پنجره باز یا کولر روشن ، کدام یک مصرف سوخت بیشتری دارند؟

9

البته در بحت صرفه‌جویی در مصرف سوخت باید سوی دیگر این موضوع را نیز بررسی کنیم و آن هم نگاه مصرف‌کنندگان و کاربران وسایل نقلیه به میزان سوخت مصرفی اتومبیل‌هااز جمله مصرف کولر خودرو است.

راه های کاهش مصرف سوخت راههای کاهش مصرف سوخت سمند کاهش مصرف بنزین کاهش مصرف سوخت کاهش مصرف سوخت 206 کاهش مصرف سوخت پژو 405 کاهش مصرف سوخت پراید کاهش مصرف سوخت دنا آموزش نکات فنی خودرو دانش فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش مکانیک به زبان ساده دلایل افزایش مصرف بنزین دلایل افزایش مصرف بنزین پژو دلایل افزایش مصرف بنزین پراید

به طور متوسط ، سالانه در کشور‌های توسعه‌یافته قوانینی برای محدودسازی مصرف بنزین یا گازوئیل از سوی سیاست‌مداران و مسئولین مربوطه وضع می‌شود که یکی از آن‌ها افزایش قیمت سوخت مصرفی خودرو‌ها می‌باشد. از همین رو در چند سال اخیر و با افزایش قیمت جهانی سوخت، کاهش میزان سوخت مصرفی و مدیریت هزینه‌های سوخت‌گیری تبدیل به یکی از مسئله‌های مهم در بین مصرف‌کنندگان و صاحبان اتومبیل‌ها شده است.

در کشور عزیزمان ایران نیز از حدود 8 سال پیش و با وضع طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت سوخت مصرفی خودرو‌ها یعنی بنزین به شکل اساسی افزایش پیدا کرده است؛ از همین رو در کشورمان بیش از پیش صاحبان وسایل نقلیه نیز به دنبال کاهش مصرف سوخت خودروشان هستند.

وجود دغدغه کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی هزینه‌های سوخت‌گیری باعث شده است برخی باور‌های درست و غلط در بین رانندگان بوجود بیاید که یکی از عمده‌ترین آن‌ها مسئله تاثیر استفاده از کولر یا سیستم تهویه هوا در میزان مصرف سوخت اتومبیل‌ها می‌باشد.

افزایش مصرف بنزین دلایل افزایش مصرف بنزین دلایل افزایش مصرف بنزین پژو دلایل افزایش مصرف بنزین سمند دلایل افزایش مصرف بنزین پراید افزایش مصرف بنزین با کولر علت بالا رفتن مصرف سوخت پژو 405 مقالات آموزشی خودرو مجله مکانیک مجله خودرو کارستان آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو

شاید عباراتی همچون ” روشن کردن کولر باعث دو برابر شدن مصرف سوخت خودرو می‌شود. ” را بسیار شنیده‌اید؛ اما باید بدانید که این موضوع یک باور نادرست است و برخلاف باور‌های عمومی در این حوزه، پایین دادن شیشه پنجره خودرو در بسیاری از شرایط بیش از روشن کردن کولر یا سیستم تهویه هوای خودرو باعث افزایش مصرف سوخت اتومبیل‌ها می‌شود.

نتایج تحقیقات علمی در مورد مصرف کولر خودرو

تحقیقات صورت گرفته در این حوزه اهمیت میزان نیروی درگ ( Drag ) در مصرف سوخت خودرو‌ها را نشان می‌دهد؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، زمانی که پنجره‌های اتومبیلی پایین است و هوا به داخل کابین خودرو ورود می‌کند، مقاومت پیکره اتومبیل در برابر جریان هوا به شدت بالا می‌رود که همین موضوع باعث افزایش میزان نیروی درگ در زمان حرکت است. همچنین این مسئله را باید در نظر گرفت که با افزایش سرعت خودرو، زمانی که پنجره‌های آن پایین کشیده شده است، میزان نیروی درگ افزایش و مصرف سوخت اتومبیل به شکل قابل توجهی بالا می‌رود.

 

بر اساس بررسی‌هایی که بتازگی انجام شده است، می‌توانیم این موضوع را متوجه شویم که خودرویی با کولر روشن ( روی درجه متوسط ) نسبت به اتومبیلی که پنجره‌های آن 40 درصد به پایین کشیده شده است، در شرایط یکسان و سرعت متوسط 80 کیلومتر، مصرف سوخت به مراتب بیشتری دارد. پس این موضوع که پایین کشیدن پنجره‌های یک خودرو نسبت به روشن کردن سیستم تهویه آن بصرفه‌تر است و باعث مصرف بهینه سوخت می‌شود، یک باور کاملا غلط است.

البته عوامل بسیاری در این حوزه نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وضعیت سلامت سیستم تهویه هوای خودرو است؛ از همین رو همیشه پیشنهاد شده است قبل از شروع فصل تابستان حتما وضعیت کولر خودرو را به یک متخصص نشان دهید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
9 نظرات
  1. محمدرضا می گوید

    آخر چکار کنیم. بکشیم پایین یا نه؟

  2. ایرانی می گوید

    اگر بدنه اتومبیل عایق کاری خوبی بشود و شیشه های آن بتواند اشعه خورشید را منعکس کند خیلی خوب خواهد بود

  3. Banar می گوید

    واقعا باید تاسف خورد به این جمله بندی بی سرو ته مگه مجبورید حرف بزنید برای وقت خودتان و دیگران ارزش قائل شوید

  4. بچه خوشگل می گوید

    جمله متناقض نما و پارادوکس است معلوم نیس بکشیم پایین یا نه؟

  5. مهدی می گوید

    جملات در متن فوق، کاملا متناقض گفته شده و خواننده متوجه منظور متن نمی شود ، لطفا متن را اصلاح کنید .

  6. حمید می گوید

    کاملا اشتباه گفتید
    چند سال پیش این موضوع توسط مهندس فرهاد کاشانی مدیر تیم رنو در ایران آزمایش شد و خودروی کولر روشن با سرعت ۹۰ کیلومتر از خودرویی با شیشه پایین مصرف سوخت کمتری داشت

    1. مسلم می گوید

      من اسنپ کار میکنم کولر روشن کرد مصرف سوخت بالا میبره

  7. لالی می گوید

    این کە دوتا جملە متناقض داره.بلاخره کدوم یکی به صرفه تره؟؟

  8. بهنود می گوید

    بر اساس بررسی‌هایی که بتازگی انجام شده است، می‌توانیم این موضوع را متوجه شویم که خودرویی با کولر روشن ( روی درجه متوسط ) نسبت به اتومبیلی که پنجره‌های آن ۴۰ درصد به پایین کشیده شده است، در شرایط یکسان و سرعت متوسط ۸۰ کیلومتر، مصرف سوخت به مراتب بیشتری دارد

    ؟؟؟!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.