قرص سوخت چیست؟

0

قرص سوخت چیست؟

http://www.masbi.com/images/products/sami_286_7762_1.jpg

تاریخ تولد قرص سوخت در دنیا به سه سال پیش برمی‌گردد، به طوری که یک کمپانی نفتی در آمریکا برای نخستین‌بار این قرص را پس از اختراع  به تولید انبوه رساند و عرضه کرد. همان ایام آزمایش‌هایی که موسسات مختلف بر روی این تولید جدید انجام می‌دادند نشان می‌داد که استفاده از قرص سوخت منجر به افزایش اکتان بنزین موجود در خودرو می‌شود. به عنوان مثال یادآور می‌شود: یکی از دلایل مصرف بالا، سوخت ناقص و آلودگی هوا در ایران پایین‌بودن میزان اکتان موجود در بنزین‌هایی است که در جایگاه‌ها عرضه می‌شود. اگر چه میزان استاندارد اکتان موجود در بنزین باید ۸۷ باشد اما در ایران میزان اکتان ۷۴ است ناگفته نماند بنزین‌های سوپر هم این مشکل را دارا هستند، به همین خاطر برای بالابردن میزان اکتان موجود در بنزین می‌توان از قرص سوخت استفاده کرد. در دنیا از بنزین دارای اکتان زیر ۸۷ به جای تینر و حلال استفاده می‌کنند،  ولی در ایران حکایت به گونه دیگری است. آخرین قرص‌های سوخت تولید شده در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به نمایش درآمدند به هر حال در مورد اینکه با استفاده از هر قرص سوخت چقدر اکتان بنزین افزایش می‌یابد باید گفت: میزان این افزایش بستگی به پایه اکتان بنزین دارد یعنی هر چقدر اکتان موجود در سوخت پایین‌تر باشد میزان اکتانی که با استفاده از قرص اضافه ‌می‌شود هم بیشتر است و بالعکس.

به عنوان مثال اگر یک قرص سوخت را درون باک بنزین دارای اکتان ۷۴ بیاندازید حدود ۱۶ واحد به اکتان بنزین اضافه خواهد شد و اگر  در بنزین دارای ۹۲ اکتان بیاندازید میزان اکتانی که افزایش می‌یابد فقط سه واحد خواهد بود.
گفتنی است استاندارد تعیین شده در اروپا و آمریکا برای وجود اکتان در بنزین عدد ۹۵ است. در هر حال باید گفت هر عدد قرص سوخت برای انداختن در  باک بنزین خودروهای سواری یک گرم، برای موتورسیکلت ۲۵صدم گرم و برای خودروهای دیزلی ۵/۱گرم است.براساس اخبار به دست آمده قرار است از اواخر ماه جاری این قرص‌ها در بازار ایران عرضه شود و هزینه آن  بابت هر باک ۳۰ لیتری حدود ۱۰۰۰ تومان و برای باک‌های ۶۰ لیتری بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰  تومان برآورد شده است.
با استفاده از یک قرص سوخت می‌توان بنزین معمولی را تقریباً به بنزین‌سوپر تبدیل کردو گفته می‌شود این اقدام نه تنها افزایش سلامتی خودرو را به همراه  دارد بلکه موجب افزایش طول عمر قطعاتی نظیر، شمع، فیلتر و روغن موتور می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.