مهم ترین خواص ادویه کاری و ترکیبات آن

0

ادویه کاری یکی از ادویه های مهم در آشپزی مردم هند می باشد که البته در دیگر کشورها و ملل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ادویه کاری با توجه به مواد و گیاهان به کار رفته در آن دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن می باشد.

خواص داروهای گیاهی خواص دارچین مجله آشپزی مجله سلامت کتاب آشپزی مجله دانستنی ها طب سنتی
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-05-06 06:12:43Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

پودر کاری یک ادویه معروف و پرطرفدار می باشد که در اغلب آشپزی توسط افراد ماهر مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که به آشپزی علاقه بسیاری دارند این ادویه را به خوبی می شناسند و از آن در تهیه غذاهای مختلف بهره می برند. علاوه بر این ادویه کاری دارای خواص بسیاری است که در این مطلب با آن ها آشنا می شویم.

آشنایی با خواص ادویه کاری

ادویه کاری که اغلب در آشپزی هند مورد استفاده قرار می گیرد، با ترکیب نمودن برخی از مواد و ادویه های مختلف به دست می آید. در حال حاضر علاوه بر هند در اغلب کشورها برای تهیه غذاهای مختلف از آن استفاده می شود. پودر کاری با عنوان یک ادویه کاملا مجزا به فروش می رسد، اما ترکیبات به کار رفته در آن در کشورها و فرهنگ های مختلف متفاوت می باشد. در حالت کلی این ادویه مخلوطی از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره و گشنیز می باشد. زردچوبه ادویه اصلی مورد استفاده در کاری می باشد که باعث می شود تا رنگی زیبا داشته باشد.

ادویه کاری به خاطر دارا بودن کورکومین که ماده ای است ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی، باعث کاهش التهاب مفاصل می گردد. علاوه بر این این ماده می تواند عنصر ژن ناقل پستان را غیر فعال نماید و روند پیشرفت سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را کاهش خواهد داد.

کورکومین ماده ای است مهم که تاثیر بالایی در درمان سرطان لوزالمعده ایفا می نماید. برخی از پژوهشگران بر این عقیده هستند که کورکومین می تواند با سرطان پوست مبارزه کرده و ملانوم سلول های سرطانی پوست را تخریب نماید. همچنین کورکومین می تواند از آلزایمر پیشگیری نماید و حافظه را بهبود دهد.

علاوه بر این ادویه کاری برای درمان بیماری های مقاربتی مانند سوزاک و کامیدبا کمک می نماید و این موضوع به دلیل کورکومین موجود در آن است. علاوه بر این خواص آنتی اکسیدانی آن از سلول ها در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می نماید. همچنین با توجه به تحقیقات انجام شده کاری باعث پایین آمدن کلسترول می شود و از انعقاد خون پیشگیری می نماید، کاری تورم و درد ناشی از آن را کاهش خواهد داد. برای بررسی بیشتر و آشنایی بیشتر با خواص ادویه کاری در ادامه همراه ما باشید.

ارزش غذایی اویه کاری

ادویه کاری دارای ارزش غذایی به شرح زیر می باشد:

  • ۸.۸ گرم آب
  • ۳۲۵ کیلوکالری انرژی
  • ۱۴/۲۹ گرم پروتئین
  • ۱۴/۰۱ گرم چربی کل
  • ۵۵/۸۳ گرم کربوهیدرات بر حسب تفاوت گرم
  • ۵۳/۲ گرم فیبر
  • ۲/۷۶ گرم شکر کل
  • ۵۲۵ میلی گرم کلسیم
  • ۱۹/۱ میلی گرم آهن
  • ۲۵۵ میلی گرم منیزیم
  • ۳۶۷ میلی گرم فسفر
  • ۵۲ میلی گرم سدیم

پیشگیری کننده از بیماری های شناختی

اغلب مواد موجود در ادویه کاری به سلامت روان افراد کمک کننده هستند. کورکومین یکی ماده مهم که در زردچوبه وجود دارد، در ادویه کاری یافت می شود و رادیکال های آزاد موجود در سیستم عصبی را کاهش خواهد داد. از این رو ادویه کاری سیستم ایمنی را قوی می کند و مواد سمی موجود در بدن را از بین خواهد برد.

 پیشگیری از بیماری آلزایمر

همانطور که مشخص است، زردچوبه یک ادویه با ارزش در کاری می باشد که در آن ماده ی عالی کورکومین یافت می شود و خواص بیشتر کاری به خاطر وجود آن است. محققین کورکومین را به کاهش موادی که رادیکال های آزاد در مسیرهای عصبی مغز رسوب می نمایند، مربوط می دانند. کورکومین سیستم ایمنی را تحریک می نماید و آمینو آسیدهای شکل دهنده این مواد رسوبی را از بین ببرند و از راه افت شناختی و احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند. مطالعات انجام شده ارتباط محکمی بین مصرف پودر کاری و مقدار آلزایمر در هند نشان داده اند که به شکل قابل توجهی آلزایمر در هند پایین تر از دیگر کشورها می باشد.

کمک به سلامت قلب

سرخجه و ریحان که در اغلب ادویه کاری یافت می گردد. از بین برنده های بسیار مفیدی می باشند که به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک کننده هستند. فیبری که در این ادویه وجود دارد برای مدیریت کلسترول کمک کننده می باشد و برای سلامت قلب مفید می باشد.

 تسکین دهنده درد و التهاب

یک ماده مهم در ادویه کاری زردچوبه می باشد که بسیار مهم بوده و دارای خواص بسیاری است. زردچوبه برای تسکین دردهای مفاصل و درمان التهاب بسیار مفید می باشد. از این رو ادویه کاری موثر برای درمان این مشکلات می باشد.

 خواص ادویه کاری  سلامت استخوان ها  سلامت قلب  کاهش وزن و لاغری  پیشگیری از سرطان  مجله سلامت  کتاب آشپزی  مجله آشپزی  طب سنتی

کمک به سلامت استخوان ها

کلسیم، فسفر و منیزیم مواد مغذی مهمی برای سلامت ماهیچه ها و استخوان ها می باشند و برای کند شدن روند تحلیل آن ها مهم می باشند. در یک قاشق غذاخوری ادویه کاری می تواند ۳۰ میلی گرم کلسیم وجود داشته باشد که بسیار مهم برای سلامت استخوان ها می باشد.

 پشتیبانی کننده از کبد

همانطور که گفته شد زردچوبه مهمترین ماده موجود در کاری می باشد که جزئی جدایی ناپذیر از آن است. این ادویه دارای آنتی اکسیدان کورکومین می باشد که به منظور سم زدایی کبد مفید است. کبد یکی از بزرگترین سیستم های تصفیه بدن می باشد که تمام مواد مغذی و غذایی موجود در آن پردازش می گردد. پشتیبانی از کبد از خواص ادویه کاری محسوب می شود.

خواص ضد باکتریایی

گشنیز یکی از افزودنی های گیاهی به ادویه کاری می باشد که به شکل سنتی به این ادویه اضافه می شود. گشنیز دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی می باشد که برای درمان بیماری های مختلفی مثل E.Coli و عفونت های مرتبط با روده پیشگیری می نماید.

مفید در هضم

ادویه کاری علاوه بر این که به بدن کمک می نماید تا مواد مغذی را به مقدار کافی جذب نماید، در همین حال نیز ایستایی کامل و سالم را برای روده تثبیت می نماید. کاری سرشار از فیبر و رژیم غذایی می باشد و در به حرکت در آمدن بهتر مواد در روده کمک کننده می باشد و برای هضم مفید واقع می شود.

تقویت متابولیسم

با توجه به وجود مقدار چشمگیر پروتئین در ادویه کاری، مصرف این ادویه به انتقال مواد مغذی از قسمتی به قسمت های دیگر بدن کمک می نماید. از این رو در هضم و گوارش کلی فرد کمک کننده می باشد.

خاصیت ضد پیری

یکی دیگر از خواص ادویه کاری خاصیت ضد پیری آن است. پیشگیری از استرس اکسیداتیو و آسیب به خاطر وجود مقدار فراوان آنتی اکسیدان در این ادویه امکان پذیر می باشد.

 پیشگیری کننده از سرطان

آنتی اکسیدان هایی که در ادویه کاری وجود دارد، باعث شده تا این ادویه به یک مدعی برتر پیشگیری کننده از سرطان محسوب شود. در این بین مهمترین ماده موجود در کاری یعنی کورکومین تومورها و رشدهای مختلف سرطانی را در بدن هدف قرار داده و در بهبود آن کمک کننده می باشد.

 بهبود دهنده سرماخوردگی

ادویه کاری دارای خواص بسیاری است که از مدت ها پیش شناخته شده می باشد، در حال حاضر نیز تحقیقات انجام شده بر روی این ادویه نشان داده است که فنوگرک، گیاهی که در این ادویه مورد استفاده قرار می گیرد می تواند برای درمان سرماخوردگی و عفونت ها مفید باشد. در صورتی که در طول هفته به اندازه ۲ مرتبه نصف قاشق از این ادویه را به مواد غذایی خود اضافه نمایید به سرعت بیماری بهبود می یابد و در صورتی که بیمار نباشید باعث می شود تا در طول فصل سرما از سرماخوردگی در امان بمانید.

 مفید برای لاغر شدن

در صورتی که به دنبال لاغر شدن هستید می تواند با اضافه نمودن ادویه کاری به غذاهای خود به این هدف برسید. فلفل قرمزی که در ادویه کاری وجود دارد باعث بالا رفتن دمای بدن می شود و کالری را می سوزاند و به فرد کمک می نماید تا در هر وعده، غذای کمتری را میل نماید. این تاثیرگذاری به دلیل ماده ای فعال در فلفل به نام کپسایسین می باشد.

 طرز تهیه ادویه کاری

برای تهیه ادویه کاری به مواد زیر نیاز داریم:

  • یک قاشق غذاخوری زرد چوبه
  • نصف قاشق غذاخوری فلفل سیاه
  • یک قاشق چای خوری زیره
  • یک قاشق چای خوری پودر گشنیز خشک یا ۵ قاشق غذاخوری تخم گشنیز
  • نصف قاشق چای خوری زنجبیل
  • یک عدد چوب دارچین یا دو قاشق چای خوری پودر دارچین
  • دو بوته میخک یا یک قاشق چای خوری پودر میخک
  • ۳ عدد دانه هل یا نصف قاشق چای خوری پودر هل
  • یک قاشق چای خوری فلفل قرمز تند
  • یک قاشق چای خوری پودر سیر

به منظور تهیه ادویه کاری بعد از آماده نمودن تمام مواد، آن ها را به شکل پودر در آورده و به خوبی با هم مخلوط می کنیم. سپس خیلی کمک مواد مخلوط شده را تفت داده و آن را در ظرفی شیشه ای و مناسب می ریزیم. درب شیشه را محکم کرده و آن را در مکانی خشک و به دور از رطوبت نگهداری نمایید.

 ادویه کاری و مصرف آن در زنان باردار

همانطور که می دانیم برخی از مواد غذایی و ادویه ها می توانند برای زنان باردار مضر باشند و باعث بالا رفتن خطر سقط جنین شوند. ادویه کاری به خاطر اینکه از چند نوع ادویه دیگر تشکیل شده است باید در طول دوره بارداری با احتیاط بیشتری مصرف گردد. زنان باردار در طول دوره بارداری غذاهای تند و پر ادویه را کمتر مصرف نمایند. اما مصرف به اندازه و کم ادویه ها در دوره بارداری بدون مشکل خواهد بود.

 مصرف ادویه کاری در کودکان

ادویه ها را می توان بعد از شش ماهگی به برنامه غذایی کودکان اضافه نمود. دارچین و زردچوبه از ادویه های مناسب برای کودکان می باشد، اما ادویه هایی مثل فلفل قرمز یا سیاه، آویشن و کاری را باید بعد از ۱۵ ماهگی به برنامه غذایی کودکان کم کم اضافه کرد. ادویه می تواند باعث بروز آلرژی و تحریک پذیری دستگاه تنفس و عکس العمل ها شدید پوستی در کودک شود.

 موارد احتیاطی

پودر کاری یکی از ادویه های خوشمزه و مغذی در رژیم غذایی افراد می باشد ولی می تواند عوارض جانبی بالقوه ای را نیز به دنبال داشته باشد. پودر کاری یک ضد انعقاد خود شناخته شده می باشد. از این رو در صورتی که با داروهای رقیق کننده خون مصرف شود می تواند مشکلاتی ایجاد کند. از این رو قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

علاوه بر این با توجه به تحقیقات انجام شده ادویه کاری سبب تحریک کیسه صفرا در کسانی کی شود که التهابات در کیسه صفرا دارند. ادویه کاری باعث تحریک انقباضات کیسه صفرا می شود و برای کسانی مناسب است که دارایی کیسه صفرای سالمی باشند. این ادویه می تواند برای افرادی که سنگ کیسه صفرا یا انسداد مجاری صفراوی دارند باعث درد شود.

منبع : آرگا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.