چرا ماشین ها در تابستان جوش می آورند ؟

0

ما در اینجا قصد داریم دلایل جوش آوردن خودروها در فصل تابستان را بررسی کنیم.

در بسیاری از موارد، دمای غیرطبیعی موتور می‌تواند علتی ساده و نه‌چندان پیچیده داشته باشد. اما در بسیاری از موارد دیگر می‌تواند به قیمت آسیب جدی به موتور و هزینه‌های گزاف تمام شود. کافی ست یک‌بار استرس مواجهه با آمپر بالا و یا جوش آوردن را در ترافیک ساعت شلوغی تجربه کرده باشید تا درک روشنی از اهمیت سلامت کامل موتور خودروی خود کسب کنید.

در ماه‌های گرم سال، فشار مضاعفی به اجزای مختلف موتور و مشخصاً به سیستم خنک‌کننده وارد می‌شود. در این مقاله قصد داریم به تبیین علائم داغ شدن بیش‌ازحد موتور و دلایل آن بپردازیم. برای پیشگیری و یا تعمیر به‌موقع موضوع داغ کردن موتور، در قدم اول باید به شناخت کافی در خصوص نشانه‌ها، در قدم بعدی تشخیص و درنهایت عیب‌یابی صحیح دست پیدا کرد.

داغ کردن و جوش آوردن هم مثل ایرادهایی دیگری که از خودروی شما سر می‌زند، در صورت تشخیص زودهنگام و عیب‌یابی؛ با صرف هزینه‌ی کمتر و آسیب ناچیزتری قابل‌حل شدن است.

علائم خرابی واتر پمپ 405 علائم خرابی واتر پمپ پراید علائم خرابی واشر سرسیلندر دلایل جوش آوردن 206 جوش آوردن خودرو علائم خرابی ترموستات جوش آوردن کوییک دلایل جوش آوردن پژو پارس علت جوش آوردن پژو 405 علت جوش آوردن سمند مجله مکانیک مجله خودرو کارستان دانستنی های فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در خودروهایمان با آن روبه‌رو شده‌ایم، داغ شدن موتور است. البته درصورتی‌که به‌عنوان‌مثال، زیر آفتاب کویر، بیش از ظرفیت مجاز خودرو و در سربالایی آمپر خودروی شما بالا رفت، نباید متعجب شوید. بایستی سرنشین و بار کمتری حمل کرده و یا تا غروب خورشید در موقعیتی امن منتظر بمانید.

خوشبختانه عوامل رخ دادن مسئله‌ی داغ شدن بیش‌ازحد موتور، به چند علت مشخص محدود می‌شوند. توجه شما را به علائم آن‌ها، نحوه‌ی تشخیص و برطرف کردن آن‌ها جلب می‌کنیم.

کافی نبودن میزان مایع خنک‌کننده

 

مایع خنک‌کننده‌ی موتور، وظیفه‌ی انتقال حرارت ناشی از عملکرد اجزای موتور را به رادیاتور و از رادیاتور به محیط دارد.

یکی از رایج‌ترین عوامل داغ کردن موتور، کم بودن میزان مایع خنک‌کننده است. عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده‌ی موتور، مطلقاً وابسته به حجم مشخصی از مایع خنک‌کننده است. در خودروهای مدرن، این میزان روی منبع رزرو مایع رادیاتور به‌صورت حداقل و حداکثر حک‌شده است. برای چک کردن سطح مایع رادیاتور، خودروی خود را در محلی صاف پارک نموده و تا خنک شدن کامل ماشین صبر کنید.

سپس با برداشتن در رادیاتور، در صورت کافی نبودن مایع؛ به‌اندازه‌ی کافی ترکیب استانداردی از آب و ضدیخ را به آن اضافه نمایید. معمولاً در غالب خودروها باید در سرمای زیاد تا 50% ضد یخ و در گرما تا حداقل 40% از ضد یخ استفاده شود. اگر به‌طور منظم مایع رادیاتور خودروی خود را به‌طور کامل عوض نمی‌کنید، حتماً از آب جوشیده و تصفیه‌شده استفاده کنید.

جرم گرفتن رادیاتور از عوامل اصلی آسیب دیدن رادیاتور و درنتیجه داغ کردن موتور است. بررسی سطح مایع خنک‌کننده به‌صورت منظم جز مهمی از نگهداری خودروی شما به‌حساب می‌آید.

اگر پایین بودن میزان سطح مایع رادیاتور شما، باوجود پر کردن بازهم تکرار شود؛ مطمئن باشید در قسمتی از سیستم خنک‌کننده‌ی خودروی شما نشتی وجود دارد. برای پیدا کردن محل نشتی، ابتدا مایع رادیاتور را پرکنید، سپس به مدت 5 دقیقه موتور را روشن نگه‌دارید (اگر موتور شروع به داغ شدن کرد دست نگه‌دارید) و به دنبال قطره یا لک‌های سبزرنگ باشید. زیر خودرو و خود رادیاتور و اتصالات آن را با دقت بررسی کنید

فن رادیاتور معیوب

اجرت تعمیر فن پراید آموزش نقشه فن خودرو تعویض رله فن پژو پارس آموزش تست رله فن پراید ایرادات فن سمند روش شدن چراغ فن سمند علت کار نکردن فن پژو 405 مدار فن پراید مدار فن سمند علت خاموش نشدن فن پژو چگونه فن پژو را یکسره کنیم فیوز فن پژو 206 آموزش برق خودرو برق خودرو

اگر به هر دلیلی در عملکرد فن رادیاتور اختلالی ایجاد شود، موتور خودروی شما داغ کار خواهد کرد. برای بررسی پروانه یا فن رادیاتور، در حالت خاموش پره‌های فن را بچرخانید، اگر چرخش به‌سختی صورت بگیرد به‌احتمال زمان تعویض آن فرارسیده است. طبیعتاً اگر پره‌های پروانه آسیب‌دیده باشند، عمل مکش هوا به سمت رادیاتور به‌درستی انجام نخواهد شد. حتماً قسمت مشبک جلویی رادیاتور را بررسی کنید، هر شی‌ء که مانع ورود جریان هوا از فن به رادیاتور شود؛ باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم خنک‌کننده شده و دمای موتور افزایش غیرعادی خواهد یافت. برای بررسی عملکرد سنسور و کلاچ فن، موتور را روشن کرده و کولر را روشن کنید، اگر بعد از تقریباً 2 دقیقه فن روشن نشد بدون تردید ایرادی در سیستم وجود دارد. می‌توان به مواردی همچون، خرابی فیوز فن، خرابی سنسور و سوییچ فن و ایراد در سیم‌کشی اشاره کرد.

معمولاً در خودروهای دو دیفرانسیل، دیفرانسیل عقب و قدیمی که موتور به‌صورت طولی قرار می‌گیرد، فن رادیاتور به‌صورت مکانیکی با تسمه به واترپمپ متصل است. پس در صورت شنیدن صدای جیرجیر لیز خوردن تسمه، شل بودن و خشکی بیش‌ازحد آن، باید به فکر تعویض تسمه‌پروانه باشید. اگر تسمه‌ی فن پاره شده و یا جدا شود، بلافاصله دمای موتور افزایش زیادی پیدا خواهد کرد. در خودروهای جدید و دیفرانسیل جلو، فن رادیاتور به‌وسیله‌ی یک موتور الکتریکی به کار می‌افتد.
بسته شدن مسیر ورود هوا به رادیاتور

ترموستات خراب

وظیفه‌ی ترموستات جلوگیری از جریان مایع خنک‌کننده برای رسیدن دمای موتور به دمای عادی (خصوصاً در سرما) است. واضح است که اگر ترموستات خراب‌شده و کلاً مانع جریان مایع رادیاتور بشود، در زمان کوتاهی دمای موتور بالا رفته و داغ می‌کند. و اگر دمای محیط سرد نباشد، حتی در حال حرکت هم آمپر دما بالا خواهد رفت. معمولاً در صورت تکرار جوش آوردن خودرو، تعویض ترموستات پیشنهاد می‌شود. اگر بدون مقدمه و تغییری در عملکرد موتور، خودروی شما شروع به داغ شدن کرد، توجه کنید در زمان بالا رفتن نشانگر دمای موتور، صدای فن شنیده‌شده و دور تند آن عمل می‌کند؛ به‌احتمال‌زیاد ترموستات خودروی شما نیاز به تعویض دارد.

واترپمپ معیوب

قیمت واتر پمپ برقی مشخصات واتر پمپ برقی مزایای واتر پمپ برقی واتر پمپ برقی چیست علائم خرابی واتر پمپ 405 صدای واتر پمپ دلایل کاهش قدرت موتور دلایل بالا رفتن مصرف سوخت معایب واتر پمپ مکانیکی معایب و مزایای واتر پمپ برقی معرفی قطعات خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

خرابی واترپمپ به چند شکل خود را نشان می‌دهد. اگر در عملکرد نشانگر دمای موتور متوجه نوسان و بالا پایین رفتن دما شدید، به‌احتمال‌زیاد واترپمپ شما درست عمل نمی‌کند. از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد استهلاک واشر واترپمپ است که به‌صورت نشت مایع رادیاتور قابل‌تشخیص می‌باشد. نشتی در محل قرارگیری واترپمپ روی موتور اتفاق می‌افتد. در خودروهای جدید معمولاً اگر در محل قرارگیری تسمه تایم یا زیر آن مایع خنک‌کننده مشاهده شود، به‌احتمال‌زیاد واشر واترپمپ نشتی دارد. در برخی خودروهای قدیمی فن رادیاتور مستقیماً به واترپمپ متصل است که با فشار واردکردن به پروانه می‌توان متوجه میزان بازی پولی و محور واترپمپ شد. اگر در خودروی شما، واترپمپ و پولی آن در دسترس باشد، بازی بیش‌ازحد پولی یا شفت؛ نشان‌دهنده‌ی خرابی بلبرینگ واترپمپ است. البته در صورت خراب شدن بلبرینگ واترپمپ، صدایی شبیه به صدای حرکت چرخ‌دنده نیز از موتور شنیده می‌شود.

آسیب‌دیدگی واشر سرسیلندر

مشخصات واشر سرسیلندر قیمت واشر سرسیلندر 405 دلایل سوختن واشر سر سیلندر آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر موتور خودرو

واشر سرسیلندر فاصله‌ی بین بلوک موتور (بخش تحتانی موتور) و سرسیلندر (بخش فوقانی موتور) را پر می‌کند.وظیفه‌ی واشر سرسیلندر حفظ نسبت تراکم (کمپرس) سیلندرها و جلوگیری از ورود مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور به محفظه‌ی احتراق است.

درحالی‌که واشر سرسیلندر خود با داغ شدن بیش‌ازحد موتور آسیب می‌بیند، موتوری که واشر سرسیلندر معیوب داشته باشد هم داغ کار خواهد کرد. این اتفاق در اثر راه‌یابی مایع خنک‌کننده به درون محفظه‌ی احتراق و یا ورود دود اگزوز به سیستم خنک‌کننده رخ می‌دهد. یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر، حفظ نسبت تراکم موتور است؛ موتوری که دچار کاهش نسبت تراکم بشود عملکرد عادی و درستی نخواهد داشت. کاهش محسوس کشش و توان موتور، مشاهده‌ی بخار یا مایعی شیری‌رنگ (یا تیره‌تر) روی در روغن‌موتور، مشاهده‌ی مایع شیری‌رنگ روی گیج روغن و تغییر رنگ یا ایجاد حباب در مایع رادیاتور از نشانه‌های واشر سرسیلندر آسیب‌دیده هستند.

در موارد زیادی نیز مایع خنک‌کننده از سمت منیفولد اگزوز (هدرز) نشت کرده و یا دود سفید غلیظی از اگزوز دیده می‌شوند.

بسته شدن مسیر اگزوز

اگر لوله‌ی اگزوز در اثر برخورد سنگ، وارد شدن ضربه، تصادف و یا به هر علت دیگری آسیب ببیند و این آسیب باعث ایجاد محدودیت در جریان خروج دود شود؛ فشار بسیار زیادی به موتور وارد خواهد آمد. که نتیجه‌ی این فشار مضاعف، به‌صورت داغ کردن موتور بروز خواهد کرد. اگر زمان زیادی از عمر منبع کاتالیزور خودروی شما می‌گذرد به‌طوری‌که مانع جریان خروج دود می‌شود؛ موعد تعویض آن فرارسیده است. علائم افزایش غیرعادی فشار معکوس اگزوز، کاهش توان موتور، مصرف زیاد بنزین و داغ شدن موتور خودروی شماست.

علت روغن سوزی خودرو چیست علائم روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی پراید رنگ دود روغن سوزی چطوریه علت خروج رنگ آبی از پراید چرا ماشین روغن کم می کند روغن کم کردن پراید روغن کم کردن پژو 405 تعمیرکار آموزش عیب یابی خودرو

خراب بودن و کثیف بودن شمع ها: که باعث اشتعال ناقص در موتور شده و در نتیجه دچار خام سوزی و کیپ شدن مسیر اگزوز و فشار به موتور می شود که موتور داغ شده و دمای آب موتور نیز بالا می رود.

کثیف بودن فیلتر هوا و دریچه هوای وردی خود عوامل داغ شدن موتور و جوش آوردن می شود.

آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک به زبان ساده دلایل ریپ زدن ماشین دلایل نوسان دور موتور پژو رزوناتور خودرو چیست علائم خرابی مپ سنسور چیست علت افزایش مصرف سوخت کار فیلتر هوا چیست مشکلات دریچه گاز خودرو مشکلات سیستم مکش‌ هوا نوسان دور موتور پراید

رسوبات داخل موتور و کیپ شدن منافذ روغن و جریان آب داخل پیشرانه

مشکلات آب و روغن قاطی کردن قاطی شدن آب و روغن نشانه ای قاطی شدن آب و روغن آب و روغن ثاطی کردن پژو 405 آب و روغن ثاطی کردن پژو 206 آب و روغن ثاطی کردن پژو پارس دلایل سوختن واشر سر سیلندر سوختن واشر سر سیلندر پژو 206 دلایل سوختن واشر سرسیلندر سمند سوختن واشر سرسیلندر چیست علت سوختن واشر سرسیلندر پراید چیست

پایین بودن کیفیت روغن موتور

تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو زمان تعویض تسمه تایم دلایل خراب شدن تسمه تایم افزایش عمر موتور ماشین افزایش عمر باتری ماشین چگونه خودرو را صفر نگهداریم تعویض روغن 206 صفر آموزش تنظیم موتور خودرو

مشکلات رله فن و سیم کش خودرو

ضعیف بودن دور فن رادیاتور

کیپ شدن جلوی منافذ رادیاتور خود باعث جوش آوردن موتور می شود.

رادیاتور چیست دلایل داغ کردن ماشین جوش آوردن موتور آموزش نکات فنی خودرو معرفی قطعات خودرو مزایای شستن رادیاتور دلایل کیپ شدن رادیاتور خودرو معایب کیپ شدن رادیاتور تعویض رادیاتور پراید درب رادیاتور پراید

حتی صفحه کلاچ ضعیف و معیوب نیز باعث زور آمدن به موتور و داغ شدن پیشرانه خودرو می شود .

تعمیرات تخصصی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو دلایل کاهش شتاب خودرو علائم روغن ریزی گیربکس علت کاهش شتاب پژو 405 بکسواد صفحه کلاچ اصول تعمیر ماشین

نشتی از جنت ها و کم شدن آب رادیاتور.

مجله خودرو کارستان مجله ماشین مجله خودرو مجله مکانیک سایت تخصصی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

هوا گرفتن موتور و رادیاتور

هواگیری پژو 405 آموزش هواگیری رادیاتور سمند هواگیری رادیاتور 206 تیب 6 هواگیری رادیاتور 405 هواگیری رادیاتور ماشین هواگیری رادیاتور سمند هواگیری رادیاتور پژو پارس آموزش مکانیک خودرو تعمیر خودرو

این عوامل از دلایل عمده جوش آوردن و داغ شدن موتور و آمپر چسباندن خودرو می باشد.

ماشین نیز مثل بدن انسان نیاز به دقت و توجه دارد و چیزهای ریز و کوچک باعث سرفه (ریپ زدن) , عطسه (تقه و انفجار ) و بالا رفتن دما (جوش آوردن ،آمپر چسباندن) می شود . پس مراقب بدن خودتان (ماشینتان) باشید.

همیشه (خصوصاً در فصل گرما) باید نیم‌نگاهی به آمپر آب داشته باشید، تا در صورت مشاهده‌ی عبور عقربه از وسط درجه‌بندی نشانگر؛ بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهید.

همراه داشتن ضد یخ و ظرف پر از آب، جز اساسی‌ترین تجهیزات موردنیاز خودروی شما به شمار می‌روند. در ابتدا کولر ماشین خود را خاموش کرده و بخاری را روشن نمایید، سپس در سریع‌ترین زمان ممکن در موقعیتی بی‌خطر پارک کرده و موتور را خاموش‌کنید. بااحتیاط کاپوت را بالا زده و تا سرد شدن کامل موتور صبر کنید. بااحتیاط و به‌وسیله‌ی یک دستکش یا پارچه‌ای ضخیم در رادیاتور را بازکرده و با آب و ضدیخ آن را پرکنید (مخزن رزرو را نیز پر نمایید).

اگر در زمان داغ کردن موتور، داخل ترافیک بودید؛ سعی کنید در مدت‌زمانی که صرف پیدا کردن جای پارک مناسب می‌کنید دور موتور را نزدیک به 2000rpm نگه‌دارید.

در این حالت جریان آب و روغن نسبت به حالت درجا بیشتر است. از رانندگی با خودرویی که مشکل داغ کردن آن عیب‌یابی و تعمیر نشده است خودداری کنید. برای پیشگیری از آسیب‌های بیشتر، حتماً با امداد خودرو تماس گرفته و در صورت لزوم خودروی خود را توسط جرثقیل به محل موردنظر منتقل کنید.

اگر خودروی شما جوش می آورد علتش چیست ،مکانیکتان درباره جوش آوردن ماشین چه می گوید .نظرات خودر را به اشتراک بگذارید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.