چرا باید لاستیک های خودرو را به صورت منظم جابجا کنیم؟

0

اگر دقت کرده باشید نحوه عملکرد تایرها محور جلو و عقب خودروها متفاوت است. این فرسایش همچنین در مورد خودروهای دیفرانسیل جلو بیشتر است که خودروهای امروزی و معمولی در ایران مانند پژو و پراید دیفرانسیل جلو هستند و از همین روی باید بر روی جابجایی لاستیک های خودرو حساب ویژه ای برای جلوگیری از فرسودگی باز کنیم.

در زمان های پارک دوبل، هنگام عبور از پیچ ها و در کل چرخش فرمان، فشار وارده به چرخ های جلو بیشتر شده و در عین حال تغییر فشار زیادی را در چرخ های عقب نداریم. همچنین در خودروهای دیفرانسیل جلو، اصطکاک لاستیک های جلو با سطح جاده بیشتر است و گرمای بیشتری هم تولید می کند و تمام این عوامل دست به دست هم می دهند که تایر های جلو زودتر فرسوده شوند که راهکار جلوگیری از آن هم همین تعویض و جابجا کردن تایرهای خودرو می باشد.
به زبان ساده تر جابه جا کردن تایرها باعث می شود تا تمامی تایرها به صورت مساوی فرسایش یابد و عمر تایرها بیشتر می شود.

بهترین شکل جابجایی لاستیک های خودرو ؟

همانطور که میدانید لاستیک های محور جلو خیلی زودتر از لاستیک های عقب فرسوده می شوند و به این ترتیب می توان دریافت جابجایی تایرهای عقب با یکدیگر و یا جابجا کردن تایرهای جلو با یکدیگر کار درستی نیست و نمی تواند تاثیر زیادی در کاهش سرعت فرسودگی تایرها داشته باشد. پس تعویض و جابجایی لاستیک های یک محور با هم کار صحیحی نمی باشد. دلیل آن هم این است که آج تایرها به مرور زمان ساییده می شوند و در الگوی آنها تغییر ایجاد می شود.البته خیلی از این ساییدگی ها به سیستم تعلیق و بالانس نبودن تایرها مربوط می شود و به همین دلیل برای جابجا کردن تایرهای خودرو توصیه می شود تا تایر های سمت راست خودرو در همان سمت و تایر های سمت چپ هم در همان سمت بماند. البته در برخی خودروها مانند کرایسلر ، رینگ های جلو و عقب از نظر سایز با هم فرق دارند که در این موارد توصیه می شود تایر های چپ و راست یک محور با هم جابجا شوند. بیشتر خودروسازان توصیه می کنند تا پس از هر ۱۵هزار کیلومتر رانندگی، جابجا کردن تایرهای خودرو را انجام دهید. البته همان طور که قبلا هم گفتیم در کتاب آیین نامه ذکر شده بهترین زمان هر ۵ هزار کیلومتر پیمایش می باشد، برای جابجایی تایرها توصیه می شود تا به یک آپاراتی مراجعه نمایید تا ضمن انجام این کار در سریعترین زمان، تنظیم باد لاستیک ها هم در همان لحظه انجام شود.

برای شروع جابجا کردن تایرهای خودرو باید خودرو را در سطحی صاف و بدون شیب پارک کنید. ترمز دستی را بکشید و ماشین را در دنده قرار دهید. در صورتی که خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک می باشد حتما آن را درحالت P قرار دهید. موانعی مانند سنگ را در در پشت و جلوی تایر ها قرار دهید تا از حرکت کردن خودرو جلوگیری شود.(دقت کنید موانع را جلو و یا عقب تایری که می خواهید باز کنید قرار ندهید) بهتر است برای بلند کردن خودرو از همان جکی که خودروساز در خودرو قرار داده استفاده نمایید.

شما می توانید پس از بلند شدن خودرو، خرک هایی را زیر خودرو قرار دهید و جک ها را بردارید تا به جک ها آسیبی نرسد زیرا وزن خودرو روی خرک ها می افتد. حدود چهل سانتی متر پشت چرخ های جلو می تواند بهترین جا برای قرار دادن جک باشد.

نکته پایانی این که تایر کاملا آزاد بوده و باید قبل از بلند شدن خودرو توسط جک، پیچ های چرخ های را با آچار شل کنیم تا در زمانی که چرخ ها روی هوا بودند، برای باز کردنشان به مشکل بر نخوریم.

سپس تایرها را به همان نحوی که گفتیم جابجا کنید و پیچ ها را به مقدار کمی ببندید و وقتی که چرخ ها روی زمین قرار گرفتند، آنها را سفت کنید.
در پایان باید یادآور شویم که بهترین حالت برای سفت کردن پیچ های چرخ سفت کردن به صورت ضربدری می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.