‌شود .اگر از بنزین معمولی استفاده می کنید توصیه می شود به ازای هر ۳۰۰۰ کیلومتر، از محلول های پاک‌ کننده انژکتور استفاده کنید تا سوزن‌های انژکتور خودروی شما همیشه تمیز باشد.

چه خودروهایی از بنزین سوپر استفاده کنند

با توجه به کیفیت پایینه بنزین در ایران و همچنین پایین بودن میزان اکتان در بنزین های معمولی بهتر است کلیه خودروهای موجود در ایران از بنزین سوپر (اکتان بالا) استفاده کنند.البته این امر در خصوص بعضی از خودروهایی که فناوری موتور قدیمی‌ تری دارند همانند پژو 405 و سایر خودروهایی که از موتور مشابه آن استفاده می‌کنند، پراید، وانت پیکان و… این امر اهمیت کمتری دارد و در واقع با توجه به فناوری به کار رفته در موتورشان ، این خودروها مجاز به استفاده از بنزین معمولی نیز می باشند و پس در اصل همانطور که گفته شد این مسأله مستقیماً به طراحی موتور خودرو بازمی‌ گردد.

مورد مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، کیفیت و اکتان بنزین‌ های موجود در کشور است. طبق ارزیابی‌ هایی که به‌ طور غیررسمی انجام شده است، در بعضی نمونه‌ های بنزین موجود در کشور،  اکتان پایین‌ تر از حد استاندارد گزارش شده است.

که البته در این خصوص وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این مسأله را تأیید نکرده‌ اند، اما با توجه به آزمون‌ های انجام گرفته به نظر می‌رسد اکتان بنزین سوپر کشور در حدی است که می‌ توان آن را به‌ عنوان بنزین معمولی نیز به کار گرفت و با این دیدگاه استفاده از بنزین سوپر می‌تواند برای تمامی خودروها در ایران ضروری می باشد.

در خصوص افزودن  اکتان به بنزین این موضوع شایان ذکر است که موتورهای با فناوری جدید به بنزین‌ هایی با اکتان بالا نیاز دارند و استفاده از بنزین با  اکتان پایین‌ تر به دلیل بروز پدیده ناک باعث آسیب جدی به موتور خودرو می‌شود، همچنین باعث محدود شدن توان موتور خواهد شد و به همین دلیل استفاده از  اکتان افزاها برای این خودروها توصیه می‌ شود.

همچنین در خصوص  اکتان افزارها باید به این موضوع توجه داشت که نمونه‌های تقلبی اکتان‌ و مکمل های دیگر سوخت در بازار به مقدار فراوان وجود دارند و نمی‌ توان به راحتی نمونه های با کیفیت و اصلی برندهای معتبر جهانی در بازار پیدا کرد .

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.